هنر
نسبت تیپ هنری به گروش پوشاک و بررسی عوامل تأثیرگذار در آن (مطالعۀ موردی: دختران و زنان 20 تا 40 سال شهر تهران در سال 1400-1401)

مریم نیک‌روش؛ عباس نامجو

دوره 17، شماره 1 ، فروردین 1404، ، صفحه 77-98

https://doi.org/10.22059/jwica.2024.363841.1955

چکیده
  پوشاک زنان در نقش پدیده‌ای اجتماعی پس از انقلاب، تغییرات فراوانی پیدا کرد و سبک خیابانی پوشش روزمره تنوع یافت. با توجه به آنکه تیپ هنری یکی از سبک‌های رایج پوشش دهه‌های اخیر و از خرده‌فرهنگ‌های شکل‌دهندۀ فرهنگ ایرانی است، پژوهش حاضر با هدف شناخت تیپ هنری به گروش پوشاک دختران و زنان شهر تهران صورت گرفته و نسبت تیپ هنری به گروش پوشاک ...  بیشتر

هنر
بازنمایی هویت فرهنگی زنان و دختران درطرح جلد داستان‌های کودک کشورهای عربی

غفران بریمو؛ عفت السادات افضل طوسی

دوره 16، شماره 4 ، دی 1403

https://doi.org/10.22059/jwica.2023.363476.1951

چکیده
  تصویرسازی جلد کتاب‌های کودکان به‌عنوان یک رسانه، نقش مهمی در انتقال مفاهیم فرهنگی ایفا می‌کند؛ تصاویری که می‌توانند هویت فرهنگی کودک را به‌صورت غیرمستقیم تقویت کنند.پژوهش حاضر در پی پاسخ به این سؤال است که هویت فرهنگی دختران و زنان در تصویرسازی جلد داستان‌های کودکان کشورهای عربی چگونه نمایش داده شده است. به این ترتیب با هدف شناخت ...  بیشتر

واکاوی مؤلفه‌های تفکر فلسفی در کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی دختران پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه

جابر افتخاری؛ حجت افتخاری؛ فهیمه مسلمی؛ عبدالوهاب سماوی

دوره 13، شماره 3 ، مهر 1400، ، صفحه 491-509

https://doi.org/10.22059/jwica.2021.325760.1628

چکیده
  آموزش فلسفه به دانش‌آموزان تا حد زیادی قدرت مواجه آن‌ها با بحران‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و انتخاب‌ رشته، شغل، همسر و... را افزایش می‌دهد. از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی مؤلفه‌های تفکر فلسفی در کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی (ویژه دختران) پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه می‌باشد. روش این پژوهش توصیفی، تحلیل محتوا و جامعه اطلاع‌رسان ...  بیشتر

روانشناسی
مقایسۀ انتظارات و هدف از ازدواج زنان و دختران ساکن در شهر شیراز

مریم فلاحی؛ سیدرضا فلاح چای؛ اقبال زارعی

دوره 6، شماره 3 ، مهر 1393، ، صفحه 345-360

https://doi.org/10.22059/jwica.2014.54515

چکیده
  هدف پژوهش حاضر مقایسۀ انتظارات و هدف از ازدواج زنان و دختران شهر شیراز بود. تعداد 180 شرکت‌کننده (90 زن و 90 دختر) به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش مصاحبۀ ساختار‌یافته و مقیاس نگرش و انتظار ازدواج (MAES) در نظر گرفته شد. آزمودنی‌ها پرسشنامۀ جمعیت‌شناختی، مقیاس نگرش، و انتظار از ازدواج (36 سؤالی) ...  بیشتر