per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2014-06-22
6
2
149
166
10.22059/jwica.2014.52934
52934
Research Paper
سفر قهرمان مؤنث در سه فیلمنامه از بهرام بیضایی: مطالعۀ تطبیقی سه فیلمنامۀ سگکشی، اشغال، و حقایق دربارة لیلا دختر ادریس در چارچوب نظریۀ مورین مرداک
Heroine’s journey in the screenplays by Bahram Beizayi: A study of Sag-Koshi (Killing Dogs), Eshqâl (Invasion), and Haqâyeq dar bâreye Leylâ doxtare Edris within Maureen Murdock’s Framework
بهروز محمودی بختیاری
mbakhtiari@ut.ac.ir
1
فرشید کردمافی
farshid.mafi@yahoo.com
2
نرگس فرشی جلالی
narges.farshijalali@yahoo.com
3
دانشیار پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دانشگاه تهران
بهرام بیضایی را میتوان از دهۀ چهل تاکنون در زمرۀ معدود نویسندگان صاحبسبکی منحصر به خود دانست که نامش بیش از هر چیز با نمایشنامه و فیلمنامه پیوند خورده است. این پژوهش در چارچوب نظری «الگوی سفر قهرمان مؤنث» مورین مرداک به بررسی سه فیلمنامۀ سگکشی، اشغالل، و حقایق ىرباره لیلا ىختر اىریس میپردازد. نظریۀ مرداک نگاهی نو به مدل جوزف کمبل برای سفر اسطورهای قهرمان به شمار میآید که در آن سفر قهرمان مؤنث شامل ده مرحلة گسستن از دنیای زنانه، همذاتپنداری با مردان، جادۀ آزمونها، موفقیت خیالی، «نه!» گفتن زن قوی، تشرف و برخورد با الهه، میل شدید به پیوند دوباره با هویت زنانه، علاج شکاف میان مادر و دختر، یافتن مردِ درون، و ورای ثنویت است. پژوهش حاضر با بررسی سیر رخدادها در سه فیلمنامۀ بیضایی و بهرهگیری از جملات شخصیتها به بررسی تطبیقی سیر تحول شخصیتی زنان در این آثار میپردازد و نشان میدهد که امکان انطباق ساختاری این سه اثر بر الگوی مذکور وجود دارد.
Bahram Beizayi can be regarded as one of the few contemporary Iranian writers with a specific style since 1960s. He is a person mostly recalled to be a director and playwright. However, a remarkable part of his activities which has not received the attention is his method of screen writing. It can be claimed that his screen plays have not yet been studied as well as his plays. The current research tries to study three screen plays of Beiza’i within the theoretical framework of Maureen Murdock named The Heroine`s Journey, which is a new approach to Joseph Campbell’s model of analyzing the characters as the mythical travelers. The three screenplays considered are Sag-Koshi (Killing Dogs), Eshqâl (Invasion), and Haqâyeq dar bâreye Leylâ doxtare Edris (Facts about Leila, Edris’s Daughter), and tries to show that Murdock’s model may be applicable to the heroines of these three screenplays.
