per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2014-09-23
6
3
297
312
10.22059/jwica.2014.54512
54512
Research Paper
خوانش نسلی زنان از فیلم سینمایی دو زن
A female generational reading of the Movie Two Women
یاسر رستگار
yaser.rastegar62@gmail.com
1
احسان آقابابایی
ehsan_aqababaee@yahoo.com
2
استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه هرمزگان
استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه اصفهان
امروزه نقش مخاطب در تفسیر کالاها و محصولات فرهنگی، از جمله فیلمهای سینمایی، بسیار اساسی است. ازاینرو، کشف شیوة معنادهی و خوانش مخاطبان میتواند ما را به جهان اجتماعی در پس این تفسیرها نزدیک کند. زنان از جمله مخاطبانیاند که با داشتن پیشینهها و تجربههای فرهنگی و نسلی مختلف میتوانند خوانش متفاوتی از فیلمها داشته باشند. مقالة حاضر نیز، مبتنی بر پارادایم تفسیری، قصد دارد بدین سؤال پاسخ دهد که مخاطبان زن در دو نسل متفاوت به چه شیوهای فیلم دو زن را معنا میکنند. روششناسی بهکاررفته در این پژوهش با رویکرد تفسیری و مبتنی بر روش مصاحبۀ گروهی بوده است. برای اجرای این کار، دو گروه از زنان در دو نسل 20ـ30 ساله و 45ـ55 ساله به شیوهای هدفمند انتخاب شدند و با آنان در قالب دو گروه مجزا مصاحبه به عمل آمد. تحلیل تفسیری دادهها حکایت از خوانش متفاوت دو نسل زنان مطالعهشده دربارۀ ویژگیهای شخصیتی و سرنوشت شخصیتهای فیلم در سطح متنی و همچنین در باب مفاهیمی چون مردسالاری و همذاتپنداری در سطح فرامتنی داشته است.شباهت میان دو نسل مذکور نیز به معنادهی بر مبنای تقابل سنت و مدرنیته و فهم رخدادها بر اساس این دوگانه، مربوط میشود.
Nowadays, the audience plays a key role in the interpretation of cultural products including movies. Thus, discovering how the audience make sense of and interpret things can lead us to the social world underlying such interpretations. Women are among audience who could have different readings based on their cultural and generational experiences and background. Based on the interpretive paradigm, the present study aims to address the question: how would the female audience of two different generations interpret the movie Two Women? The study adopted an interpretive paradigm based on group interview as the research strategy. To this end, two groups of women from two different generations aged 20-30 and 45-55 years were selected purposively as the participants and were interviewed in two distinct groups. The interpretive analysis of the data revealed two different readings by the two different generations in terms of personality traits and the fate of the film characters at the textual level and in terms of such concepts as patriarchy and identifying with characters at the contextual level. However, the two groups converged in terms of their meaning making based on the conflict between tradition and modernity and the interpretation of events based on this dilemma.
