@article { author = {ferdosi, maryam and Fazeli, Nematollah}, title = {The Empowering Function of Language in Women's Daily Lives (A Study on Power Strategies of Language in Middle Class Women Living in Tehran)}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {13}, number = {4}, pages = {511-539}, year = {2021}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2021.329739.1674}, abstract = { AbstractPeople employ several linguistic strategies to make progress in their lives. In a society such as Iran where there is an imbalanced distribution of power, available means of power for people are limited to linguistic tools only, meanwhile due to their special social and cultural conditions as well as small amount of properties, specific social groups such as women resort to different linguistic mechanisms and strategies to change the power balance in their favor where their contribution to the authority is otherwise negligible.This is why the world of women is defined by language. This paper aims at examining the linguistic actions of women in the context of daily life to understand the spirit of their language as well as their verbal strategies. The study has used the qualitative method and a combination of focus group interviews, lived experiences, and texts like blogs and novels as supplementary reference to find out the strategies of women's language use to exercise power and resistance against inequalities in order to meet the most amounts of benefits in the social fields. As such, it has attempted to answer the main question of the article:  What strategies do women of Tehran use in their daily lives to exercise power and protect women against inequality in order to achieve maximum benefits?.}, keywords = {Keywords: Women's Language,Language Strategies,everyday life,Power and Resistance,Gender linguistics}, title_fa = {کارکرد قدرت‌بخش زبان در زندگی روزمرۀ زنان (مطالعۀ استراتژی‏های زبانی قدرت در زنان طبقۀ متوسط ساکن تهران)}, abstract_fa = {چکیدهانسان‌ها برای پیشبرد زندگی خود استراتژی‌های زبانی متعددی را به‌کارمی‌گیرند. این مسئله در جوامعی چون ایران که با توزیع نامتوازن قدرت روبه‌روست و ابزار قدرت در دسترس مردمانش به همین ابزار زبانی محدود می‌شود، بیشتر به‌چشم می‌خورد. علاوه‌بر آن نیز گروه‏ های خاص اجتماعی، مانند زنان، به‌واسطۀ خاص‌تر بودن شرایط اجتماعی و فرهنگی و سرمایه‏ های اندکی که در دست دارند، به‌طریق اولی به مکانیزم‏ های زبانی مختلف متوسل می‌شوند تا بتوانند در میدان‌هایی که سهم آن ها از قدرت ناچیز است، مناسبات قدرت را به‌نفع خود تغییر دهند. از همین روی هم دنیای زنانه با زبان تعریف می‌شود و این مقاله قرار است با بررسی کنش‌های زبانی زنان در بستر زندگی روزمره به کنه زبان زنانه و البته استراتژی‌های زبانی زنان پی ببرد و با روش کیفی و ترکیبی از مصاحبۀ گروهی در قالب گروه متمرکز[1]، تجربۀ زیسته و متونی مثل وبلاگ‌ها و رمان‌ها (در حد منابع کمکی) به این پرسش پاسخ دهد که زنان ایرانی در زندگی ‌روزمره‌شان از چه استراتژی‌هایی برای اعمال قدرت در مقابل نابرابری ها و رسیدن به حداکثر منافع استفاده می‌کنند.  }, keywords_fa = {کلیدواژگان زبان زنانه,استراتژی‌های زبانی,زندگی روزمره,قدرت و مقاومت,زبان‌شناسی جنسیت}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_85525.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_85525_4855a5e0909fa9665df72676fe416063.pdf} } @article { author = {Tavassoli, Afsaneh and Babaei, Zohreh}, title = {The Image of Woman in Asghar Farhadi's Films}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {13}, number = {4}, pages = {541-559}, year = {2021}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2021.327879.1652}, abstract = { AbstractThe cinema of the Oscar-winning director, Asghar Farhadi, pays special attention to women by focusing on the increasing number of women along with their presentation in key roles. The present article analyzes "Dance in the Dust", "Beautiful City", "Fireworks Wednesday", "About Eli", "A Separation", "The Past", "Salesman", and "Everyone Knows", in which the woman is the focal point. Thus, it tries to examine the films with