ORIGINAL_ARTICLE
عوامل مؤثر بر ادراک زیباییشناختی آثار نقاشی توسط زنان با استفاده از روش کیو (مطالعۀ موردی: شهرشیراز، سال 1399)
افراد در حیطهای عمومی زندگی میکنند که مؤلفههای این حیطهها بر شکلگیری رفتارهای آنها در برابر آثار هنری اثر میگذارند. تحلیل این مؤلفهها ما را از نگرش افراد بهعنوان مخاطب آثار هنری آگاه میکند و سبب شناخت بیشتر عوامل تأثیرگذار بر شیوههای ادراکی آنها خواهد شد. ما در این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این پرسش هستیم که زنان تابلوهای نقاشی را چگونه درک و دریافت میکنند و چه ویژگیهای جامعهشناختی یکسانی میان شیوههای ادراکی یکسان دیده میشود و درنهایت این شیوههای ادراکی، تأکید را بر کدامیک از ویژگیهای زیباییشناختی یا محتوایی تابلوهای نقاشی خواهند نهاد. در پژوهش حاضر، که از حیث هدف اکتشافی و از نظر روش ترکیبی است، از روش طبقهبندی کیو استفاده شده است. در این پژوهش، که 14 نفر در آن شرکت داشتند، پنج الگوی ذهنی متفاوت در ادراک آثار نقاشی شناسایی شد که با استفاده از پرسشنامهای که درخصوص میزان مذهبیبودن و ارتباط با دنیای هنر تدوین شده بود مشخص شد هریک از این الگوهای ذهنی خود تحتتأثیر متغیرهای زمینهای، روانشناختی یا ساختاری متفاوتیاند. درواقع، نگرش و سلیقة افراد از زیبایی آثار هنری به ویژگیهای فردی یا اجتماعی هر فرد بستگی دارد.
https://jwica.ut.ac.ir/article_81467_0f6bd1e268c8837a622902cae604154b.pdf
2020-12-21
517
541
10.22059/jwica.2021.322045.1574
ادراک آثار نقاشی
ادراک زیباییشناختی
روش کیو
سلیقه
ویژگیهای زیباییشناختی
فریبا
غروی منجیلی
gharavifariba@yahoo.com
1
استادیار گروه هنر، دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
رسول
یوسفی
rasoolyusefi69@gmail.com
2
کارشناسی ارشد پژوهش هنر، گروه هنر، دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه شیراز
AUTHOR
[1] احمدی، بابک (1393). حقیقت و زیبایی، تهران: مرکز.
1
[2] الکساندر، ویکتوریا (1390). جامعهشناسی هنرها (شرحی بر اشکال زیبا و مردم پسند هنر)، ترجمة اعظم راودراد، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.
2
[3] ایروانی، محمود و خداپناهی، کریم (1385). روانشناسی احساس و ادراک، تهران: سمت.
3
[4] باستید، روژه (1374). هنر و جامعه، ترجمة غفار حسینی، تهران: توس.
4
[5] تادیه، ژانایو (1377). نقد ادبی در سدة بیستم، ترجمة محمدرحیم احمدی، تهران: سوره.
5
[6] حریری، نجلا (1385). اصول و روشهای پژوهش کیفی، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامیـ واحد علوم و تحقیقات.
6
[7] خوشگویانفرد، علیرضا (1386). روششناسی کیو، تهران: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
7
[8] داناییفرد، حسن؛ حسینی، سید یعقوب؛ شیخها، روزبه (1392). روششناسی کیو: شالودههای نظری و چارچوب انجام پژوهش، تهران: صفار.
8
[9] رامین، علی (1390). نظریههای فلسفی و جامعهشناختی در هنر، تهران: نی.
9
[10] راودراد، اعظم و شایگان، خشایار (1391). «ویژگیهای اجتماعی مخاطبان نقاشی مدرن و مردمپسند در ایران»، دوفصلنامة جامعهشناسی هنر و ادبیات، س4، ش2، ص 39ـ64.
10
[11] رحیمی، فاطمه (1397). «جهان متن و زیباییشناسی دریافت در پوئتیک ارسطو و پوئتیک مدرن امبرتو اکو»، نشریة هنرهای زیباـ هنرهای تجسمی، دورة 23، ش 4، ص 13ـ20.
11
[12] ریتزر، جورج (1384). نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمة محسن ثلاثی، تهران: علمی.
12
[13] شمیلی، فرنوش (1394). «بررسی تأثیر آموزش هنر بر سازمان ادراکی و حافظة بصری افراد»، پایاننامة دورة دکتری تخصصی، دانشکدة هنر، دانشگاه الزهرا.
