@article { author = {}, title = {First Pages}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {8}, number = {3}, pages = {1-2}, year = {2016}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {صفحات آغازین}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_61457.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_61457_330afda9bec9f39cd7d66a7f0e53895d.pdf} } @article { author = {Ravadrad, Azam}, title = {Divisions in art activities based on gender in Iran of 80s}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {8}, number = {3}, pages = {301-316}, year = {2016}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2016.60581}, abstract = {This article is written from sociology of art point of view. The role of social factors influencing people to become artist is an important issue in this field. One of these social factors is one’s gender which is studied here. In this article, female artists are studied in terms of their appearance in different artistic fields. The main factor important in this appearance is considered to be gender. The question is whether or not the number of women artists has increased recently? The second question is whether or not the presence of women artists in different artistic fields is the same? Research method for this study is documentary and many pieces of research are used in order to collect data. These include works previously done on different artistic fields in Iran comparing the number of men and women active in each artistic field in different periods of time. The findings show that first the number of women artists has increased and second this increase has not been the same in different artistic fields. Based on findings of the article, the population of women directors in film industry and in theater in Iran is much smaller than other fields. Instead, the population of Iranian women painters, musicians and writers is bigger than other fields. The question raised here is if there are social factors which influence men and women doing different artistic activities with different degrees of competence. The article discusses that the main reason contributing to increase of the number of Iranian women in some artistic fields is the possibility of doing those artistic activities in private locations and by oneself; in contract, their number decreases if they require to work outdoor and in group situation.}, keywords = {artists,sociology of art,Women}, title_fa = {تقسیم جنسیتی فعالیت‌های هنری در ایران دهۀ 1380}, abstract_fa = {در این مقاله، هنرمندان زن از نظر حضور آن‌ها در حوزه‌های هنری مختلف شده‌اند. این مقاله در پی پاسخ‌گویی به دو سؤال است. 1. آیا در سال‌های اخیر، تعداد زنان هنرمند در هنرهای مختلف افزایش داشته است یا خیر. 2. آیا حضور زنان در هنرهای مختلف یکسان است یا متفاوت. این تحقیق با استفاده از مطالعۀ اسنادی انجام‌شده و یافته‌ها نشان می‌دهد که اولاً فعالیت‌های هنری زنان در مقایسه با گذشته رشد داشته است؛ ثانیاً این رشد در حوزه‌های مختلف هنری به یک میزان نبوده است. تعداد زنان فیلم‌ساز و نمایش‌نامه‌نویس نسبت به تعداد زنان نقاش و مجسمه‌ساز بسیار کمتر است. بنابراین، نسبت زنان در هر‌یک از هنرهای یادشده در مقایسه با نسبت مردان متفاوت است. در‌حالی‌که کمترین نسبت زنان در فیلم‌سازی حضور دارند، بیشترین آن‌ها در نقاشی فعالیت دارند؛ به‌حدی‌که در حال حاضر زنان نقاش از نظر کمی حتی از مردان نقاش فزونی گرفته‌اند. سؤالی که در تبیین یافته‌ها مطرح شده این است که آیا عوامل اجتماعی بر زنان و مردان اثر می‌گذارند تا به شیوه‌های متفاوتی در هنر ظاهر شوند یا خیر. در این مقاله، پاسخ مفصلی به این پرسش داده شده است.}, keywords_fa = {جامعه‌شناسی هنر,زنان,هنرمندان}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_60581.