the method of qualitative content analysis to work on the attention Farhadi has paid to woman’s importance by representing her. Examination of codes, categories, and concepts shows that although the number and importance of female characters and the assignment of key roles to them has increased over time, at the same time women with passive actions, gender job maps, absence from the public arena, and spouse-dependence is portrayed as critical, desperate, powerless, and incompetent. It seems that in order to give importance to women, it is not enough to focus on the subject of women. One should also pay attention to the hidden layer of narratives that can be obtained from their mentality and stereotypes..}, keywords = {Keywords Asghar Farhadi,Qualitative Content Analysis,Film,Women,A Separation}, title_fa = {تصویر زن در آثار سینمایی اصغر فرهادی}, abstract_fa = {چکیدهسینمای اصغر فرهادی، برندۀ جایزۀ اسکار، با تمرکز بر حضور بیشتر زنان و ارائۀ نقش‌های کلیدی بدان ها، به مقولۀ «زن» توجه ویژه نشان داده است، اما باید دریافت بازنمایی زن در این آثار تا چه حد توانسته از تصورات قالبی و کلیشه‌های مردانه رها شود؟ فیلم‌های «رقص در غبار»، «شهر زیبا»، «چهارشنبه‌سوری»، «دربارۀ الی»، «جدایی نادر از سیمین»، «گذشته»، «فروشنده» و «همه می‌دانند» آثاری هستند که در آن ها زن نقطۀ کانونی فیلم به‌شمار می‌آید. در این پژوهش کوشیده‌ایم  با روش تحلیل ‌محتوای کیفی، و این رویکرد که فرهادی با بازنمایی زندگی زنان به اهمیت‌بخشی او توجه کرده، به بررسی این فیلم‌ها بپردازیم. بررسی کدها، مقولات و مفاهیم نشان می‌دهد که اگرچه تعداد و اهمیت کاراکترهای زن و نیز سپردن نقش‌های کلیدی بدان ها با گذشت زمان روبه‌فزونی بوده، در عین حال زنان با کنش‌های منفعلانه، نقش‌های شغلی جنسیت‌زده و عدم حضور در عرصۀ عمومی، به‌شکلی وابسته به همسر از نظر مالی، بحران‌زا، مستأصل، ناتوان و بی‌کفایت نمایش داده می‌شوند. به‌نظر می‌رسد جهت اهمیت‌بخشی به زن، تمرکز بر موضوع زن کافی نیست و باید به لایه‌های پنهان روایت‌ها که حاکی از ذهنیت و تصورات قالبی مردانه است، نیز توجه کرد.}, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی: اصغر فرهادی,فیلم,تحلیل محتوای کیفی,زنان,جدایی نادر از سیمین}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_85528.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_85528_1d2fac2abaef93cbbb376c718dde3e19.pdf} } @article { author = {Heidari Darani, Zahra and Majidifar, Zahra and Rezayan, Ahad}, title = {The Role of Women Born in the 1980s in Future; Qualitative Study in the Building Blocks of Future Images (Case Study: Female Professors in Isfahan)}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {13}, number = {4}, pages = {561-584}, year = {2021}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2021.328570.1659}, abstract = {AbstractThe realization of any desirable future in Islamic Republic of Iran depends on women's participation as half of the social actors. Examining women's sense of belonging to the future can be a step towards obtaining social hope. This could be achieved by futures studies’ concepts and methods. One of the future research approaches is to extract and analyze the images of the future. The research method of this paper is thematic analysis to extract and analyze images of the future in the mind of women born in the 1980s. The data have been obtained from 15 semi-structured interviews of female professors in Isfahan and extracted subthemes and themes after the coding stages. Finally, the main six themes that are the building blocks of the future images of these women's minds are as follows: 1. "Waiting for the best future", 2. "Gender future", 3. "Human age", 4. "My government", 5. "The future that I do not want", and 6. "Lack of social future". According to this research, the realization of any kind of future depends on the comprehensive critique of the status quo and the expansion of a new form of women's participation in creating the future due to making a sense of belonging to this future. The strategic recommendation of this research is the "impressionability" of policies and policymakers from such images and the "influence" of those on future policies on these themes to lead to the creation of a sustainable future..