@article { author = {Shahroodi, Fateme}, title = {Psychological Analysis of the Movie of "Invitation" (2008) from the Perspective of Jean Shinoda Bolen’s Theory}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {10}, number = {2}, pages = {177-196}, year = {2018}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2018.256230.1060}, abstract = {The present study was conducted with the aim to analyze the female characters of the movie of "Invitation" (2008) directed by Ibrahim Hatami Kia from the view point of Jean Shinoda Bolen theory. The film is the first non-war cinematic movie by Hatamikia. It is composed of five episodes, each with an independent storyline, but the commonality of them is the main character of the woman of every story that faces unwanted pregnancy and for reasons one of the couples in each episode intends to abortion. In fact, the audience of the movie of Invitation is watching different reactions of five women in different social and cultural situations in relation to unwanted pregnancy and their decision to abort their children. The research method is descriptive-analytical and its information is based on library method, as well as field study, relying on watching the movie and reviewing the speech and acting of its main characters. In her approach, Bolen inspired by Greek mythology, points to the seven archetypes including Hera, Demeter, Persephone, Athena, Artemis, Hestia and Aphrodite. These types emphasize a number of personality characteristics of women such as the desire to marry, motherly feelings, the desire for innocence and the girl's obedience, or desire for effort and progress. According to Bolen, there is energy and archetypes of the discussed patterns in today's women and their actions and reactions are affected by the pattern. The results of this study show that in the five episodes of the movie, respectively, the archetypes of Athena, Persephone, Dimitri, Hera and Athena are recognizable and interpretable on the basis of the acts and speeches of the movie characters. But at the end of all episodes, with the overriding domination of Dimitri's archetype, all women have avoided their abortion. This was more evident in the last episode.}, keywords = {Invitation,Ebrahim HatamiKia,Psychological Analysis,Women's Archetypes,Jean Shinoda Bolen}, title_fa = {نقد روان‌شناختی فیلم دعوت (1387) از دیدگاه نظریۀ جین شینودا بولن}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به تحلیل شخصیت‌های زن فیلم دعوت (1387) به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا از دیدگاه جین شینودا بولن و نظریة کهن‌الگو‌های زنانة او پرداخته است. فیلم دعوت از پنج اپیزود تشکیل شده؛ اما وجه مشترک همة آن‌ها وجود زنی است که با مسئلة بارداری و کشمکش بر سر سقط آن مواجه می‌شود. روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع توصیفی‌ـ تحلیلی است و اطلاعات آن بر‌اساس روش کتابخانه‌ای و روش میدانی مبتنی بر مشاهدة فیلم و بررسی گفتار و کنش شخصیت‌های آن است. بولن در رویکرد خود با الهام از اساطیر یونان به هفت کهن‌الگو به نام‌های هرا، دیمیتر، پرسفون، آتنا، آرتیمیس، هستیا و آفرودیت اشاره کرده که بر شماری از ویژگی‌های زنان امروزی همچون تمایل به زناشویی، حس مادری، میل به معصومیت و مطیع‌بودن دخترانه یا تمایل به پیشرفت تأکید دارد. نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که در پنج اپیزود فیلم به ترتیب کهن‌الگو‌های آتنا، پرسفون، دیمیتر، هرا و آتنا در شخصیت اصلی زن فیلم قابل تشخیص و تفسیر است. اما در انتهای هر داستان با غلبة کهن‌الگوی دیمیتر، زنان از سقط فرزند خود منصرف شده‌اند که این امر در اپیزود آخر نمود بارزتری دارد.}, keywords_fa = {جین شینودا بولن,ابراهیم حاتمی‌کیا,فیلم دعوت,کهن‌الگوهای زنان,نقد روان‌شناختی}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_67889.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_67889_678842ac7f44a3fd8f3fd90ef43828cf.pdf} }