@article { author = {Bostan (Najafi), Hosein}, title = {Piety role in reforming society}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {5}, number = {1}, pages = {7-24}, year = {2013}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2013.30350}, abstract = {This paper aims to show the impact of fear of God, as one of the most important signs of religious spirituality, on improving sexual and gender relationships in family and society as well as other social relationships and thus to offer some procedures for enhancing and expanding this character at familial and societal levels in order to reduce the problems involved in social relations specially male-female relations. With respect to the approach, a three-dimensional method which employs religious texts, sociological insight and social engineering standpoint could be seen in the article. And with regard to the value, it could be said that although fearing God is a familiar doctrine and its desirable societal outcomes specially the prevention of deviances are not deniable, reminding this nearly forgotten virtue and explaining its societal outcomes in detail could be taken as a considerable contribution to the literature of sociology of religion. Meanwhile the application of this discussion to the problems of sociology of family and sociology of gender could be considered as an important contribution to the literature of these two fields.}, keywords = {fear of God,religion and gender relationships,religion and sexual relationships,religion and society,Social Engineering,Spirituality}, title_fa = {نقش خداترسی در اصلاح جامعه با تأکید بر مناسبات جنسی و جنسیتی}, abstract_fa = {هدف این مقاله آن است که تأثیر روحیة خداترسی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نشانه‌های معنویت دینی را در اصلاح جامعه به‌ویژه مناسبات جنسی و جنسیتی در خانواده و اجتماع نشان دهد و از این رهگذر، به ارائة راهکارهایی در جهت تقویت و گسترش این روحیه در سطح خانواده و اجتماع به‌منظور کاهش مشکلات و آسیب‌های مربوط به روابط زن و مرد بپردازد. از نظر رویکرد می‌توان نوعی روش سه‌جانبة مشتمل بر نگاه‌های درون‌دینی، جامعه‌شناختی و مهندسی اجتماعی را در مقاله مشاهده کرد. از نظر میزان اثربخشی نیز می‌توان گفت هرچند خداترسی آموزه‌ای آشناست و آثار مثبت اجتماعی، به‌ویژه جنبة بازدارندگی آن در برابر کج‌روی‌ها قابل انکار نیست، اما یادآوری مجدد این فضیلتِ تقریباً فراموش‌شده و بیان مشروح‌تر آثار اجتماعی‌اش، می‌تواند کمک مؤثری به ادبیات حوزة جامعه‌شناسی دین قلمداد گردد، ضمن آن‌که تطبیق این بحث بر حوزه‌های جامعه‌شناسی خانواده و جنسیت می‌تواند کمک مهمی به پیشبرد ادبیات این دو حوزه تلقی شود.}, keywords_fa = {خداترسی,دین و جامعه,دین و روابط جنسی,دین و مناسبات جنسیتی,معنویت,مهندسی فرهنگی.}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_30350.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_30350_29f7d1ad772e9d43060377166a31927d.pdf} } @article { author = {Farahmandpour, Fahimeh and Firouzi, Reza}, title = {A Religious Approach to the Role of Mothers in the function of Teratogens}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {5}, number = {1}, pages = {25-43}, year = {2013}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2013.30351}, abstract = {The role of the motherhood is the most important factor in individual and social life of the human beings. Mother willingly and /or, unwillingly, plays her role in the destination of child via various factors. Some of these factors are experimental whereas, some not. Undoubtedly, what is not in the domain experimental science cannot be grasped but, via revelationary guidance. This article studies the role of unexperimental factors which are related with mother in the embryonic period. Awareness of these factors can be affective in two domains: the first one is a need to a divine school to explain the vital role of mother and, its efficacy in the physical and spiritual health of the child, before birth; the second is a