فریبا غروی منجیلی؛ رسول یوسفی
چکیده
افراد در حیطهای عمومی زندگی میکنند که مؤلفههای این حیطهها بر شکلگیری رفتارهای آنها در برابر آثار هنری اثر میگذارند. تحلیل این مؤلفهها ما را از نگرش افراد بهعنوان مخاطب آثار هنری آگاه میکند و سبب شناخت بیشتر عوامل تأثیرگذار بر شیوههای ادراکی آنها خواهد شد. ما در این پژوهش ...
بیشتر
افراد در حیطهای عمومی زندگی میکنند که مؤلفههای این حیطهها بر شکلگیری رفتارهای آنها در برابر آثار هنری اثر میگذارند. تحلیل این مؤلفهها ما را از نگرش افراد بهعنوان مخاطب آثار هنری آگاه میکند و سبب شناخت بیشتر عوامل تأثیرگذار بر شیوههای ادراکی آنها خواهد شد. ما در این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این پرسش هستیم که زنان تابلوهای نقاشی را چگونه درک و دریافت میکنند و چه ویژگیهای جامعهشناختی یکسانی میان شیوههای ادراکی یکسان دیده میشود و درنهایت این شیوههای ادراکی، تأکید را بر کدامیک از ویژگیهای زیباییشناختی یا محتوایی تابلوهای نقاشی خواهند نهاد. در پژوهش حاضر، که از حیث هدف اکتشافی و از نظر روش ترکیبی است، از روش طبقهبندی کیو استفاده شده است. در این پژوهش، که 14 نفر در آن شرکت داشتند، پنج الگوی ذهنی متفاوت در ادراک آثار نقاشی شناسایی شد که با استفاده از پرسشنامهای که درخصوص میزان مذهبیبودن و ارتباط با دنیای هنر تدوین شده بود مشخص شد هریک از این الگوهای ذهنی خود تحتتأثیر متغیرهای زمینهای، روانشناختی یا ساختاری متفاوتیاند. درواقع، نگرش و سلیقة افراد از زیبایی آثار هنری به ویژگیهای فردی یا اجتماعی هر فرد بستگی دارد.