per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2018-09-23
10
3
311
331
10.22059/jwica.2018.246677.981
69620
Research Paper
زن بهمثابۀ شخص آندروژن در دو فیلم از سینمای ایران: بررسی فیلمهای روسری آبی و کافهترانزیت
The Function of Androgyny as a Mask in the Characterization of the Female Characters in the Iranian Cinema: A Study of the Movies of "The Blue Scarf" and "Transit Café"
بهروز محمودی بختیاری
mbakhtiari@ut.ac.ir
1
انیس ناصری
an.nasseri@gamil.com
2
دانشیار گروه هنرهای نمایشی، پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد سینما، دانشگاه تهران
هویت جنسی که در فرهنگ هر جامعهای تبلور مییابد سرچشمۀ بسیاری از نابرابریهای جنسیتی اجتماعی است. زن یا مرد ناچار است، با حفظ حدی از ارزشها و عرف جامعه، برای تطابق خود با محیط و انجامشدن کارهایش، برخی از خصلتهای جنس مخالفش را وام گیرد و همچون نقاب بر چهرۀ خود زند و چهبسا تحمیلهای جامعه خصلتهای جنس مخالف را در او درونی کند و روند سنخیابی جنسی (sex typing) فرد را تغییر دهد. آنجا که نقابها به بیان همزمان روان مردانه و روان زنانه کمک میکند، تمهید آندروژنی شکل میگیرد. مسئلۀ این پژوهش آن است که شخصیتهای فیلم در چه موقعیتهایی و به چه دلایلی از تمهید آندروژنی بهمثابۀ یک نقاب بهره میگیرند یا اینکه اصلاً چگونه به شخصیتهای آندروژنس تبدیل میشوند. به این منظور، با بهرهگیری از نظریات ساندرا بم (psychological androgyny)، دو فیلم روسری آبی(1373) و کافهترانزیت (1383)، به روش توصیفی تحلیلی بررسی شدهاند؛ تا نقش جامعه در ایجاد آندروژنی روانشناختی در جنسیت زن تبیین شود. یافتهها نشان میدهد که زنان برای احقاق حقوق پایمالشده یا گذران زندگیشان به استفاده از نقاب آندروژنی مجبور و رفتهرفته در روند جامعهپذیری به انسانهای آندروژنس تبدیل میشوند؛ درحالیکه زنپوشی یا برگرفتن خصلتهای زنانه برای مردان یا از سوی دیگران برای تحقیر و اهانت مردان بهکار گرفته شده است یا از سوی خودشان برای فرار از موقعیتهای دشوار.
Sexual identity, as a culture based issue, can be regarded as a founding stone for many social inequalities. People (no matter men or women) have to borrow some features of the opposite sex in order to get along with some imposed situations of its surroundings, and wear the mask of another sex in order to solve some of its problems. This, however, may establish those features in the mind of the person, and change its sex typing in the long run. Androgyny takes place when such masks represent the male and female essence at the same time. This article aims to find out when the (female) characters of films tend to make use of Androgyny as a mask, and how they turn to androgenic characters. This article has made use of the theoretical framework of Sandra Bem named Psychological Androgyny, together with Goffman's Dramaturgical Analysis. We have also attempted to study two films named "The Blue Scarf" (1994) and "Transit Cafe" (2004), to show the impacts of the society in forming a psychological androgyny in the sexuality of female characters in these films. The results show that these women have resorted making use of the androgenic mask in order to get their basic social rights, and have gradually turned to androgenic characters.