multilateral awareness of the affective factors in the process of the growth of the child, from coagulation of sperm to end of life which is more than the one that physicalists emphasized on. This research would be an introduction to the religious anthropology and, developmental psychology based on Islamic teachings. The approach of this article is intra-religious in which the teratogens from Islamic teachings’ point of view are analyzed. A survey on the Islamic texts shows that the vital role of mother on fetus from coagulation of sperm to end of this period begins with physical and metaphysical factors and, it continues to the end of life. Therefore, there are some obligations for parents, specially, mothers to observe both physical and spiritual rights of the child as a heavenly trust. This article tries to clarify these rights of the parents.}, keywords = {effective factors for mother and fetus,fetal life,motherhood role,righteous child,teratogens}, title_fa = {رویکردی دینی به نقش مادران در عملکرد کج سازهای جنین (تراتوژن ها)}, abstract_fa = {نقش مادرانه، مهم‌ترین نقش زن در حیات فردی و اجتماعی انسان‌هاست. مادر، به صورت ارادی و یا غیر ارادی و از طریق عوامل مختلف در سرنوشت کودک نقش‌آفرینی می‌کند. برخی از این عوامل، تجربه‌پذیر و برخی تجربه‌ناپذیرند. معرفت‌های تجربه‌ناپذیر، گاه، جز از طریق پیام وحیانی قابل وصول نیستند. این مقاله، با الهام از آموزه‌های دینی، بر آن است تا نقش عوامل تجربه‌ناپذیر را که از طریق مادر بر جنین تأثیر می‌گذارند، بررسی کند. آگاهی از این عوامل، حداقل در دو حوزه مؤثر می‌افتد: اول، نیاز به مکتب آسمانی در تبیین جایگاه حیاتی مادر و تأثیر او بر سلامت جسمی و روحی کودک قبل از تولد؛ دوم، آگاهی همه جانبه از عوامل مؤثر بر فرایند رشد، از انعقاد نطفه تا پایان عمر، فراتر از آن چه فیزیکالیست‌ها بدان پای فشرده‌اند. این پژوهش، هم مقدمه‌ای بر مباحث انسان‌شناسی دینی تلقّی می‌شود و هم بالاصاله بر تلقی روانشناسی رشد مبتنی بر آموزه‌های اسلامی از انسان مؤثر خواهد بود. روی‌آورد مقاله، درون دینی است و عوامل کج‌ساز جنین از دیدگاه آموزه‌های اسلامی، بررسی و تحلیل شده است. بررسی متون اسلامی نشان می‌دهد، تأثیر سرنوشت‌ساز مادر بر جنین، از لحظه‌ انعقاد نطفه و ابتدای دوران بارداری با عوامل مادی و غیر مادی آغاز می‌شود و البتّه پس از تولد نیز ادامه می‌یابد؛ بنابراین، به لحاظ رعایت حقوق و حدود امانت الهی، هم به لحاظ بُعد مادی و هم به لحاظ بُعد معنوی و روحی کودک، تکالیفی بر والدین، به‌ویژه مادر، جعل می‌شود که، این مقاله، درصدد تبیین و تقریر آن است.}, keywords_fa = {حیات جنینی,عوامل کج‌ساز (تراتوژن‌ها),عوامل مؤثر بر مادر و جنین,فرزند صالح.,نقش مادری}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_30351.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_30351_1742870e5a6fd1c4f2ed62ef7da67062.pdf} } @article { author = {Alasvand, Fariba}, title = {Studying the Norms of Religious Lifestyle: Explanation of Three Principles}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {5}, number = {1}, pages = {45-62}, year = {2013}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2013.30352}, abstract = {Various factors are engaged in broadening the culture and structures related to individualism, humanism and egoism which have provided humans with a uniform lifestyle leaving the religious in confrontation with their environs. In order to get out of this situation, the principles of a religious life must be read out and structured as ignoring any principle may have considerable qualitative and quantitative results. Considering the distinction between the sociological study and the religious dialogue about lifestyle, this paper, through a normative view deals with three principles: 1. Contentment, 2. Avoiding a Dissipating way of life, 3. Believing in the boundaries between right and wrong. As a result this article deconstructs the subject of ‘lifestyle’ and proves that without the above mentioned principles it is impossible to direct constructions based on the principles and to reform people’s mentality and education so as to establish a religious lifestyle.