@article { author = {}, title = {First Pages}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {8}, number = {1}, pages = {1-2}, year = {2016}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {صفحات آغازین}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_60136.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_60136_d67fc01c24a5cd59dd15bf666097a511.pdf} } @article { author = {Shariloo, Malihe and Farzad, Abdolhosein}, title = {Elements of folk culture and practices in contemporary women novelists}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {8}, number = {1}, pages = {1-22}, year = {2016}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2016.59112}, abstract = {One of the important implications of contemporary literature is reflection of people and the culture of human life showing human as an integral part of the story; therefore, attachment of human culture to people has entered this literary form. Some parts of this culture include traditions and superstitions as well as social, religious, and medical customs and another part includes language and local dialects and songs, poems, proverbs and games. Modern woman writers are those who pay special attention to their culture, their works portray human relations with culture showing that appropriate or inappropriate use of this culture in education and human life in the story is rooted partly in real society; on the other hand, it becomes apparent that sometimes the content is a mask on hidden thoughts and intentions of the author helping her create a more artistic and sometimes more complex work. Of course, given the sex and insight of the author, as well as context and setting of the story, the way these contents are presented mat vary, an issue which can be examined.}, keywords = {beliefs and customs,female contemporary authors,terms and similes}, title_fa = {عناصر فرهنگ و کنش‌های عامیانه در داستان نویسان زن معاصر}, abstract_fa = {یکی از مضامین مهم ادبیات داستانی معاصر، انعکاس فرهنگ مردم است و از آنجا که انسان و زندگی و اندیشۀ او جزء لاینفک داستان است، پیوستگی فرهنگ مردم با انسان هم به این قالب ادبی راه یافته است. بخشی از این فرهنگ، مثل آداب و رسوم اجتماعی، مذهبی، پزشکی و خرافی است و بخشی دیگر شامل زبان محاوره و گویش‌های محلی، اشعار و ترانه‌ها، ضرب‌المثل‌ها و بازی‌هاست. نویسندگان زن معاصر نویسندگانی هستند که به فرهنگ مردم توجه خاصی داشته‌اند. آثار آن‌ها از سویی عرصۀ به تصویر کشیدن رابطۀ انسان‌ها با این فرهنگ است که نشان می‌دهد استفادۀ بجا یا نابجا از این فرهنگ در پرورش و زندگی انسان‌ها در جامعۀ داستانی تا حدودی در جامعۀ واقعی ریشه دارد و از سوی دیگر، آشکار می‌شود که گاهی این مضامین، نقابی است بر اندیشه و نیّت پنهانی و درونی نویسنده که به او کمک می‌کند شیوۀ هنرمندانه‌تر و گاهی پیچیده‌تری در خلق اثر داشته باشد. البته با توجه به جنسیت و بینش نویسنده و زمان و مکان وقوع حادثه، نحوۀ انعکاس این مضامین گاهی متفاوت یا همانند می‌شود و از این منظر هم قابل بررسی است.}, keywords_fa = {اصطلاحات و امثال,باورها و آداب و رسوم,نویسندگان زن معاصر}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_59112.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_59112_2b1cb193f33e4d2ba25b080c6b427b80.pdf} } @article { author = {Sohrab Zadeh, Mehran and Yoosefifar, Tahereh and Abbasi, Reza}, title = {Changes in women's roles in Iran TV ads relying on the semiotics of commercials Mr. Carpet 4 and the way of participation in Home Care lottery}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {8}, number = {1}, pages = {23-44}, year = {2016}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2016.59113}, abstract = {Living in modern societies is full of advertising messages. These messages in diverse and numerous forms affect every day and working life of people. One of the most challenging subjects in advertising is representation of women in advertising and commercial promotions. A large part of representations in advertisements depicts women in their role as cultural stereotypes. The purpose of this study is to evaluate the image of gender that Iran ads show to audience. The current articles use Roland Barthes theory of