13
[14] صالحیامیری، سیدرضا و سپهرنیا، رزیتا (1394). الگوی ارتقای سرمایة فرهنگی در ایران، تهران: ققنوس.
14
[15] طباطبایی، زهره (1393). «مدل درک و دریافت ارزشهای زیباییشناسی و هنری جهت حفاظت از میراث هنری»، پایاننامة دورة دکتری تخصصی، دانشکدة حفاظت و مرمت، دانشگاه اصفهان.
15
[16] گرونو، یوکا (1392). جامعهشناسی سلیقه، ترجمة مسعود کیانپور، نشر مرکز، تهران، ایران.
16
[17] مریدی، محمدرضا و تقیزادگان، معصومه (1384). «بررسی جامعهشناختی عناصر ساختاری سیستم هنر»، مجلة علوم اجتماعی دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، س2، ص163ـ191.
17
[18] مکاریک، ایرنا ریما (1385). دانشنامة نظریههای ادبی معاصر، ترجمة مهران مهاجر، محمد نبوی، تهران: آگاه.
18
[19] مککوایل، دنیس (1380). مخاطبشناسی، ترجمة مهدی منتظرقائم، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه.
19
[20] ملکی، امیر و رفیعی، ملاکه (1391). «دسترسی افتراقی به سرمایه و توزیع نابرابر سلیقههای هنری (تحلیل کمی رابطة بین سرمایة با مصرف فرهنگی، هنری جوانان تهرانی)»، فصلنامة انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دورة 8، ش 29، ص 71ـ90.
20
[21] مهدیزاده، محمد (1384). مطالعة تطبیقی نظریه کاشت و دریافت در ارتباطات، تهران: مرکز تحقیقات صدا و سیما.
21
[22] نامورمطلق، بهمن (1387). «یائوس و آیزر: نظریة دریافت»، پژوهشنامة فرهنگستان هنر، س3، ش پیاپی 11، ص 93ـ110.
22
[23] ولف، جنت(1389). زیباییشناسی و جامعهشناسی هنر، ترجمة بابک محقق، مؤسسة تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن، تهران: فرهنگستان هنر.
23
[24] هینیک، ناتالی (1391). جامعهشناسی هنر، ترجمة عبدالحسین نیکگهر، تهران: آگه.
24
[25] یوسفی، رسول؛ زارعخلیلی، فتحالله (1397). «عوامل مؤثر بر ادراک زیباییشناختی هنر (مطالعه موردی: دو دانشکدة دانشگاه شیراز در سال1397)»، نشریة جامعهشناسی هنر و ادبیات، دورة 10، ش 2، ص145ـ171.
25
ORIGINAL_ARTICLE
زنانهنگاری در نسخۀ مصوّر حملۀ حیدری (مقایسۀ تطبیقی جایگاه زن در نگارههای نسخ مصوّر حملۀ حیدری)
مردان در حماسهها عهدهدار نقشهای اصلی هستند و حضور زنان در سایه قرار میگیرد. اگر این حماسه موضوع دینی داشته باشد، منع حضور زنان دوچندان میشود. پژوهش حاضر جایگاه زن را در نگارههای نسخة حملة حیدری باذل مشهدی (مورخ۱۲۲۲ ه.ق، محفوظ در کتابخانة ملی فرانسه) از منظر موضوع، ارتباط متن و تصویر، شاخصههای تصویری و... بررسی میکند. برای نشاندادن اهمیت جایگاه زن در این نسخه، نگارههای آن را با یکی از نسخ همعصر، یعنی چاپ سنگی مصور حملة حیدری راجی کرمانی، مقایسه میکنیم. این دو نسخه تقریباً در یک دورة زمانی (عصر قاجار) اما در دو مکان مختلف (هند و ایران) مصور شدهاند. این مقایسه تطبیقی نشان میدهد که حملة باذل، زن را در نقشهای متنوع و گوناگونی به تصویر درآورده است؛ از زن در جایگاه قدیس یا فرشته گرفته تا زنانی در نقش نوازنده و رقصنده. اما تصویر زن در نگارههای حملة راجی به فرشته و قدیس محدود میشود. نگارگر این نسخه با ابداع شیوهای نوین و خلاقانه، نهتنها بر حضور زنان چشم نپوشیده، بلکه آنان را دوشادوش یا حتی پیشاپیش مردان ترسیم کرده است. این موارد سبب میشود که زن در نگارههای حملة حیدری باذل از چارچوبهای فکری و فرهنگیِ سنتی فراتر رود و نقشهایی را عهدهدار شود که در تصاویر کمتر حماسهای میتوان نظیر آن را پیدا کرد.
https://jwica.ut.ac.ir/article_81468_29e763a746d052809b23031f4ec940da.pdf
2020-12-21
543
566
10.22059/jwica.2021.319245.1546
حملة حیدری
حماسة دینی
باذل مشهدی
راجی کرمانی
زنانهنگاری
حضرت فاطمه(س)
فاطمه
ماهوان
f.mahvan@ferdowsi.um.ac.ir
1
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدة ادبیات، دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
[1] باذل مشهدی، محمدرفیع (۱۲۲۲). حملۀ حیدری (نسخۀ خطی)، پاریس: کتابخانۀ ملی فرانسه.