https://jwica.ut.ac.ir/article_54512_8ad49a5b09abe0cf8f5e82cfcf0565b8.pdf
تفسیر مخاطب
خوانش نسلی
زنان
سینمای ایران
فیلم دو زن
cinema of Iran
generational reading
interpretation of audience
Two Women
Women
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2014-09-23
6
3
313
326
10.22059/jwica.2014.54513
54513
Research Paper
بررسی جریان های فکری فرهنگی موثر بر مطالبات حقوقی زنان در ایران پس از انقلاب اسلامی
The effective intellectual–cultural currents in women’s rights in Iran after Islamic revolution
شهلا باقری
sbagheri@tmu.ac.ir
1
ناهید سلیمی
salimy85@gmail.com
2
دانشیار جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی
دانشجوی دکتری حقوق زن در اسلام، دانشگاه تربیت مدرس
مقالۀ حاضر با بررسی مبانی اندیشهای جریانهای فکری فرهنگی ایران پس از انقلاب اسلامی، به تبیین رابطۀ هریک با حقوق زن پرداخته است. سؤال اصلی آن است که با کدامین معیار میتوان تصویری از فضای نظری جامعۀ ایران به دست داد و همبستگی میان جریانهای اجتماعی با حوزههای حقوقی را بیان کرد. در بخش نظری، رابطۀ جریانهای اجتماعی با مطالبات حقوقی، نظریههای مکتب «واقعگرایی اجتماعی» ملاک قرار گرفته است که به همبستگی تحولات اجتماعی با تحولات حقوقی اعتقاد دارد و اینکه این همبستگی اثرپذیریِ قواعد حقوقی از افکار و اعتقادات افراد دخیل در آن و پویایی حقوق را نشان میدهد. در بخش جریانشناسی نیز، چرایی و چگونگی تقسیمبندی جریانها، برحسب دینمحوری و رابطۀ آنها با سنت و مدرنیته است. این پژوهش مبتنی بر روش تحلیلیـ استدلالی و نتایج یافتهها حاکی از آن است که در نظام اسلامی ایران، که حقوق از شریعت دینی استنباط میشود، موضعگیری در برابر این امر، دو رویکرد کلی «دینی» را که حقوق اسلامی را به حق میدانند و «غیردینی» که اساس تبعیض در حقوق را دینیبودن آن میداند به وجود میآورد. در گام بعدی، موضعگیریها در زیرمجموعۀ این دو رویکرد به سنت و مدرنیته، خردهجریانهای سنتگرا، تمدنگرا، و روشنفکری دینی را در بخش دینی و روشنفکری سکولار و معاند را در بخش غیردینی ایجاد میکند، که عملکرد هریک در برابر تحولات اجتماعی و زمینۀ اعتقادی جامعه، حقوق متفاوتی را برای زنان طلب میکند.
This study examines votes, ideologies and goals of Iran’s cultural-intellectual currents after the Islamic Revolution in order to describe their scale and type impacts on women rights in Iran. In the first section, a theoretical explanation of the relationship between social currents and legal demands based on social realism approach along with viewpoints of scholars who believe in the correlation between social evolutions and legal developments is presented. In the second section, Iran’s cultural-intellectual currents after the Islamic Revolution currents have been grouped with respect to religion and their relation with tradition and modernity within an analytical-logical framework. The results indicate that in Iran, where rights and laws are derived from Sharia (Islamic law), opinion about this matter creates two general approaches: religious and non-religious, the former is consistent with Islamic rights and stand in the face of it attempting to eliminate the religion from legislation and the latter considers the basis of discrimination to be its religiosity. In following, the attitudes towards this tradition and modernity are the basis making the classification into Traditionalism, Civilizationalism, Religious Intellectualism, and Mixed Intellectualism in religious approach and into Secular Intellectualism and Political Intellectualism in non-religious approach; sub-currents performances and behaviors of each of these classes against the social evolutions and religious context of the society, make and determine different levels and types of women’s rights.
