@article { author = {Mahmoodi, Baharak and farahani, melika}, title = {Benevolent misogyny in cinema A study of the representation of the concept of "women against women" in Iranian cinema in the 1390s}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {13}, number = {2}, pages = {183-209}, year = {2021}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2021.323770.1595}, abstract = {This study was conducted to study the representation of the concept of "women against women" in cinematic works. Qualitative work in the field of cultural studies that seeks to explain and analyze a particular set of conflicting actions displayed among women in Iranian cinema under the concept of "benevolent xenophobia."Even if cinematic images are not devoid of bias, they can be a slice of social reality. For this purpose, four films from the total of films screened in the 90s have been studied on a case-by-case basis and analyzed by a combined method of discourse analysis and semiotics. The findings of this study show that in a historical and social context, Iranian cinema presents a picture of xenophobia among women, which marginalizes its repressive nature and emphasizes its benevolent intentions. For this reason, the characters in the films in this situation are mainly unaware of and tolerate the reproduction of discrimination against them by their homosexuals. This representation is generally considered to be everyday and natural and is depicted in the margins of the main theme of the film. the characters in the films in this situation are mainly unaware of and tolerate the reproduction of discrimination against their homosexuals.}, keywords = {Women's Studies,iranian cinema,Anti-Feminism,feminism,Discourse analysis}, title_fa = {زن‏ ستیزی‏ های خیرخواهانه در سینما مطالعة بازنمایی مفهوم «زنان علیه زنان» در سینمای دهة 1390 ایران}, abstract_fa = {این پژوهش، به منظور مطالعة بازنمایی مفهوم «زنان علیه زنان» در آثار سینمایی صورت گرفته است. کاری کیفی در حوزة مطالعات فرهنگی که تلاش می‏کند مجموعة خاصی از کنش‏های تعارض‏آمیز به‏نمایش‌درآمده میان زنان در سینمای ایران را ذیل مفهوم «زن‏ستیزی خیرخواهانه» توضیح دهد و تحلیل کند. با توجه به آرای مک‏کوایل و کراکائر در باب کارکرد شناختی سینما، حتی اگر تصاویر سینمایی خالی از سوگیری نباشد، می‏تواند برشی از واقعیت اجتماعی باشد. به این منظور، چهار فیلم از مجموع فیلم‏های به نمایش درآمده در دهة 1390 به‏صورت موردی مطالعه شده و با روش ترکیبی تحلیل گفتمان و نشانه‏شناسی تحلیل شده است. با توجه به زمینه‏های اجتماعی، خوانشی نقادانه از فیلم‏های منتخب انجام شد تا بر‌اساس آن بتوانیم از خلال امور و تصاویر روزمره و پیش‏پاافتاده، برخی از لایه‏های پنهان در ساختارهای تبعیض‏آمیز علیه زنان را آشکار و ریشه‏یابی کنیم. یافته‏های این مطالعه نشان می‏دهد که در بستری تاریخی و اجتماعی، سینمای ایران تصویری از زن‏ستیزی میان زنان نمایش می‏دهد که ماهیت سرکوب‏گرانة آن را به حاشیه رانده و بر نیت خیرخواهانة آن تأکید می‏کند؛ به همین سبب شخصیت‏های فیلم‏ها در این موقعیت عمدتاً به بازتولید تبعیضی که از سوی همجنسان خود بر آنان روا می‏رود وقوف ندارند و به آن تن می‏دهند. این بازنمایی عموماً به‏صورت امر روزمره و طبیعی انگاشته می‌شود و در حاشیة تم اصلی فیلم به تصویر کشیده می‌شود.}, keywords_fa = {تحلیل گفتمان,زن‏ستیزی,سینمای ایران,فمینیسم,مطالعات زنان}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_82963.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_82963_569b81c32a741e623fede69b22fed7b8.pdf} } @article { author = {Imani, Nafise and Nercissians, Emilia}, title = {Gender Segregation of Urban Space and Intimate Gender Relations: A Comparative Study of Flexible and Inflexible Segregation}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {13}, number = {2}, pages = {211-229}, year = {2021}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2021.324850.1616}, abstract = {This paper is an anthropological research about the effect of the emphasis on gender segregation in private and public spaces on the quality of intimate