https://jwica.ut.ac.ir/article_69620_bae270d6cda85042ff3f5899849fc648.pdf
آندروژنی
روسری آبی
سینمای ایران
کافهترانزیت
نقاب
هویت جنسی
iranian cinema
sexual identity
androgyny
mask
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2018-09-23
10
3
333
350
10.22059/jwica.2018.252891.1038
69621
Research Paper
تحلیل نشانهشناختی روایت اقلیت دوچندان در هنر لورنا سیمپسون
Narrative of Double Minority in the Art of Lorna Simpson, A Semiotic Analysis
صدرالدین طاهری
s.taheri@aui.ac.ir
1
استادیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان
تأثیرگذارترین دیدگاه در زمینة فمنیسم سیاه، که جنسیتگرایی و نژادپرستی را همپیوند میداند، نظریة نقطة اشتراک است. اقلیت دوچندان به شهروندانی گفته میشود که قربانی کاستیهای برآمده از نقطة اشتراکاند. آثار تحلیلشده در این مقاله به برشی چهارساله از فعالیت هنری لورنا سیمپسون، یکی از روایتگران مهم هنری اقلیت دوچندان، تعلق دارند. این پژوهش یک موردکاوی نشانهشناختی با رویکرد تحلیلیـ تفسیری و با هدف توسعهای است که دادههای کیفی آن بهشیوة اسنادی دادهاندوزی شدهاند. نظام/ رمزگان در این نوشتار هنر فمنیستی است و گفتاری که درون این نظام شکل گرفته سبک شخصی سیمپسون. بافت در این مقاله جریان فمنیسم سیاه است و آثار سیمپسون متنهایی آفریدهشده درون این بافت. در آثار سیمپسون رمزگانهای زبانی و تصویری همنشینی دارند. مهمترین نشانه در آثار او شخصیتهای بیچهرهایاند که نمایندة همة زنان رنگینپوست بهشمار میروند. سیمپسون حمله به جنسیت و نژاد را همبسته با یکدیگر میداند و گستاخی بخشی از جامعه در تعیین هویت برای دیگران را نمایش مینهد و همزمان ریشههای نیاکانی شهروندان رنگینپوست را بدانها یادآوری میکند. سیمپسون تلاش دارد تصویر کلیشهای برساختهشده از بانوی رنگینپوست درون نظم نمادین بصری جامعهاش را نشانهشکنی و سپس این نشانه را بازتعریف کند و بدان معنا و کارکردی تازه ببخشد.
Feminist campaigns have been a main force behind major historical and societal changes for women rights. Black Feminism is a school of thought stating that sexism, gender identity, racism and class oppressions are inextricably bound together. The way these concepts relate to each other is called intersectionality, a term coined by Crenshaw. Double minority refers to a person with two devalued identities. Feminist art tends to change the women’s image in art world positively, in hope to lead to equality. This research has attempted to analyzethe symbols and semiotic concepts in artworks and style of Lorna Simpson, a female artist who was born in 1960. The main purpose of this survey is to characterize her personal parole, as a narrator of double minority,in the langue of Feminist art and context of Black Feminism. The selected works of art belong to a four years period of her professional life (1988 - 1991), which coincides with the third wave Feminism. Re-examining photography as a conceptual medium, Simpson’s works remind us of historical ooppressions in the field of gender and race. Textual and visual codes are linked together in her works. Using young African American women as her instant photos’ models, Simpson creates tableaux that utilize repetition and pictorial framing to challenge prejudices and assumptions of gender and race, culturally and historically. Her figures are shown mostly from behind or in fragments, which draws attention to the historical depersonalization and sexualization of coloured women. By combining irritating words with faceless portraits, Simpson calls our attention to the unconscious ways in which people are classified based on physical and cultural attributes. She conveys political messages to destroy the fabricated stereotype of black women and rrestore their identity and position in contemporary society.
https://jwica.ut.ac.ir/article_69621_270a9bd20a1aac7291f5eba252a74212.pdf
اقلیت دوچندان
فمنیسم سیاه
لورنا سیمپسون
نقطة اشتراک
هنر فمنیستی
Feminist art
Lorna Simpson
Double minority
Black Feminism
intersectionality
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2018-09-23