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_60581_2d658f62f67cd70115e6ad53e94609e2.pdf} } @article { author = {Vahabi Daryakenari, Roghaye and Hoseini, Maryam}, title = {The image of Goddess in narration of Bahram Beizaei}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {8}, number = {3}, pages = {317-332}, year = {2016}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2016.60582}, abstract = {Bahram Beizaie pays special attention to Iran’s honorable old ages. He chooses one feature of the golden age “matriarchy” period depicting it in some of his plays. The purpose of this research is to discuss the dependence of heroines and Iranian goddess, and to analyze this dependence in some of Beyzaeis’ works. Plays and screenplays that are considered in this study include: “Saljuk istgah”, “Parde nei”, “Parde khane”, Shabe 1001(1)”, Shabe 1001(3)” and “Fath name kalat”. The research is descriptive - analytical, so that at first, Beyzaeis models in merging heroines and goddess would be specified and then his works would be analyzed on this basis. Conclusions show that Beyzaei uses the goddesses of “kindness”, “birth”, “love”, “courage” and the most important one the goddess of “wisdom” to create his heroines. Based on analysis of these works, the presence of wise goddess such as goddess “Chista” most in Beizaeis works even more than “Anahita”.}, keywords = {Bahram Beizaei,heroines,goddess,Play,Script}, title_fa = {تصویر ایزدبانوان در روایت‌های داستانی بهرام بیضایی}, abstract_fa = {بهرام بیضایی به گذشتۀ پرافتخار ایران توجهی ویژه‌ دارد. او یکی از مشخصه‌های عصر زرین، یعنی «مادرسالاری»، را برمی‌گزیند و آن را در بعضی از آثار نمایشی‌اش به تصویر می‌کشد. هدف پژوهش حاضر، مطرح‌کردنِ پیوند قهرمانان زن، با ایزدبانوانِ باستانی ایران در آثار بهرام بیضایی است و نیز بررسی و تحلیل این مؤلفه، روی چند اثر نمایشی وی. آثاری که در این جستار بررسی می‌‌شوند، عبارت‌اند از: فیلم‌نامه‌ها و نمایش‌نامه‌های ایستگاه سلجوق، پرده‌ی نئی، پرده‌خانه، شب هزار و یکم(1)، شب هزار و یکم(3) و فتح‌نامۀ کلات. در این پژوهش، نخست به روش توصیفی‌ـ تحلیلی، شیوه‌های روایی بیضایی در پیوند قهرمانان زن با ایزدبانوان مشخص و تبیین می‌شوند. سپس، آثار نمایشی وی با توجه به این مؤلفه‌، بررسی و تحلیل می‌شوند. برآیند مقاله حاکی از آن است که: بیضایی قهرمانان زنِ روایت‌هایش را با ایزدبانوانی که مظهرِ «مهر»، «زایش»، «عشق»، «شجاعت» و از همه مهم‌تر «خردمندی» هستند، پیوند می‌زند. با توجه به آثاری که تحلیل شد، مؤلفۀ «خردمندی» بیشترین حضور را در پرداختِ شخصیت‌های زن این نویسنده دارد. برخلاف تصور رایج، ایزدبانوی خردمندی، که یکی از مصادیقش، ایزدبانویِ «چیستا» است، بیشتر مورد توجه بیضایی بوده تا ایزدبانویِ «آناهیتا».}, keywords_fa = {ایزدبانوان,بهرام بیضایی,فیلم‌نامه,قهرمانان زن,نمایش‌نامه}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_60582.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_60582_686e6d9529bb30ca39c5dd080f5544b3.pdf} } @article { author = {Rezapour, Dariush and Chenani Nasab, Hassan and Bagheri, Rahman}, title = {Evaluating the relationship between socialization and gender identity (Case study: Female students of Dezfoul Payme Noor University)}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {8}, number = {3}, pages = {333-348}, year = {2016}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2016.60583}, abstract = {The current study aims to investigate the relationship between socialization and gender identity between female students from the University of Dezful Payme Noor. The methodology of this study was survey using a questionnaire. Population of this study consisted of all female students at Dezfoul Payme Noor University and 384 persons were selected as the sample size using Lin table. The method of sampling was a multi-stage stratified random sampling. The Results show that the dependent variable (gender identity) and some independent variables are correlated. Multivariate regression analysis showed that three variables including social awareness, social networks, and decision-making power explain a total of 1.22% of the variation in the dependent variable of gender identity. Stepwise regression analysis showed that social awareness, social networks, and decision-making power are the most influential factors on gender identity.