@article { author = {Shahriari, Zahra and Afarin, Farideh}, title = {Semananalysis in Social Poster Entitled Nurture Women's Voices, by Parisa Tashakori According to the Ideas of Julia Kristeva}, journal = {Journal of Woman in Culture and Arts}, volume = {11}, number = {2}, pages = {199-231}, year = {2019}, publisher = {Center for Women and Family Studies, University of Tehran}, issn = {2538-3108}, eissn = {2538-3116}, doi = {10.22059/jwica.2019.276154.1219}, abstract = {The purpose of the present study is to explain how a female designer uses visual elements and rules to produce meanings and messages in order to illuminate the creative aspects of women's existence. Clarifying the meaning and message of the poster relies on observing, describing, and interpreting visual qualities. To clarify the layers of meaning, we study it with the components of the semantic process in language theory of Julia Kristeva. The components of the theoretical framework of the research are symbolic, the semiotic, their exchange, and then intertextuality. The method is the analysis of qualitative content by hermeneutic approach.  This shows that both the symbolic and the semiotic in this poster are in constant conflict and exchange. They direct the meaning process. Female and flower`s replacement, flower petals and mouths, flower pot, water and clouds and materials for cultivation, usage of text with a curved font on the pot, and double reference of the text in theoretical defense of female voice show the symbolic and the semiotic exchange. In addition to them, the study of intertextuality like the benefit of embroidery technique to lost women's creativity implies the ultimate meaning. It is that today, just as much as we need to revive feminine traditions such as embroidery, we should pay as much attention to the female voice in different reproductive aspects of their existence. Also writing on the pots show the emphasis on other creative aspects in woman`s existence. Therefore, the poster`s designer pays deep attention to female reproductive aspects  of their existence.}, keywords = {Julia Kristeva,the symbolic,the semiotic,social Poster,Parisa Tashakori}, title_fa = {تحلیل فرایند معنازایی در پوستری اجتماعی از پریسا تشکری براساس آرای کریستوا}, abstract_fa = {هدف پژوهش شرحِ چگونگی بهرة پریسا تشکری، به‌عنوان طراح زن، از امکانات بصری پوستر برای القای معانی و پیام‏های خاص است. روشن‏کردن معنا و پیام پوستر متکی به مشاهده، توصیف و تفسیر ویژگی‏ها و کیفیت بصری و تجسمی با اتکا به مؤلفه‏های فرایند معنازایی در نظریة زبان کریستواست. مؤلفه‏های ذکرشده را تبادل امر نمادین، امر نشانه‏ای و بینامتنیت تشکیل می‏دهند. بهره از روش تحلیل محتوای کیفی و رویکرد هرمنوتیکی نشان می‏دهد دو امر نشانه‏ای و نمادین در این پوستر در حال تبادلی بی‏وقفه‌اند و به فرایند معنازایی جهت می‏دهند. جابه‌جایی‏های عناصر مفهومی و بصری زن و گل، گلبرگ گل و دهان، گلدان گل و بستر پرورش، آب و مواد لازم برای پرورش، اشاره به وجه دوگانة نوشتار روی گلدان‏، تبادل امر نشانه‏ای و نمادین را نشان می‏دهد. مطالعة بینامتنیت با تأکید بر تکنیک گلدوزی پرورش سه جنبة خلاقة وجودی زنان‌‌ـ یعنی نوشتار، احیای گلدوزی و صداپروری آنان‌ـ را برجسته می‏کند.}, keywords_fa = {پوستر اجتماعی,پریسا تشکری,ژولیا کریستوا,معنازایی}, url = {https://jwica.ut.ac.ir/article_73866.html}, eprint = {https://jwica.ut.ac.ir/article_73866_9b5557c78e865fba3b57eac6782d5e21.pdf} }