semiotics. Semiotic is a method of representation that seeks to reveal hidden meanings and themes in the text. In this paper, we study the advertisements that unlike the others show women having new roles. However, in this form of representation, we face illustration of women in such a way leading to cultural reproduction of symbolic annihilation. The research results show that advertising process in Iran, like Western countries, has been sexist. Women in new roles as modern Iranian women have been used as a tool in the service of capitalism. Also in our country, which follows Islamic rules, appearance of women with makeup is in contrast to the laws of Constitutions of Islamic Republic of Iran. }, keywords = {Advertising,Gender,Semiotics}, title_fa = {تغییرات نقش زنان در تبلیغات تلویزیون ایران با تکیه بر نشانه ‏شناسی آگهی‏ های بازرگانی آقای فرش4 و نحوۀ شرکت در قرعه ‏کشی هوم ‏کر}, abstract_fa = {زندگی امروز، در جوامع مدرن، مشحون از پیام‏های تبلیغاتی است. این پیام‏ها در قالب‏های متنوع و متعدد، از زندگی روزمره تا زندگی کاری افراد را تحت‏تأثیر قرار می‏دهد. یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در بحث تبلیغات، مسئلۀ بازنمایی زن در آگهی‏ها و تبلیغات تجاری است. بخش بزرگی از بازنمایی‏ها در آگهی‏ها، زنان را در قالب نقش‏های کلیشه‏ای به تصویر می‏کشد. هدف این تحقیق، بررسی تصویری است که تبلیغات ایران از جنسیت به مخاطبان ارائه می‏دهد. روش مقالة حاضر نشانه‏شناسی رولان بارت است. نشانه‌شناسی روشی از بازنمایی است که در پی آشکارسازی معانی و مضامین پنهان موجود در متن است. در این مقاله، به مطالعة آگهی‏های تجاری می‏پردازیم که برخلاف سایر آگهی‏ها، زن را در نقش‏های جدید به نمایش می‏گذارد. در‌عین‌حال، در این شکل از بازنمایی نیز همچنان با ارائۀ تصویر زن به‏گونه‏ای مواجهیم که بازتولید فرهنگی در فنای نمادین را به دنبال دارد. نتیجة تحقیق نشان می‏دهد روال تبلیغات در ایران نیز، همانند کشورهای غربی، نگاه‏ جنسیتی دارد. زنان در نقش‏های جدید به شکل زن مدرن ایرانی به‌منزلۀ ابزاری در خدمت سرمایه‏داری درآمده‏اند. همچنین، در کشور ما که حکومتی اسلامی دارد، ظاهر‌شدن زنان با چهره‏های آرایش‌کرده، با مصوبات قانون اساسی کشور مغایرت دارد.}, keywords_fa = {تبلیغات,جنسیت,نشانه‏شناسی}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_59113.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_59113_4d6dac8321e98901595d50337cae8310.pdf} } @article { author = {Satari, Reza and Haghighi, Marzieh and Mahmoodi, Masoomeh}, title = {Manifestation of "Mother Archetype": Iran's national epic according to Jung's psychological theory}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {8}, number = {1}, pages = {45-66}, year = {2016}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2016.59115}, abstract = {Mother Archetype is one of the most important archetypes in Carl Gustav Jung's theory manifested in literary works both as the character of a real mother or in the form of symbols that indicate maternal aspect. Epic is a work derived from the male-dominated society in which the heroic functions and masculine power grab the attentions always more than the women's presence and role. However, since most of the epic poems have a mythic infrastructure, archetypically, they reflect many of the mythological themes and symbols that have emerged unconsciously in the poem. Since human life, before the epic realization and the manifestation of the male heroes, has experienced a female dominated era with female eternal holiness (mothers and women), human subconsciousness is full of images and symbols indicating the female element of existence reflecting the epic texts as mother archetypal symbols. According to this perspective, there has been no research on the mother archetype manifestations in the national epic and most of the researchers only referred to the mother characters in these works whose role did not go beyond giving birth and training the epic heroes. that the current research focuses on the issue that although in the Persian epic works (Shahnameh and the following epic poems), the women and mothers do not generally play a decisive role, the vacuum of the presence of women and mothers as an inevitable part of the humans' existence has been seen in the epic works unconsciously in the form of archetypal images and symbols, such as water, springs, rain, wind, plants, mountains, caves, fire, etc. and the mother archetype has entered the realm of consciousness in the form of these symbols.