https://jwica.ut.ac.ir/article_54513_7d36901444b4174b884a3a3b990e40f8.pdf
جامعهشناسی حقوق
جریانهای فکریـ فرهنگی
حقوق زن
واقعگرایی اجتماعی
intellectual-cultural currents
sociology of low
social realism
Women’s rights
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2014-09-23
6
3
327
344
10.22059/jwica.2014.54514
54514
Research Paper
مطالعهۀ کیفی تغییرات در سبک زندگی و صورت بندی هویتی زنان در کردستان ایران (مطالعۀ موردی: شهر مریوان)
A qualitative study on changes of life style and identity formation of women in Iran’s Kurdistan (Case study: Mariwan city)
احمد محمدپور
ah.mohammadpur@gmail.com
1
مهدی رضایی
rezaeimehdi1@gmail.com
2
گلاله برنا
golalehborna@gmail.com
3
استادیار گروه انسان شناسی، دانشگاه واندربیلت امریکا
استادیار جمعیت شناسی، دانشگاه پیام نور، آذربایجان غربی
کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه الزهرا
این مقاله به بررسی کیفی تغییرات سبک زندگی در کردستان ایرانـ شهر مریوانـ و پیوند آن با صورتبندی هویتی در میان زنان آن شهر میپردازد. مناطق مرزی شهرستان مریوان به دلیل موقعیت جغرافیایی و سیاسیـ اقتصادی خاص درگیر رشد اقتصادی فزاینده و بحرانهای فرهنگی خاص ناشی از آن شده است؛ بهگونهای که شکل جدیدی از سبک زندگی و صورتبندی هویتی در این شهر آغاز شده و پیوسته در حال گسترش است. مطالعة حاضر درصدد است به منابع، مجاری، فرایند، و پیامدهای تغییرات در سبک زندگی و شکلبندی هویتی جدید در میان زنان این شهر بپردازد. روششناسی این مطالعه کیفی است و در آن از روش اتنوگرافی و نظریة زمینهای برای گردآوری و تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. با 53 نفر از زنان و دختران این شهر مصاحبههای عمیقی انجام شده است. نمونهگیری با روش هدفمندِ اکتشافی و زنجیرهای انجام گرفته است. یافتههای تحقیق حکایت از گسترش فزایندۀ تغییرات در ابعاد گوناگون سبک زندگی و هویتی مشارکتکنندهها دارد که در اکثر موارد با ساختار فرهنگی عام و سنتی و ارزشها و هنجارهای شهر مریوان در تضادی بنیادین و همهجانبه است. براساس روش نظریة زمینهای با تحلیل دادههای متنی مصاحبهها و برخی یافتههای مشاهدهای، مجموعهای از مقولات بهمنزلۀ شرایط بسترساز تغییرات سبک زندگی، تعاملات شکلگرفته در این بستر و پیامدهای ناشی از آنها استخراج شدهاند که درنهایت به یک مقولة هسته با عنوان هویت تنشزا ختم شده است.
This paper provides a qualitative study on life style changes in Iran’s Kurdistan- Mariwan City. It tries to connect these changes to identity formation of women in this city. Mariwan, as a boarder city, due to its geographic, political and economic situation has faced an unexpected economic growth and lots of cultural transformations. Therefore, new life style as well as new formation of identity has emerged. This study examines the sources, processes and ramifications of these socioeconomic changes, as well as their impacts on women identity. Methodologically, this research is a qualitative study based on ethnography approach. Grounded theory has been employed for collecting and analyzing data. Based on purposive explorative sampling method, 53 in-depth interviews have been conducted with women- married and single. Findings show extensive socioeconomic changes in women's life style. These changes mostly are in conflict with local socio-cultural values and norms. Based on the analyzed transcribed interviews and some observational material, several categories such as conditional, interactive and consequent categories have been extracted. Finally "Tense Identity" has been shown to be the core category of this study.