1
[2] ـــــــــــــــ (بیتا). حملۀ حیدری، تهران: علمی.
2
[3] بلنیتسکی، الکساندر (۱۳۹۰). هنر تاریخی پنجکنت، ترجمۀ عباس عزتی، تهران: مؤسسۀ تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن)، فرهنگستان هنر.
3
[4] بهنام، عیسی (۱۳۴۶). «ایلام مهد اولیه تمدن ایرانی»، هنر و مردم، ش ۵۸، ص2ـ7.
4
[5] راجی کرمانی، ملابمانعلی (بیتا). حملۀ حیدری (نسخۀ خطی)، تهران: کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی.
5
[6] سهراب، سحر (۱۳۹۵). «نگارگران زن و زن در نگارههای مکتب هند و ایرانی گنجینة هنرهای تزئینی اصفهان»، پایاننامة مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران.
6
[7] صفا، ذبیح الله (۱۳۶۹). حماسهسرایی در ایران، چ 5، تهران: امیرکبیر.
7
[8] کاشفی خوانساری، علی (۱۳۸۰). «حملۀ حیدری (تأملی دربارۀ داستانهای منظوم مولای متقیان و معرفی یک شاعر)»، کتاب ماه هنر، ش ۳۱، فروردین و اردیبهشت، ص ۲۸ـ۳۲.
8
[9] کنبی، شیلا (۱۳۸۹). رضا عباسی اصلاحگر سرکش، ترجمة یعقوب آژند، چ2، تهران، فرهنگستان هنر.
9
[10] میرانصاری، علی (۱۳۶۸). «باذل مشهدی»، دانشنامۀ بزرگ اسلامی، تهران: مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، ج ۱۱، ص ۴۳۲۱.
10
[11] ولییاری اسکندری، زهره (۱۳۹۰). «بررسی جایگاه و شکل عنصر زن در نگارگری سنتی ایران (از مکتب هرات تا ابتدای دورة قاجار)»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
11
[12] یاسینی، راضیه (۱۳۹۳). «بررسی تطبیقی تصویر زن در ادب فارسی و نگارههای ایرانی»، پژوهشنامة زنان (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، س5، ش ۲، پاییز و زمستان، ص ۱۳۹ـ۱۶۲.
12
[13] ــــــــــــــ (۱۳۹۷). تصویر زن در نگارگری، تهران: علمی و فرهنگی.
13
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل دیدگاه "نجات زمین توسط زنان" در رمان هرس با رویکرد بومفمینیستی
بومفمنیسم که از تلفیق اندیشههای فمنیستی و اکولوژیکی (زیستمحیطی) حاصل شده است، هژمونی فرهنگ مردسالارانه را عاملی در فرودستی اقشار ضعیف نگه داشته شده، از جمله زنان از یک سو و جنگ و تخریب خودخواهانۀ زیستبوم از سوی دیگر میداند و معتقد است آگاهی، خودباوری و توانمندسازی زنان و بازگشت آنان به اصالت طبیعی و عاملیت جنسیتی، سببی برای نجات توأمان زن و طبیعت است. در رمان هرس، زنان آسیبدیده از خشونت مردانۀ جنگ، در دورۀ بیمردیِ پس از جنگ، با تشکیل زنستان (کلونی زنانۀ) خرد در جزیرهای دورافتاده و ویران، به آبادانی خود و طبیعت رنجور از جنگ همت میگمارند؛ مسئلۀ اصلی این تحقیق، که به روش توصیفی و تحلیل محتوای قیاسی انجام یافت، تبیین و تفسیر پیوندهای اندیشگانی موجود در رمان هرس با مؤلفههای فلسفۀ بومفمنیستی بوده است؛ دستاوردهای تحقیق گویای همزمانی بیداری هویتی و خودباوری و متعاقباً توانمندسازی و عاملیت در زنان این داستان از یکسو، با نجات زمین و احیای طبیعت در سویۀ دیگر است؛ آنچنان که نظرگاه بومفمنیستی به آن باور دارد و زنان را به چنین رویکردی به رشد استعلایی خود و محافظت از محیط زیست فرامیخواند.
https://jwica.ut.ac.ir/article_81469_d17bdeddebeb5847f478aa0e50a28cb1.pdf
2020-12-21
567
586
10.22059/jwica.2021.320815.1560
احیای محیط زیست
بومفمنیسم
تقدیس زنانگی و مادرانگی
جنگ و جنسیت
فرهنگ و جنسیت
طبیعت و جنسیت
نرگس
اسکویی
noskooi@yahoo.com
1
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب
LEAD_AUTHOR
[1] اعزازی، شهلا (1393). فمنیسم و دیدگاهها، تهران: روشنگران و مطالعات زنان، چ 3.