}, keywords = {Archetype,Jung,Mother Archetype,myth,national epic}, title_fa = {تجلّی کهن الگوی «مادر مثالی» در حماسه های ملی ایران بر اساس نظریۀ روان شناختی یونگ}, abstract_fa = {مادرمثالی یکی از کهن‏الگوهای مهم نظریۀ روان‏شناختی یونگ است که به شکل شخصیت مادر واقعی، یا در قالب نمادهایی که بر جنبۀ مادرانه‏ دلالت دارند، در آثار ادبی تجلی می‏یابد. حماسه اثری است برآمده از جامعۀ مردسالار که قدرت‏نمایی‏های مردانه در آن بیش از نقش‏ورزی زنان به چشم می‏آید. اما آثار حماسی زیرساختی اسطوره‏ای دارند و بازتابندۀ بسیاری از اساطیر و نمادهایی هستند که به‌طور ناخودآگاه ظهور یافته‏اند. از آنجا که حیات بشری، پیش از وقوف حماسه، یک دورۀ زن‏سروری را با تقدس بزرگ‏مادران ازلی گذرانده، ناخودآگاه بشری از نمادهایی انباشته است که بر عنصر مادینۀ هستی دلالت دارند. با توجه به این انگاره، تاکنون پژوهشی در زمینۀ نمودهای کهن‏الگوی «مادرمثالی» در حماسه‏های ملی انجام نشده است. این پژوهش در پی پاسخ‏گویی به این پرسش بوده که نیروی بزرگ‏مادران ازلی در قالب چه نمادهایی در متون حماسی تجلی یافته و این نمادها چه نقشی در زندگی قهرمانان حماسه برعهده دارند؟ دستاورد پژوهش حاکی از آن است که گرچه در آثار حماسی زنان عموماً نقشی تعیین‏کننده ندارند، خلأ حضور زنان و مادران در آثار حماسی به‌طور ناخودآگاه و در قالب نمادهایی همانند آب، چشمه، باد، گیاه، کوه، غار، آتش و... پرشده که در رسیدن قهرمانان به فردیت نقش دارند.}, keywords_fa = {اسطوره,حماسۀ ملی,کهن‏الگو,مادرمثالی,یونگ}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_59115.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_59115_55c46179d3949a8689121baeea7bbd99.pdf} } @article { author = {Hoseini, Maryam and Roostaei Rad, Elham}, title = {Wise insane women in Islamic mysticism}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {8}, number = {1}, pages = {67-82}, year = {2016}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2016.59116}, abstract = {The present article is a query research in the history of Islamic mysticism aiming to introduce and discuss the wise insane women. The first part of the article is the theoretical discussions of mystic insanity and its fundamentals. The style of the presentation of the discussions is based on the views and achievements of classical experts in the Islamic mysticism. In the second part of the article, the name and the biography of some of them based on the restricted historical resources were mentioned; in addition to the review of behaviors and thoughts of the wise insane. The main question of the research is that “did some women have special mystic status in the history? Have they been regarded as the wise insane?” The answer to these questions is positive according to the first grade resources. The research is historical using library method.}, keywords = {Insanity,mystic women,wise insane}, title_fa = {مجانین‌العقلای زن در تصوف اسلامی}, abstract_fa = {مقالۀ حاضر، جُستاری تحقیقی در تاریخ عرفان اسلامی است که به معرفی و بحث دربارۀ زنان عاقلۀ مجنونه می‌پردازد. بخش اول مقاله، مباحث نظری دربارۀ جنون عرفانی و مبانی آن است. شیوۀ ارائۀ این مباحث براساس آرا و دستاوردهای صاحب‌نظران کلاسیک در عرفان اسلامی است. در بخش دوم مقاله، ضمن بررسی رفتار و اندیشه‌های عقلای مجانین، نام و احوال چند تن از مجانین‌العقلای زن، بر‌اساس منابع محدود تاریخی، ذکر می‌شود. نخستین کتابی که به تصوف و تعبد زنان پرداخته است، ذکر النسوه المتعبدات الصوفیات نوشتۀ ابوعبد الرحمن سُلمی است. پس از آن، در صفۀالصفوه ابن جوزی و عقلاءالمجانین نیشابوری می‌توان احوال این زنان را یافت. مسئلۀ پژوهش حاضر این است که آیا در طول تاریخ برخی زنان نیز احوالات عرفانی خاص داشته‌اند و در زمرۀ عقلای مجانین جای گرفته‌اند؟ بر‌اساس اطلاعاتی که از منابع درجة اول فراهم می‌شود می‌توان به این پرسش پاسخ مثبت داد. روش این تحقیق تاریخی و کتابخانه‌ای است.}, keywords_fa = {جنون,زنان عارف,عقلای مجانین}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_59116.