https://jwica.ut.ac.ir/article_54514_530899e4f9fbca2c90f756d12c68d408.pdf
زنان
سبک زندگی
شهرستان مریوان
صورتبندی هویتی نوین
نظریة زمینهای
هویت تنشزا
Grounded theory
life style
Mariwan
modern identity formation
tense identity
Women
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2014-09-23
6
3
345
360
10.22059/jwica.2014.54515
54515
Research Paper
مقایسۀ انتظارات و هدف از ازدواج زنان و دختران ساکن در شهر شیراز
A comparison of expectations and purpose of marriage of women and girls in Shiraz
مریم فلاحی
maryam.falahi_90@yahoo.com
1
سیدرضا فلاح چای
rfallahchai@yahoo.com
2
اقبال زارعی
eghbalzarei2010@yahoo.com
3
کارشناسی ارشد مشاورۀ خانواده، دانشگاه هرمزگان
دانشیار گروه مشاوره و روانشناسی، دانشگاه هرمزگان
دانشیار گروه مشاوره و روانشناسی، دانشگاه هرمزگان
هدف پژوهش حاضر مقایسۀ انتظارات و هدف از ازدواج زنان و دختران شهر شیراز بود. تعداد 180 شرکتکننده (90 زن و 90 دختر) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش مصاحبۀ ساختاریافته و مقیاس نگرش و انتظار ازدواج (MAES) در نظر گرفته شد. آزمودنیها پرسشنامۀ جمعیتشناختی، مقیاس نگرش، و انتظار از ازدواج (36 سؤالی) را کامل کردند. برای تحلیل داده از روش توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، آزمونt و کای دو استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین انتظارات از ازدواج زنان و دختران وجود داشت (05/0P<). یافتهها تفاوت معناداری بین دو گروه در سه خردهمقیاس اصلی انتظارات، قصد ازدواج، نگرش کلی به ازدواج، و انتظار از ازدواج را نشان داد. در خردهمقیاسهای فرعی، تفاوت معناداری بین نگرش منفی به ازدواج، ترس/ شک و تردید و عشق در زنان و دختران وجود داشت. اما تفاوت معناداری در سایر خردهمقیاسها از قبیل احترام، اعتماد، مسائل مالی، معنا، و صمیمیت جسمانی مشاهده نشد. همچنین، از نظر هدف از ازدواج بین اهداف با انگیزۀ عاطفی، مذهبی، اجتماعیـ فرهنگی، اقتصادی، و ایدهآلگرایانه تفاوت معناداری (01/0P<) مشاهده شد، اما بین اهداف جنسی تفاوت معنادار نبود. نتیجۀ کلی این مطالعه بیانگر این است که زنان نسبت به دختران انتظارات بالاتری از ازدواج داشتند و هدف از ازدواج زنان و دختران متفاوت بود.
The current study aims to compare the expectations and purpose of marriage of women and girls in Shiraz. In this study, 180 participants (90 women and 90 girls) were selected to participate from the available population. The instruments to collect data were questionnaires and a structured interview. The participants completed the Socio-Demographic Characteristics Form and the Marital Attitude and Expectation Scale (36-item). To analyze the data, independent t-test and chi square were used. The analysis revealed statistically significant differences between groups in terms of marital expectations and its three main subscales including Intent to Marry, General Attitudes towards Marriage, and Aspects of Marriage. In sub-scales, the difference between married women and single girls in negative attitudes toward marriage, fear/doubts and love was significant. However, significant differences in the other subscales such as respect, trust, finances, meaning and physical intimacy weren't found. Moreover, significant differences were found in the purpose of marriage of women and girls, in emotional, religious, sociocultural, financial, and idealistic purposes (P <0.01), but the difference wasn't significant in sexual purpose. The overall result of this study suggests that women tend to have higher expectations of marriage than girls and the married women and girls' purposes of marriage were different.
