@article { author = {}, title = {First Pages}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {6}, number = {4}, pages = {1-2}, year = {2014}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {صفحات آغازین}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_57240.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_57240_8ec7b85b1f9e0f560ee21a70da961272.pdf} } @article { author = {Zarei, Mohamad Ebrahim and Sharif Kazemi, khadijeh}, title = {The role of women in Medieval Islamic Music Art based on pottery designs}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {6}, number = {4}, pages = {427-444}, year = {2014}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2014.56018}, abstract = {Music in Iran has a long history. In the early Islamic period, music was denounced. In the Umayyad period, music still faced opposition from some jurisprudents and a group of Muslims. But in the next century, due to positive attitude of governments as well as scientific attitudes of many scholars and scientists of that era, arts received public attention.  The design of women was carved on clay during the Seljuk and Ilkhanid for many reasons. These designs can be a valuable resource to check the state of music and social status of women. This article, studying pottery designs in the Medieval Islamic eralocated in the artistic treasures and based on ancient texts, aims to examine the social status of women and their role in the evolution of music art during that era. The current research is fundamental in terms of purpose and historical-analytical in terms of method. Data collection was performed using historical-library resources. Furthermore, pottery samples of museums during different periods, especially in medieval Islam with respect to central role of woman, have been analyzed. The results show that many musicians of the period, especially female musicians, had an appropriate social status. Moreover, ceramic designs of this period show that women played instruments such as strings and percussion more.  }, keywords = {Islam in the Middle Ages,Music,Pottery,woman}, title_fa = {مطالعة تأثیر زنان در عرصۀ هنر موسیقی دوران میانیِ اسلام بر‌اساس نقوش سفالی}, abstract_fa = {هنر موسیقی در ایران سابقه‌ای طولانی دارد. در اوایل دورة اسلامی، هنر موسیقی نکوهش شد. در دورة امویان، موسیقی همچنان با مخالفت برخی از فقیهان و گروهی از عموم مسلمانان روبه‌رو شد. اما در سده‌های بعد، با توجه به استقبال حکومت‌های متعدد و نگرش عالمانة بسیاری از بزرگان و دانشمندان آن دوران، این هنر مورد توجه عموم واقع شد. به‌کار بردن نقش زنان نوازنده روی سفالینه‌ها، در دوره‌های سلجوقی و ایلخانی، به دلایل متعددی انجام گرفت. این نقوش می‌توانند منبع ارزشمندی برای بررسی جایگاه هنر موسیقی و موقعیت اجتماعی زنان آن دوران باشد. این مقاله در پی آن است که با مطالعة نقوش سفالینه‌های دورة میانی اسلامی واقع در گنجینه‌‌های هنری و همچنین بر‌اساس متون کهن، به چگونگی موقعیت اجتماعی زنان هنرمند عرصة موسیقی و نقش آنان در تکامل هنر موسیقی آن دوران بپردازد. این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیق‌های بنیادی است و از نظر روش تحقیقی تاریخی‌ـ تحلیلی است. شیوة گردآوری داده‌ها با منابع تاریخی کتابخانه‌ای انجام گرفته و در ادامه، تحلیل نمونه‌های سفالی موزه‌ها در دوره‌های مختلف و به‌ویژه دورة میانی اسلام، با تمرکز بر نقش زن بررسی شده است. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که بسیاری از نوازندگان آن دوران، همچون بانوان نوازنده، در جامعة خود جایگاه و موقعیت اجتماعی مناسبی داشته‌اند. همچنین، نقوش سفالینه‌های این دوره نشان می‌دهد که زنان بیشتر سازهای زهی و کوبه‌‌ای می‌نواختند.}, keywords_fa = {دوران میانی اسلام,زن,سفالینه,موسیقی}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_56018.