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_59116_aee21e1475f1e72ad733d806c16f5045.pdf} } @article { author = {Ravadrad, Azam and Mohammadi, Foroogh}, title = {Representation of women in Iranian and American TV commercials}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {8}, number = {1}, pages = {83-99}, year = {2016}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2016.59117}, abstract = {Not only does media reflect realities but also it shapes them and while being effective on our knowledge of world surrounding us. Over the recent decade, women, along with their traditional roles, have approached new social activities, which were considered exclusively masculine in the past, and have created a stable status for themselves. But it seems that this change is not considered by T.V. advertisements. Advertisements are still representing a kind of stereotypical image of women with its emphasis more and more on their traditional and constructed characteristics. In this study, we are interested in knowing how women in advertisements are represented in Iran and USA. First a review of some pieces of research in the subject is presented in which the manner of representation of women is described according to case of USA. Then some comparable categories are derived from those investigations and are applied to the case of Iran. The findings show that the difference between the representations of women in TV advertisements of both countries is very slight. In most cases, these advertisements are similar and both attribute stereotypical roles and characteristics to women.}, keywords = {Advertisement,Representation,stereotyping,television}, title_fa = {شیوۀ بازنمایی زنان در تبلیغات تلویزیونی ایران و امریکا}, abstract_fa = {رسانه‏ها نه‌تنها بازتاب‌دهندۀ واقعیت‌ها بلکه شکل‏دهندۀ آن‌اند و بر درک و شناخت ما از جهان پیرامون اثر می‏گذارند. به‏رغم آنکه زنان در دهه‏های اخیر در کنار نقش‏های سنتی خود به فعالیت در عرصه‏های اجتماعی، که در گذشته مختص مردان تلقی می‏شد، روی آورده‏ و جایگاه خود را در بسیاری از آن‌ها تثبیت کرده‏اند، به‏نظر می‏رسد رسانه‏ها همچنان تصویری کلیشه‏ای از آنان ارائه داده و بیشتر بر نقش‏های سنتی و ویژگی‏های برساختۀ آنان تأکید دارند. در این مطالعه، به دنبال شناخت نحوۀ بازنمایی زنان در تبلیغات تلویزیونی ایران و مقایسۀ آن با نحوۀ بازنمایی زنان در تبلیغات تلویزیونی امریکا هستیم. ابتدا با مرور برخی تحقیقات انجام‌شده در مورد امریکا وضعیت زنان در این تبلیغات تشریح شده است. سپس مقوله‏های قابل مقایسه از این تحقیقات استخراج و در مطالعۀ مورد ایران به‌کار گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان می‏دهد که تبلیغات بازرگانی این دو کشور در زمینۀ بازنمایی زنان تفاوت اندکی با یکدیگر دارند و اغلب شبیه به هم عمل می‏کنند و هر دو نقش‏ها و ویژگی‏هایی کلیشه‏ای را به زنان نسبت می‏دهند.}, keywords_fa = {بازنمایی,تبلیغات,تلویزیون,کلیشه‏سازی}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_59117.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_59117_2f714708fa42d7ecdb7d6c7774e72f86.pdf} } @article { author = {Rastegar Khaled, Amir and Moghadami, Sajedeh}, title = {Examination of gender differences in attitude towards children}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {8}, number = {1}, pages = {101-116}, year = {2016}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2016.59119}, abstract = {Due to the decreased growth rate and aging population, communities population has become a controversial issue. This subject has led many thinkers to understand the factors influencing fertility decline. Understanding the quality of fertility reduction and family change requires an understanding of the status of women which is a result of global change. Women, as one of the pillars of the family and fertility, have experienced many changes in their position, and these changes affect their attitude towards children. The current paper examines the difference in attitude towards children among 400 couples in Tehran who were 15-49 years old by using the questionnaire. Final results showed that there isn’t any significant difference among couples about positive and negative values of children as well as small and large family values. This suggests that couples have parallel views towards children. In addition, income and education have also significant correlation with positive values. Among the variables, age is associated with the values of the family. The overall conclusion also insists on the adoption of liberal norms in the field of fertility.