%0 Journal Article %T خوانش جنسیتی از چهارمین و پنجمین دوره پوسترهای تبلیغاتی انتخابات شورای شهر در سه شهر تهران، شیراز و اهواز %J زن در فرهنگ و هنر %I مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران %Z 2538-3108 %A اکرمی‌پور, پیام %A شریفی, نفیسه %D 2021 %\ 09/23/2021 %V 13 %N 3 %P 467-490 %! خوانش جنسیتی از چهارمین و پنجمین دوره پوسترهای تبلیغاتی انتخابات شورای شهر در سه شهر تهران، شیراز و اهواز %K عکاسی %K ابژه %K جنسیت %K بازنمایی %K نگاه مردانه %R 10.22059/jwica.2021.325575.1626 %X خوانش جنسیتی از چهارمین و پنجمین دوره پوسترهای تبلیغاتی انتخابات شورای شهر در سه شهر تهران، شیراز و اهوازچکیدهاین مقاله مطالعه ‏ای کیفی و میان‏ رشته ‏ای بر جنبه‏ های جنسیتی هشت  پوستر‏ تبلیغاتی کاندیداهای زن و مرد چهارمین و پنجمین دوره انتخابات شورای شهر در تهران، شیراز و اهواز است. هشت  پوستر مورد نظر با بهره‏ گیری از روش نمونه ‏گیری هدفمند از میان تعداد زیادی  پوستر انتخاباتی موجود در سایت‏ های گوناگون اینترنتی انتخاب شده ‏اند و  به لحاظ محتوایی و  نیز جنبه ‏های فنی عکس مورد تحلیل قرار گرفته ‏اند. این مقاله با به ‏کارگیری نظریه انتقادی برجر و ارتباطات غیرکلامی و با تمرکز بر حالات بدنی، نوع نگاه و طرز پوشش کاندیداهای زن و مرد بحث می‏ کند که چگونه ارزش‏ ها، نگرش‏ ها و باورهای جنسیتی در  پوسترهای تبلیغاتی بازنمایی می‏ شود. این پژوهش نشان می‏ دهد درحالی‏ که تأکید بر جذابیت و زیبایی زنان، آنان را ابژه ‏وار در برابر نگاه خیره و قضاوت مردانه قرار داده است، مردان را فاعلیتی قدرتمند و توانمند به تصویر می‏ کشد. در واقع، نحوه بازنمایی زنان و مردان در پوسترهای انتخاباتی، که در این مقاله مورد تحلیل قرار گرفته ‏اند، باورها و کلیشه ‏های جنسیتی پنهانی را آشکار می ‏کنند که تعیین ‏کننده نقش ‏ها و موقعیت اجتماعی دو جنس در شرایط فرهنگی‌ـ اجتماعی جامعه امروزند.   %U https://jwica.ut.ac.ir/article_84368_1f0da03df436a2b7b7b6dfb57bf05294.pdf