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_56018_40716b0278c9d1512383ff8f9954d70d.pdf} } @article { author = {Rouhani Mashhadi, Farzaneh}, title = {The social role of women compared with men from the perspective of Quran and hadith}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {6}, number = {4}, pages = {445-460}, year = {2014}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2014.56019}, abstract = {In the Qur'an, men and women are equal in terms of human dignity and spiritual interest and faith; but God did not speak to women immediately and directly; especially in law verses, God speaks to men directly but He speaks to women as a third person (hidden person). In this paper, this problem has been analyzed in view of divine-social tasks in the Quran and it became clear that God has given hidden roles to women when He divides social roles. God has given this role as a gift to some of his favored servants presented in Quran. Sometimes hidden role is more important and effective than famous role. Usage of third person pronouns stresses the hidden role of women in society. Also this paper explains about inner and divine truth of hidden role of women and its effect on perfection of women.}, keywords = {hijab,rules related to women,social role of woman,woman and family,woman in Quran}, title_fa = {نقش اجتماعی زنان در مقایسه با مردان: از نگاه قرآن و روایات}, abstract_fa = {از نظر قرآن، زن و مرد از نظر هویت انسانی و بهره‌های روحی و ایمانی برابرند؛ با وجود این، خداوند در قرآن، به جز یک استثنا، زنان را مورد خطاب قرار نداده است؛ به‌ویژه در آیات احکام اجتماعی و خانوادگی، جایی که مخاطب مستقیم آیات مردان‌اند، همواره از زنان با صیغة غایب یاد کرده است. در مقالة حاضر، این مسئله از منظر‌های وظایف الهی‌ـ اجتماعی در قرآن تحلیل و با سیرة زنان الگو در قرآن و اسلام تطبیق داده شد و در‌نتیجه روشن شد که خداوند در تقسیم نقش‌های خانوادگی و اجتماعی، زنان را برای «نقش پنهان» برگزیده، همان‌گونه که برخی بندگان برگزیدة خود را در چنین جایگاهی نهاده است. پنهانیِ نقش انسانی که از جانب خدا مأمور است، نه‌تنها از ارزش و اثر نقش او نمی‌کاهد، که در مواردی ارزشمندتر و مؤثرتر است. یادکرد خداوند از زنان در آیات احکام اجتماعی و خانوادگی با ضمیر غایب، برای اشاره به نقش پنهان آنان در این عرصه است. همچنین، با تأکید بر «نقش پنهان» از حقیقت ملکوتی احکام اجتماعی زنان و اثر آن در رساندن زن به کمال انسانی سخن رفته است.}, keywords_fa = {احکام زنان,حجاب,زن در قرآن,زن و خانواده,نقش اجتماعی زن}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_56019.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_56019_d359f399aa72a79aa0e0030c511ba0a0.pdf} } @article { author = {Naghdi, Asadollah and Darabi, Sara}, title = {Women's access to urban spaces (Case study: women in Ilam)}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {6}, number = {4}, pages = {461-470}, year = {2014}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2014.56020}, abstract = {Expansion of cities in modern times with special complexity on one hand, and the issue of public areas and spaces, and possibility and quality of presence of women of these spaces on the other have given rise to the emergence of women and cities in literature of urban sociology. Within the context of urban areas men and women are unequal. With the constant struggle to reclaim their right of space, women are forced to negotiate in various forms. The current research is qualitative in terms of method and semi-structured interviews have been conducted with 20 women from Ilam. The results show that feminine body is one of the most important restrictive factors, and fear of aggression and rape keeps women away from urban areas. Urban environment architecture has not considered an appropriate space for women with children and housewives, as well as, the special physiology of women which is considered a determinant factor of women’s lack of access to these areas. On the other hand, social and cultural factors in city are very important which consider women’s presence as socially constructed- a condition which makes women dependent on their husbands or children or other family members. }, keywords = {environmental design,Gendered Spaces,Qualitative Method,Safety,Visibility,Urban Spaces}, title_fa = {دسترسی زنان به فضاهای شهری (مطالعۀ موردی: زنان شهر ایلام)}, abstract_fa = {گسترش شهرها در دوران معاصر، همراه با پیچیدگی‌های خاص خود از یک‌سو و طرح موضوع فضاها یا قلمروهای عمومی، امکان و کیفیت حضور و بهره‏برداری از این فضاهای شهری از سوی دیگر، سبب شد تا موضوع زنان و شهر در ادبیات جامعه‏شناسی‏شهری وارد شود. این