}, keywords = {A Dissipating Way of Life,contentment,Normative Approach,Religious Lifestyle,Right and Wrong System}, title_fa = {هنجارشناسی سبک زندگی دینی: تبیین سه اصل محوری}, abstract_fa = {عوامل متعددی که به توسعه فرهنگ و ساختارهای وابسته به فردگرایی، انسان‌محوری و خویشتن-خواهی دامن زده‌اند، سبکی یکسان از زندگی را برای بشر فراهم آورده‌اند که به تدریج دین‌داران را در تضاد با پیرامون‌شان کشانده است. برای خروج از این وضعیت، لازم است اصول حاکم بر زندگی دین-دارانه، بازخوانی و ساختارسازی شوند؛ چه آن که نادیده‌انگاری هر اصل، پیامدهای کمّی و کیفی قابل مشاهده دارد. در این نوشتار، ضمن تفکیک میان بررسی جامعه‌شناختی و گفتگوی دینی درباره سبک زندگی با نگاهی هنجارشناسانه به تبیین سه اصل محوری قناعت، پرهیز از مسیر لهوی در زندگی و باور به وجود مرزبندی میان حق و باطل پرداخته شده است. دستاورد نوشتار، ضمن ساخت‌شکنی از موضوع «سبک زندگی»، این نکته را اثبات می‌کند که بدون حاکمیت اصول فوق، جهت‌دهی ساختارها بر اساس آن‌ها و اصلاح ریختار ذهنی و تربیتی افراد و خانواده‌ها، ایجاد سبک زندگی دین-دارانه عملی نیست.}, keywords_fa = {رویکرد هنجار‌شناختی,زندگی‌لهوی,سبک زندگی دینی,قناعت,نظام حق و باطل.}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_30352.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_30352_38b807d3eed6c9243c5507ad1a9d1a34.pdf} } @article { author = {Sadeghi Fasaei, Soheila and Erfanmanesh, Iman}, title = {Social Analysis of Modernization Impacts on Iranian Families and the Necessity of Planning an Iranian-Islamic Example}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {5}, number = {1}, pages = {63-84}, year = {2013}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2013.30353}, abstract = {Social institutions have not changed equally, completely and simultaneously under the impact of modernization process. Different levels of the family construction have been formed disharmoniously with social changes. That is why we are witnessing incompatible coactions among a some parts of traditional family norms on one side, and the values arisen from modernization. So that in some cases this issue has become a reason for harms and family problems because of incompatibility with the present social changes. In such conditions, families cannot be encouraged to accept traditional family norms, nor are they expected to accept modern system norms. This article studies the theoretical controversies about the future of the family and suggests the formation of a family example to go with the Iranian-Islamic identity and with applying new elements compatible with new changes which can provide the capabilities to prevent issues and social harms.}, keywords = {Family construction,Family pathology,Iranian-Islamic example of the family.,Modernity}, title_fa = {تحلیل جامعه شناختی تأثیرات مدرن شدن بر خانواده ایرانی و ضرورت تدوین الگوی ایرانی اسلامی}, abstract_fa = {نهادهای اجتماعی جامعه ایران در سیر تحولات ناشی از مدرنیته به‌طور کامل، یک‌سان و هم‌زمان دچار تغییر نشدند. در این میان، سطوح خرد، میانه و کلان در ساختار خانواده به‌گونه‌ای ناهماهنگ نسبت به تغییرات جامعه، متأثر گردید. از این رو، امروزه شاهد برهم‌کنشی ناسازگار بین برخی از اجزای مرتبط با خانواده سنتی با پاره‌ای از ارزش‌های برخاسته از مدرنیته می‌باشیم. هم‌چنین، به‌دلیل عدم سنخیت برخی از تحولات خانواده با تغییرات فعلی جامعه، این امر به منشأیی برای بروز آسیب‌ها و مسائل اجتماعی شده است. در چنین وضعیتی، نه می‌توان خانواده‌ها را به نظام هنجاری سنتی خانواده ترغیب کرد و نه می‌توان پذیرش نظام هنجاری مدرن را مطلوب دانست. آنچه در این مقاله در خلال طرح مناقشات نظری درباره وضعیت و چشم‌انداز خانواده پیشنهاد می‌شود، ضرورت شکل‌گیری الگویی از خانواده است که ضمن سازگاری با دو مؤلفه هویتی جامعه ایران؛ یعنی دین و فرهنگ ملّی، از توان جذب مؤلفه‌های جدید متناسب با تحولات اخیر نیز برخوردار باشد و بتواند با فراهم آوردن برخی قابلیت‌ها، از مسائل اجتماعی در خانواده، پیشگیری نماید.}, keywords_fa = {آسیب شناسی خانواده,الگوی ایرانی اسلامی خانواده,ساختار خانواده,مدرنیته.