10
3
351
380
10.22059/jwica.2018.257853.1070
69622
Research Paper
سبک فرزندپروری و احساس تحقیرشدگی مطالعۀ زنان بالای 15 سال ساکن در مناطق دهگانۀ شهر تبریز
Parenting Style and Feelings of Humiliation, The Study of Women Over 15 Years of Age Living in 10 Areas in Tabriz
فاطمه گلابی
f.golabi@gmail.com
1
محمدباقر علیزاده اقدم
aghdam1351@yahoo.com
2
لیلا زارعزاده اردشیر
l.zarezadeh@gmail.com
3
دانشیار گروه آموزشی علوم اجتماعی دانشگاه تبریز
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز
کارشناسی ارشد گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز
هدف تحقیق حاضر، تحلیل و تبیین جامعهشناختی تحقیرشدگی بین زنان و ارتباط آن با سبکهای مختلف فرزندپروری است. این تحقیق توصیفی و تحلیلیـ کمی است که با روش پیمایش انجام شده است. جامعة آماری این پژوهش را کل زنان بالای 15 سال ساکن در شهر تبریز تشکیل میدهند. نمونهگیری از نوع خوشهای چندمرحلهای و حجم نمونه برابر با 400 نفر بوده است. ابزار تحقیق پرسشنامه بوده که در متغیر سبک فرزندپروری از پرسشنامة استاندارد بامریند استفاده شده و در احساس تحقیرشدگی، پرسشنامه محققساخته بوده است. دادههای جمعآوریشده با استفاده از نرمافزار spss تجزیه و تحلیل شدند. براساس نتایج توصیفی تحقیق، میانگین تحقیرشدگی بین زنان نسبتاً کم و میانگین ابعاد فرزندپروری در بعد آسانگیر در حد نسبتاً کم، در بعد مقتدرانه نسبتاً کم و در بعد استبدادی نسبتاً زیاد است. تحقیرشدگی با دو بعد فرزندپروری استبدادی و فرزندپروری مقتدرانه رابطة معناداری نشان میدهد. طبق دیدگاههای مطرحشده در زمینة فرزندپروری، تربیت منفی تحقیرشدگی بالایی را به همراه دارد، ولی ممکن است این تحقیرشدگی چنان با رفتارهای عادی و روابط روزمره عجین شود که بهمنزلة امری عادی تلقی شود. درواقع، هرچقدر به تعامل برابرنگر در بعد خانوادگی تأکید بیشتری شود، به همان میزان افراد تحقیرشدگی کمتری را تجربه خواهند کرد.
The purpose of this research is sociological analysis of humiliation among women and their relationship with different parenting styles. This research is descriptive and analytical-quantitative and conducted by survey method. The statistical population of this study consists of all women over 15 years old living in Tabriz. Sampling method was a multi-stage cluster type with a sample size of 400 people. The research tool was a questionnaire. A standard questionnaire was used in the parenting style and the researcher-made questionnaire was made in the sense of humiliation. The collected data were analyzed using SPSS software. Based on the descriptive results of the research, the mean of depression among women is relatively low and the average of the dimensions of parenting is relatively low in the light dimensions, relatively modest in the dimension and in the authoritarian dimension is relatively high. There is a significant relationship between deviance and authoritarian parenting and reproductive parenting. According to the views expressed in the field of childbearing, negative education has a high degree of degradation. But this humiliation may be as commonplace with normal behaviors and everyday relationships as to be commonplace. In fact, as more equal interaction of family life is emphasized, the same amount of people will experience less humiliation.
https://jwica.ut.ac.ir/article_69622_58183c1dd5c15bf1d3048562568a1ce7.pdf
تحقیر
تحقیرشدگی
سبکهای فرزندپروری
زنان
ترس از تحقیر
humiliation
parenting styles
Women
fear of humiliation
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2018-09-23
10
3
381
398
10.22059/jwica.2018.252762.1036
69623
Research Paper
اسطورهسنجی در پنج نمایشنامۀ منتخب از نغمه ثمینی براساس روش ژیلبر دوران
Mythocrituque Survey in Five Plays by Naghmeh Samini based on Gilbert Doran's Technique
مریم حسینی
drhoseini@yahoo.com
1
مریم نوری
ma.maryamnoori@gmail.com
2
استاد تمام دانشکدة ادبیات دانشگاه الزهرا
کارشناسی ارشد ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا
این پژوهش به بررسی پنج نمایشنامۀ منتخب از میان آثار مشهور نغمه ثمینی براساس اسطورهسنجی ژیلبر دوران میپردازد. این روش حدود سالهای 1370 برای نخستینبار از سوی دوران ارائه و وارد عرصة نقدهای نو شد. در این نظریه و روش بهطور همزمان متن و فرامتنهایی مانند زندگینامۀ نویسنده و محیط اجتماعی او اهمیت مییابند. اسطورهسنجی نقدی بینارشتهای است و فرایند و روش آن را میتوان به سه مرحلة: نمادسنجی، روانسنجی و اسطورهسنجی تقسیم کرد. از دیدگاه ژیلبر دوران، بین همة آثار تألیفی یک نویسنده رابطهای وجود دارد که با بررسی آنها میتوان به اسطورۀ شخصی ذهن پدیدآورندۀ اثر دست یافت. نغمه ثمینی نمایشنامهنویس معاصر ایرانی است که نمایشنامههایش به سبب علاقۀ او به اسطوره، کهنالگو و تاریخ شایستگی بررسی و نقد از منظر فرایند اسطورهسنجی دوران را دارد. در این تحقیق، پنج نمایشنامه و دو کتاب پژوهشی ثمینی انتخاب، مطالعه و تحلیل شده است. در مرحلۀ نخست، یعنی مرحلۀ نمادسنجی که بر متن تکیه دارد، ابتدا آثارِ منتخب مطالعه شده سپس نمادها، شخصیتها و کنشهای کهنالگویی نقد و تحلیل شدهاند تا نخستین مرحلۀ اسطورهسنجیِ دوران انجام پذیرد. سپس با بررسی زندگینامۀ نویسنده به وسیلۀ طرح پرسشهایی از او و محیط اجتماعی که در آن زاده و بزرگ شده است مرحلۀ دوم، یعنی روانسنجی که بر فرامتن تکیه دارد، انجام میپذیرد. در پایان نیز، با تحلیل کلی دربارة مراحل قبلی و جمعبندی نتایج بهدستآمده مرحلۀ نهایی، یعنی اسطورهسنجی آثار، انجام میشود تا اسطورۀ شخصی ذهن نویسنده و سپس اسطورۀ جمعی اندیشۀ او بهدست آید. این پژوهش از طریق مطالعۀ کتابخانهای و با شیوۀ تحلیلیـ توصیفی آثار را بررسی میکند. نتیجه نشان میدهد دغدغههای ذهنی نغمه ثمینی بیشتر شامل مسائلی مربوط به زنان و جنگ است. اسطورة شخصی ایشان هم شهرزاد و روایتگری او برای نجاتبخشی است که در نگاهی جمعی به اسطورهسازی از دیگر زنان گسترش مییابد.
The research analyzes Naghme Samini's dramas based on Durant Gilbert's mythocriticque. The theory and method of myth-analysis were initially introduced by Gilbert Durand. In this theory and method, the texts and hypertexts, such as author’s life, are simultaneously important. Myth-analysis is an interdisciplinary criticism, and its process and method can be divided into three stages: symbol-analysis, psychometric and myth-analysis. According to Durand, there is a relationship among all works of an author; personal myth of the author’s mind can be understood through examining them. Based on the original and primary myths, he deeply analyses a work of an author and focuses on the primitive original myths in the last stage of analysis. He states that although a text and work of art plays a main role, this text is not apart from the author and his living environment. Naghme Samini is a contemporary Iranian playwright; due to her interest in myths, archetypes and history, her playwrights deserve analysis from the viewpoint of Gilbert Durand’s mythology. In this research, five plays and two research books written by Naghme Samini have been selected and examined. In the first stage, namely symbol-analysis stage which relies on the text, the selected works were firstly studied. They were then criticized and analyzed through examining symbols, characters and archetypal acts using valid books; this was the first stage of Durand’s mythology. As the second stage, psychometric, which relies on hypertext, was completed through examining the author’s autobiography as well as asking questions from the author himself. Finally, with a general analysis of the previous stages and combination of the results, the final stage, the mythology of the works was fulfilled in order to achieve the personal myth of author’s mind and then the collective myth of her thought. The data were collected using library studies and valid sources and books, and the research method was analytical-descriptive. The research results show that mental concerns of Naghme Samini mostly include the issues related to war and women. Her most important personal myth is Shahrzad, and her narration is to rescue a part that expands on other women through a collective perspective on myth-building.
