@article { author = {فرشیدنیک, فرزانه and طاووسی, محمود and افهمی, رضا}, title = {The Effect of Iranian-Islamic Philosophy on Persian Art}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {5}, number = {2}, pages = {199-213}, year = {2013}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2013.35101}, abstract = {Communities’worldview has an important role in shaping arts. Exploring the evolution of thePersian art and architecture indicates that, in different periods, despitethe changeof aestheticand expression, there have relatively been some similar meanings in different forms of art. Onthe words, in different forms of art, expression might be changed but a unique meaning wouldbemarinated.In this research it is assumed that the roots of these semblances are in philosophical theoriesthat have been dominant in the society.Art can be inspired by different theories, symbolism inPersian Mythological and mystical texts, andultimately leads to the creation of a specialaesthetic expression that could create a similar meaning in different kinds of forms.The results of this research indicate that there has been an obvious connection between thePersian art and architecture and philosophy. InSafavids, the combination of variousphilosophical schools led to the creation of one of the most glorious periods of the Persian artand architecture.Thebelief in the sanctity of the symbols of fertilitythat are visible in thehistorical Iranian thoughtsas well as in various forms of art such as Anahita and tree oflifehave been replaced with waterfront and domes in the Safavids architecture. In all theseshapes, a similar meaning would be visible.}, keywords = {Mythology,Persian art,philosophy,Semiology,Symbols of fertility}, title_fa = {بازتاب اندیشه های ایرانی اسلامی در هنر ایران سیر تطور جلوه های باروری در صورت های گوناگون هنری تا عصر صفوی}, abstract_fa = {جهان بینی و اندیش ههای اعتقادی جوامع در شک لگیری صورت های هنری تأثیر بسزایی دارند . باور به تقدسِ مظاهرباروری از جمله باورهایی است که در اندیشة ایرانیان از دیرباز قابل مشاهده بوده و پس از اسلام نیز، در پیوند با حکمتاسلامی، از تداومی تاریخی برخوردار گشته است. انگاره های مؤنث، ب هعنوان نمادهای باروری، از دیرباز به صورت هایگوناگون در اساطیرِ بسیاری از تمد نها شکل گرفته و مورد ستایش قرار گرفت ه اند . این اندیشه در طول زمان و درهنرهای مختلف ایرانی، در تحول و تطوری تاریخی، ب ه صورت های متفاوت نمود یافته است . پژوهش حاضر، به روشتوصیفی تحلیلی، به بررسی روند شک لگیری این معنای واحد در صور گوناگون پرداخته است. بررسی این روند نشانگرآن است که جلوه های اساطیریِ باروری، که در صورت های مختلفی همچون آناهیتا و درخت زندگی نمود یافته، پس ازاسلام و به ویژه در هنر و معماری عصر صفویه نیز، بر اساس پیوندهایی مفهومی و برقراری ترادفی معنایی با اندیشه وحکمت ایرانی اسلامی، در هنرهای گوناگون، در صور تهای نمادین متنوعی بروز یافته است . این مظاهر باروری درصورت هایی همچون آناهیتا، درخت زندگی، آب، و گنبد جانشین شده و انگار ههای مذکر طرفین با نمادهایی همچونشیر، مردان نگهبان، بزِ نر یا طاووس، سرو، و منار جایگزین گشته اند. درواقع، در بعد همنشینی، ساختاری از س ه تاییمقدس شکل گرفته که در یک روند جانشینی ب ه صورت های گوناگونی بروز یافته است؛ به گونه ای که در همة اینصورت ها، ضمن تنوع و افزودن بر زیبایی، معنایی واحد را م یتوان جست وجو نمود.}, keywords_fa = {اندیشه,جلو ههای باروری,نشانه شناسی,هنر ایران}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_35101.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_35101_7785514dc2fe1de64089b0976bd733a0.pdf} }