}, keywords = {Gender Identity,PNU Dezfoul,social awareness,social networks,Socialization}, title_fa = {بررسی رابطۀ جامعه‌پذیری و هویت جنسیت (مطالعۀ موردی: دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور دزفول)}, abstract_fa = {هدف تحقیق حاضر بررسی رابطۀ بین جامعه‌پذیری و هویت جنسیتی‌ بین دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور دزفول بوده است. روش تحقیق این پژوهش پیمایشی و شیوة گردآوری داده‏ها استفاده از پرسش‌نامه‏ بوده است. جامعة آماری همۀ دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور شهر دزفول بوده که با استفاده از جدول لین تعداد 384 نفر به‌عنوان حجم نمونه تعیین شدند. نمونه‏گیری‏ به شیوة تصادفی طبقه‏ای چندمرحله‏ای انجام شد. نتایج آزمون پیرسون نشان می‏دهد که بین متغیر وابستة این پژوهش (هویت جنسیتی) و برخی متغیرهای مستقل همبستگی وجود دارد. مقدار همبستگی پیرسون بین متغیر وابسته و متغیرهای آگاهی اجتماعی، شبکۀ روابط اجتماعی و قدرت تصمیم‌گیری، در مجموع 1/22درصد از تغییرات در متغیر وابسته هویت جنسیتی را تبیین می‏کنند. نتایج تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام نیز نشان داد که متغیرهای آگاهی اجتماعی، شبکۀ روابط اجتماعی و قدرت تصمیم‏گیری تأثیرگذارترین عوامل بر هویت جنسیتی‌اند.}, keywords_fa = {آگاهی اجتماعی,جامعه‌پذیری,دانشگاه پیام نور دزفول,شبکة روابط اجتماعی,هویت جنسیتی}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_60583.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_60583_52b358e528a60ad0a09778093f8dcde3.pdf} } @article { author = {Satari, Reza and Haghighi, Marzieh and Ahmadi, Shahram}, title = {Evaluation of the relationships in the national epic of Iran from the perspective of structuralist anthropology}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {8}, number = {3}, pages = {349-370}, year = {2016}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2016.60584}, abstract = {Regarded as one of the most important concepts in Structuralism, the Theory of Binary Opposition has long been used as a yardstick against which Structuralists measure their researches in the wide realms of Linguistics, Narratives, Philosophy, Cultural Studies, Anthropology, and Psychology. Employing Binary Opposition in Structural Anthropology, Lévi-Strauss aimed to discover human’s cognitive structure in mythology and other various cultural practices, believing that such inevitable oppositions tend to be the first steps of human being taken to appreciate the world around him. One of the most widely-discussed oppositions in Strauss’ theory tends to be the one between culture and nature. Regarded as the primary social bond and the outset of human culture, family and kinship, according to Strauss, is against the nature. He discusses that the opposition between exogamy and endogamy (when the members of the same family marry each other) exemplifies the culture/nature opposition. Owing to the high frequency of exogamy in Shah nameh and the following national epics, the present study aimed to examine the afore-said trend in Persian epics applying the theories of Lévi-Strauss in the analysis of such oppositions. Through these approaches, the social background, religion, life, social relationships and kinship contracts governing the society have been investigated. In this regard, according to the structural anthropology theory and the principle of binary oppositions which is the main basis of this theory, oppositions between Iran/Aniran, male/female, patriarchy/matriarchy, father/mother originality and some kinship oppositions between father/son, father/daughter and mother/son have been studied.}, keywords = {Lévi-Strauss,Kinship system,Marriage,national epics,Structural Anthropology}, title_fa = {تحلیل روابط خویشاوندی در حماسه های ملّی ایران از دیدگاه انسان شناسی ساختارگرا}, abstract_fa = {یکی از بنیادی‏ترین مباحث انسان‏شناسی، مطالعۀ روابط خویشاوندی، شیوه‏های همسرگزینی و پیوند ازدواج است که از دیرباز مورد توجه نظریه‏پردازان این حوزه‏ قرار گرفته است. متون کهن حماسی ما، به‌رغم بهره‏مندی از منابع عظیمی از افسانه‏ها و روایات برخاسته از زندگی مردم، بازتابندۀ مهم‏ترین مسائل اجتماعی، فرهنگی و انسان‏شناختیِ مردم ایران باستان‌اند. با توجه به جایگاه درخور این آثار برای تحلیل مسائل انسان‏شناختی، تاکنون جز شاهنامۀ فردوسی، به سایر حماسه‏های ملی از این منظر توجه چندانی نشده است. در این پژوهش، به بررسی روابط خویشاوندی در شاهنامه و حماسه‏های ملی متأثر از آن، از دیدگاه نظریۀ انسان‏شناسی ساختاری کلود لوی‌ـ استروس پرداخته شده است. استروس با تکیه بر نظریۀ تقابل‏های دوگانه، خانواده و نظام خویشاوندی را به‌منزلۀ نخستین قرارداد اجتماعی و نقطۀ آغاز فرهنگ بشری در تقابل با طبیعت قرار می‏دهد. از نظر او، برون‏همسری در تقابل با درون‏همسری (ازدواج با محارم)، نشان‏دهندۀ تقابل اساسی فرهنگ/ طبیعت است. بر این اساس، در این پژوهش به ‏تقابل‏های مهم قابل طرح در روابط خویشاوندی حماسه‏های ملی، از دیدگاه انسان‏شناسی ساختارگرا، پرداخته شده است. دستاورد پژوهش حاکی از آن است که بر نظام خویشاوندی این متون، تقابل‏هایی همچون تقابل ایران/ انیران، زن/ مرد، برون‏همسری/ درون‏همسری، پدرسالاری/ مادرسالاری، پدرمکانی/ مادرمکانی و... حاکم است که وامدار اندیشۀ تقابل‏گرایِ اساطیر کهن ایرانی است.