ارتباطات
عبدالله بیچرانلو؛ سیده راضیه یاسینی؛ بهناز جلالیپور
چکیده
در میان شبکههای اجتماعی، محتواهای تولیدشده در اینستاگرام که یک شبکة تصویرمحور است، بیشترین تمرکز را بر نمایش زندگی روزمره دارد اما با افزایش دانش و مهارت های کاربران، این شبکة اجتماعی به عنوان یک رسانه برای انعکاس فعالیتهای حرفهای برخی کاربران نیز استفاده میشود که مجریان تلویزیونی از آن جمله هستند. این تحقیق با استفاده از روش ...
بیشتر
در میان شبکههای اجتماعی، محتواهای تولیدشده در اینستاگرام که یک شبکة تصویرمحور است، بیشترین تمرکز را بر نمایش زندگی روزمره دارد اما با افزایش دانش و مهارت های کاربران، این شبکة اجتماعی به عنوان یک رسانه برای انعکاس فعالیتهای حرفهای برخی کاربران نیز استفاده میشود که مجریان تلویزیونی از آن جمله هستند. این تحقیق با استفاده از روش کیفی مردمنگاری مجازی، صفحات اینستاگرامی 7 زن مشهور محجبه که به گویندگی و اجرا در تلویزیون اشتغال و به همین دلیل شهرت یافته اند، مطالعه کرده و به تحلیل چگونگی بازنمود پوشش این زنان مشهور محجبه در صفحات شخصی ایشان در اینستاگرام پرداخته است. در این تحقیق ضمن بهرهگیری از نظریات گافمن و گیدنز در خصوص هویت و خودابرازی و نیز رویکرد نایار به فرهنگ شهرت، تلاش شده است به این سوال ها پاسخ داده شود که بازنمود پوشش این زنان مشهور در صفحات مذکور، چه تفاوت مشهودی با نمایش پوشش آنها در تلویزیون دارد؟ بدین منظور تصاویری از ایشان که در عرصههای مختلف زندگی شخصی و اجتماعی در اینستاگرام بوده، تحلیل شده است. نتایج نشان داد، بازنمود پوشش زنان در اینستاگرام، از نظر نوع پوشش، تنوع لباس و رنگبندی، تفاوت بارز و چشمگیری با پوشش آنها در تلویزیون و فضای عمومی دارد. حتی برخی از این گویندگان از صفحه اینستاگرام خود برای تبلیغ گونههای خاصی از حجاب، با اهداف فرهنگی- تجاری استفاده کرده اند.
عبدالله بیچرانلو؛ زهره بوالی
چکیده
با مطالعۀ عبارات استعاری در یک زبان در خصوص زن و زنبودگی میتوان به شناخت نظام ادراکی حاکم بر ذهن گویشوران آن زبان در این خصوص دستیافت. هدف این مقاله، مطالعۀ چگونگی مفهومسازی زن در میان زنان عامه ایرانی در اینستاگرام و چگونگی ادراک تجربۀ زنبودگی توسط ایشان از طریق شناسایی استعارههای محوریای است که معانی آن را با یکدیگر مرتبط ...
بیشتر
با مطالعۀ عبارات استعاری در یک زبان در خصوص زن و زنبودگی میتوان به شناخت نظام ادراکی حاکم بر ذهن گویشوران آن زبان در این خصوص دستیافت. هدف این مقاله، مطالعۀ چگونگی مفهومسازی زن در میان زنان عامه ایرانی در اینستاگرام و چگونگی ادراک تجربۀ زنبودگی توسط ایشان از طریق شناسایی استعارههای محوریای است که معانی آن را با یکدیگر مرتبط میسازد. برای دستیابی به این هدف، ضمن بهرهگیری از رویکردهای زبانشناسان شناختی، به پرسشهای ذیل پاسخ داده شده است؛ 1. زنان عامۀ فارسیزیان، مفهوم زن و تجربه زنبودگی را در قالب چه استعارههایی در اینستاگرام برساخت میکنند؟ 2. برساخت معنایی زنان عامۀ فارسیزیان از مفهوم زن و تجربه زنبودگی در اینستاگرام براساس کدام حوزههای کلان مفهومی صورت میگیرد؟ 3. چه حوزههای مبدأیی، بیشترین کاربرد را برای حوزۀ مقصد زن در زبان زنان عامۀ فارسیزیان دارد؟ دراین تحقیق، ، از روش مردمنگاری مجازی و برای تحلیل دادهها از تحلیل استعاری بهره گرفته شده است. با تحلیل پستهای به اشتراک گذاشته شده توسط 90 زن منتخب، 250 استعارۀ مفهومی استخراج شده که در 11 حوزه مفهومی کلان طبقهبندی شدهاند. این حوزهها به ترتیب فراوانی شامل؛ خداگونگی، عاطفه، ناتوانی، قدرت، اشیاء، طبیعت، راز و معما، گیاه، مبارزه، بازیگری و دارایی است.