ارتباطات
گفتمان ‏های دین رسانه‏ ای‌شدة زنانه در اینستاگرام فارسی

زهرا اردکانی فرد؛ محمد جواد غلامرضا کاشی

دوره 14، شماره 3 ، مهر 1401، ، صفحه 397-418

https://doi.org/10.22059/jwica.2022.337952.1752

چکیده
  شبکه ‏های اجتماعی امکانی برای ظهور و شنیده‌شدن صداهایی است که پیش از این امکانی برای پدیدار‌شدن نداشتند. در این مقاله، نشان داده‏ایم که یکی از فرصت ‏های پدید‌آمده توسط شبکه‏ های اجتماعی، ظهور دین زنانه است. زنان پیش از این کمتر امکان صحبت‌کردن از دین‌ـ در مقام وعظ، نصیحت، تبیین و تفسیر‌ـ را داشتند، اما از طریق این شبکه توانسته ...  بیشتر

هنر
رویکرد دینی نگارگری اصیل ایران به تصویرگری زنان

سیده راضیه یاسینی

دوره 6، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 167-187

https://doi.org/10.22059/jwica.2014.52935

چکیده
  این مقاله، پژوهشی دربارۀ منظر نگارگران مسلمان ایران تا پیش از دوران صفوی با موضوع «تصویر زن» با رویکرد دینی و بر مبنای آیات و روایات اسلامی است. مقالۀ پیش رو در صدد است دریابد که بازتاب‌ تصویری ممیزات مطلوب زنان از منظر اسلام در مآثر اصیل نگارگری چگونه بوده است. با فرض آنکه این بازتاب بر مبنای آیات قرآن کریم و روایاتی است که خود ...  بیشتر

نظریه های فرهنگی فمینیسم و دلالت های آن بر جامعه ی ایران

زهرا پیشگاهی فرد؛ امیر قدسی

دوره 2، شماره 3 ، تیر 1389

چکیده
  فمینیست ها بر این باورند که تاکنون جهان را «مردان» تعریف کرده اند و «زنان»، در این تعریف مردانه نادیده انگاشته شده اند، از این رو، هسته های اصلی تمامی نظریه های فمینیستی، برابری زن و مرد در همه ی زمینه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. سال ها طول کشید تا نظریه های فمینیستی وارد عرصه ی جامعه شناسی شود و امروزه این نظریه ها در حوزه های ...  بیشتر