}, keywords_fa = {انسان‏شناسی ساختاری,حماسه‏های ملی ایران,کلود لوی استروس,نظام خویشاوندی,همسرگزینی. }, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_60584.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_60584_aa45cbdee0833972216516ad0334a886.pdf} } @article { author = {Shirazi, Fatemeh and Saber, Zeynab and Hassani, Mohammad Reza}, title = {Representation of woman's image in miniatures from the Berlas Khamseh according to Bordio’s Square theory}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {8}, number = {3}, pages = {371-394}, year = {2016}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2016.60585}, abstract = {Since the eighth century, much attention has been given by painters to  Khamseh works due to its romantic and lyric stories. Female is a heroine who plays a significant role in most of Khamseh works showing its contributions to Nezamis works. Unlike common negative view about women in society, Nezami considered a high social level for them. In different periods, these stories, especially Lily and Majnoon, Khosrow and Shirin and Haftgonbad Bahram'gour in which women’s presence is highlighted, have received much attention from painters. The current study reviews the images of women in the Khamseh during different periods. In the present study, the female representation in Khamseh works has been investigated based on Berlas Khamseh (ninth century) according to Bordio’s art sociology.  The conclusion is that females views are more affected by public society and public culture in Berlas Khamseh due to Behzads artistic style and his attention to social realism.}, keywords = {Khamseh berlas,nezami,Persian painting,Square theory,woman}, title_fa = {بازنمایی تصویر زن در نگاره های خمسه برلاس بر اساس نظریۀ میدان پی یر بوردیو}, abstract_fa = {خمسة نظامی از اواخر قرن هشتم هجری به دلیل داشتن داستان‌هایی عاشقانه و غنایی مورد توجه نگارگران ایران قرار گرفته ‏است. در بسیاری از داستان‌های خمسه، زنان قهرمانان اصلی هستند یا در داستان نقشی اساسی دارند که خود بیانگر میزان اهمیت زنان در منظومه‏های نظامی است. نظامی، برخلاف نگاه منفی رایج به زنان در جامعه، با رویکردی مثبت جایگاهی رفیع به آنان می‌بخشد. در دوره‌های مختلف نیز این داستان‌ها، به‌خصوص لیلی و مجنون، خسرو و شیرین و هفت‌گنبد بهرام گور، که در آن زنان حضوری پررنگ دارند، مورد توجه نگارگران قرار گرفته و تصویرسازی شده است. با بررسی و تجزیه و تحلیل تصاویر زنان در خمسه‏های دوره‌های متفاوت می‌توان به زمینة فرهنگی‌ـ اجتماعی و همچنین جایگاه زنان در هر دوره پی برد. لذا با مطالعة تصویر زنان در نسخه‏های مصور می‌توان به بررسی جایگاه زنان در دوره‏های مختلف پرداخت. این رساله به چگونگی بازنمایی زنان در تصاویر خمسه قرن نهم (خمسۀبرلاس) می‏پردازد. بررسی این نگاره‏ها با توجه به تعریف جامعه‌شناسی هنر پی‌یر بوردیو و نظریه تأثیر میدان‌های مختلف در خلق اثر هنری صورت می‌پذیرد. میدان‌هایی چون میدان ادبی، تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... . میزان تأثیر این میدان‌ها در به تصویر کشیدن زنان در خمسۀ یادشده، از جمله موارد مورد بحث در این رساله است. در نتیجه‌گیری نهایی می‌توان گفت بازنمایی تصویر زن در خمسۀ قرن نهم (خمسۀبرلاس) به دلیل سبک هنری بهزاد و توجه او به واقع‌گرایی اجتماعی، بیشتر برگرفته از زمینه‏ها یا میدان‌های اجتماعی و فرهنگی عامه است.}, keywords_fa = {خمسۀ برلاس,زن,نظامی,نظریۀ میدان,نگارگری}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_60585.