https://jwica.ut.ac.ir/article_54515_024881b01d0ee6b2f31f060d821c83c3.pdf
انتظارات از ازدواج
دختران
زنان
هدف از ازدواج
girls
marital expectations
purpose of marriage
Women
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2014-09-23
6
3
361
376
10.22059/jwica.2014.54516
54516
Research Paper
نقد جامعه شناسی رمان های سهگانۀ احلام مستغانمی (با تکیه بر رمانتیسم جامعه گرا)
A sociological review of triple novels of ahlam mosteghanemi (based on community-oriented romanticism)
عزت ملاابراهیمی
mebrahim@ut.ac.ir
1
علی صباغیان
ali.saba666@gmail.com
2
دانشیار دانشگاه تهران
کارشناس ارشد دانشگاه تهران
در نقد جامعهشناختی رمان، ارتباط ساختار و محتوای داستان با وضعیت و دگرگونیهای جامعه و محیطی که در آن متولد شده بررسی میشود و چگونگی انعکاس و بازنمایی هنرمندانۀ جامعه در جهان تخیلی اثر ادبی، نقد و تحلیل میشود. نویسندگان در این مقاله، بر پایۀ چارچوب نقد جامعهشناسی، به بررسی آثار نویسندۀ مشهور الجزایری، خانم احلام مستغانمی، پرداختهاند. با آنکه وی نویسندهای رمانتیک است، در قالب رمانتیسم جامعهگرا در آثار خود به تبیین اوضاع فرهنگی و اجتماعی کشورش میپردازد. او از مسائلی چون حقوق زنان، فقر فرهنگی، تقابل سنت و مدرنیته و نابسامانیهای اجتماعی سخن میگوید و زخمها و جراحتهایی را که از رهگذر استعمار بر پیکرۀ جامعه وارد شده، واکاوی و تشریح میکند. از یافتههای این پژوهش، که به روشی توصیفیـ تحلیلی تدوین شده، برمیآید که نویسنده توانسته است روزنهای جدید برای شناخت زوایای مختلف اشغال الجزایر، جنگهای آزادیبخش این کشور، پیامدهای استعمار و عقبماندگی جوامع عربی در برابر چشمان مخاطب بگشاید. اما ،درعینحال، تلاش دارد با کاربرد لحنی احساسی، پایبندی خود به مکتب رمانتیسم را حفظ کند. با وجود این، هرچند آثار وی رنگوبوی انتقادی به خود گرفته است، با رئالیسم اجتماعی تفاوت معناداری دارد.
In a sociological review of novels, the connection between structure and content of the story studied by considering the conditions and changes in society and environment in which they are created, and the modality of artistic reflection of the society in the world of the literary work is reviewed and analyzed. In this article, the authors present an analysis of the works of the famous Algerian female novelist called “Ahlam Mosteghanemi”. As a writer, she is romantic, but she deals with social and cultural situation in her country relying on community-oriented romanticism. She deals with many issues such as women’s rights, cultural poverty, social instability and conflict between tradition and modernity, and also describes the wounds and injuries imposed on the society through the colonialism. Based on the results obtained from this descriptive- analytical research, we come to realize that she could open a horizon to knowing different angles of occupation in Algeria, liberation wars at this country, results of colonization and mustiness of Arab communities. She also tries to keep her obligation to romanticism, using an emotional tone. Although her works have a critic tone, they are drastically different social realism.
https://jwica.ut.ac.ir/article_54516_b04383777ee16376936454ad7896b17f.pdf
احلام مستغانمی
الجزایر
رمان
نقد ادبی
نقد جامعهشناسی
Algeria
Ahlam Mosteghanemi
Criticism
Novel
sociological review
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2014-09-23
6
3
377
389
10.22059/jwica.2014.54517
54517
Research Paper
تحلیل نقش اجتماعی زنان در جوامع سلوکی و اشکانی بر اساس مطالعۀ مهرها و اثرمهرها
Analysis of the role of women in Seleucid and Parthian societies based on seals and seal impressions
کمال الدین نیکنامی
kniknami@ut.ac.ir
1
رضا قاسمی
r.ghasemi.64@alumni.ut.ac.ir
2
رضوان رضائی
r.ghasemi.64@ut.ac.ir
3
استاد گروه باستانشناسی دانشگاه تهران
کارشناس ارشد باستانشناسی دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد باستانشناسی دانشگاه تهران
