روانشناسی
علیرضا بخشایش
چکیده
اعتیاد به اینترنت به استفادة مفرط از اینترنت (روزانه بیش از سه ساعت) اطلاق میشود. این پدیده بهمنزلۀ یک بیماری، آسیب روانی یا اجتماعی، و یک مشکل گسترده با پیامدهای جدی است که بین دانشآموزان و دانشجویان رو به افزایش است. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با اعتیاد به اینترنت در میان دانشجویان دختر ساکن در خوابگاههای دانشگاه ...
بیشتر
اعتیاد به اینترنت به استفادة مفرط از اینترنت (روزانه بیش از سه ساعت) اطلاق میشود. این پدیده بهمنزلۀ یک بیماری، آسیب روانی یا اجتماعی، و یک مشکل گسترده با پیامدهای جدی است که بین دانشآموزان و دانشجویان رو به افزایش است. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با اعتیاد به اینترنت در میان دانشجویان دختر ساکن در خوابگاههای دانشگاه یزد، در سال تحصیلی 1391ـ1392، انجام شد. طرح این پژوهش از نوع توصیفیـ همبستگی بود و 335 نفر از طریق روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامة اعتیاد به اینترنت، پرسشنامۀ شخصیتی پنجعاملی NEO، و پرسشنامۀ ادراک تعامل اجتماعی گلاس بود. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمونهای همبستگی، t مستقل، و تحلیل رگرسیون انجام شد. نتایج نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی و اعتیاد به اینترنت رابطة معناداری در سطح 01/0 و 001/0 وجود دارد. بین ویژگیهای شخصیتی با ادراک تعامل اجتماعی نیز رابطة معناداری در سطح 01/0 و 001/0 مشاهده شد. همچنین، یافتهها نشان داد بین ادراک تعامل اجتماعی با اعتیاد به اینترنت رابطة معناداری در سطح 001/0 وجود دارد. در میزان اعتیاد به اینترنت تفاوت معناداری بین دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد وجود دارد (01/0p<)، ولی در میزان ادراک تعامل اجتماعی، تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد.
طیبه فردوسی؛ مهدی آقاپور
چکیده
آسیبهای اجتماعی و فرهنگی دختران نظیر رفتارهای ناهنجار، فراغت غیر مفید، سردرگمی هویتی، استعمال مواد مخدر، جرایم جنسی، بیتفاوتی یا پرخاشگری سیاسی و... در بین بخشی از دانشجویان به-طور نسبی وجود دارد که عمدتاً ناشی از علل و عوامل خارج از دانشگاه است.
مطالعات در این زمینه بهویژه در بخش دختران دانشجو اندک، موضوعات غیر کاربردی و نتایج ...
بیشتر
آسیبهای اجتماعی و فرهنگی دختران نظیر رفتارهای ناهنجار، فراغت غیر مفید، سردرگمی هویتی، استعمال مواد مخدر، جرایم جنسی، بیتفاوتی یا پرخاشگری سیاسی و... در بین بخشی از دانشجویان به-طور نسبی وجود دارد که عمدتاً ناشی از علل و عوامل خارج از دانشگاه است.
مطالعات در این زمینه بهویژه در بخش دختران دانشجو اندک، موضوعات غیر کاربردی و نتایج آنها مبهم است و ارتباطی با راهبردهای فرهنگی ندارند. اندک بودن مطالعات برای شناخت هدفمند آسیبهای اجتماعی بیانگر لزوم تصویب سیاستها و برنامههای لازم برای مطالعه، پیشگیری و کاهش این آسیبها در دانشگاهها است.
هدف از این مطالعه، بررسی آسیبهای اجتماعی و فرهنگی در بین دانشجویان دانشگاهها با تأکید بر دانشجویان دختر میباشد که با روش اسنادی و فراتحلیل مطالعات انجام یافته است. با لیستبرداری، غربالگری و اعتبارسنجی مطالعات موجود، 16 مطالعه و سند علمی مجزا شده و مشخصات و نتایج آنها فراتحلیل شد. یافته حاکی از آن است که مطالعه و شناخت آسیبهای اجتماعی دختران دانشجو، بازنگری در راهبردها و نظارت بر اجرای آنها، تربیت نیروی انسانی آموزش دیده، تشکیلات فرهنگی مناسب، استفاده از اطلاعات کمیتههای علمی و آموزشی و مراکز مشاورة دانشجویی، بکارگیری شیوههای فرهنگی کارآمد، استفاده از نیروهای مددکار همگی زمینة تحقق راهبردهای فرهنگی را افزایش داده و کاهش آسیبهای اجتماعی در بین دانشجویان را امکانپذیر میسازد. آسیبهای اجتماعی دختران دانشجو با آسیبهای روانی آنان ارتباط داشته و سیاستها و برنامههای فرهنگی مناسب برای آنها باید تنظیم و اجرا گردد.