}, keywords = {attitude towards children,large family values,negative values,positive values,small family values}, title_fa = {بررسی تفاوت های جنسیتی در نگرش به فرزند}, abstract_fa = {با کاهش نرخ رشد و پیرشدن جمعیت کشورها، جمعیت جوامع به یکی از موضوعات چالش‌برانگیز تبدیل شده است. این موضوع بسیاری از متفکران را به سمت درک عوامل مؤثر بر کاهش باروری سوق داده است. فهم چگونگی کاهش باروری مستلزم درک تغییرات خانواده و جایگاه زنان بر اثر تغییرات جهانی است، زیرا زنان، به‌عنوان یکی از ارکان مهم خانواده و باروری، تغییرات بسیاری را در موقعیت خود تجربه کرده‌اند. این تغییرات بر نگرش زنان و مردان به فرزند نیز بی‌تأثیر نبوده‌اند. در این مقاله، سعی شده تفاوت‏های نگرش به فرزند در میان 400 زوج 15ـ49 سالۀ تهرانی با استفاده از پرسش‌نامه بررسی شود. یافته‏های نهایی پژوهش نشان می‏دهد که تفاوت معناداری میان زوجین در زمینۀ ارزش‌های مثبت و منفی فرزند و ارزش‌های خانوادۀ کوچک و بزرگ وجود ندارد. این موضوع مؤید آن است که زوجین در زمینۀ نگرش به فرزند به همگرایی رسیده‌اند. علاوه بر این، درآمد و تحصیلات نیز با ارزش‌های مثبت رابطۀ معناداری دارند. در میان متغیرهای تحقیق، سن نیز با ارزش‌های کوچک خانواده رابطۀ معناداری دارد. نتیجه‌گیری کلی نیز بر پذیرش هنجارهای لیبرال در زمینۀ فرزندآوری تأکید دارد.}, keywords_fa = {ارزش خانوادۀ بزرگ,ارزش خانوادۀ کوچک,ارزش‌های مثبت,ارزش‌های منفی,نگرش به فرزند}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_59119.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_59119_adfc5fbd0318320bd9ef320478e8063f.pdf} } @article { author = {Bagheri, Shahla and Hoseini, Shima Sadat}, title = {The experience of female faculty members about work and family responsibility}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {8}, number = {1}, pages = {117-134}, year = {2016}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2016.59120}, abstract = {The increasing  number of women as a faculty member  having social roles, although indicating progress in social and scientific fields, has developed many challenges. This study has provided a phenomenological understanding of the status of women as a faculty member in place of their career and family roles. This phenomenological research is of qualitative type. The data was gathered by interviewing 13 female professors and faculty members of Universities of Tehran while looking out at their problems. The samples were selected based on purposive sampling.  The Colaizzi’s method of data analysis was used to analyze data. The findings were classified into four main themes including "maternal responsibilities in the family", "job role and a role at  university", “balance between job role and family role”, and “problem solving and difficulties of dual roles”. Semantic understanding shows that female faculty members face challenges in terms of number of job and family roles and applying some personal or family strategies as well as organizations benefit can easily create balance between the roles and responsibilities of the job and the family.}, keywords = {family-work responsibilities,female faculty members,phenomenology,roles confliction}, title_fa = {مطالعۀ تجربۀ زنان عضو هیات علمی دانشگاه از ایفای مسئولیت های خانوادگی و شغلی}, abstract_fa = {روند روبه افزایش مشارکت زنان در آموزش عالی به‌عنوان عضو هیئت‌علمی و پذیرفتن نقش‌های اجتماعی هرچند از پیشرفت در عرصۀ علمی و اجتماعی نشان دارد، تعدد نقش‌های اجتماعی و خانوادگی در این حیطه چالش‌های جدیدی را به‌وجود آورده است. این مطالعه به درک پدیدار‌شناسانه از وضعیت زنان عضو هیئت‌علمی در جایگاه ایفای نقش‌های شغلی و خانوادگی آنان پرداخته است. پژوهش حاضر با رویکرد پدیدارشناختی از نوع تحقیق کیفی است. روش گردآوری داده‌ها از طریق مصاحبۀ مسئله‌محور انجام شد. مشارکت‌کنندگان 13 نفر از استادان خانم عضو هیئت‌علمی دانشگاه‌های تهران‌اند که براساس نمونه‌گیری هدف‌مند انتخاب شدند. در تحلیل نتایج از تحلیل مضمون و روش کولایزی استفاده شده است. یافته‌های تحقیق در چهار مضمون اصلی «نقش خانگی و ایفای نقش در خانواده»، «نقش شغلی و ایفای نقش در دانشگاه»، «توأمانی ایفای نقش‌های شغلی و خانوادگی‌« و «مواجهه با حل مسائل و مشکلات توأمانی ایفای نقش‌های دوگانه» طبقه‌بندی شد. از درک معنایی مقوله‌ها این‌گونه استنتاج شد که استادان هیئت‌علمی زن با چالش‌هایی در‌خصوص تعدد نقش‌های شغلی و خانوادگی مواجه‌اند که در صورت اتخاذ تدابیر و راهبردهای مناسب از سوی فرد، خانواده یا سازمان مربوطه به‌راحتی می‌توانند بین نقش‌ها و مسئولیت‌های خود تعادل ایجاد کنند.