فریده حمیدی؛ مجید ابراهیم دماوندی؛ یاسین رستمی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تفاوتهای جنسی در رشد زبان و مهارتهای آن در میان دانشآموزان پایة اول ابتدایی شهرستان مریوان است.بدین منظور، 260 نفر (140 نفر پسر و 120 نفر دختر) از دانشآموزان پایة اول ابتدایی، که در سال تحصیلی 1389ـ1390 مشغول به تحصیل بودند، به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تفاوتهای جنسی در رشد زبان و مهارتهای آن در میان دانشآموزان پایة اول ابتدایی شهرستان مریوان است.بدین منظور، 260 نفر (140 نفر پسر و 120 نفر دختر) از دانشآموزان پایة اول ابتدایی، که در سال تحصیلی 1389ـ1390 مشغول به تحصیل بودند، به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار تحقیق، آزمون رشد زبان TOLD-P-3 برای سنجش رشد زبان و مهارتهای آن بود که شامل شش خردهمقیاس اصلی و سه خردهمقیاس فرعی است. دادهها با استفاده از آزمون t گروههای مستقل تحلیل شدند.یافتهها نشان داد بین مهارتهای گوشکردن، صحبتکردن، معناشناسی، و نحو تفاوت معناداری در دختران و پسران وجود دارد. اما بین مهارت سازماندهی گفتار در دختران و پسران تفاوت معناداری وجود ندارد. به این معنی که دختران در مهارتهای گوشکردن، صحبتکردن، معناشناسی، و نحو رشد بیشتری دارند، اما در مهارت سازماندهیکردن، دختران و پسران تقریباً همانند یکدیگر عمل میکنند و تفاوتی بین آنها وجود ندارد ) 01/0(P≤.