جامعه شناسی
فریده حمیدی؛ پردیس عامری
چکیده
زبان از عناصر مهم در شکلگیری هویت فرهنگی و انتقال فرهنگ افراد است. در کنار آن، جنسیت در مفهوم تلفیقی آن شامل عناصر زیستشناختی، روانشناختی، فرهنگی و اجتماعی است. درنتیجه، زبان و هویتیابی جنسیتی رابطهای پیچیده دارند. در این زمینه، بررسی بنیادهای زبانی از نگاه اندیشمندان انسانشناسی و فمنیسم، یافتن مصادیق تبعیضآمیز ...
بیشتر
زبان از عناصر مهم در شکلگیری هویت فرهنگی و انتقال فرهنگ افراد است. در کنار آن، جنسیت در مفهوم تلفیقی آن شامل عناصر زیستشناختی، روانشناختی، فرهنگی و اجتماعی است. درنتیجه، زبان و هویتیابی جنسیتی رابطهای پیچیده دارند. در این زمینه، بررسی بنیادهای زبانی از نگاه اندیشمندان انسانشناسی و فمنیسم، یافتن مصادیق تبعیضآمیز جنسیتی و بررسی نظام زبانی درون هر فرهنگ، از شاخههای مهم مطالعات فرهنگی بهشمار میآیند. با این فرض که جامعه میتواند از رهگذار زبان، به افراد هویت خاص جنسیتی فرودَست یا فرادَست بخشد، تلاش نوشتار حاضر بر این بوده تا با بررسی دادههای کتابخانهای و تحلیل این دادهها با رویکرد معناکاوانه، توصیفی و انتقادی، به جنسیتزدایی از زبان فارسی و عرفانی به منزلة نوآوری فرهنگی بپردازد. برای این مقصود، امکان خوانشهای جدید با رویکرد انتقادی و نوگرایانه ملاک عمل قرار گرفته است. نکته آن است که در زمینة برنامهریزی برای جنسیتزدایی از زبان فارسی، پژوهشها و آسیبشناسیهای نظاممند کمتر انجام شده است و ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ از ﮐﻠﯿﺸﻪﻫﺎی زبانی، در زبان رایج و زبان عرفانی، ﺑﺪﻭﻥ ﺁﻧﮑﻪ ﺑﻪﻃﻮﺭ ﺟﺪﯼ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻘﺪ ﻭ ﭘﺮﺳﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﯿﺮﻧﺪ، ﻣﺮﺗﺒﺎً ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺑﺎﺯﺗﻮﻟﯿﺪند.
فریده حمیدی؛ مجید ابراهیم دماوندی؛ یاسین رستمی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تفاوتهای جنسی در رشد زبان و مهارتهای آن در میان دانشآموزان پایة اول ابتدایی شهرستان مریوان است.بدین منظور، 260 نفر (140 نفر پسر و 120 نفر دختر) از دانشآموزان پایة اول ابتدایی، که در سال تحصیلی 1389ـ1390 مشغول به تحصیل بودند، به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تفاوتهای جنسی در رشد زبان و مهارتهای آن در میان دانشآموزان پایة اول ابتدایی شهرستان مریوان است.بدین منظور، 260 نفر (140 نفر پسر و 120 نفر دختر) از دانشآموزان پایة اول ابتدایی، که در سال تحصیلی 1389ـ1390 مشغول به تحصیل بودند، به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار تحقیق، آزمون رشد زبان TOLD-P-3 برای سنجش رشد زبان و مهارتهای آن بود که شامل شش خردهمقیاس اصلی و سه خردهمقیاس فرعی است. دادهها با استفاده از آزمون t گروههای مستقل تحلیل شدند.یافتهها نشان داد بین مهارتهای گوشکردن، صحبتکردن، معناشناسی، و نحو تفاوت معناداری در دختران و پسران وجود دارد. اما بین مهارت سازماندهی گفتار در دختران و پسران تفاوت معناداری وجود ندارد. به این معنی که دختران در مهارتهای گوشکردن، صحبتکردن، معناشناسی، و نحو رشد بیشتری دارند، اما در مهارت سازماندهیکردن، دختران و پسران تقریباً همانند یکدیگر عمل میکنند و تفاوتی بین آنها وجود ندارد ) 01/0(P≤.