https://jwica.ut.ac.ir/article_52934_3f24c2134a91b689505dd4e6107a9aa8.pdf
ادبیات نمایشی ایران
اشغال
بهرام بیضایی
حقایق دربارة لیلا دختر ادریس
سگکشی
قهرمان مؤنث
مورین مرداک
Bahram Beiza’i
Haqâyeq dar bâreye Leylâ doxtare Edris
Maureen Murdock
Persian dramatic literature
Sag-Koshi
Eshqâl
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2014-06-22
6
2
167
187
10.22059/jwica.2014.52935
52935
Research Paper
رویکرد دینی نگارگری اصیل ایران به تصویرگری زنان
Religious approach of Iranian novel in painting female depiction
سیده راضیه یاسینی
yasini@ricac.ac.ir
1
استادیار، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
این مقاله، پژوهشی دربارۀ منظر نگارگران مسلمان ایران تا پیش از دوران صفوی با موضوع «تصویر زن» با رویکرد دینی و بر مبنای آیات و روایات اسلامی است. مقالۀ پیش رو در صدد است دریابد که بازتاب تصویری ممیزات مطلوب زنان از منظر اسلام در مآثر اصیل نگارگری چگونه بوده است. با فرض آنکه این بازتاب بر مبنای آیات قرآن کریم و روایاتی است که خود نیز منبع الهام نگارگران برجستۀ آن دوران بوده است، ادبیات نظری این مقاله برگرفته از متون دینی مذکور است و نگارههای منتخب نیز بر مبنای همین رویکرد تحلیل شده است. تحلیل این آثار نشان میدهد که سیمای زن در شاهکارهای اصیل نگارگری و آثار استادان شهیر، پیش از آنکه به عوارض حاصل از نفوذ تأثیرات هنر مغرب زمین گرفتار آید، مبین مقام و منزلتی از وجود زن است که در تطابق با آموزههای قرآنی و دینی بوده است. بر این مبنا بود که نگارگران مسلمان در آثار خود توانستند درعینحال که زیبایی و لطف الهی را در سیمای زنان رقم میزنند، آنان را در پوشیدگی و مستوری به نمایش درآورند و از حرمت آنان در تصویرگری، حتی خصوصیترین مراودات نیز، پاسداری کنند. تدقیق در چگونگی بازتولید تصویرگری خلاقانه از زنان با استناد به آثار اصیل هنر نگارگری را، که میتواند به برخی از پیچیدگیهای این موضوع در زمینۀ تولیدات تصویری و رسانهای جامعۀ امروز ایران کمک کند، میتوان جنبۀ نوآورانۀ این مقاله دانست.
This article is a study on the religious approach of pre-Safavid Iranian Muslim miniaturists to female depiction based on Quranic verses and other religious narratives. This article is to find the way of visual reflecting female admired qualifications based on Islam view at original and novel miniatures. Assuming that mentioned visual reflection is based on Quranic and religious narratives or Hadiths which have been a source revelation for that era outstanding miniaturists, the theoretical literature of this paper is mentioned religious texts which have been analyzed based on this approach. The analysis of these works shows that image of female at original Persian miniature masterpiece and outstanding master works, before affecting by Western art effects, describing a position and stance for female existence which is compatible to religious and Quranic teachings. Based on this approach the Muslim miniaturists managed to depict divine mercy and beauty with coverdness in depicting women and protect the women sanctity even at depicting most private interactions of women. Scrutinizing at bushfully depicting women by referring to old and original miniature works which can help in managing the complexities of this issue in current Iranian media and visual productions is the contribution of this paper.
https://jwica.ut.ac.ir/article_52935_5448cd63be0fab31565cb7e4633648a0.pdf
جمال
دین
زن
نگارگری
متانت
beauty
Female
miniature (Iranian painting)
Religion
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2014-06-22
6
2
189
208
10.22059/jwica.2014.52936
52936
Research Paper