1
[2] الیاده، میرچا (1389). رساله در تاریخ ادیان، ترجمۀ جلال ستاری، تهران: چشمه.
2
[3] ــــــــــ (1393). نمادپردازی، امر قدسی و هنر، ترجمۀ محمدکاظم مهاجری، تهران: پارسه.
3
[4] بولن، شینودا (1384) نمادهای اسطورهای و روانشناسی زنان، ترجمۀ آذر یوسفی، تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
4
[5] ــــــــــ (1395). پیام فوری از مادر زمین: زنان را گردآورید، دنیا را نجات دهید، ترجمۀ نیسان فروزین، تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
5
[6] پاکنیا، محبوبه؛ مردیها، مرتضی (1394). سیطرۀ جنس، تهران: نی، چ3.
6
[7] دوبووار، سیمون (1385). جنس دوم، ترجمۀ قاسم صنعوی، تهران: توس، چ7.
7
[8] رحمانی، بیژن؛ مجیدی، بتول (1388). «عوامل مؤثر بر مشارکت زنان در حفظ محیطزیست شهری با تأکید بر نگرش اکوفمنیستی»، مجلۀ آمایش محیط، دورۀ 2، ش پیاپی 7، ص11ـ29.
8
[9] رید، ایولین (1390). مادرسالاری (زن در گسترۀ تاریخ تکامل)، ترجمۀ افشنگ مقصودی، تهران: گلآذین.
9
[10] ساتن، فیلیپ دبلیو (1393). درآمدی بر جامعهشناسی محیطزیست، ترجمۀ صادق صالحی، تهران: سمت، چ2.
10
[11] شجاعتزاده، تهمینه؛ اسکویی، نرگس (1399). «نظریۀ افتراق و تحلیل آن در رمان هرس»، نشریۀ نقد و نظریۀ ادبی، ش 9، ص123ـ142.
11
[12] عباسزاده، محمد؛ کریمزاده، سارا (1396). «جهتگیری های زنان نسبت به محیط زیست (محل مطالعه: ارومیه)»، نشریۀ مسائل اجتماعی ایران، س8، ش2، ص121ـ150.
12
[13] عنایت، حلیمه؛ فتحالهزاده، حیدر (1388). «رویکردی نظری به مفهوم اکوفمنیسم»، مطالعات جامعهشناسی، س2، ش پیاپی 5، ص45ـ63.
13
[14] فریدمن، جین (1381). فمنیسم، ترجمۀ فیروزه مهاجر، تهران: آشیان.
14
[15] کائدی، شهره (1382). «فمنیسم، خاستگاهها و نگرشها»، مجلۀ پژوهشنامۀ ادبیات کودک و نوجوان، س9، ش پیاپی 32، ص36ـ42.
15
[16] کمبل، جوزف (1377). قدرت اسطوره، ترجمۀ عباس مخبر، تهران: مرکز.
16
[17] محمدی اصل، عباس (1390). زنانـ محیط زیست، تهران: شیرازه.
17
[18] مرعشی، نسیم (1395). هرس، تهران: چشمه، چ 16.
18
[19] مشیرزاده، حمیرا (1385). از جنبش تا نظریه (تاریخ دو قرن فمنیسم)، تهران: شیرازه.
19
[20] وارن، کارن (1383). «فلسفۀ اکوفمنیسم»، ترجمۀ مجید لباف خانیکی، مجلۀ بازتاب اندیشه، ش پیاپی 54، ص 68ـ70.
20
[21] هام، مگی و گمبل، سارا (1382). فرهنگ نظریههای فمنیستی، ترجمۀ فیروزه مهاجر و دیگران، تهران: توسعه.
21
[22] هنشال، ژانت (1385). «نقشهای جنسیتی و دغدغههای زیستمحیطی»، ترجمۀ سونیا غفاری، روزنامۀ سرمایه، یکشنبه 17 دی، ش 365.
22
[23] هاراوی، دانا (1387). مانیفست سایبرگ، ترجمۀ امین قضایی، تهران: گلآذین.
23
[24] Ashkraft, Bill, et al. (2007). Post-Coloni Studies: The Key Concepts, Rutledge, london and New York.