}, keywords = {Keywords Women,born in the 1980s,Futures Studies,images of the future,imagination}, title_fa = {زنان متولد دهۀ شصت و نقش آنها در آینده؛ مطالعه‌ای کیفی در بلوک‌های سازندة تصاویر آینده (مورد مطالعه: استادان زن شهر اصفهان)}, abstract_fa = {چکیدهتحقق هر آینده مطلوبی در ایران، در گرو مشارکت زنان به‌مثابۀ نیمی از کنش‌گران این آینده است. بررسی میزان احساس تعلق خاطر زنان به آینده و تلاش برای افزایش این احساس، گامی در جهت تقویت امید اجتماعی در جامعه است. آینده‌پژوهی دانش شناخت و ساخت چنین آینده‌ای است. یکی از رویکردهای آینده‌پژوهانه استخراج و تحلیل تصاویر آینده است. این پژوهش با روش تحلیل مضمون به استخراج و تحلیل تصاویر ذهنی زنان متولد دهۀ شصت از آینده انجام شده و طی چهار مرحله کدگذاری روی داده‌های حاصل از 15مصاحبة نیمه‌ساختاریافته از زنان دانشگاهی در شهر اصفهان، شش مضمون فراگیر به‌دست‌آمده است. این مضامین که بلوک‌های سازندة تصاویر آیندۀ ذهن این زنان هستند، عبارت‌اند از: «در انتظار بهترین آینده»، «آینده جنسیتی»، «عصر انسان»، «دولت من»، «آینده‌ای که نمی‌خواهمش» و «بی‌آیندگی اجتماعی». بنابر نتایج این پژوهش، تحقق هر آینده‌ای در گرو ایجاد بستر نقد فراگیر وضع موجود، گسترش شکل جدیدی از مشارکت زنان در خلق آینده به‌منظور ایجاد حسّ تعلق به این آینده است، توصیۀ راهبردی این پژوهش «اثرپذیری» سیاست‌ها و سیاست‌گذاران از این تصاویر و «اثرگذاری» سیاست‌های آینده بر روی این مضامین است تا منجر به خلق آینده‌ای پایدار شود.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها زنان,متولدین دهۀ شصت,آینده‌پژوهی,تصاویر آینده,تصویرپردازی}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_85531.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_85531_09c3a90a875b297c82f4b0aa1b51e972.pdf} } @article { author = {Maleki Mareshk, Fahime and Ghavam, Abolghasem and Zanjani Zadeh, homa}, title = {A Study of "I" and "Me" in the Identity of Women in the Heroic Section of Ferdowsi's Shahnameh}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {13}, number = {4}, pages = {585-601}, year = {2021}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2021.328153.1656}, abstract = { AbstractIdentity is a mental state for recognition, which can be found in the characteristics distinguishing each individual. The study of women's identity has been the subject of research through various means in the literature. The Shahnameh or the long epic poem book, written by the Persian Poet Ferdowsi, is continually playing a crucial role in the cultural and social heritage of Iranians. The book is an acceptable source to study women’s identity in Persian territory. The research version of the text is edited by Dr. Khaleghi Motlaq and the research methodology, itself, is qualitative. Content analysis is the technique, used in the present study. The research framework is a conceptual model where two fundamental concepts of “I” and “me” are used to analyze women’s actions in Shahnameh. This analysis shows that their identity is the result of the superiority of the word "I" in nature. In the actions of all the characters, except Sindokht, the "I" is more obvious than the word "Me". When it comes to choose or decide, the women do actions, which are subliminal to their consciousness. However, when they act contrary to the traditional norms and expectations, the "I" becomes apparent. It is the occurrence of these different and norm-breaking actions that cause their individualities. Boldness in love, courage, warfare, wisdom, and politics can be considered as the identifying features of women in the heroic part of the Shahnameh..