مطالعۀ نقوش موجود بر مهرها و اثرمهرها میتواند زوایای تاریکی از تاریخ اجتماعی دوران سلوکی و اشکانی را پدیدار کند. از سوی دیگر، تحلیل موقعیتهای فردی و اجتماعی اشخاص یا گروههای اجتماعی به منظور درک روابط پیچیدۀ آنان با افراد یا سایر گروهها یا به منظور درک روابط بر همکنشی میان آنان جایگاه ویژهای را در مطالعات تاریخی به خود اختصاص داده است که از آن میان تحلیل موقعیتهای زنان نیز توجه خاصی را به خود جلب کرده است. در مقالۀ پیش رو، تعداد 53 مهر و اثرمهر با نقوش مختلف زنان از نقاط گوناگون سرزمینهای سلوکی و اشکانی تبیین و تحلیل شدهاند. تصاویر زنان روی آثار مذکور از نظر سبک و نقشمایه شیوههای متفاوت و ترکیبی دارند و شامل تصاویر الهههای یونانی، زنان در حال انجامدادن کارهای گوناگون و فعالیتهای اجتماعی و روزمره بوده که از آن میان نقوش الهههای یونانی بیشتر موضوعات مهرها و اثرمهرهای این دوره را به خود اختصاص دادهاند. نمونههای مطالعهشده از مراکزی چون اروک، تل کدش، سلوکیۀ کران دجله، نسا، شوش، و صالح داوود خوزستان به دست آمدهاند. نوشتار حاضر ضمن تحلیل نقوش ذکرشده، به نحوۀ نقشآفرینی زنان در ساختارهای اداری، سیاسی، و اجتماعی سلوکیان و اشکانیان میپردازد. از مشهورترین نقشمایههای مهرها و اثرمهرها نیز باید به الهههای آفرودیت، تیکه، آتنا، و نیکه اشاره کرد. همچنین، باید اظهار داشت که استفاده از نقوش زنان در دورة سلوکی بیشتر رایج بوده و بر مهرهای دورة اشکانی، به غیر از سه مورد، بهندرت از تصویر زنان استفاده شده است.
The study of seals and seal impressions can make clear the dark corners of the social history of the Seleucid and Parthian. On the other hand, the analysis of personal and social position of individuals or groups for understanding the complicated relationship between human with other people or groups, also for the understanding of interactional relationships has gained special attention in historical researches. Among the above mentioned topics, the position of women has attracted particular attention. In this paper, 53 seal and seal-impressions of women with different designs from different parts of the Seleucid and Parthian lands are explained and analyzed. Pictures of women on the seals differ in style and motif including images of Greek women doing various chores and social activities, of which the Greek goddesses comprise more seals impressions in this period. samples from study centers such as uruk, Tel Kadesh, Seleucia Tigris, Nesa, Shush and Saleh Davood of Khuzestan were obtained. This article analyzes the designs, also the role and activity of women in administrative, political and social structures of Seleucid and Parthian. The most famous motifs of seals and seal-impressions include Aphrodite, Tike and Athena goddesses. It should also be noted that using women in designs were more common in the Seleucid era, whereas in Parthian periods, other than three seals, the image of women were rarely used.
https://jwica.ut.ac.ir/article_54517_196eb4597683cdf2f9bb7285513c69f7.pdf
الهه های یونانی
دورة سلوکی و اشکانی
زن
مهر و اثرمهر
نقشمایه
Greek goddesses
motif
Parthian periods
Seal and Seal impression
Seleucid and woman
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2014-09-23
6
3
391
408
10.22059/jwica.2014.54518
54518
Research Paper
خاتون های شاهنامۀ بزرگ مغولی (تحلیل نقش وجایگاه زنان در شاهنامۀ بزرگ مغولی با رویکرد بازتاب)
Women of great Mongolian Shahnameh: An analysis of the role and position of women in great Mongolian Shahnameh using reflection approach
الهه شهراد
eshahrad@yazdpnu.ac.ir
1
مربی، گروه هنر و معماری، دانشگاه پیام نور