relationships between the girls and the boys.Policymakers pursue an emphasis on gender-based spatial segregation with the aim of promoting moral health and preserving the Islamic identity of cities. For an assessment that how politicians 'goals in gender separation of space affect users' gender actions and attitudes, we have benefited from the participation of two groups of girls with different lifestyles. One of these two groups, which strongly follows the rules of space separation based on gender, has been identified as an inflexible lifestyle and Compared to the other group, which is more flexible in adhering to gender segregation and It is referred to as a flexible lifestyle group. Lefebvre's theory has been used to emphasize space as a social product and to distinguish between spatial action, spatial representation, and representational space. The research method was ethnographic and comparative with an emphasis on participatory observation techniques and ethnographic interviews. Research shows that inflexibility in gender segregation accompanies sex-gender actions with secrecy and more risky decisions.Research therefore shows that inflexible spatial separation does not meet the moral and identity goals of policymakers.}, keywords = {Urban anthropology,gender anthropology,Gender Spatial Separation,Comparative Methods,Friendship of Girls and Boys}, title_fa = {تفکیک جنسیتی فضای شهری و روابط صمیمانة بین‌جنسیتی: مطالعة مقایسه‌ای تفکیک منعطف و غیرمنعطف}, abstract_fa = {این مقاله تحقیقی انسان شناختی است که تأثیر میزان تأکید بر تفکیک جنسیتی در فضاهای خصوصی و عمومی بر کیفیت روابط دوستانة بین جنسیتی نوجوانان را مطالعه می‌کند. برای ارزیابی اینکه اهداف سیاست‌گذاران در تفکیک جنسیتی فضا چگونه در کنش ها و نگرش های جنسیتی کاربران تأثیرگذار بوده  است، از مشارکت دو گروه دختران با سبک زندگی متفاوت به لحاظ میزان التزام به تفکیک های جنسیتی (سبک زندگی منعطف و غیرمنعطف) بهره  گرفته‌ایم. نظریة لوفور با تأکید بر فضا به عنوان تولید اجتماعی و تمایز بین کردار فضایی، بازنمایی فضایی و فضاهای بازنمایی مورد استفاده قرار گرفته است. روش تحقیق مردم نگاری و مقایسه‌ای با تأکید بر فنون مشاهدة مشارکتی و مصاحبة مردم نگارانه بوده  است. نتایج تحقیق نشان می دهند که عدم انعطاف در تفکیک جنسیتی، کنجکاوی ها و جهت‌گیری های جنسی را با پنهان کاری و تصمیمات دارای خطرپذیری بیشتر همراه می کند.}, keywords_fa = {انسان شناسی شهری,انسان شناسی جنسیت,انتظام فضایی جنسیتی,دوستی دختران و پسران,دختران نوجوان,روش مردم نگاری,روش مقایسه‌ای}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_82964.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_82964_a9a834ac2c51a48d4887e19e96dc740c.pdf} } @article { author = {Karimi, Jalil and Gholipoor, Siavash and Houri, Mariam}, title = {The Image of the Woman in the Cinema (Analysis of Ten Film of the 80s of Iranian Cinema)}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {13}, number = {2}, pages = {231-250}, year = {2021}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2021.324892.1617}, abstract = {AbstractAs scientific and artistic approaches and ideas became closer to each other, and raising the relationship between society and art, the image presented by various groups, especially the lower classes of society, including women, became a serious subject for research in the media. Based on the ideas of feminist theory and discourse approach, the present article describes how this image is represented in the films (ten films) of the 2000s in Iran. This article analyzes the relationship between the images created by them and the dominant political discourses in this period. According to the findings, in most films, the representation of women's lives tends to be more modern and inclined to none-patriarchal ideas, but these modern women, never find themselves in a polar state. They have the main features of both discourses at the same time. Considering the whole images, in spite of the fact that these works are influenced by the directors' attitudes and their discourse affiliations, there are reflections of the social conditions of the issue of "femininity and masculinity" in these films. It is as if there is a reflection of the conditions of the real transition of society from the traditional to the more modern stage in the films as well.