https://jwica.ut.ac.ir/article_69623_9ea650b4b8fc682a585736f6ade11539.pdf
ادبیات نمایشی
اسطورهسنجی
ژیلبر دوران
کهنالگو
نغمه ثمینی
myth-analysis
Archetype
Gilbert Durand
Naghme Samini
dramatic literature
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2018-09-23
10
3
399
413
10.22059/jwica.2018.260009.1090
69624
Research Paper
بررسی احساس امنیت بانوان در پارک بانوان شهر سهند تبریز با تأکید بر ارزشهای فرهنگ اسلامی
Investigation of Women Feeling of Safety in Ladies Park in Sahand- Tabriz with Emphasis on Islamic Cultural Values
احمد حامی
hami@tabrizu.ac.ir
1
الهام فهام
elhamfaham94@gmail.com
2
محمد مهدوی
mahdavi319@yahoo.com
3
استادیار گروه مهندسی فضای سبز دانشگاه تبریز
کارشناسی ارشد مهندسی فضای سبز دانشگاه تبریز
استادیار گروه معارف دانشگاه تبریز
امنیت یکی از مؤلفههای اساسی رفاه اجتماعی است و زنان بهعنوان سرمایههای انسانی هر جامعه نقش مؤثری در پیشبرد تعالی و اهداف جامعه دارند. افزایش امنیت محیطی در جهت بهبود پارکهای بانوان از رویکردهای مهمی است که جوامع پیشرفته به آن توجه دارند. این تحقیق به منظور شناسایی میزان امنیت ادراکشدة بانوان و موانع و راهکارهای پیشنهادی آنان برای کاهش احساس ناامنی در پارک بانوان شهر جدید سهند انجام شده است. در اﯾﻦ باره، از 125 ﻧﻔﺮ از زﻧﺎن در ﻣﺤﺪودة ﭘﺎرک بانوان شهر جدید سهند مصاحبة حضوری به عمل آمد و سؤالاتی دربارة فعالیتهای افراد در پارک بانوان، زمان سپریشده برای رسیدن به پارک و زمان مراجعه، میزان امنیت، موانع امنیت پیشنهاد زنان برای افزایش امنیت در این پارکها پرسیده شد. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﺍﺻﻠﻲترین موانع امنیت در پارک بانوان دیدهشدن از ساختمانهای بلند و بایر بودن زمینهای اطراف است. تاریکی و مراجعة مردان برای امور باغبانی و فنی و نگرانی از کودک نیز در درجههای بعدی اهمیت بوده است. توسعة کالبدی فضاهای اجتماعی و همچنین امکانات ورزشی میتواند در موفقیت پارکهای بانوان نقش مؤثری ایفا کند.
Feeling of safety is one of the main factors of social comfort and women as part of society have significant role in developing societies and improving of human. Increasing safety using environmental design in ladies urban park in which only women are allowed can be considered an effective method. The current study was conducted to understand women safety feeling in Ladies Park and also to discover the main reasons of feeling unsafe in Sahand city in Tabriz. In addition, Islamic cultural beliefs and values were considered during this study. In this aspect, all together 125 people of park users were selected and interviewed asking questions regarding preferred physical activities, accessibility to park, perceived safety, reasons of feeling unsafe, and their recommendation to improve safety in ladies urban parks. The results of the study revealed that high-rise building around park and arid area around the park were the main issue of not feeling safe in park, meanwhile, darkness and attending men for maintenance of the park were placed in the second level of importance for unsafe perception. Also, majority of the participants declared that they like to exercise in mornings every day. It seems that development of park surrounding and providing sport facilities may enhance safety perception in ladies urban park.
https://jwica.ut.ac.ir/article_69624_ee15707459941251e370563e8de46bb7.pdf
احساس امنیت زنان
باورهای فرهنگی
پارکهای بانوان
شهر جدید سهند
women safety feeling
Ladies Park
cultural believes
Sahand City
ladies interview
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2018-09-23
10
3
415
434
10.22059/jwica.2018.251701.1022
69625
Research Paper
نقد نابرابریهای جنسیتی در اشعار زننگار مندرج در روزنامۀ نامۀبانوان(1300ـ1299)
A Critique to Gender Inequality in Poetry of the Newspaper Banavan (1299-1300 AH)
علی باغدار دلگشا
ali.b.delgosha@gmail.com
1
هما زنجانیزاده
homa009@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
توجه به مقولۀ نابرابریهای اجتماعی یکی از موضوعات مهمی است که زنان شاعر در ایران به آن توجهی خاص داشتهاند؛ امری که نخستین نمونههای آن را در اشعار منتشرشده در جراید زننگار اواخر دورۀ قاجار میتوان مشاهده کرد. این پژوهش، که به روش توصیفیـ تحلیلی و با تأکید بر همة شمارگان باقیمانده از روزنامۀ نامۀ بانوان، بهعنوان اولین روزنامۀ حاوی اشعار متعدد از زنان، گردآوری شده، در تلاش است با نگاهی جامعهشناختی مسئلۀ اصلی در افکار و اشعار آن شاعران زن را تحلیل و بررسی کند. بررسیهای انجامشده نشان میدهد که موضوع اصلی در شعر این زنان نقد نابرابریهای جنسیتی در جامعۀ مردمَدار ایران است. مخاطب اصلی این اشعار بیشتر زنان ایرانیاند. بر الگوی فردیت زنانهـ «جنس زن»ـ تأکیدی خاص شده است. الگوی مقایسهشده به دلیل توجه به موضوع برابری اجتماعی، جایگاه و حقوق اجتماعی مردان است و اصلیترین راهحلِ رفع نابرابریهای جنسیتی، تغییر نوع نگاه جامعه به زنان و همچنین علمآموزی آنها معرفی شده است.