پژوهش سعی در واکاوی تجربه و درک زنان از حضور در و دسترسی به فضاهای شهری طراحی‌شده در شهر ایلام دارد. بدین منظور و با استفاده از روش کیفی با 15 زن ایلامی مصاحبة عمیق نیمه‏ساختاریافته انجام و دیدگاه زنان در‌خصوص دسترسی به فضاهای شهری بررسی شده است. نتایج نشان می‏دهد که بدن زنانه یکی از عوامل مهم ایجاد محدودیت است. ترس از تعرض و تجاوز، زنان را از فضاهای شهری دور نگه می‏دارد. طراحیِ محیطیِ شهر که برای زنان دارای فرزند و زنان خانه‏دار و همین‏طور فیزیولوژی خاص زنان جایی در نظر نگرفته است، در ‏دسترسی‌نداشتن زنان به این فضاها نقش مهمی دارد. از طرف دیگر، باید به مؤلفه‏های فرهنگی و اجتماعی حاکم بر شهر اشاره کرد که حضور زنان را به شرایطی منوط می‏داند که این شرایط برساختة اجتماع است و عموماً فضاها را به تملک مردان درمی‏آورد یا به نوعی زنان را برای حضور در فضاها به همسران و کودکان خود وابسته می‏کند.}, keywords_fa = {امنیت,روش تحقیق کیفی,رؤیت‏ پذیری,طراحی کالبدی,فضاهای جنسیتی,فضاهای شهری}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_56020.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_56020_b7c8191a85d7fb740a0d2b8a43102f44.pdf} } @article { author = {Sohrabzade, Mehran and Hamami, Atiye}, title = {The social construction of love in women’s experience: a qualitative approach to the problems and consequences of romantic relationships among the single girls in the Tehran}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {6}, number = {4}, pages = {471-488}, year = {2014}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2014.56021}, abstract = { Mate selection is either the effect of the love or romantic relationship or a cause of formation of pre-marital romantic relationships among today’s generations. Few number of sociological researches performed in this area necessitates its examination. So, the current research aims to present a deep understanding of romantic relationship and its destructive aspects among women. This study attempts to investigate the concept of love, reasons of women’s tendency to the romantic relationship and how they interact in such relationships. This study uses a qualitative research along with a case study method. Theoretical sampling according to the theoretical saturation and analytic induction gave rise to selection of 20 women who had experienced romantic relationships. Results showed that emotional reduction and strict importance of satisfaction of emotional need can lead to unequal romantic relationship, so women consider love as an emotional shelter. Conditions which intensify emotional need of women include: authoritarian/ neglecting family as well as emotional rivalry among friends; therefore, they see their beloved as the exclusive source to meet their emotional need. In conclusion, they pursue a behavioral passivity and identical simulation in their interaction with their beloved. The consequence will be that they will be socially neglected while facing emotional breakdown if split-up occurs.}, keywords = {behavioral passivity,emotional reduction,Inequality,romantic relationship,self-ignorance}, title_fa = {برساخت اجتماعی عشق در تجربۀ زیستۀ زنان: بررسی کیفی مسائل و تبعات روابط عاشقانۀ دختران مجرد تهرانی}, abstract_fa = {انتخاب همسر در میان نسل جدید، اغلب یا محصول پیدایی عشق و تعلقات عاطفی است یا به شکل‌گیری روابط عاشقانه و رمانتیک پیش از ازدواج منتهی می‏شود. قلّت تحقیقات جامعه‌شناختی پیرامون این سوژه، ضرورت بررسی بسیاری از ابعاد موضوع را نشان می‏دهد. هدف اصلی این پژوهش فهم عمیق تجربۀ زیستۀ زنان از روابط عاشقانه و آشکار‌کردن ابعاد آسیب‌زای این روابط است. از‌این‌رو، تحقیق حاضر از نوع کیفی با روش مورد‌پژوهی است. نمونه‌گیری نظری بر‌مبنای اشباع نظری و استقرای تحلیلی به انتخاب 20 نفر از زنان دارای روابط عاشقانه پیش از ازدواج منجر شده است. معیار انتخاب این افراد تجربۀ روابط عاشقانه در گذشته یا حال حاضر، منطقۀ محل سکونت، وضعیت درآمد و سطح تحصیلات (پایگاه اقتصادی‌ـ اجتماعی) است. یافته‌ها بر‌مبنای مصاحبه با مشارکت‌کنندگان نشان می‏دهد که تقلیل‏گرایی عاطفی و اهمیت صرف رفع نیاز عاطفی به همراه اهمیت امر ازدواج می‏تواند به شکل‌گیری روابط عاشقانۀ نابرابر و تلقی عشق به‌مثابۀ ملجائی عاطفی از دیدگاه زنان منجر شود. بدین معنا که در چنین روابطی، زنان به فرد مورد علاقه محوریت می‏بخشند و هر نوع فداکاری بی‌چشم‌داشتی را برای وی انجام می‏دهند و بدین ترتیب، در این زمینه مردان از حمایت عاطفی بیشتری بهره‌مند می‏شوند. شرایط مؤثر بر تشدید نیاز عاطفی زنان مؤثر واقع می‏شود عبارت است از خانوادۀ سخت‌گیر یا سهل‌گیر و همچنین شبکۀ دوستان آن هم از طریق تقویت چشم و هم‌چشمی عاطفی. اندیشۀ تقلیل‏گرایانۀ زنان به تلقی شخص مورد علاقه به‌منزلۀ منبع انحصاری رفع نیاز عاطفی منجر می‏شود و در نتیجه آنان در تعامل با فرد مقابل، انفعال رفتاری و همانندسازی هویتی با معشوق را در پیش می‏گیرند.