با ظهور مغولان (ایلخانان) در ایران، هنر مصورسازی کتاب بهطور رسمی شکل گرفت و از این دوران به بعد این هنر مسیر شکوفایی را پیمود. شاهنامة بزرگ مغولی (دموت)، شاهکار نگارگری عهد ایلخانی، بهمنزلۀ نخستین نسخۀ مصور درباری در دوران ابوسعید بهادر خان، در تبریز تصویرسازی شد و پس از آن بهتدریج دیگر شاهنامههای مصور بهوجود آمد. حضور چشمگیر زنان در نگارههای این نسخه، یکی از نکات متمایز این شاهنامه است. این مقاله مبتنی بر این فرضیه است که میزان و نحوۀ حضور زنان در این شاهنامه با جایگاه و شرایط اجتماعی زنان در عهد ایلخانی مرتبط است. در این راستا، شناخت ابعاد اجتماعی شاهنامة بزرگ و بهطور اخص نقش و جایگاه زنان در نگارهها هدف اصلی پژوهش است و نگارنده با رویکرد جامعهشناسانه در پی کشف نحوۀ بازتاب جامعه در اثر هنری است. در این زمینه، 52 نگاره از این شاهنامه با روش تحلیلیـ توصیفی بررسی شده و ابزار تحلیل، نظریۀ بازتاب در جامعهشناسی هنر است. بنا بر یافتههای تحقیق، همانطور که زنان در عهد ایلخانی از جایگاه و منزلت استثنایی در تاریخ ایران برخوردارند، به گونهای که این دوران را عصر برابری مرد و زن میدانند، زنان در نگارهها نیز به صورت چشمگیر و متمایزی دیده میشوند. این حضور در صحنههایی با مضامین درباری پررنگتر است و نوع حضور زنان در نگارهها با نحوۀ زندگی ایشان منطبق است. بدینترتیب، بار دیگر مشخص میشود که اثر هنری بهمنزلۀ فرآوردهای اجتماعی ارزشها و باورهای زمان را با خود همراه دارد.
With the advent of Ilkhan (Mongols) in Iran, the art of illustrating book was officially formed and, from this period onward, this art prospered. Great Mongolian shahnameh, the painting masterpiece of Ilkhanid era, was illustrated in Tabriz as the first courtly illustrated edition during the time of Abu Sae'd Bahadorkhan; gradually afterward, other illustrated editions of Shahnaneh came into being. The purpose of this paper is to identify the social dimension of the great Shahnameh, and in particular the role and place of women in the pictures. The Author, using sociological approach, seeks to explore how art has reflected society. According to different adventures of this Shahname, 58 pictures of Shahnameh have remained that are scattered in museums and collections around the world. In this regard, 52 pictures of this Shahnameh are analyzed by analytic-descriptive method. Analysis tool is reflection theory in sociology of art. According to findings of the research, as women in Il Khanid era have special position and standing in the history of Iran, such that this era is known for equality of men and women, women are seen impressively and distinctively in pictures as well. These appearances in scenes with courtly themes are highlighted and the way of women's appearance in pictures is consistent with their life style. Thus, once again it's clear that the art works as a product of social values and beliefs are associated with their time.
https://jwica.ut.ac.ir/article_54518_a456358aa860404d2450bfdd00afd5e7.pdf
رویکرد بازتاب
زن در نگاره
شاهنامة بزرگ مغولی
عهد ایلخانی
Great Mongolian Shahnameh
Il Khanid Era
reflection approach
woman in painting
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2014-09-23
6
3
409
425
10.22059/jwica.2014.54519
54519
Research Paper
تغییرات نسلی ارزش فرزند و رفتار فرزندآوری زنان پیش و پس از انقلاب اسلامی (مطالعۀ موردی: شهر زنجان)
Generational changes of child value and childbearing behavior of women before and after Islamic Revolution (Case study: Zanjan City)
سجاد اوجاقلو
sajjadojaghlo@yahoo.com
1
عباس مرادی
azmoradi@gmail.com
2
ابراهیم قاسمی
ebrahim_qasemi@yahoo.com
3
جمال ارشدی
arshadi56ir@yahoo.com
4
دکتری جامعهشناسی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
دانشجوی دکتری جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
دکتری جامعهشناسی فرهنگی