}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_30353.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_30353_dc3f44e36a0e7c10ae069b5fdf1a6856.pdf} } @article { author = {Karami Ghahi, Mohammad Taghi and Zadsar, Zeinab}, title = {A Study of Religiosity and Lifestyle (Women over 20 in Tehran)}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {5}, number = {1}, pages = {85-101}, year = {2013}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2013.30356}, abstract = {Lifestyles, since their emergence as constructive parts of modernity changes, have formed cultural and economic procedures and they even represent a quest for personal identity and have also affected social communications. Therefore sociologists are paying more attention to the subject of lifestyle these days and are studying the factors like religiosity of people influencing it. In this study which is a basic research, survey method was applied to assess the relationship between variables theoretically, and questionnaire was used to collect information. The questionnaires have been filled out through face to face method. Statistical population included 370 women of twenty years old or over, residing in Tehran. Probability sampling was put to use through multi-stage cluster sampling which is normally applied for wide areas. The research aims to examine and recognize the relationship between religiosity and lifestyle among women. The theory is based upon Weber’s theory of action. According to religiosity assessment measures of Gluck and Stark four aspects are considered to measure religiosity: beliefs, emotions, outcomes, practices and knowledge. Also, to assess life styles, three indicators of body management, interpersonal relationships, and norms of consumption were used. Findings indicate that among independent variables which have been confirmed to have a weak relationship with dependant variables (such as religiosity, cultural asset and age), the highest correlation exists between religiosity and lifestyle. It was also confirmed that there is a relationship between women’s lifestyle, their body management and their consumption norms. Among the most important achievement of this study is the relationship between religiosity and lifestyle. Accordingly, when religious institutions begins losing their power, and individual selections in the field of religion become a norm, and when intellectual and opinionative principles intermingle, individuals are not the only influential factors on people’s reactions towards social issues, decision makings, and opinions of the speakers of religion institute. Therefore beside religious options, individuals’ selective practices in the area of lifestyle are also affected by cultural patterns.}, keywords = {body management,Consumption,Interpersonal Relationship.,Lifestyle,Religiosity}, title_fa = {سنجش بررسی رابطه دین‌داری و سبک زندگی (مطالعه موردی زنان 20 ساله و بیش تر ساکن شهر تهران)}, abstract_fa = {در این مقاله به‌وسیله «پرسشنامه» به بررسی موضوع سبک زندگی و عوامل مؤثر بر آن -نظیر دین‌داری افراد- پرداخته‌ایم. جمعیت آماری، شامل زنان 20 سال به بالای ساکن تهران است و حجم نمونه به‌وسیله نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای، 361 نفرتعیین شد. اساس نظری تحقیق بر نظریه کنش وبر استوار است. بر اساس مدل گلاک و استارک، برای سنجش دین‌داری چهار بعد، اعتقادی، عاطفی، پیامدی و مناسکی در نظر گرفته شد. هم‌چنین سبک زندگی افراد با سه شاخص مدیریت بدن، روابط بین شخصی و هنجارهای مصرف سنجیده شد. تحلیل رگرسیون نشان داد از میان متغیر‌‌‌های مستقل تحقیق -مانند دین‌داری و سن- که وجود رابطه آن‌ها با متغیر وابسته در حد ضعیف تأیید شد، بیش‌ترین میزان همبستگی میان دین‌داری و سبک زندگی (r=/162) وجود دارد. هم‌چنین فرضیه‌های رابطه‌ میان سبک زندگی زنان، مدیریت بدن، هنجارهای مصرف اثبات شد. مهم‌ترین دستاورد پژوهش حاضر به ارتباط میان دین‌داری و سبک زندگی افراد مربوط می شود. با کم‌رنگ شدن اقتدار نهادهای سنتی دینی و رواج انتخابگری فردی در حوزه دین و ترکیبی شدن اصول فکری و عقیدتی، سخنگویان دین، دیگر تنها عامل اثرگذار بر واکنش افراد نسبت به مسائل مختلف اجتماعی، تصمیم‌گیری‌ها و نظرات نیستند. برمبنای نتایج، بیش‌ترین تبیین‌کنندگی دین، در حوزه هنجارهای مصرف (r = 247) بود که به نوبه خود رقم قابل توجهی نیست. هم‌چنین، می‌توان نتیجه را بر مبنای ظهور انواع دین‌داری تبیین نمود، پیدایش اشکال بسیار متنوع و فردی دین‌داری از عرصه‌هایی است که بی‌شکلی دوران مدرن را بازتاب می‌دهد.