}, keywords_fa = {انفعال رفتاری,تقلیل‏گرایی عاطفی,رابطۀ عاشقانه,نابرابری,نادیده گرفتن خود}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_56021.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_56021_15f9697c8612ec6ddd69263361546a4e.pdf} } @article { author = {Firozmandi, Bahman and Rezaie, Iraj}, title = {In search of the trace of the Median women in historical sources and archaeological remains}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {6}, number = {4}, pages = {489-503}, year = {2014}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2014.56022}, abstract = {Due to shortage of contemporary written sources and archaeological evidence, our knowledge about different parts of the Median society is very incomplete and fragmentary; therefore, a detailed assessment of some related issues such as conditions of women in this period is difficult and sometimes risky. The results of this research, based on the same historical sources and archaeological evidence, show that Median society, like other contemporary societies, was a Patriarchal society in which father was the head of the household and other members including lady of the house were his followers. In traditional Median society, men’s and women’s jobs were defined and both genders had their own tasks based on their physical and mental capabilities and abilities. In addition, it seems that women played a role in making decisions within the family, strengthening its foundations, protecting family’s traditions and dynamics of the family and median’s society economy.}, keywords = {archaeological evidence,Historical Texts,Median period,Median woman}, title_fa = {در جستجوی ردپای زنان مادی در منابع تاریخی و بقایای باستان شناسی}, abstract_fa = {دانسته‏های ما دربارة بخش‏های مختلف جامعة ماد، به دلیل کمبود منابع نوشتاری هم‌زمان و شواهد باستان‌شناسی روشن، بسیار ناقص و پراکنده است و به همین دلیل اظهار‌نظر دقیق دربارة مواردی چون وضعیت زنان این دوره، دشوار و گاهی مخاطره‌آمیز است. نتایج این پژوهش که با تکیه بر همان منابع تاریخی کم‌شمار و مدارک باستان‏شناسی کمرنگ و مرتبط با دورة ماد به‌دست‌آمده، تاحدودی نشان می‏دهد که جامعۀ ماد نیز، همچون دیگر جوامع و مردمان روزگار خود، جامعه‏ای مردسالار بوده که در آن پدر در رأس خانواده قرار داشته و سایر اعضا، از‌جمله بانوی خانه، تابع وی بوده است. در جامعۀ سنتی ماد، مشاغل مردانه و زنانه مشخص و تعریف شده بود و هر دو جنس وظایف خاص خود را داشت که بر توانایی‏ها و قابلیت‏های فیزیکی و ذهنی آن‏ها استوار بود. علاوه بر آن، به نظر می‏رسد زنان نقش مهمی در تصمیم‏گیری‏های درون خانواده، استحکام بنیان‏های آن، حفظ و تداوم سنت‏ها و پویایی اقتصاد خانواده و جامعۀ ماد داشته‏اند.}, keywords_fa = {دورة ماد,زن مادی,شواهد باستان‌شناسی,متون تاریخی}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_56022.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_56022_a424fb5f9c06737ecff5ffbe99ef995c.pdf} } @article { author = {Hosseini, Zahra and Mirfakhraie, Mahshid}, title = {The role of women in the exchange rules of the Mādayān ī hazār dādestān}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {6}, number = {4}, pages = {505-515}, year = {2014}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2014.56023}, abstract = {The Mādayān ī hazār dādestān «The book of thousand judgements» only an incomplete manuscript of several legal collections of Sasanian era is at hand. Noinformation about the life of Farroxmard Vahrāmān (F son V) collector is available. In principle, it is possible that the book be written under the reign of Khosrow Parviz, the last king listed in the book. .This article will examine the legal term “gōhrēn kardan” in the book of thousand judgements. ōhrēn and gōhrēn kardan has been used in three sentences of this book. By examining these three sentences, the legal term is interpreted.  