مطالعۀ تغییرات نسلی «ارزش فرزند» و رفتار فرزندآوری در بین زنان پیش و پس از انقلاب اسلامی، موضوع مقالۀ حاضر است. نسلهای مختلف زنان در ایران، براساس تجربۀ زیستۀ مشترک، نگرش و برداشت متفاوت و گاه متضاد از معنا و مفهوم فرزند و فرزندآوری دارند. روش تحقیق، پیمایشی و از نوع مقطعی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. جمعیت آماری شامل پنج نسل از زنان شهر زنجان است که از هر نسل 100 نفر انتخاب شده و در مجموع 500 نفر حجم نمونۀ این تحقیق را تشکیل دادهاند. روش نمونهگیری خوشهای دومرحلهای به شیوۀ PPS است. در یافتههای تحقیق، تفاوت میانگین نمرۀ ارزش فرزند و رفتار فرزندآوری، در بین نسلهای مطالعهشده، به لحاظ آماری معنادار است. پایینترین سطح ارزش فرزند در بین نسل زنان سالهای 1371 تا 1374 و بالاترین سطح مربوط به نسل زنان سالهای قبل از 1342 است. فردگرایی با ارزش فرزندآوری رابطۀ منفی و معکوس دارد. دینداری و ارزش فرزندآوری رابطۀ مثبت و مستقیمی دارند و تأثیر تجربۀ جهانیشدن بر ارزش فرزند، در نسل متولدان 1358 تا 1367 شدیدتر از سایر نسلهاست. تفاوت تغییر رفتار فرزندآوری بین زنان نسلهای مختلف در ایران با توجه به تجربۀ تاریخی، زیستی، و آگاهی نسلی متفاوت هریک از نسلها، همراه با تضاد ساختی و نسلی قابل تبیین است و تغییرات نسلی ارزش فرزند، هم از لحاظ ذهنی و تاریخی و هم از لحاظ عینی و ساختی، قابل بررسی است. تجربۀ جهانیشدن زنان در کنار افزایش آگاهی و انتظارات و دگرگونی در نقش و موقعیت آنان پس از انقلاب اسلامی، در برداشت و ارزیابی آنان از ارزش فرزند و رفتار فرزندآوری تأثیرگذار بوده است.
This article investigates generational changes of child value and childbearing behavior among women before and after Islamic Revolution of Iran. Different generations of Iranian women, based on their shared common life experiences, have various and sometimes contrasting attitudes and perceptions towards the meaning and concept of child and childbearing. This research is cross-sectional and survey-based and the data are collected using questionnaire. Research population included five generations of Zanjani women. The 500 woman- sample consisted of 100 women from each generation. Two-stage sampling, based on PPS method, was used in this research. . Findings showed that the mean score value differences for child and childbearing among studied generations is statistically significant. The lowest rate of child value was related to women between 1992 and 1995 and the highest rate belonged to women before 1963. There was a reverse and negative relationship between individualism and childbearing. A positive and direct relationship is observed between religiosity and childbearing. The effect of globalization on child value among generation of 1979-1988 is stronger than other generations. Based on different historical and biological experiences and awareness of each generation as well as generational and structural conflict, changes in childbearing behavior can be explained; i.e., uneven and unequal distribution of opportunities, resources, and facilities among generations can be explained. Accordingly, generational changes of child value both historically and mentally as well as structurally and objectively can be explained. Women's experiences in terms of globalization in addition to their awareness and expectations improvement as well as changes in their roles and positions after Islamic Revolution in Iran have affected their perceptions and evaluations of child and childbearing value.
https://jwica.ut.ac.ir/article_54519_d54fc8623fe3e0103e23424168bcf7d5.pdf
ارزشهای خانواده
ارزش فرزند
انقلاب اسلامی
تجربة جهانیشدن
دینداری
شهر زنجان
فرزندآوری
نسل
child value
Childbearing
family values
Generation
Globalization
Islamic Revolution
Religiosity
Zanjan
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2014-09-23
6
3
1
8
10.22059/jwica.2014.54766
54766
چکیده های انگلیسی
English Abstracts
https://jwica.ut.ac.ir/article_54766_93d0a6849fe6950eb7bac02de0935298.pdf