بررسی جایگاه اجتماعی زنان و کودکان در دورة شاه طهماسب صفوی (930-983ق) براساس تطبیقِ نگارههای نُسخِ شاهنامۀ طهماسبی و هفتاورنگ جامی
The survey of women and children social status in period of Shah Tahmasb Safavi (1524-1576) based on adaptation of charts in manuscript of Tahmasbi’s Shahnameh and Jami’s Haft Orang
مهناز شایسته فر
shayesteh@modares.ac.ir
1
محمد خزایی
.m@modares.ac.ir
2
شهین عبدالکریمی
sh.abdolkarimi@gmail.com
3
دانشیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس تهران
دانشیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس تهران
کارشناس ارشد هنر اسلامی
عوامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، و مذهبی دوران صفوی بر حضور زنان در جامعه تأثیرگذار بود. در ساختارهای جدید، نقش زنان براساس جایگاه اجتماعی آنها شکل میگرفت. همچنین، با برپایی آرامش، کودکان در جوار مادرانشان، از امنیت و آموزش و پرورش بهتری برخوردار شدند. این عوامل نگارگران را به ترسیم بیشتر تصویر زنان و کودکان در نگارههایشان ترغیب کرد. هدف مقالۀ حاضر شناخت جایگاه اجتماعی زن و کودک در دورة شاه طهماسب، براساس نگارههای شاهنامۀ طهماسبی و هفتاورنگ جامی (نفیسترین نُسخِ نگارگری دورة مذکور)، است و پرداختن به آن، با توجه به اینکه در این زمینه پژوهشی انجام نشده، لازم بوده و تلاشی است برای پاسخ به این پرسش که ویژگیهای بصری ترسیم نقش زنان و کودکان در نگارههای این دو نسخه کدام است و آیا این ویژگیها نشاندهندة جایگاه طبقات مختلف اجتماعی آنان است؟ در این پژوهش، که گردآوری مطالب کتابخانهای است و به روش تطبیقی توصیفیـ تحلیلی نگاشته شده، از هر نسخه پنج نگاره در موضوعات متفاوت، که نمایانگر نقش زن و کودک در دربارها و سایر طبقات اجتماعی هستند، مورد بررسی و تطبیق قرار گرفته و میتوان دریافت که تصویر زن و کودک در نگارههای نسخة درباری شاه طهماسبی بازگوکنندة محدودیتهای زندگی زنان دربار و اشراف است، اما در نسخة هفتاورنگ جامی زنان و کودکان سایر طبقات اجتماعی در محیطهای شهری و روستایی آزادانهتر در فعالیتهای اجتماعی حضور دارند.
Different political, economical, cultural factors and religious status of Safavi period have influenced on the presence of women in society of that ages. In new structures, women roles were based on their social position and class. Also, children who were near their mothers received more calm, safety and also education. These factors encouraged painters to draw the pictures of women and children in their paintings. The goal of present study is determining the social status of woman and child in Shah Tahmasb period based on charts of Tahmasbi’s Shahnamen and Jami’s Haft Orang (the most exquisite painting in mentioned period). With no previous research in this field, we try to answer to this question: “What are visual features of drawing the role of women and children corpus in charts of these two manuscripts? and “Is this indicative of their different social classes?” In this research, from each mentioned period, 5 charts in different subjects have been surveyed which are the indicative of the role of woman and child in courts and other social classes. This research has been written by descriptive– analytical approach and collecting practice is library. From survey and adaptation of these charts we found that drawing woman and child picture in charts of Shah Tahmasbi’s manuscript which were a court manuscript is repeater of limitations of life situation of court women and noblesse but in Jami’s Haft Orang manuscript, women and children of other social classes in rural, urban environments were drawn more freely and participate in social activities.