}, keywords = {Cinema,Femininity,feminism,masculinity,Representation}, title_fa = {تصویر زن در سینما (تحلیلی بر ده فیلم دهة 1380 سینمای ایران)}, abstract_fa = {با نزدیک‏تر شدن رویکردها و ایده‏ های علمی و هنری به همدیگر و مطرح‌شدن نسبت بین جامعه و هنر، تصویر ارائه‏شده از گروه‏های مختلف، به‌ویژه گروه‏های فرودست جامعه، از جمله زنان، در رسانه‏ها به موضوعی جدی برای پژوهش بدل شد. مقالة حاضر می‏کوشد با اتکای به ایده‏های نظریة فمینیسم و رویکرد گفتمان‏کاوی، نحوة بازنمایی این تصویر را در آثار سینمایی (ده فیلم) دهة 1380 در ایران توصیف و نسبت تصاویر برساختة آن‌ها را با گفتمان‏های سیاسی غالب در این دوره تحلیل کند. بر‌اساس یافته‏ها، در بیشتر فیلم‏ها، بازنمایی زندگی زنان به سمت مدرن‏تر‌شدن و متمایل به ایده‏های غیرمردسالارانه می‏رود، اما این زنان مدرن هم هرگز در حالتی قطبی قرار نمی‏گیرند. آنان هم‌زمان ویژگی‏های اصلی هر دو گفتمان را با خود دارند. با توجه به کلیت تصاویر، به‏رغم تأثیرپذیری این آثار از نگرش کارگردانان و تعلقات گفتمانی آن‌ها، جلوه‏هایی بازتابی از شرایط اجتماعی مسئلة «زنانگی و مردانگی» در این فیلم‏ها دیده می‏شود. گویی بازتابی از شرایط گذار واقعی جامعه از مرحلة سنتی‏تر به مدرن‏تر در فیلم‏ها نیز وجود دارد.}, keywords_fa = {بازنمایی,زنانگی,سینما,فمینیسم,مردانگی}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_82965.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_82965_22304c341a21c135e81736a47234048e.pdf} } @article { author = {miri, maryamsadat and nasrollahi, mohammadsadegh}, title = {Representation of a Female Character in the Books of Holy Defense Diary, (Study of Saji, Sabah, the most beautiful days of life, bright lights of the city)}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {13}, number = {2}, pages = {251-271}, year = {2021}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2021.324479.1608}, abstract = {The memoirs of the Holy Defense are one of the most enduring documents in the history of Islamic Iran.September 22, 1980 The Ba'athist regime in Iraq launched a military attack on Iran and the imposed war began. From the beginning of the war, women and men worked in the form of relief and support groups, which they took on and did until the end of the war. after the war, women fighters recorded their memories in the form of novels, memoirs and oral histories of the war. the present article examines how the personality dimensions of women fighters in the sacred defense are represented in 4 selected memoirs. these four books, entitled Sabah, Saji, The Bright Lights of the City, and The Most Beautiful Days of Life, while written with the focus on female personality, are up-to-date and effective works in this field.The findings of this article show that the representation of women's personality can be classified into four meaning domains of insight, tendency, action and personality-building factors using thematic analysis method. In the field of insight, issues such as religious, moral and revolutionary beliefs can be raised and in the field of tendency, themes such as self-made, powerful, war-disgusting, curious and chaste spirits are mentioned. In the field of action, items such as aid, religious, revolutionary, military, cultural and religious activities are included.Finally, family-centered personality-building factors are emphasized.