%0 Journal Article %T شیوۀ بازنمایی زنان در تبلیغات تلویزیونی ایران و امریکا %J زن در فرهنگ و هنر %I مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران %Z 2538-3108 %A راودراد, اعظم %A محمدی, فروغ %D 2016 %\ 03/20/2016 %V 8 %N 1 %P 83-99 %! شیوۀ بازنمایی زنان در تبلیغات تلویزیونی ایران و امریکا %K بازنمایی %K تبلیغات %K تلویزیون %K کلیشه‏سازی %R 10.22059/jwica.2016.59117 %X رسانه‏ها نه‌تنها بازتاب‌دهندۀ واقعیت‌ها بلکه شکل‏دهندۀ آن‌اند و بر درک و شناخت ما از جهان پیرامون اثر می‏گذارند. به‏رغم آنکه زنان در دهه‏های اخیر در کنار نقش‏های سنتی خود به فعالیت در عرصه‏های اجتماعی، که در گذشته مختص مردان تلقی می‏شد، روی آورده‏ و جایگاه خود را در بسیاری از آن‌ها تثبیت کرده‏اند، به‏نظر می‏رسد رسانه‏ها همچنان تصویری کلیشه‏ای از آنان ارائه داده و بیشتر بر نقش‏های سنتی و ویژگی‏های برساختۀ آنان تأکید دارند. در این مطالعه، به دنبال شناخت نحوۀ بازنمایی زنان در تبلیغات تلویزیونی ایران و مقایسۀ آن با نحوۀ بازنمایی زنان در تبلیغات تلویزیونی امریکا هستیم. ابتدا با مرور برخی تحقیقات انجام‌شده در مورد امریکا وضعیت زنان در این تبلیغات تشریح شده است. سپس مقوله‏های قابل مقایسه از این تحقیقات استخراج و در مطالعۀ مورد ایران به‌کار گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان می‏دهد که تبلیغات بازرگانی این دو کشور در زمینۀ بازنمایی زنان تفاوت اندکی با یکدیگر دارند و اغلب شبیه به هم عمل می‏کنند و هر دو نقش‏ها و ویژگی‏هایی کلیشه‏ای را به زنان نسبت می‏دهند. %U https://jwica.ut.ac.ir/article_59117_2f714708fa42d7ecdb7d6c7774e72f86.pdf