By studying law and legal issues in Sasanian Iran, we see that the legal application of gōhrēn kardanis a serious phenomenon. The role of women in trade represents a serious presence in the social and economic areas to strengthen the foundation of family.              }, keywords = {Keywords: Gōhrēn,Mādayān ī Hazār Dādestān,role of women,Sassanian,trade}, title_fa = {نقش زن در احکام مبادلۀ مادیان هزاردادستان}, abstract_fa = {مادیان هزاردادستان hazār dādestān)  (mādayān ī  «مجموعة هزارفتوی»، تنها نسخة خطی ناقصی از چندین مجموعة حقوقی دورة ساسانیان در دست است. اطلاعی از زندگی جمع‌آورندة آن، فرّخ مرد وهرامان (فرّخ مرد پسر بهرام)، نداریم. احتمال می‌رود کتاب در اصل در دوران پادشاهی خسروپرویز، آخرین پادشاهی که نامش در کتاب آمده، تألیف شده باشد. این گفتار به بررسی اصطلاح حقوقی « gōhrēn kardan: گوهرین‌کردن، معاوضه‌کردن» از «مجموعة هزارفتوی» می‌پردازد. گوهرین و گوهرین‌کردن در سه دادستان (= حکم) این کتاب ارزشمند حقوقی به‌کار رفته است. با بررسی این سه حکم، این اصطلاح حقوقی تفسیر می‌شود. ضمن پیگیری قانون و مسائل حقوقی ایران دورة ساسانی، کارکرد حقوقی گوهرین‌کردن را پدیدة جدیدی در خانواده می‌بینیم. نقش زن در این مبادلة تجاری، بیانگر حضور جدی او در عرصة اجتماعی‌ـ اقتصادی است که در جهت استحکام خانواده پیش می‌رود.}, keywords_fa = {ساسانیان,گوهرین,مادیان هزاردادستان,مبادلة کالا,نقش زن}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_56023.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_56023_5e2cfbb627bdf25bb1adb7ffc57ec0e8.pdf} } @article { author = {Molla Ebrahimi, Ezzat and Yeganeh Dizagwar, Fahimeh}, title = {An investigation into female characterization in Najib Kilani's novels (Case study of the novels: The Long Path, Killer of Hamza, The Man who Converted to Islam)}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {6}, number = {4}, pages = {517-530}, year = {2014}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2014.56024}, abstract = {Fiction has a special position because of its charisma and special charm and is considered as an important literary device; the most important task of story is to promote the moral and spiritual virtues of characters and to fight evil and injustices. Therefore, dedicated novelist should try not only to entertain the reader but also to be aware of his ultimate goal; which is to teach and to inform his reader. Najib Kilani, a prominent Islamic scholar and novelist in the contemporary period, also believes that by engaging different characters in the story, they can educate Islamic duty and religious lifestyle to the younger generation. In this article, we try to assess the female characterization in three novels by Najib Kilani entitled The Long Path, Killer of Hamza, The Man who Converted to Islam which have social, historical and Islamic themes, respectively. Kilani has used direct and indirect characterization methods and employed every type of personality, including static and dynamic, positive and negative. Female characters in all the three novels are secondary type which Kilani has used with expertise to achieve his main goal promoting Islamic culture.}, keywords = {Character,The Long Path,Killer of Hamza,The Man who Converted to Islam,Najib Kilani,woman}, title_fa = {بررسی و تحلیل شخصیت زن در رمان‌های نجیب کیلانی (مطالعۀ موردی: رمان‌های الطریق‌الطویل، قاتل حمزه و الرجل الذی آمن)}, abstract_fa = {ادبیات داستانی، به سبب گیرایی و جذابیت خاص، جایگاه ویژه‌ای دارد و از فنون مهم ادبی به شمار می‌آید. از مهم‌ترین وظایف داستان این است که فضیلت‌های اخلاقی و معنوی را از سوی شخصیت‌ها و قهرمانان داستان ترویج کند و با پلیدی‌ها و بی‌عدالتی‌ها به مبارزه برخیزد. از‌این‌رو، داستان‌نویس متعهد باید سعی بر آن داشته باشد که علاوه بر سرگرم‌کردن خواننده، از هدف نهایی خود، که همانا تعلیم‌دادن و آگاه‌کردن خواننده است، غافل نباشد. نجیب کیلانی، ادیب و داستان‌نویس برجستة معاصر، می‌کوشد با گنجاندن شخصیت‌های مختلف داستانی، رسالت دینی خود را به انجام رساند و سبک زندگی صحیح اسلامی را برای نسل جوان بازگو کند؛ در این مقاله، سعی شده که شخصیت‌پردازی زن در این سه رمان، که به ترتیب درون‌مایه‌های اجتماعی، تاریخی و اسلامی دارند، بررسی شود. نگارندگان در این مقاله از روش توصیفی و تحلیلی بهره برده و در نتایج پژوهش دریافته‌اند که نویسنده در شخصیت‌پردازی‌های خود از شیوه‌های مستقیم و غیر‌مستقیم استفاده کرده و از هر نوع شخصیتی، اعم از ایستا، پویا، مثبت، منفی و...