}, keywords = {female character,Representation,Memoir,sacred defense,woman and war}, title_fa = {بازنمایی شخصیت زن در کتاب‌های خاطره‌نگاری دفاع ‌مقدس (مطالعة موردی کتاب‌های ساجی، صباح، زیباترین روزهای زندگی و چراغ‌های روشن شهر)}, abstract_fa = {کتاب‌های خاطره‌نگاری دفاع ‌مقدس یکی از سندهای ماندگار در تاریخ ایران اسلامی است. روز 31 شهریور 1359 رژیم بعث عراق به ایران حملة نظامی کرد و جنگ تحمیلی آغاز شد. حضور زنان دوشادوش مردان از ابتدای جنگ و فعالیت آن‌ها در قالب گروه‌های امدادی و پشتیبانی مسئولیتی بود که برعهده ‌گرفته و تا پایان جنگ این وظیفه خطیر را انجام دادند. زنان رزمنده پس از جنگ به ثبت خاطرات خود و دیگر زنان رزمنده در قالب رمان، خاطره‌نگاری و تاریخ شفاهی از جنگ پرداختند. مقالة حاضر به بررسی چگونگی بازنمایی ابعاد شخصیتی زنان رزمندة دفاع مقدس در 4 کتاب‌ خاطره‌نگاری منتخب پرداخته است. این چهارکتاب تحت عنوان صباح، ساجی، چراغ‌های روشن شهر و زیباترین روزهای زندگی ضمن آنکه با محوریت شخصیت زن نگاشته شده، آثار به‌روز و اثرگذار در این عرصه‌اند. یافته‌های این مقاله با استفاده از روش تحلیل مضمونی نشان می‌دهد که بازنمایی شخصیت زنان در چهار حوزة معنایی بینش،‌ گرایش، کنش و عوامل شخصیت‌ساز قابل طبقه‌بندی است. در حوزة بینش مواردی همچون اعتقادات دینی، اخلاقی و انقلابی قابل طرح است و در حوزة گرایش مضامینی مانند روحیات خودساخته، مقتدر، منزجر از جنگ، کنجکاو و عفیفانه ذکر شده است. در حوزة کنش نیز مواردی همچون کمک‌رسانی، فعالیت‌های مذهبی، انقلابی، نظامی، فرهنگی و مقید به انجام‌دادن فرایض دینی احصا شده و در پایان نیز عوامل شخصیت‌ساز با محوریت خانواده مورد تأکید قرار گرفته است.}, keywords_fa = {بازنمایی,خاطره‌نگاری,دفاع مقدس,زن و جنگ,شخصیت زن}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_82966.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_82966_f0edd5a1c5d935528c18fbc0bdc54ce1.pdf} } @article { author = {Ali shahi, Mitra and Mahdavi Ara, Mostafa}, title = {An Analysis of women's personality in the novel " Under the feet of mothers" by " Buthaina Al Eissa"}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {13}, number = {2}, pages = {273-290}, year = {2021}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2021.323901.1596}, abstract = {Women's literature as one of the literary schools in the Arab countries, especially Kuwait, began in the fifties and reached its peak in the seventies to nineties. In the meantime, " Buthaina Al Eissa" as one of the activists in this field - with the publication of the novel " Under the feet of mothers" -" has been able to portray Women's problems and Kuwaiti society in transition with her literary pen. The salient features of the novel are polyphony and multiplicity of characters Female characters who appear alternately and the author narrates the sufferings of women from their minds and depicts the changes in women's society. It seems that " Buthaina Al Eissa" is trying to inform her readers about a change that is taking shape by raising awareness of the new generation. This research seeks to analyze the novel's female characters in a descriptive-analytical method and to depict their inner anxieties and desires. The results of the research show that " Buthaina Al Eissa" , has been able to express her feminist views and ideas in the novel " Under the feet of mothers " and confront the stereotypes of patriarchal culture by relying on her literary knowledge and writing skills. In this literary work, the author reflects the patriarchal and anti-feminist ideas of Kuwaiti society by creating different female characters, and reflects their two reactions of "surrender" in the older generation and "rebellion" in the next generation. Shows new features}, keywords = {: "Feminist literature","novel " Under the feet of mothers"," Buthaina Al Eissa",","Characterization"}, title_fa = {واکاوی شخصیت‏ پردازی‏ های زنانه در رمان تحت أقدام الأمهات اثر بثینة ‌العیسی}, abstract_fa = {ادبیات زنانه به‌منزلة یکی از گونه‏های ادبی، در کشورهای عربی و به طور خاص کویت از دهة پنجاه آغاز و در دهة هفتاد تا نود به اوج خود رسید. بثینة‌العیسی به‌عنوان یکی از فعالان این حوزه‌ـ با انتشار رمان تحت أقدام الأمهات‌ـ توانسته است با قلم ادبی خود مشکلات زنان و جامعة در حال گذار کویت را در دنیای داستان به تصویر بکشد. از ویژگی‏های بارز این رمان، چند‌صدایی و تعدد شخصیت‏های زنی است که هریک نمایندة طبقه‏ای از جامعة زنان کویت هستند؛ شخصیت‏های زنی که به