https://jwica.ut.ac.ir/article_52936_99229c914f160203b68466b9b41f660b.pdf
جایگاه اجتماعی
زنان و کودکان
شاهنامۀ طهماسبی
نگارگری دورة شاه طهماسب صفوی
هفتاورنگ جامی
Jami’s Haft Orang
Shah Tahmasb Safavi painting
social class
women and children
Tahmasbi’s Shahnameh
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2014-06-22
6
2
209
228
10.22059/jwica.2014.52937
52937
Research Paper
فاطماننه هانا اوزادیر: دیدن و چشیدن تصویر در دستبافتههای زنان لومهـ دره
Fatma Nənə Hana Uzadir: Seeing and Tasting the Form in the Weavings of Lümə-Dərə Women
اصغر ایزدی جیران
izadi@ut.ac.ir
1
استادیار گروه انسانشناسی، دانشگاه تهران
این مقاله دعوتی است برای پذیرفتن و واردکردن حسها به قلمرو پژوهشهای مردمنگارانة هنر. تلاش کردهام تا بعد زیباییشناختی دستبافتههای زنان اجتماع لومهـ دره، از تیرههای طایفة ترکمه در شمال غرب ایران را در جهان حسی جامعة تولیدکننده قرار دهم و به سوی درک آن حرکت کنم. کار میدانیام در میان لومهـ دره با تمرکز بر دستبافتهها صورت گرفت. تجربۀ مردمنگارانه نشان داد که نمیتوان تصاویر بافتهشده بر این آثار را براساس یک دیدگاه کلان و تقلیلگرای متأثر از منابع مکتوب ادبی و اسطورهشناختی ایرانی تحلیل کرد، بلکه باید تلاش کرد تا درکی نزدیک به جامعۀ تولیدکننده به دست آورد و تصاویر را در داخل این تجربۀ واقعی از زیست با جامعه قرار داد. طرحهای ترنجی در ایران در میان بسیاری از جوامع محلی و قومی رایج است، اما پژوهشگران هنر در ایران همۀ آنها را دارای یک معنا یا یک بعد زیباییشناختی میدانند. بررسی حاضر از برخی طرحهای ترنجی در میان لومهـ دره نشان میدهد که محوریت آب در نقشمایههای بزرگ و مرکزی متن دستبافتهها از ارزشهای جمعی و فلسفۀ بومی از تجربه هنرهای تجسمی سرچشمه میگیرد.
This paper is an invitation to accept and to apply the senses in the field of ethnographic research of art. I tried to embed the aesthetic dimension of handmade fabrics woven by Lümə-Dərə community– one of Tərəkəmə clans in Northwest Iran- in their sensual world and make an approach toward understanding it. Therefore, I have made a bridge between anthropology of aesthetics and the anthropology of the senses. Focused on handmade fabrics, my field work has done in Lümə-Dərə. My ethnographic experience showed me that the motifs and designs woven on these fabrics cannot be analyzed via a macro-level and reductionist approach using written literary and mythological resources. In contrast, one should try to achieve a perception close to people creating fabrics, and to embed these forms in a context of real lived experience amongst those people. Toranj is a common shape among Iranian local and ethnic communities and art researchers mostly comprehend this shape by its meaning or aesthetic dimension. In this research, however, it is shown by reviewing Lümə-Dərə designs that the importance of water in images woven on the fabrics is routed in common values and local philosophy of this ethnic community.
https://jwica.ut.ac.ir/article_52937_befdb4662e1a30a8dc54b101f1e525a8.pdf
انسان شناسی زیبایی شناسی
دستبافته ها
قرهداغ
لومهـ دره
مردم نگاری
مزه تصویر
anthropology of aesthetics
Ethnography
Lümə-Dərə
Qaradagh
taste of image
weavings
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2014-06-22
6
2
229
247
10.22059/jwica.2014.52938
52938
Research Paper
شناسایی و سنجش مؤلفههای فرهنگ رفتار شهروندی سازمانی در محیط کارِ کارکنان زن ادارات آموزش و پرورش
Explanation and evaluation of organizational citizenship behavior culture components among women employees education and training administration’s
حسین صمدی میارکلائی
hossein_samadi_m@yahoo.com
1
حسنعلی آقاجانی
aghajani@umz.ac.ir
2
موسی مشازمینی
mashazamini@yahoo.com
3
حمزه صمدی میارکلائی
hamzeh_samai@yahoo.com
4
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، باشگاه پژوهشگران جوان، قائمشهر، ایران
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، مدیرکل فرودگاههای استان مازندران
دانشجوی دکتری مدیریت، باشگاه پژوهشگران جوان، قائمشهر، ایران
رفتار شهروندی سازمانی، رفتار ارزشمند و مفیدی است که افراد بهصورت داوطلبانه از خود بروز میدهند. بنابراین، در دنیای پُرچالش کنونی، سازمانها به منظور رقابت در صحنۀ جهانی، در تلاشاند کارکنانی را به کار گیرند که فراتر از نقش تعیینشده در شغلشان عمل کنند. درواقع، هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و سنجش مؤلفههای رفتار شهروندی سازمانی در محیط کار میان کارکنان زن ادارات آموزش و پرورش استان مازندران است. جامعۀ آماری پژوهش نیز، 105 نفر از کارکنان آموزش و پرورش استان مازندراناند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شده و تجزیه و تحلیل دادهها بهوسیلۀ نرمافزارهای spss و لیزرل انجام شده است. نتایج آزمون باینومینال نشان داده است که رفتار شهروندی سازمانی و همۀ ابعاد بررسیشده یعنی: نوعدوستی، وظیفهشناسی، جوانمردی، تواضع، و عفت اجتماعی در وضعیت مطلوبی قرار داشته و یافتههای مدل معادلات ساختاری نیز بیانگر تأیید کلیت مدل و ارتباط معنادار مؤلفهها با رفتار شهروندی سازمانی بود.