}, keywords_fa = {پدیدارشناسی,تعارض نقش‌ها,زنان,مسئولیت‌های خانوادگی‌ـ شغلی,هیئت‌علمی}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_59120.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_59120_fbf039f714157bb9f4d4045c676d07af.pdf} } @article { author = {Alemi, Khadijeh and Askari, Hanieh and Soheil Shamayee, Parvin}, title = {The socio-political indicators of ignorant look at women in historical and narrative texts of 2-7H.q century}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {8}, number = {1}, pages = {135-146}, year = {2016}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2016.59121}, abstract = {Political and social isolation of women in pre-Islamic period and their blurred role in social and political life changed with the advent of Islam. However, in the era of the caliphs, under the influence of Jewish and Christian cultural elements and the revival of certain pre-Islamic Arabian traditions, the page was turned and the situation is well reflected in historical texts and traditions. This paper intends to study this backward view point reflected in historical and narrative texts available from the 2nd to 7th centuries. This research tries to address this issue: what are the social and political factors of Pre-Islamic Arabian traditions regarding woman in historical and narrative texts from the 2nd to 7th centuries. In response to this question, the present paper suggests that many of the stories found in historical and narrative medieval texts  with misogynistic attitudes are fake and the chain of narrators are not reliable. Identifying unreliable narratives and their impact on changing attitudes toward women in Islamic society is the main goal of the paper. Research method is historical analysis using medieval texts and written sources from the 2nd to 7th centuries.}, keywords = {socio-political indicator,ignorant look,woman,narrative and historical texts}, title_fa = {شاخصه های سیاسی- اجتماعی نگاه جاهلی به زن در متون تاریخی و رواییِ قرن 2-7هـ.ق}, abstract_fa = {انزوای سیاسی و اجتماعی زن در دورۀ پیش از اسلام و نقش کم‌رنگ وی در این عرصه، با ظهور اسلام متحول شد. با این‌همه، در دوران خلفا، با ورود عناصری از تعالیم یهودیت و مسیحیت و احیای افکار و سنن جاهلی، زمینۀ این فترت فراهم شد و بازتاب آن در متون تاریخی و روایی به‌وضوح نمایان شد. نقد و بررسی این نگاه جاهلی در متون تاریخی و روایی قرون 2ـ7 ه‌.ق. محور عمدۀ این پژوهش است، تا به این مسئله بپردازد: شاخصه‌های سیاسی و اجتماعی نگاه جاهلی به زن در متون تاریخی و روایی قرون2ـ7 ه‌.ق. چگونه بوده است؟ در پاسخ به سؤال مذکور، این مدعا مطرح می‌شود که بسیاری از روایات مندرج‌ در متون تاریخی و رواییِ قرون مورد نظر، حاوی نگرش زن‌ستیزی بوده یا سلسله‌روایات موثق و مطمئنی ندارند و در زمرۀ جعلیات قرار دارند. از دستاوردهای این پژوهش، شناسایی روایت‌های غیر‌موثق است که در اصلاح و تغییر دیدگاه‌های جاهلی به زن تأثیرگذار خواهد بود. روش تحقیق در این پژوهش تاریخی‌ـ تحلیلی است و با استفاده از متون و منابع مکتوب قرون 2ـ7 ه.ق. انجام شده است.}, keywords_fa = {زن,شاخصۀ سیاسی و اجتماعی,متون تاریخی و روایی,نگاه جاهلی}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_59121.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_59121_07cd4e9c2760d6261ebb8f2ba674ec8a.pdf} } @article { author = {}, title = {English Abstracts}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {8}, number = {1}, pages = {1-8}, year = {2016}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده های انگلیسی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_60135.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_60135_057aa84d449a843a7c0c7ffde8fe88f7.pdf} }