، سود جسته است. شخصیت‌های زنانه در هر سه رمان شخصیت فرعی‌اند که کیلانی با مهارت کامل توانسته از رهگذر آن‌ها به اهداف اصلی خود، که اعتلای فرهنگ اسلامی است، دست یابد.}, keywords_fa = {الرجل الذی آمن,الطریق‌الطویل,زن,شخصیت‌پردازی,قاتل حمزه,نجیب کیلانی}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_56024.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_56024_a0ca175530c572e87e8170956d7a711c.pdf} } @article { author = {Ansari Yekta, Maryam and Ahmadi Payam, Rezvan}, title = {A comparative study of women's clothing portrayed in Shahnameh Baysunghur and Shahtahmasebi}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {6}, number = {4}, pages = {531-551}, year = {2014}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2014.56025}, abstract = {The clothing of women depicted by artists under Timurid and Safavid dynasties is well represented in the surviving illustrations of Shahnameh Baisonghor and Shahnameh of Shah Tahmasp. A descriptive-analytical survey of the related historical documents and a comparison of the illustrations of these two Shahnameh books will contribute to answering the following questions: from which aspects do the representations of the clothing of women in the two books conform to each other? What was the function of ornament in the women's clothing under Timurid and Safavid dynasties? The clothing of women over these two periods can be classified into three main parts, namely, head-wear, body-wear, and leg-wear. In general, representations of women's clothing in the two books are based on three features, i.e. ornamentation, the social status of women, and necessity of hijab. These features were realized in each book according to the governing norms as well as the individual taste of the illustrators. What is common between the two periods is the high regard in illustrations for women of all social strata in order to foreground their importance in the society.}, keywords = {Clothing,Safavid,Shahnameh,Timurid,Women}, title_fa = {بررسی تطبیقی پوشش زنان تصویر شده در شاهنامۀ بایسنقری و شاه طهماسبی}, abstract_fa = {الگوی تصویر‌شدة پوشش زنان در دورة تیموری و صفوی از دیدگاه هنرمند آن زمان در تصاویر برجای‌مانده از شاهنامة بایسنقری و شاه‌طهماسبی انعکاس یافته است. مطالعة منابع مکتوب تاریخی و مقایسة تطبیقی نگاره‏های دو شاهنامة یاد‌شده، نوشتاری به شیوة تحلیلی‌ـ تطبیقی را ارائه می‏دهد که در مسیر خویش به ابهامات زیر پاسخ می‏گوید؛ پوشش زنان تصویر‌شده در دو شاهنامة یاد‌شده از چه وجوهی قابلیت انطباق دارند؟ تزیین در پوشاک زنان عهد تیموری و صفوی چه کارکردی داشته است؟ ساختار پوشاک زنان دورة تیموری و صفوی در قالب سه لایة اصلی سرپوش، تن‌پوش و پای‌پوش است؛ به‌طورکلی کیفیت پوشاک زنان ‌افته در نگاره‌های هر دو شاهنامه سه مقولة تزیین، شاخص‌هایی جهت تعیین جایگاه اجتماعی زنان و لزوم حجاب را برمی‌تاباندکه در آثار هر دوره، به فراخور اصول حاکم بر جامعه و سلیقة هنرمند نگارگر، لحاظ شده است. وجه اشتراکی که در هر دو عصر تاریخی به‌چشم می‌خورد، جایگاه والایی است که برای زنان از هر طبقة اجتماعی در نگاره‌ها به‌واسطة حفظ وقار و مقام شامخ زنان جامعه در آن‌ها لحاظ شده است.}, keywords_fa = {پوشاک,تیموری,زنان,شاهنامه,صفوی}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_56025.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_56025_926de11541ecb9b04e310cc515f1ddd8.pdf} } @article { author = {}, title = {English Abstracts}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {6}, number = {4}, pages = {1-8}, year = {2014}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2014.57239}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده های انگلیسی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_57239.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_57239_9e442edb12f4666d2e8c282ae163549d.pdf} }