Organization citizenship behavior is a useful valuable behavior manifested by individuals voluntarily. Thus, in the challenging world we live in, organizations seek competitive advantages by employing individuals who act beyond their tasks. In facts the main purpose of present research is explanation and evaluation organizational citizenship behavior culture components among women. Statistical population of present study includes 105 employees’ women of Mazandaran province’s education and training organization. Data is collected by using standard questionnaires. Data analysis was done by SPSS and LISREL software. The results of binominal test demonstrated that organizational citizenship behavior and all of evaluated dimensions, namely altruism, courtesy, sportsmanship, consciousness, and civic virtue placed in desirable status and the results of structural equation modeling demonstrated that models’ totality upheld and showed that there was significant relationship between organization citizenship behavior and its components.
https://jwica.ut.ac.ir/article_52938_aeb1b98ea851b09dda59a1f7f0a95269.pdf
ادارات آموزش و پرورش
رفتار شهروندی سازمانی
کارکنان زن
مدل معادلات ساختاری
education and training administration’s
organization citizenship behavior
structure equation model
women staffs
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2014-06-22
6
2
249
264
10.22059/jwica.2014.52939
52939
Research Paper
درآمدی بر شناخت زنان ایران در عصر اشکانی
An introduction to the women cognition in Parthian period
بهمن فیروزمندی
b.firoz@ut.ac.ir
1
مژگان خان مرادی
m_khanmo@yahoo.com
2
دانشیارگروه باستان شناسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری باستان شناسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران
این پژوهش به مطالعۀ نقش و جایگاه زن در دورة اشکانی میپردازد. منابع تاریخی بسیار گذرا به زنان این دوره پرداخته و اطلاعاتی سطحی و گاه بدور از واقعیت ارائه کردهاند. این منابع صرفاً چند تن از زنان درباری، محدودیتهای اجتماعی زنان، برخی ازدواجهای سیاسی، و موضوع ازدواج با محارم را بر ما هویدا ساختهاند. در این نوشتار، برای دستیابی به وضعیت زن در این دوره آثار مکشوفه از سراسر امپراتوری اشکانی اعم از قلمرو غربی (هترا، آشور، سلوکیه، نیپور، بابل، دورا اروپوس، پالمیر، و...)، قلمرو شرقی (کوه خواجه)، و مناطقی چون الیمایس و نواحی مرکزی ایران بررسی شد. در این دوره، برخلاف دورۀ هخامنشی، بیشتر به شمایلنگاری زن پرداخته شده؛ به گونهای که نقش زن بر روی سکه، گچبری، نقاشی دیواری، نقش برجسته، و اشیا به تصویر درآمده یا شمایل زن در قالب مجسمه، پیکرک، و... ساخته شده است. مطالعه و بررسی آثار باستانشناختی یادشده نشان میدهد که زنان در دورة اشکانی در عرصههای مختلف مذهبی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، و هنری حضور داشتهاند.
واژگان کلیدی: زن، دوره اشکانی، زنان درباری، ملکه ها، شمایل نگاری.