24
[25] Gilman, Charlotte. Perkins (1970). The Home, Oriana, Illinois University Press.
25
[26] Hinterberger, A (2007). “Feminism and the Politics of Representation: Towards a Critical and Ethical Encounter whit Others”, Journal of International Women’s Studies, Vol.8 No.2
26
[27] Jaggar, Allison (1983). Feminism and the Object os Justice. In Sterba James, Social and Political Philosophy, Routeledge, New York.
27
[28] Woodward, Kate (2000). Questioning Identity: Gender, Class, Nation, Routledge. London.
28
ORIGINAL_ARTICLE
جستاری بر معناشناسی خالکوبی زنان لرستان
یکی از کنشهای فرهنگی و اجتماعی رایج در میان مردم جهان ایجاد نقش روی بدن یا همان خالکوبی است. از کارکردهای خالکوبی، بازنمایی باورها و اعتقادات فردی و اجتماعی است. این نوشتار تلاش دارد با نگاهی بر خالکوبیهای زنان لرستان، به شناسایی نقوش و انگیزة ایجادشان در میان زنان لرستان بپردازد. هدف از این تحقیق نشاندادن انگیزة اصلی خالکوبیهای زنان لرستان است. این تحقیق به روش توصیفیـ تحلیلی با جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی کوشیده به اشکال رایج در ترسیم خالکوبیها دست یابد. اهمیت پرداختن به این موضوع در این است که از یکسو رواج خالکوبی بهعنوان یک کنش در جامعة ایران انکارناپذیر است و از سوی دیگر پژوهش دربارة خالکوبی مطابق منابع موجود بیشتر در حوزة مطالعات غرب قرار گرفته است. درحالیکه این هنر نیز مانند بسیاری از هنرهای دیگر دارای ویژگیهای منطقهای و فرهنگی خاص هر اجتماع است. جامعة آماری زنان لر بین 50 تا 60 ساله است که روی اعضای بدنشان بیش از 4 بار به خالکوبی اقدام کردهاند. بنا بر پژوهش حاضر، نقوش خالکوبی و ایجاد آنها بر بدن علاوه بر ارزش زیباییشناختی، دارای انگیزههای معناداری نیز هست که در تمایلات فردی، آیینی، اسطورهها، بافت فرهنگی و تاریخی همان جامعه ریشه دارد.
https://jwica.ut.ac.ir/article_81470_55a3b6791425f2750b11909fba2f1ffb.pdf
2020-12-21
587
621
10.22059/jwica.2021.315221.1514
خالکوبی زنان
درمان
زیبایی
طلسم و چشمزخم
لرستان
سارا
صادقی
sara_sadeghi809@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری باستان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی
LEAD_AUTHOR
اردشیر
جوانمرد زاده
ardeshir.javanmard@gmail.com
2
استادیار باستان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
سعید
رحیمی
saeed.rahimi3556@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد، باستان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
زهرا
چراغی
zahracheraghi751@gmail.com
4
دانشجوی کارشناسی ارشد، باستان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
[1] اسدالهی، عبدالرحیم؛ براتوند، سید علی محمود (1386). «آسیبشناسی زندانها؛ خالکوبی مجرمان در مردان زندانی خوزستان»، فصلنامةحقوقی گواه، ش 11، زمستان، ص 55ـ66.
1
[2] افراسیابی، حسین؛ شریعتینسب، طاهره (1398). بازنمایی معنا و تجربة خالکوبی در میان زنان جوان، جامعهپژوهی فرهنگی، س 10، ش 3، پیاپی 33، پاییز، ص 26ـ49.
2
[3] افضلطوسی، عفتالسادات؛ حسنپور، مریم (1391) «نقش نمادهای آیینی و دینی در نشانههای بصری گرافیک معاصر ایران»، مطالعات ملی، دورة 13، ش اول (49)، بهار، ص135ـ161.
3
[4] ایزدپناه، حمید (1367). فرهنگ لکی، تهران: جهانگیری.
4
[5] آنیتاکه، بهنام؛ صادق، مینا (1378). مفرغهای لرستان و صنایع فلزی اسلامی (مجموعة موزة خرمآباد)، تهران: موزة خرمآباد.
5
[6] آینهدست، حورا (1393). «بررسی زمینههای اجتماعی به وجود آمدن طلسم و تعویذ و تأثیر آن بر جنبش سقاخانه»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة هنر و معماری، گروه نقاشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
6
[7] بختورتاش، نصرتالله (1356). گردونة خورشید یا گردونة مهر، تهران: عطایی.
7
[8] بصیری، محمدصادق؛ صرفی، محمدرضا (1384). «نگاهی به محتوای اسطورهای انگارههای درخت در تمدن جیرفت»، مطالعات ایرانی، ش 8، ص 31ـ52.