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_60585_39059a2b2d0d68572a63cdbb841fb62d.pdf} } @article { author = {Ghazanfari, Kolsom and Badamchi, Hossein and Davari, Parvin}, title = {Marriage and its requirements in Islam and Zoroastrianism: a comparative study}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {8}, number = {3}, pages = {395-410}, year = {2016}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2016.60586}, abstract = {The formation of marriage which is the foundation of family in both Islam and Zoroastrianism depends on certain requirements or conditions. The comparative study of these requirements or conditions shows certain similarities and differences between the two religions, and examining these issues can shed light on the common tradition and shared heritage between the two. The present essay will first study the conditions of marriage from perspective of Zoroastrianism and then compares that standpoint to the Islamic law. The study shows that there are important differences between the two religions. This research deals with one problem from the perspective of the Zoroastrianism and then examines the same problem from the Islamic point of view. Common characteristics in conditions of marriage (age, consent of the guardian, consent of the girl and boy, and their social equality) and in the marriage contact itself (offer and acceptance, representation, witnesses and bride-wealth) between the two legal systems are noteworthy.}, keywords = {family,Islam,Marriage,Zoroastrian law}, title_fa = {مطالعۀ تطبیقی شرایط ازدواج در دین زردشتی و اسلام}, abstract_fa = {ازدواج پایۀ اصلی نهاد خانواده است و برای آن در هر دو دین زردشتی و اسلام شرایطی تعریف شده که تحقق ازدواج منوط به احراز آن‏هاست. مطالعۀ تطبیقی شرایط ازدواج از منظر دو دین زردشتی و اسلام نشان می‏دهد که وجوه اشتراک و افتراق گوناگونی دربارۀ این موضوع بین دو دین وجود دارد و تحلیل و ارزیابی آن‏ها می‏تواند به روشن‌شدن بیشتر ابعاد میراث و سنن مشترک این ادیان بینجامد. روند پژوهش بدین‌گونه است که ابتدا شرایط ازدواج از منظر دین زردشتی بررسی و تحلیل شده، سپس به همان موضوع از دیدگاه اسلام پرداخته شده است. بررسی‏های انجام‌یافته نشان می‏دهد که اگرچه در برخی موارد اختلافاتی همچون اهداف متفاوت برای ازدواج و انواع آن وجود دارد، اشتراکات بین آن‌ها، که شامل شرایط ازدواج (سن ازدواج، رضایت سالار، رضایت دختر و پسر و هم‏کفوی) و عقد (ایجاب و قبول، شرایط عاقد، حضور شاهد و مهریه) است، ‏به‌مراتب چشمگیرتر از اختلافات دو دیانت است.}, keywords_fa = {ازدواج,اسلام,حقوق زردشتی,خانواده}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_60586.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_60586_5afcc1692a4190d7560b166b62db967f.pdf} } @article { author = {Alami, Zolfaghar and Khojasteh, Elnaz}, title = {A review of the theme of "Hysterectomy and Unnatural Childbirth" in myths}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {8}, number = {3}, pages = {411-428}, year = {2016}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2016.60587}, abstract = {Archetype, as an innate factor in collective unconscious, is deeply associated with myth. In fact, the myth is a kind of archetype whose reasons of formation are reviewed according to collective unconscious. According to Jung's opinion, every myth is created based a collection of factors and innate reasons. Accordingly, different kinds of unnatural childbirth are very important mythological subjects that are tangled with story of hero's birth in various nations. There are many archetypes of Hysterectomy and unnatural childbirth in mythology including: Rostam's story and stories of "Arthur" and "Hercules" and several gods such as "Andre", "Mehr", "Metra", "Atone", "Monrovia", "Sanasar & Baghdasar", "Uziris" or "Uzirmag", "Batrazd", "Mashi & Mashiane'', "Buda", "Brahma", and "Sushiant''. The current research aims to unveil the reasons of these birth myths and gods using descriptive– analytic method while explaining the function of archetype for these heroes. Accordingly, unnatural birth is a kind of "showing future of narration sighting". This technique shows prominence and dignity of heroes and myths.