The present study is investigating the role and situation of women in Parthian period. The role of women in Parthian era based on archaeological evidences and historical literatures is unknown. The literature had a brief look to this and even leading to the misunderstanding. Such literatures concerning generally to the women and their personal attributes in the court like political marriages. In order to receive a comprehensive view regarding to the women statute in Parthian era, we investigated archaeological evidences throughout Parthian Empire including western (Hatra, Ashur, Seleucia, Babylonia, Dura Europos, Palmyra) and eastern territories (Kuh-i Khwaja) and also regions such as Elymais and central part of Iran. These investigations demonstrate that depiction of women figure in Parthian era was more common comparing to Achaemenid times. The depiction of women can be seen on coins, stuccos, wall paintings and base reliefs. Surveying of archaeological evidences mentioned above showing that women have a main role and place in Parthian era and attending in different states and activated in religious, economic, social, and artistic ground.
https://jwica.ut.ac.ir/article_52939_02f566432be68320d509701e7e2743f3.pdf
دورة اشکانی
زن
زنان درباری
شمایلنگاری
ملکهها
courtier women
iconography
Parthian Period
queens
woman
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2014-06-22
6
2
265
281
10.22059/jwica.2014.52941
52941
Research Paper
لالاییها: دغدغههای زنانه، بازنمایی اجتماعی لالاییهای استان بوشهر
Lalaeis: Feminine Mind Sketches; Social Representations of Bushehr Province's Lalaeis
منیژه پورنعمت رودسری
poornemat@pgu.ac.ir
1
مهتا بذرافکن
mhtabzr@gmail.com
2
علی روحانی
aliruhani@gmail.com
3
استادیار ادبیات فارسی و عضو هیئت علمی در دانشگاه خلیجفارس بوشهر
دانشجوی دکتری جامعهشناسی تغییرات اجتماعی دانشگاه شیراز، مدرس دانشگاه پیامنور بوشهر
دانشجوی دکتری جامعهشناسی تغییرات اجتماعی دانشگاه شیراز
ادبیات فارسی افزون بر زیبایی، فصاحت، و بلاغت، منبع مهم اطلاعاتیای برای درک سیر تحول فرهنگی و ساختارهای اجتماعی است. ادبیات شفاهی شاخهای از ادبیات است که کارکردهای مهمی در حوزۀ اجتماعی و فرهنگی دارد. لالاییها نیز درواقع بخش مهمی از همین ادبیات شفاهیاند. مطالعۀ اجتماعی لالاییها از چند جهت اهمیت دارد؛ از یکسو وسیلهای برای شناسایی فرهنگ و شناخت متقابل فرهنگهای دیگر محسوب میشود و از سویی دیگر موجب شناخت موضوع «مادریکردن» میشود. در این میان مادریکردن علاوه بر اینکه یک مسئلۀ روانشناسانه است، رویکردی جامعهشناسانه را نیز دربر میگیرد و در چرخۀ تغییرات اجتماعی قرار دارد و مملو از نمودهای فرهنگی و اجتماعی است. برای بررسی نظری این موضوع نظریۀ کنش متقابل نمادین و همچنین نظریۀ ننسی چودرو در حوزة مادریکردن استفاده شد. سپس با استفاده از رویکرد کیفی، با شیوۀ بازنمایی اجتماعی متن لالاییهای استان بوشهر بررسی شدند. نتایج بازنمایی این لالاییها نشاندهندة این واقعیت بودند که علاوه بر حس مادرانه در لالاییها، این اشعار منعکسکنندة فرهنگ بومی و اوضاع اجتماعی و فرهنگی هم هستند. این سرودههای زنان همچنین مملو از انگارههای اجتماعی بوده است که دربارة زنان در جامعه و فرهنگ بومی وجود داشته و اصولاً درک زنان از موقعیتشان در این لالاییها منعکس شده است.