}, keywords = {Keywords Identity,Women,Ferdowsi's Shahnameh,i,Me}, title_fa = {بررسی «من» و «منِ اجتماعی» در هویت زنان بخش پهلوانی شاهنامۀ فردوسی}, abstract_fa = {چکیدههویت، تصویری ذهنی جهت شناخت است و می‌‌توان آن را در ویژگی‌‌هایی که به هر فرد تشخّص می‌‌دهند، یافت. بررسی هویت زنان موضوع کنکاش پژوهشگران مختلفی بوده است. شاهنامۀ فردوسی از این رو که دربردارندۀ بخش عمده‌ای از میراث فرهنگی و اجتماعی ایرانیان است، منبع مناسبی برای بررسی هویت زنان است. متن پژوهش شاهنامۀ فردوسی تصحیح جلال خالقی مطلق است. روش تحقیق، کیفی و فنّ مورد استفاده، تحلیل محتوا و چارچوب تحقیق، مدل مفهومی است. از دو مفهوم بنیادی «من» و «منِ اجتماعی» برای تحلیل کنش‌‌های زنان در شاهنامه استفاده شده است. این پژوهش نشان می‌‌دهد که هویت‌یابی زنان در شاهنامه، نتیجۀ برتری «من» در خودشان است. در کنش‌‌های تمام شخصیت‌‌های مورد مطالعه جز سیندخت، من از منِ اجتماعی آشکارتر است. آنجا که بحث انتخاب یا تصمیم‌گیری است، کنش‌‌هایی از زنان سرمی‌‌زند که چه‌بسا در همان لحظه از تفاوت آن آگاه نیستند و وقتی خلاف هنجارها و انتظارات جامعه رفتار می‌‌کنند، «من» آشکار می‌‌شود. بروز همین کنش‌‌‌‌های متفاوت و هنجارشکنی‌‌هاست که باعث تشخص و فردیت آنان می‌‌شود. جسارت در عشق، شجاعت، جنگاوری، خردمندی و سیاست از ویژگی‌‌های هویت‌بخشِ زنان در بخش پهلوانی شاهنامۀ فردوسی به‌شمارمی‌رود.   }, keywords_fa = {کلیدواژگان هویت,زنان,شاهنامۀ فردوسی,من,منِ اجتماعی}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_85529.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_85529_d565de8957c797aece86b493804e6347.pdf} } @article { author = {Imani, Elahe and Ghani, Afsaneh}, title = {Designing Women's Gowns by the Design and Color of Qashqai Rugs}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {13}, number = {4}, pages = {605-627}, year = {2021}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2021.330139.1678}, abstract = {  AbstractIn the present era, attention to the identity and culture of each nation has a special place and clothing is one of the most important characteristics of any society’s identity, constantly changing in terms of style and fashion. This change of style occurs most often between women's clothing. In many cases in Iran, the design of women's clothing has been influenced by global fashion, or in other words, the western culture. Therefore, the present study tries to revive the identity and ethnic values, adding creativity to women’s clothing, namely their gown. For this purpose, the capabilities of the patterns of the elastic bergamot rugs and Qashqai quasi-modeler, one of the original designs of this people, have been explained in the design of women's daily coats. The main questions asked in the present study are: In what scientific way can the designs and motifs of Qashqai rugs be used in clothing design? And what are the solutions for applying the designs and structure of Qashqai rugs in Iranian women's social clothing? This research employs a descriptive-analytical method, based on library resources. It has proceeded with the method of Scamper creativity model which refers to seven basic techniques of substitution, composition, adaptation, reinforcement, other application, deletion, and inversion. Finally, the results have shown that the designs of Qashqai rugs possess the ability to be sewn or decorated with different techniques based on the scamper pattern, both in design and execution. In the design of gowns, the solutions lies in the designs being used as monographs, the overall structure of the design or part of it in both design and sewing and execution..}, keywords = {Keywords Qashqai Rugs,women's clothing,gown design,Identity,Creativity,scam  }, title_fa = {طراحی مانتوی مجلسی بانوان با الهام از طرح و رنگ قالی‌های قشقایی}, abstract_fa = {چکیدهدر عصر حاضر توجه به هویت و فرهنگ هر ملت از جایگاه خاصی برخوردار است و پوشاک یکی از مهم‌ترین شاخصه‌‌های هویتی هر جامعه‌‌ای محسوب می‌‌شود که به‌طور مداوم در حال تغییر است. این دگرگونی سبک بیش از همه در لباس بانوان رخ می‌‌دهد. بسیاری اوقات در ایران نیز طراحی لباس بانوان تحت تأثیر مد جهانی و به‌ عبارتی، فرهنگ غرب قرار گرفته است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف احیاء ارزش‌‌های هویتی، قومی و ایجاد خلاقیّت در بخشی از پوشاک اجتماع بانوان، یعنی مانتوی مجلسی، انجام شد.. بدین منظور قابلیت‌‌های نقوش قالی‌‌های لچک‌ترنج و شبه‌ناظم قشقایی که از طرح‌های اصیل این قوم است، در طراحی مانتوهای بانوان مورد بررسی قرار گرفت. پرسش‌های پژوهش چنین بود که با چه روش علمی می‌‌توان از طرح‌‌ها و نقشمایه‌‌های قالی‌‌های قشقایی در طراحی لباس بهره جست؟ و چه راهکارهایی برای کاربردی کردن نقوش و ساختار بخشی از  قالی‌‌های قشقایی در پوشاک اجتماعی بانوان ایرانی وجود دارد؟ این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی با اتکا به منابع کتابخانه‌‌ای صورت پذیرفت و با روش الگوی خلاقیّت اسکمپر که بر هفت تکنیک اساسی جانشینی، ترکیب، اقتباس، تقویت، کاربرد دیگر، حذف و وارونه کردن استوار است، انجام شد. درنهایت نتایج نشان داد: نقوش قالی‌‌های قشقایی قابلیّت‌‌ این را دارند تا هم در طراحی و هم در اجرا براساس الگوی اسکمپر با تکنیک‌‌های مختلف دوخته و یا تزیین شوند. در بخش طراحی مانتوها راهکارهای به‌دست‌آمده این بود که نقوش به‌صورت تک‌نقش و بخشی از ساختار قالی، چه در طراحی و چه در دوخت و اجرا، می‌توانند به‌کاربرده شوند.}, keywords_fa = {کلیدواژگان قالی‌‌های قشقایی,پوشاک بانوان,طراحی مانتو,هویت,خلاقیّت,اسکمپر}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_85526.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_85526_39119f2d19bbd3f7436b40068ea84c16.pdf} } @article { author = {arjah, akram and Pazouk, • Shahram and Hajebrahimi, • Tahereh}, title = {A Study of Sufi Centers of Women from Third to Eighth Centuries AH}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {13}, number = {4}, pages = {627-643}, year = {2021}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2021.325276.1621}, abstract = { AbstractThe period between fourth and eighth centuries AH, a time when Sufism and its affiliated centers spread to all parts of the Islamic world, provided a suitable platform for women’s growth and activeness in this field. During this period, the lived experience of women through mystic journeys, their stereotypical role, represented only in the form of mother, wife, childbearing, and male-dependent being underwent some transformations. During these centuries, Sufi women taught and raised sufis, managed the monastery, against all prior expectations, challenging the masculine conception of the way. The main focus of this article is on identifying places of worship and asceticism and monasteries and centers of Sufi women. According to the available data, before the formation of monasteries, women were mostly educated in the houses and during the formation of the monasteries, they started getting educated in assemblies and some Sufi monasteries. They saw that from the fifth century onwards, the cities of Mecca and Quds, due to the pilgrimage space and the proximity of pilgrims and Sufis, were the center of the women's monastery, which also had the aspect of keeping and arresting women in need. These monasteries seem to have formed other centers called Rabat in eastern Islamic lands such as Damascus, Cairo, Aleppo, and even Anatolia. In tolerant Orders, such as Melevi Order and Bektashiyya Order, women also ran monasteries in addition to attending Sufi educational assemblies. In this way, women achieved a degree of independence, collective leadership, and guidance through the management of monasteries, tutoring the Sufi, and mystical teachings..}, keywords = {Keywords female language,postmodern feminism,Contemporary Arab Art,Art of War}, title_fa = {بررسی کانون‌‌های صوفیانۀ زنان در سده‌‌های سوم تا هشتم هجری}, abstract_fa = {چکیدهسده‌‌های چهارم تا هشتم هجری دورانی که تصوف و مراکز وابسته به آن در تمام سرزمین‌‌های جهان اسلام گسترش یافته بود، بستر مناسبی برای رشد و کنشگری زنان در این زمینه فراهم آمد. در این دوران، تجربۀ زیستۀ زنان در طریق سیر و سلوک عرفانی، نقش کلیشه‌‌ای آنان را که تنها در قالب مادر، همسر، فرزندآور و موجودی وابسته به مرد، بازنمایی شده بود؛ دگرگون ساخت. در این سده‌‌ها، زنان صوفی مجلس درس داشتند و سالک می‌‌پروردند، و برخلاف انتظار خانقاه‌‌داری می‌‌کردند و برداشت مردانه پنداشتن این طریق را به چالش می‌کشیدند. تمرکزاصلی این مقاله بر شناخت مکان‌‌های عبادت و زهد ورزی و خانقاه‌‌ها و کانون‌‌های زنانِ اهل تصوف، به روش توصیفی-تحلیلی، است. براساس داده‌‌های موجود زنان پیش از شکل‌‌گیری خانقاه‌‌ها، بیشتر در خانه‌‌ها سیر و سلوک می‌‌کردند و در دورۀ شکل‌‌گیری