فرزانه نجفی؛ علی اصغر شیرازی
چکیده
جستار پیش رو به بررسی آثار هنرمندان فعال زن در حیطة «هنر اجرا» و «هنر محیطی» پرداخته است. مندیتا، وندرمولن و گودرزی، هنرمندان انتخابشده در این پژوهش، بدن زنانة خود را بهعنوان مدیوم اصلی برای خلق آثار هنریشان در طبیعت بهکار گرفتهاند. هدف کلی این پژوهش بررسی عوامل تأثیرگذار بر ایجاد شباهتها و تفاوتها در نحوة ارائه ...
بیشتر
جستار پیش رو به بررسی آثار هنرمندان فعال زن در حیطة «هنر اجرا» و «هنر محیطی» پرداخته است. مندیتا، وندرمولن و گودرزی، هنرمندان انتخابشده در این پژوهش، بدن زنانة خود را بهعنوان مدیوم اصلی برای خلق آثار هنریشان در طبیعت بهکار گرفتهاند. هدف کلی این پژوهش بررسی عوامل تأثیرگذار بر ایجاد شباهتها و تفاوتها در نحوة ارائه و استفاده از بدن زن در چیدمانها یا اجراهایی است که هنرمندان هنر محیطی، در قیاس با حضور یا نقش بدن در هنر اجرا، در آثارشان استفاده کردهاند. پژوهش حاضر سؤالات دربرگیرندة دو سؤال است: در نحوة ارائة عصر بدن در طبیعت چه شباهتها و تفاوتهایی بین آثار هنرمندان مورد پژوهش وجود دارد؟ همچنین، نحوة ارائه و استفاده از عنصر بدن در آثار هنرمندان مورد پژوهش چگونه است؟ روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی و شیوة جمعآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای و میدانی صورت گرفته است. در راستای اهداف پژوهش، مصاحبه و پرسشنامههایی نیز انجام شده است. شیوة تجزیه و تحلیل مطالب به صورت کیفی و تحلیل محتوا انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد بدن در آثار هر سه هنرمند بهعنوان یک ابژه و مدیوم اصلی به کار گرفته شده است، اما تفاوتهای فرهنگی، جغرافیایی، خصوصاً باورهای مذهبی آنها، توانسته تأثیر مهمی در نحوة ارائة متفاوت و سمبلیک هنرمندان از بدنشان در ارائة آثار هنریشان داشته باشد.