In addition to the beauty of Persian literature and rhetoric, it is an important source of information for understanding the evolution of cultural and social structures. Branch of the functions of oral literature, folk literature is an important social and cultural area. Lalaeis are also a major part of the oral literature. Lalaeis social study is important from several directions. On the other hand, ii means for the identification and understanding of other cultures and the concern for the "mother". It also has psychological and sociological approach to the mother. The theory of symbolic interaction is used. The theory of this subject is the field of mother of Nancy Chodorow for this topic. Qualitative research was examined with the social representation of Bushehr’s Lalaies. The results represent the Lalaeis reflects the fact that in addition to feeling mother Lalaeis, these are poems reflect local culture and social and cultural situation in the context of time. It was full of social ideas about women in society, and indigenous cultures exist primarily reflected the position of women.
https://jwica.ut.ac.ir/article_52941_65a743f8f37e78d152a3b862eabfef61.pdf
ادبیات شفاهی
بازتولید فرهنگی
دیگری تعمیم یافته
فرهنگ
مادریکردن
من اجتماعی
Culture
cultural reproduction
generalized other
Maternity
oral literature
social I
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2014-06-22
6
2
283
296
10.22059/jwica.2014.52943
52943
Research Paper
اثربخشی آموزش رویکرد تلفیقی شناختیـ رواننمایشگری بر اصلاح باورهای ارتباطی ناکارآمد زنان متأهل
The effectiveness of the integrated cognitive-psychodrama training on modifying irrational relationship beliefs among married women
ملیحه شهرستانی
shahrestany_1366@yahoo.com
1
احمد اعتمادی
aetamadi@yahoo.com
2
محسن سلیمی
salimih10@yahoo.com
3
کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
دانشیار، دانشکدة علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
استادیار، دانشکدة روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش رویکرد تلفیقی شناختیـ رواننمایشگری بر اصلاح باورهای ارتباطی ناکارآمد زنان متأهل صورت گرفت. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ زنان متأهل ساکن خوابگاههای دانشگاه علامه طباطبایی در سال 1390 بودند. سی نفر که بالاترین نمره را در سیاهۀ باورهای ارتباطی بهدست آورده بودند به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار استفادهشده در این پژوهش سیاهۀ باورهای ارتباطی زناشویی (RBI) است. روش تحقیق شبهآزمایشی بود و از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. گروه آزمایش در نه جلسه، هر هفته یک جلسه، آموزش با رویکرد تلفیقی شناختیـ رواننمایشگری شرکت کردند. پس از اتمام برنامه آموزشی، از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. یافتههای تحقیق با استفاده از روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش رویکرد تلفیقی شناختیـ رواننمایشگری بر اصلاح باورهای ارتباطی ناکارآمد زنان متأهل در گروه آزمایش مؤثر بوده است.
This study sets out to investigate the effectiveness of the integrated Cognitive-Psychodrama training on modifying irrational relationship beliefs among married women. Statistical population included all of married women living in Allameh Tabatabaei University dormitories in 2011. 30 samples were randomly selected among the married women with high relationship beliefs grades and distributed randomly in experimental and control groups. The research procedure was semi-experimental with pre-test and post-test design and control group. Measurement tool consisted of Relationship Belief Inventory (RBI). The experimental group participated in 9 sessions (1 session per week) of the integrated Cognitive-Psychodrama training. The results were analyzed with covariate using SPSS software. The results revealed that all hypotheses concerning the effectiveness of the integrated Cognitive-Psychodrama training on modifying irrational relationship beliefs among married women were confirmed.
https://jwica.ut.ac.ir/article_52943_965d0a6d4ae0192f3db2150fe049e496.pdf
باورهای ارتباطی ناکارآمد
شناختدرمانی
رواننمایشگری
رویکرد تلفیقی شناختیـ رواننمایشگری
cognitive therapy
integrated cognitive-psychodrama approach
irrational relationship beliefs
psychodrama
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2014-06-22
6
2
1
8
10.22059/jwica.2014.52945
52945
Research Paper
چکیده های انگلیسی
English Abstracts
https://jwica.ut.ac.ir/article_52945_8d28f761c1199bda5336c15e37569ddf.pdf