}, keywords_fa = {دین‌داری,روابط بین شخصی.,سبک زندگی,مدیریت بدن,مصرف}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_30356.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_30356_826a3bf4b25e156b1dc5dd19acc90879.pdf} } @article { author = {Mirkhani, Ezzat Alsadat}, title = {Gender Justice Analysis within Emotional, Ethical & Economic Relationships of Family}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {5}, number = {1}, pages = {103-124}, year = {2013}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2013.30354}, abstract = {Although gender justice, is considered a foreign subject in social & legal institutions and it is often taken into consideration theoretically, operationally due to the amalgamation of cultures and its unrefined foundation it has been faced with challenges, so that it requires explanation in terms of attitudes and approaches based on local & Islamic culture. In monotheistic creed, unity parity is arising from wisdom rapture, that justice will be achieved simultaneously by foundation of other valuable principles like: human dignity, security & accommodation, friendship & compassion, kindness & generosity. The purpose of this article is to explain justice principle’s central role in Islamic regulatory system & its effects on gender justice & human relations in family, so that all require expression of fundamental differences between two thought systems: Islam & humanism. According this article, methodology is based on discourse analysis, description & interpretation –dominant method in Islamic research. Findings reveal that gender justice is of the wisest characteristic of Islamic legislation system, arising out of significant proportion & distinctions in the creation & Sharia law & has tips & points within Family Emotional, Ethical & Economic Relationships, so in it, justice principle is intertwined with all human values & has provided facilitate, glorify & adjustment in the shadow of monotheistic idea & also guaranteed Sharia principles & purposes.}, keywords = {Family foundation,Gender Justice,Human Relation,Islamic insight,Moral consistency.}, title_fa = {تحلیل عدالت جنسیتی در مناسبات عاطفی، اخلاقی و اقتصادی خانواده}, abstract_fa = {مسأله عدالت جنسیتی، اگرچه در نهادهای حقوقی و اجتماعی موضوعی وارداتی قلمداد می‌گردد و در عرصه تئوریک کراراً مورد توجه قرار گرفته است، لیکن در عرصه‌های عملی‌سازی آن، به سبب اختلاط در فرهنگ‌ها و عدم پالایش مبانی آن، با چالش‌هایی روبرو بوده که نیازمند تبیینی درست در عرصه گرایش‌ها و نگرش‌های متکی بر فرهنگ بومی و اسلامی است. به‌ویژه آن‌که استحکام نهاد خانواده از اساسی‌ترین اهداف قانون‌گذار اسلامی است. در منش توحیدی، زوجیت، وحدت برخاسته از جذب و انجذابی حکیمانه است که تحقق عدالت در عین قوام‌یابی اصول ارزشی دیگری چون: کرامت انسانی، امنیت و سکونت، مودت و رحمت، احسان و مروت صورت می‌پذیرد. هدف از نگارش این مقاله، تبیین جایگاه محوری اصل عدالت در نظام قانون‌گذاری اسلامی و تأثیر آن بر عدالت جنسیتی در روابط انسانی اعضاء خانواده است که مستلزم بیان تفاوت‌های بنیادین میان دو نظام فکری؛ خدا محور و انسان محور می‌باشد. به نظر می‌رسد عدالت جنسیتی از حکیمانه‌ترین مختصات نظام قانون‌گذاری اسلام است که برخاسته از تناسب و تفاوت‌های معنادار در نظام خلقت و قانون شریعت است و در مناسبات عاطفی، اخلاقی و اقتصادی خانواده از دقایق و لطایفی برخوردار است که در آن، اصل عدالت با تمامی ارزش‌های انسانی درآمیخته و چتری از تسهیل، تکریم، تنظیم و تعدیل را در سایه اندیشه توحیدی فراهم ساخته و تضمین‌کننده مقاصد و اصول و قواعد شرعی است.