تناوب در داستان حاضر می‏شوند و نویسنده از ذهن ایشان رنج‏ها و مشکلاتشان را روایت می‏کند و تغییر و تحولات جامعة زنان را به تصویر می‏کشد. به نظر می‏رسد بثینة العیسی درصدد است ضمن آگاهی‏بخشی به خوانندگان خود، از تحولی سخن بگوید که با دست یافتن نسل جدید به حقوق از‌دست‌رفتة خویش به دست آمده است. تحقیق حاضر درصدد است با روش توصیفی‌ـ تحلیلی شخصیت‏های زن رمان را مورد تحلیل قرار دهد و تشویش‏ها و تمایلات درونی‏شان را به تصویر بکشد. نتایج تحقیق گویای آن است که بثینة ‌العیسی با تکیه بر دانش ادبی و مهارت نویسندگی خود توانسته است در رمان تحت أقدام الأمهات، آرا و اندیشه‏های فمینیستی خود را بیان کند و با کلیشه‏سازی‏های فرهنگ مردسالار به مقابله برخیزد. العیسی در این اثر ادبی با آفرینش شخصیت‏های مختلف زن، اندیشه‏های مردسالار و زن‏ستیزانة جامعة کویت را منعکس می‏کند و دو واکنش «تسلیم‌شدن» ایشان را در نسل قدیم و «عصیان‏گری» را در نسل‏های جدید به نمایش می‏گذارد.}, keywords_fa = {ادبیات فمینیستی,بثینة العیسی,رمان تحت أقدام الأمهات,زنان,شخصیت ‏پردازی}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_82967.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_82967_e30fd88fe24379ef56243cb906f6f3af.pdf} } @article { author = {Karimi sangdehi, Ghazal and sattari, reza and hasani, seyed ghasem}, title = {Analysis of the representation of gender culture in the novels of Iranian women writers over three decades}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {13}, number = {2}, pages = {291-318}, year = {2021}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2021.320505.1559}, abstract = {Literature is one of the most important tools for understanding the culture and type of thinking of any society, and among all literary genres, the novel has the most connection with society and real life. Female writers have also chosen the novel to write about various aspects of their lives and genders from the beginning. This article examines issues related to women in the novels of Iranian women writers in the 70's, 80's and 90's with the method of content analysis and reveals the impact of social and cultural developments of each decade on the content of novels. For this reason, two novels have been selected from each decade, and the results of studies show that social and cultural developments have a great impact on the views of women writers inpaying attention to the characters and female themes of novels And the evolution of the content of the novels is in line with the evolution of society and is affected by it. In the novels of the seventies, male domination and violence are more prominent, and women do not have much power and status. The female characters of the novels of the eighties also have almost the same conditions as in the previous decade, and the discussion of identification in this decade is very important. But womenin nineties novels, have achieved independence and freedom of action. They are active in society, and have different concerns and demands.}, keywords = {Novel,Female Writers,Decade,Women's issues,Social Developments}, title_fa = {تحلیل بازنمایی فرهنگ جنسیتی در رمان‌های نویسندگان زن ایران طی سه دهه}, abstract_fa = {در میان همة ژانرهای ادبی، رمان بیشترین ارتباط را با جامعه و زندگی واقعی دارد. همچنین نویسندگان زن، برای نوشتن از جنبه‌های گوناگون زندگی و جنسیت خویش، از آغاز گونة ادبی رمان را برگزیده‌اند. این مقاله با روش تحلیل محتوایی به بررسی مسائل مربوط به زنان در رمان‌های نویسندگان زن سه دهة 1370، 1380 و 1390 ایران می‌پردازد و تأثیر تحولات اجتماعی و فرهنگی هر دهه را بر محتوای رمان‌ها نشان می‌دهد. به همین منظور، از هر دهه دو رمان برای بررسی انتخاب شده و نتیجه‌ حاکی از آن است که دگرگونی‌های اجتماعی و فرهنگی تأثیر بسیاری بر دیدگاه نویسندگان زن در پرداخت شخصیت‌ها و مسائل زنانه دارد و تحول محتوای رمان‌ها منطبق با تحولات جامعه و متأثر از آن است. در رمان‌های دهة 1370، سلطة مردانه و خشونت پررنگ‌تر است و زنان قدرت و جایگاهی ندارند. شخصیت‌های زن رمان‌های دهة 1380 نیز شرایط تقریباً مشابهی با دهة قبل دارند و بحث هویت‌یابی در این دهه بسیار پررنگ و مهم است. زنان رمان‌های دهة 1390 اما به استقلال و آزادی عمل دست یافته‌اند، فعالانه در جامعه حضور می‌یابند و دغدغه‌ها و مطالبات متفاوتی دارند.