}, keywords = {Archetype,myth,Hysterectomy,unnatural child birth}, title_fa = {بررسی بن‏ مایۀ «تولدهای سخت و غیرعادی» در اساطیر}, abstract_fa = {کهن‏الگو به‏منزلۀ عاملی فطری در ناخودآگاه جمعی بشر، با اسطوره پیوندهای ژرف و مرزهای مشترک فراوانی دارد. درواقع، اسطوره‏ها کهن‏الگوهایی هستند که دلایل شکل‌گیری آن‌ها، با توجه به ناخودآگاه جمعی بشر، بررسی می‌شود. مطابق آرای یونگ، هر اسطوره بر‌اساس مجموعه‏ای از عوامل و علل غریزی، در ذهن مردمان به وجود آمده است. در این میان، انواع زایمان غیرطبیعی نیز از موضوعات برجستة اساطیری و کهن‏الگویی است که به‏طور مستقیم با ماجرای تولد برخی پهلوانان اساطیری در فرهنگ‏ها و ملل گوناگون درآمیخته است. از داستان تولد «رستم» گرفته تا تولد پهلوانانی چون «آرتور» و «هرکول» تا ایزدان و پهلوانانی مانند «اندرا»، ایزد «مهر» یا «میترا»، «بهرام»، «آتنه»، «مینروا»، «ساناسار و باقداسار»، «اوزیریس» یا «اوزیرمق»، «آتیس»، «سوسلان»، و «باترازد»، «مشی و مشیانه»، «بودا» و «برهما» و «سوشیانس» با کهن‏الگوی سخت‏زایی و زایمان‏های غیرطبیعی مواجهیم. این جستار با بهره‏گیری از روش توصیفی‌ـ تحلیلی درصدد است دلایل این‌گونه تولدها را در میان اساطیر بررسی و کارکرد کهن‏الگویی آن را روشن کند. با توجه به نتایج، به‏نظر می‏رسد این تولدهای فراطبیعی درواقع گونه‏ای براعت استهلال داستانی است تا برجستگی و بزرگی‏شان را از لحاظ قدرت جسمی و روحی و اعمال پهلوانی در دوران شکوفایی‏شان به‏تصویر بکشد.  }, keywords_fa = {اسطوره,سخت‏زایی,کهن‏الگو,ولادت‏های ماورائی}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_60587.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_60587_138690fc47c19453baffdc91647b4cd5.pdf} } @article { author = {Nemati, Noureddin and Esfandiary, Samaneh}, title = {Role and function of women in the first and second periods of the Iranian parliament}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {8}, number = {3}, pages = {429-442}, year = {2016}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2016.60588}, abstract = {In Iranian history, women have been given important roles in political, social, cultural, and economic areas. After the constitutional revolution in Iran, women have been promoted to important positions in executive and legislative branches of governments. After Islamic revolution, however, women’s role was not diminished but has increased significantly. Women in this period dedicated themselves to the Islamic Regime and in this area the women’s role in the Iranian Parliament is of special importance. The present paper studies the role and function of women in the first two periods of the Iranian Parliament after Islamic Revolution and how their condition improved in the country. This research works on the hypothesis that the women in the first two parliaments improved the women’s conditions by developing protective legal measures working within the legal structure of the Islamic Republic of Iran.}, keywords = {female MPs,Iranian parliament,protective legal measures,Women}, title_fa = {نقش و عملکرد نمایندگان زن در دوره‏ های اول و دوم مجلس شورای اسلامی}, abstract_fa = {در تاریخ ایران، زنان همواره نقش‌های مهمی در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر‌عهده داشته‌اند. پس از پیروزی جنبش مشروطه، زنان در جامعۀ ایران به موقعیت‌های بالایی در نظام اجرایی و قانون‌گذاری دست یافتند. با پیروزی انقلاب اسلامی، نقش زنان در حوزه‌های مختلف اجتماعی نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه در برخی از حوزه‏ها افزایش چشمگیری داشته است. زنان در این دوره به نظام اسلامی تعهد سپردند. در این میان، زنان در مجلس شورای اسلامی با حمایت جامعۀ زنان نقش مهمی ایفا کردند. این مقاله به بررسی نقش و عملکرد زن در دو دورۀ اول مجلس شورای اسلامی می‌پردازد که چگونه به بهتر‌شدن موقعیت زنان کمک کرده‌اند. پژوهش حاضر بر این فرضیه استوار است که نمایندگان زن در دو دورۀ مجلس شورای اسلامی از طریق گسترش ظرفیت‌های حمایتی قانونی در جمهوری اسلامی، از جمله توجه به همۀ مبانی قانونی مورد احترام نظام جمهوری اسلامی به پیشرفت موقعیت زنان در ایران کمک کردند.}, keywords_fa = {زن ایرانی,ظرفیت‌های حمایتی اسلامی,مجلس شورای اسلامی,موقعیت زنان,نمایندگان زن}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_60588.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_60588_a5f1c1ba8c8db6437d8deb353522d33f.pdf} } @article { author = {}, title = {English Abstracts}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {8}, number = {3}, pages = {1-8}, year = {2016}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده های انگلیسی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_61456.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_61456_183a886d85c4acdf24a75a7a356057a1.pdf} }