}, keywords_fa = {خانواده,روابط انسانی,عدالت جنسیتی,قانون گذاری اسلامی.}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_30354.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_30354_2d15ce8543cb1a027ce00811f0e816fc.pdf} } @article { author = {kalantari, Abdolhosein and Faghih Imani, Fatemeh}, title = {Meta-Analysis of Conducted Researches about “Inequality of Genders”}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {5}, number = {1}, pages = {125-142}, year = {2013}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2013.30355}, abstract = {“Equality of Genders” is a subject which has occupied the minds of academic society in recent decades. Many experts have had had theories on this subject and Islamic thinkers have tried to explain justice and equality from the Islamic point of view and they have criticized feministic approaches. There have also been researches conducted in this regard. In this article we will briefly review the mentioned theories, applying systematic review, we will also analyze the conducted researches again in the field of gender equality. Therefore out of conducted researches we have selected 20 cases in 1980s. The results reveal that in problematic level and reasons of inequality about 55 percent of the questions had the social aspect, 24% had the economic aspect, and only 21% had cultural aspect. Regarding the factors affecting inequality, among social factors “Gender Clichés”, “Patriarchy” and “Gender Sociability” factors included 17.7%, among economic factors “Women’s Employment” included 14.6%, and among contextual factors “Ethnicity” and “Education” included 7% of the most important factors. The approach adopted in all cases was equality about the gender equality and justice. It was concluded that the conducted researches have thoroughly considered the feministic perception of equality and it is necessary for the future researches to consider the local approach in respect to gender justice between two genders and Islamic elements in gender justice must be taken into consideration as the basis of research.}, keywords = {Equality of Genders,Gender Justice,Meta-Analysis.}, title_fa = {فراتحلیل پژوهش های انجام شده درباره «نابرابری جنسیتی»}, abstract_fa = {مسأله برابری زن و مرد از موضوعاتی است که در دهه‌های اخیر، ذهن جامعه علمی را بسیار به خود مشغول کرده است؛ صاحب‌نظران متعددی در این حوزه به ایراد نظر پرداخته و در این راستا، متفکرین اسلامی در پی تبیین مسأله عدالت و برابری از منظر اسلام و نقد رویکردهای فمینیستی برآمده‌اند. هم‌چنین، پژوهش‌های مختلفی نیز در این حوزه انجام شده است. در این مقاله، ضمن مروری کوتاه بر آراء مذکور با استفاده از مرور سیستماتیک، پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه برابری جنسیتی فراتحلیل گردید. بر این اساس، از میان پژوهش‌های انجام شده، 20 مورد در بازه زمانی دهه 80 انتخاب و بررسی شد. نتایج این مرور نشان می‌دهد که در سطح پروبلماتیک و چرایی نابرابری، حدود 55 درصد سؤالات، جنبه اجتماعی داشتند؛ 24 درصد جنبه اقتصادی و تنها حدود 21 درصد به عوامل فرهنگی پرداخته‌اند. در سطح عوامل مؤثر بر نابرابری، از میان عوامل اجتماعی «کلیشه-های جنسیتی»، «نظام پدرسالاری» و «جامعه‌پذیری جنسیتی» با 7/17 درصد، از میان عوامل اقتصادی «اشتغال زنان» با 6/16 درصد و از میان عوامل زمینه‌ای «قومیت» و «تحصیلات» با 7 درصد، بیش‌ترین عوامل ذکر شده بوده‌اند. رویکرد اتخاذ شده در تمامی موارد، رویکرد تساوی‌گرایانه به مقوله برابری و عدالت جنسیتی بوده است. در نتیجه به این نکته اشاره شده که پژوهش‌های انجام شده، به‌صورت فراگیری تلقی فمینیستی از برابری را مفروض گرفته‌اند. جا دارد در پژوهش-های آینده، با رویکردهای بومی به مقوله عدالت جنسیتی، مؤلفه‌های اسلامی مبنای پژوهش قرار گیرد.}, keywords_fa = {برابری جنسیتی,رویکرد فمینیستی,عدالت جنسیتی,فراتحلیل.}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_30355.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_30355_9bc30d19f204d31101158aa3a7bff847.pdf} }