8
[9] بوکور، مونیکدو (1373). رمزهای زنده جان، ترجمۀ جلال ستاری، تهران: مرکز.
9
[10] بهزادی، رقیه (1368). «خالکوبی ازدیرباز تاکنون»، چیستا، ش 62، ص 181ـ196.
10
[11] پشتدار، علی محمد (1376). «لرها و لرستان از دیدگاه ولادیمیر مینورسکی»، ش 7، زمستان، ص 160ـ183.
11
[12] ثابتقدم، مژگان؛ صوفی، حمید و همکاران (1390). «سپیدان»، پیام بهارستان، ویژهنامة طب سنتی، د 2، س 3، پاییز، ص 243ـ248.
12
[13] جهانشاهی افشار، علی؛ شمسالدینی مطلق، محمدحسن (1393). «ریشههای خرافات و کارکرد آنها در فرهنگ مردم (مورد مطالعه: باورهای مردم کرمان)»، فرهنگ و ادبیات عامه، س 2، ش 3، بهار و تابستان، ص 49ـ78.
13
[14] چاکری، آزاده (1393). «مطالعة قابلیتهای عناصر بصری حرزها و نمود آن در آثار هنر معاصر»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، دانشکدة هنر و معماری.
14
[15] چاکری، آزاده؛ شریفزاده، محمدرضا (1395). «تحلیلی بر نقش درمانی طلسمها در بیماریهای روانی»، کنفرانس بینالمللی پژوهش در هنر، 25 آذر، سنگاپور.
15
[16] حاجیانثانی، سمیرا؛ میراشه، زهرا (1398). «بررسی و مقایسة نقشمایههای عیلامی با خالکوبیهای رایج در میان اعراب خوزستان»، چهارمین همایش ملی باستانشناسی ایران، آبان، دانشگاه بیرجند.
16
[17] خسروی، پروین (1394). اطلاعاتی طراحی دائم، خرمآباد: قائم اعظم.
17
[18] خوارزمی، حمیدرضا؛ توکلی، حسینالله (1396). «طلسم و طلسمشکنی در فرهنگ عامه جبالبارز جیرفت»، دوماهنامة فرهنگ و ادبیات عامه، س 5، ش 16، مهر و آبان، ص 137ـ160.
18
[19] دانشمند، پارسا (1383). «یادداشتهای آسوریک و پهلویک»، مجلة فرهنگ، ش 51 و 52، پاییز و زمستان، ص 21ـ44.
19
[20] دانشنامة فرهنگ مردم ایران (1393). ج 3، مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی.
20
[21] دهخدا، علیاکبر (1373). لغتنامة دهخدا، ج 5، 6، 11 و 14، تهران: مؤسسة انتشارات دانشگاه تهران.
21
[22] رحمانیان، داریوش؛ حاتمی، زهرا (1391). «سحر و جادو، طلسم و تعویذ و دنیای زنان در عصر قاجار»، جستارهای تاریخی، س3، ش 2، پیاپی 6، پاییز و زمستان، ص 27ـ44.
22
[23] رضی، هاشم (1376). وندیداد، ج 4، تهران: فکر روز.
23
[24] رفیعفر، جلالالدین (1384). سنگنگارههای ارسباران، تهران: پژوهشکدة مردمشناسی.
24
[25] سبزی، فرانک (1389). «شناخت فرهنگ خالکوبی بینکولیان واقع درخیابان بوعلی شهرکوهدشت»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة روانشناسی وعلوم اجتماعی، دانشگاه آزاد و احد تهران مرکز، تهران.
25
[26] سجیراتیپور، سهام (1388). «ریشهیابی نقوش خالکوبی مردم عرب خوزستان»، کتاب ماه هنر، ش 132، شهریور، ص 66ـ71.
26
[27] شیرانی، راضیه (1388). «رویکردی نمادین و تصویری به طلسمهای ایرانی»، نقشمایه، ش 3، بهار و تابستان، ص 21ـ34.
27
[28] صرامی، عارفه (1395). «بررسی تاتو بهعنوان هنر در ساختار فرهنگی و اجتماعی معاصر»، پژوهش هنر، س6، ش 11، بهار و تابستان، ص 123ـ135.
28
[29] عابدینی، گلناز؛ حیدری، احمد؛ سلمانی انباردان، علیرضا (1396). «نقش گرگ از اسطوره تا تاتو»، شباک، س 3، ش اول، پیاپی 20، فروردین، ص 65ـ79.
29
[30] عزیزیفر، امیرعباس (1392). «بررسی طلسم و طلسمگشایی در قصههای عامیانة فارسی (سمک عیار، حسین کرد و امیرارسلان نامدار)»، متنشناسی ادب فارسی، س 5، ش اول، پیاپی 17، بهار، ص 83ـ100.