One of the most important issues that women considered in their poetry, in Iran, was the problem of social inequality. An outstanding example of the kind of issues can be found in the published press of late Qajar periods. This study as a descriptive-analytic research emphasizes on all the remaining numbers of women’s letters of Banavan Newspaper as the first newspaper publishing various women’s poems, from a sociological perspective to analyze the main issue of women poets dangled in their thoughts and poems. The studies show that the main issue in these women's poems is to criticize gender inequalities in the Iranian society and the main focus of these poems is mostly on Iranian women. A special emphasis has been placed on the “female gender” pattern. Due to the issue of social equality, the comparing pattern is men’s social right and position. In conclusion, change of social view towards women and their education are the main solutions which have been proposed to eliminate gender inequality in the society.
https://jwica.ut.ac.ir/article_69625_5d85a6061991676e96b1d56445b58332.pdf
دورۀ قاجار
روزنامۀ نامۀ بانوان
زنان شاعر
نابرابری اجتماعی
نابرابری جنسیتی
Social Inequality
gender inequality
Women's Newspaper
Qajar era
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2018-09-23
10
3
435
449
10.22059/jwica.2018.252587.1032
69626
Research Paper
بررسی شخصیتپردازی زنان در آثار هارولد پینتر با تمرکز بر بازگشت به خانه
Feminine Character in The Homecoming: Women in Harold Pinter’s Plays
مریم دادخواه تهرانی
mrym.dadkhah@gmail.com
1
دکترای تئاتر، گروه هنرهای نمایشی، دانشکدة هنرهای نمایشی و موسیقی دانشگاه تهران
هارولد پینتر، نمایشنامهنویس برندة جایزة نوبل، یکی از نویسندگان بنام معاصر جهان است. نقش زنان در آثار او همواره در میان منتقدان مورد بحث بوده است. بسیاری از آثار او پرسوناژ زن ندارند و در مابقی آثاری که پرسوناژ زن دارند، این شخصیتها کارکردهای جنسیتی پربحثی را از خود به نمایش میگذارند و گاه در کلیشههای رایج از این شخصیتها میگنجند. در این پژوهش، تلاش میشود بازنمایی شخصیتهای زن در آثار او، و بهویژه نمایشنامة چالشبرانگیز بازگشت به خانه بررسی شود. بسیاری از منتقدان این متن را بهمنزلة متنی فمنیستی و بسیاری دیگر متنی ضدزن خواندهاند. این پژوهش ابتدا با بررسی این نظریات تلاش میکند نشان بدهد چطور هر دو دیدگاه در این اثر قابل جستوجوست و چگونه پینتر با استفاده از تمهیدهای خاص کلامی و نمایشیاش، در بازگشت به خانه، از ساخت پدرسالار خانواده، و به تبع آن جامعه، مرکززدایی میکند.
Harold Pinter is among the most famous playwrights of the world and won Nobel Prize in 2005. How he used female characters in his plays is one of the most challenging issues in his dramatic texts. Many of these texts don't have any female personage while the others with female characters show complicated gendered and sexual functions. Many believe that these characters fit in common stereotypes of females in the world of theater. Among these challenging texts is The Homecoming which shows a unique character, Ruth, who has been controversial among critics. This essay tries to examine the representation of female character in Pinter's plays while focusing solely on The Homecoming. Given the representation of Ruth in this text, some of the critics read this text as a feminist one despite the others who believe Pinter is misogynist. In this essay, after studying the previous views on the play, I try to show how both perspectives can be seen in this text. In fact, just by this article, we cannot accuse Pinter of being misogynist neither acclaim him to be feminist. Pinter indeed wants to decentralize the patriarchal structure of family and the society, using his Pinteresque dialogues and devices.
https://jwica.ut.ac.ir/article_69626_84e5f8efb4e229652586520ad550eaae.pdf
بازگشت به خانه
زنانگی
شخصیت نمایشی
هارولد پینتر
The Homecoming
Harold Pinter
feminity
dramatic personage