طریقت‌‌ها، در مجالس و برخی خانقاه‌‌های اهل تصوف، آموزش می‌‌دیدند و از سدۀ پنجم به بعد شهرهای مکّه و قدس به سبب فضای زیارتی و مجاور شدن زائران و صوفیان، کانونِ گونه‌‌ای خانقاه‌‌ زنان بود که  جنبۀ نگهداری و دستگیری از زنان نیازمند را نیز داشت. به نظر می‌‌رسد این خانقاه‌‌ها زمینه ساز کانون‌‌های دیگری به نام رباط‌‌ در شرق سرزمین‌‌های اسلامی مانند دمشق، قاهره و حلب و حتی آناتولی بوده باشد. در طریقت‌‌هایِ تسامح‌‌مدار ـ مانند مولویه و بکتاشیه ـ نیز زنان افزون بر حضور در مجالس آموزشیِ اهلِ تصوف، خانقاه‌‌‌‌داری می‌‌کردند. به این ترتیب زنان با مدیریت خانقاه‌‌ها و آموزش تعالیم صوفیانه و عرفانی به مرتبه‌‌ای از استقلال و رهبری جمعی و مرشدیت دست یافتند.}, keywords_fa = {کلید واژگان تصوف,جلسات صوفیانۀ‌‌ زنان,خانقاه زنان,زنان صوفی,مجالست اهل تصوف}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_85527.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_85527_afc3addcac4f2f5ba5cf063eba96e7aa.pdf} } @article { author = {Pourmokhtar, Sediqeh and marasy, Mohsen}, title = {A Comparative Study of Women and Men Language in the Works of Contemporary Arab Artists on the Subject of War}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {13}, number = {4}, pages = {647-666}, year = {2021}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2021.328352.1657}, abstract = { AbstractBy expanding the differences between femininity and masculinity, postmodern feminism recognizes the feminine language as a distinguishing factor between the artistic and literary works of men and women and features such as the use of complex and multifaceted symbols and the specific use of the body. In works dealing with this concept, the inversion of aesthetic values ​​is enumerated for it. Contrary to these views, people like Linda Nachlin oppose the formation of such a language in the works of women artists. The present study aims at knowing more the contemporary Arab art. Using a descriptive and analytical method as well as a comparative approach to the formation of women's language, it examines the works of contemporary Arab women artists and compares them with the male ones in order to seek to answer the question of whether women's language is formed in the works of contemporary Arab women artists or not. Accordingly, in addition to examining the works of Arab women, the works of contemporary Arab men are also examined in order to obtain a more accurate answer to the question. Examples are selected works of art with the theme of war. Results from this research proves non formation of women's language in such works along with their similarity with the works of male artists..}, keywords = {Keywords female language,postmodern feminism,Contemporary Arab Art,Art of War}, title_fa = {مطالعۀ تطبیقی زبان زنانه و مردانه در آثار هنرمندان معاصر عرب با موضوع جنگ}, abstract_fa = { چکیدهفمینیسم پست‌‌مدرن با گسترش تفاوت‌‌های زنانگی و مردانگی قائل به زبان زنانه است که آن را یک عامل متمایزکننده بین آثار هنری و ادبی زنان و مردان می‌‌داند و ویژگی‌‌هایی چون استفاده از نمادهای چندلایه و پیچیده، استفادۀ خاص از تن در آثار و وارونه ساختن ارزش‌‌های زیبایی‌شناختی را برای آن برمی‌‌شمارند. در مقابل این دیدگاه‌‌ها، افرادی چون لیندا ناکلین مخالف شکل‌‌گیری چنین زبانی در آثار زنان هنرمند هستند. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیل محتوا و با رویکرد تطبیقی در رابطه با شکل‌‌گیری زبان زنانه، به بررسی آثار هنرمندان معاصر زن عرب پرداخته و به‌دنبال پاسخِ این پرسش است که آیا زبان زنانه در آثار هنرمندان زن معاصر عرب شکل گرفته است؟ براین اساس، در کنار بررسی آثار زن عرب، آثار مردان عرب معاصر هم بررسی شده تا دستیابی به پاسخ پرسش با دقت بیشتری انجام گیرد. نمونه‌‌های مطالعه با موضوع جنگ انتخاب شده‌‌اند. از نتایج این پژوهش می‌‌توان به عدم شکل‌‌گیری زبان زنانه در این آثار و شباهت آنان با آثار هنرمندان مرد اشاره کرد.}, keywords_fa = {کلیدواژگان زبان ‌‌زنانه,فمینیسم پست‌‌مدرن,هنر معاصر عرب,هنر و جنگ}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_85530.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_85530_1451752196a4bbed9464c671ac356613.pdf} }