30
[31] عسکریعالم، علیمردان (1387). فرهنگ و باورهای مردم لرستان، لرستان: شاپورخواست.
31
[32] علیرضا، فرزین (1399). آرشیو (تصاویر در مورد خالکوبیهای زنان لرستان).
32
[33] فاتحی قهفرخی، مهدی (1387). «بررسی سیر تحلیلی نقوش وشم در ایران»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران مرکز.
33
[34] فردوسی، ابوالقاسم (1389). شاهنامه. ج 1، به کوشش جلال خالقی مطلق، تهران: دائرةالمعارف اسلامی.
34
[35] قادرزاده، امید؛ محمدپور، احمد؛ غلامی، احمد (1392). «خالکوبی و برساخت هویت فردی بازتابنده»، مسائل اجتماعی ایران، س 4، ش اول، تابستان، ص161ـ182.
35
[36] قائم، گیسو (1388). «پیام چلیپا بر سفالینههای ایران»،. دوفصلنامة صفه، س19، ش 49، ص31ـ46.
36
[37] قزوینی، محمدشفیع (1370). قانون قزوینی، به کوشش ایرج افشار، تهران: دانشگاه الزهرا.
37
[38] کتاب طلسمات (بیتا). المکائد الکبری المعمول بیها تألیف شیخالروحانیین، شیخ عطیه عبدالحمید (بیجا).
38
[39] کتیرایی، محمد (1348). از خشت تا خشت، تهران: مؤسسة مطالعات و تحقیقات اجتماعی.
39
[40] محمدی، هاشم (1386). «چشمزخم در ادب و فرهنگ ایرانی»، حافظ، ش 44، ص 1ـ6.
40
[41] مرادی، علی (1396). «بررسی عوامل مؤثر بر انگیزههای خالکوبی مطالعة مردان شهر کرمانشاه»، پژوهشهای راهبردی امنیت و نظم اجتماعی، س 6، ش اول، پیاپی 16، بهار، ص 73ـ90.
41
[42] منبع تعدادی از تصاویر از آرشیو آقای علیرضا فرزین، کارشناس ادارة میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان لرستان (خرمآباد) است.
42
[43] میتفورد، میراندا بروس (1388). فرهنگ مصور نمادها و نشانهها در جهان، ابوالقاسم دادور و زهرا تاران، تهران: دانشگاه الزهرا.
43
[44] هال، جیمز (1390). فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمة رقیه بهزادی، تهران: فرهنگ معاصر.
44
[45] یاحقی، محمدجعفر (1375). فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی، تهران: سروش.
45
[46] یکتا، خاتون (1387). «و تنم دفتر نقاشی»، مجلة گزارش، س 7، ش 204، دی، ص 44ـ46.
46
[47] Atkinson, M. (2003). Tattooed: The Sociogenesis of a Body Art, University of Toronto Press, Toronto.
47
[48] Cooper, J. C. (1987). An Illustrated Encyclopaedia of Traditional Symbols, Thames and Hudson Ltd, London.
48
[49]. Demello, M. (2000). Bodies of Inscription: A Cultural History of The Modern Tattoo Community, Durham, Duke University Press Books.
49
[50] Richard, T. (2002). The Nomadic Peoples of Iran, Azimuth Edition, London.
50
[51] Mortensen, I. (1993). Nomads of Luristan, Thames and Hudson, Copenhagen, Thames and Hudson.
51
[52] Nathanson, C., Paulhus, D. L., Williams, K. M. (2006). “Personality and Misconduct Correlates of Body Modification and Other Cultural Deviance Markers” ,Journal of Researchin Personality, v 40, PP 779ـ802.
52
[53] Sabar, Sh (2010). “The Image of Joseph in the Folklore and Art of Sephardi Jews and the Jews in the Lands of Islam”, Journal of the study of the Bible and its World, Jerusalem, PP 169ـ191.
53
[54] Sanders, C. R. (1988). “Marks of Mischief: Becoming and Being Tattooed”, Journal of Contemporary Ethnography, 16 (4), PP 395ـ432.
54
[55] Zeder, M. A. (2008). Domestication and early agriculture in the Mediterranean Basin: Origins, diffusion, and impact, Proceedings of the National Academy of Sciences 105 (33): PP 11597ـ11604.
55
[56] https://hoosk.ir/) :1399/12/27).
56
[57] https://lastsecond.ir/blog/6539ـlastـtattooedـwomenـinـmyanmar) 1399/12/29).
57
[58] https://anahidbeauty.ir/Article/684/4606 (1399/9/19).