}, keywords_fa = {بازنمایی,تحولات اجتماعی رمان,فرهنگ جنسیتی,نویسندگان زن}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_82968.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_82968_45cb5d60c35e105e5d6db742431d1161.pdf} } @article { author = {Piri, Hassan and Vahedian, Morteza and Sohrabzadeh, Mehran}, title = {The pathology of the media in representing the family and its species (local TV series of the Illam Broadcasting organization Studied case)}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {13}, number = {2}, pages = {319-340}, year = {2021}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2021.324839.1615}, abstract = {In the present study, the pathology of the media has been analyzed in three sets of local TV series of the Ilam Center. In order to pursue the above goal, the present study, based on the theory of representation and based on the semiotic reading of the converted text to the text, has tried to mean the semantic implications and cultural images that the series “Qal O Qawaleh”,”Bra O Bash” and “Harka ra khoi”. The analysis of the findings reveals several types of social-family-related concepts in the Illam Broadcasting organization: Making a dual image of the family, challenging differences, reproducing stereotypes based on respect for the tradition. Based on the results of this research in the traditional family, adherence to local customs and resistance to modernity has been portrayed as a value; In this family, the woman is usually "adoptive woman" and is the main decision maker of the man, and where the woman decides on an important subject, the result is abnormal. What's displayed in these series can be seen in the community. In other words, the direction of the provincial center of the center of Ilam in the studied series, focusing on the admission of masculinity and traditional femininity, and its emphasis on other masculinity and femininity, has been the form of representation during the years of the series of plays (2009-2013) Has dominated.}, keywords = {Media Pathology,Illam Broadcasting organization,Family Representation,Family Species,Qualitative Content Analysis}, title_fa = {آسیب‏ شناسی رسانه در بازنمایی خانواده و گونه ‏های آن (مطالعة موردی صداوسیمای مرکز ایلام)}, abstract_fa = {در پژوهش حاضر، آسیب‏ شناسی رسانه در سه مجموعه از سریال‏های محلی صداوسیمای مرکز ایلام بررسی و تحلیل شده است. به منظور دستیابی به این هدف، پژوهش حاضر با اتکا به رویکرد نظریة بازنمایی و برمبنای قرائت نشانه‏شناختی از گفتارهای تبدیل‌شده به متن، سعی کرده است دلالت‏های معنایی و تصاویر فرهنگی‏ای را که سریال‌های قال‌وقواله، برا و بش و هرکه را خوی بازنمایی می‏کنند تحلیل کند. تجزیه‌وتحلیل یافته‏ها چند نوع مفهوم مرتبط با آسیب اجتماعی خانواده در سیمای مرکز ایلام را نشان می‏دهد: برساخت تصویر دوگانه از خانواده، مناقشه‌برانگیز نمودن تفاوت‏ها و بازتولید کلیشه‏های نقشی مبتنی بر احترام به ساحت سنت. برمبنای نتایج این پژوهش در خانوادۀ سنتی، پایبندی به آداب و رسوم محلی و مقاومت در برابر مدرنیته به‌منزلة یک ارزش تصویر شده است؛ در این خانواده، زن معمولاً «زنِ پذیرنده‏» است و تصمیم‏گیرندۀ اصلی مرد است و آنجا هم که زن در موضوعی مهم تصمیم‏ می‏گیرد، نتیجۀ نابهنجاری را رقم می‏زند. آنچه را در این سریال‏ها نمایش داده می‏شوند می‏توان در بطن جامعه هم دید. به عبارتی، می‏توان سمت‌و‌سوی شبکۀ استانی مرکز ایلام را در سریال‏های مورد مطالعه، تمرکز بر پذیرش مردانگی و زنانگی سنتی و سیطرۀ آن بر سایر مردانگی‏ها و زنانگی‏ها دانست که در طول سال‏های پخش سریال‏ها (1388ـ1392) این نحوة بازنمایی، صورت مسلط بوده است.}, keywords_fa = {آسیب‏ شناسی رسانه,بازنمایی خانواده,تحلیل محتوای کیفی,شبکۀ استانی ایلام,گونه ‏های خانواده}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_82969.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_82969_eaed7793a7283051b2d650bd0bd8a79f.pdf} }