58
[59] https://fun.khabarazma.com/4326188/. (1399/9/30).
59
ORIGINAL_ARTICLE
بازنمایی زن در ضرب المثلهای گیلکی
ضربالمثلها بهمنزلة یکی از عناصر مهم ادبیات شفاهی میتوانند بازتابی از باورها و نگرشهای حاکم بر جامعه باشند. یکی از موضوعات مهم تحقیقات حوزة اجتماعی بررسی چگونگی بازنمایی زن در فرهنگ و ادبیات شفاهی است. در این مطالعه، تلاش میشود با بررسی مثلهای گیلکی به تصویری نسبتاً روشن از چگونگی جایگاه زن در جامعة گیلان دست یابیم. این مطالعه یک بررسی توصیفی تحلیلی بوده که در آن ضمن تحلیل محتوای چهار کتاب «فرهنگ مثلها و اصطلاحات گیل و دیلم»، «جادکفته گبان»، «ضربالمثلها و اصطلاحات گیلکی» و کتاب «ضربالمثلهای گیلکی»، که حاوی 4562 ضربالمثل حوزة شرق و غرب و مرکز گیلان هستند، تعداد 182 ضربالمثل مرتبط با موضوع پژوهش احصا شده است. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل تماتیک استفاده شده و مثلهای با مضامین مشترک و مشابه ذیل پنج مقولة کلان تصویری از سویههای مثبت زنان، تصویری از سویههای منفی زنان، زن بهمثابة عنصری فرودست، زن بهمثابة عنصری فرادست و زن بهمثابة عنصری برابر در نسبت با مرد دستهبندی شدند و مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتههای تحقیق نشان میدهد تصویر زن در فرهنگ مردم گیلان متنوع و چندوجهی است و اگرچه در بخشی از مثلها زن بهمثابة عنصری ضعیف و فرودست بازنمایی میشود، بخش درخور توجهی از ضربالمثلها بر نقش زن بهمثابة عنصری فرادست یا برابر با مرد در جامعه دلالت دارد.
https://jwica.ut.ac.ir/article_81471_2b93b7d92fad0b3da140c6cdecafe63e.pdf
2020-12-21
623
645
10.22059/jwica.2021.313742.1499
بازنمایی
جنسیت
ضربالمثل
فرهنگ عامه
گیلکی
جواد
نظری مقدم
j.nazaris@gmail.com
1
استادیار فرهنگ و ارتباطات دانشگاه گیلان
LEAD_AUTHOR
[1] آزادارمکی، تقی؛ ترکارانی، مجتبی؛ ایرج حقندری (1392). «تحلیل کیفی نگرش توسعهای در ادبیات عامیانه: با تأکید بر ضربالمثلهای لری» جامعهشناسی نهادهای اجتماعی، شماره1، ص9-34.
1
[2] برهانی شهرستانی، محمدعلی (1385). زن درآیینة ضربالمثلهای ایران و جهان، مشهد: انتشارات آرمان خرد.
2
[3] پاینده لنگرودی، محمود (1374). فرهنگ مثلها و اصطلاحات گیل و دیلم، تهران: سروش.
3
[4] پرحلم، محمد (1392). ضربالمثلهای گیلکی، رشت: فرهنگ ایلیا.
4
[5] حیدری، آرمان؛ ابتکاری، محمدحسین؛ محققی، عبدالمجید (1396). «واکاوی مفهوم زن در ضربالمثلهای لری با تأکید بر بعد نابرابری جنسیتی»، دوماهنامة فرهنگ و ادبیات عامه، س5، ش17، ص 195ـ221.
5
[6] دلاور، علی (1395). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: رشد.
6
[7] ذوالفقاری، حسن (1386). «هویت ایرانی و دینی در ضربالمثلهای فارسی»، فصلنامة مطالعات ملی،س8، ش 2، ص 27ـ52.
7
[8] رضایی، حمید؛ ظاهری عبدهوند، ابراهیم (1394). «جایگاه زن و خانواده در ضربالمثلهای بختیاری»، فرهنگ و ادبیات عامه، س 3، ش 6، پاییز و زمستان، ص21ـ42.
8
[9] شکورزاده بلوری، ابراهیم (1380). دوزارده هزار مثل فارسی و سی هزار معادل آنها، مشهد: بهنشر.
9
[10] فخرایی، ابراهیم (1394). ضربالمثلها و اصطلاحات گیلکی، رشت: فرهنگ ایلیا.
10
[11] کدیور، جمیله (1374). «اقتدارگرایی از منظر فرهنگ عامه»، فصلنامة راهبرد، ش8، ص 13ـ44.
11
[12] محسنیانراد، مهدی (1386). «هنجارهای ارتباطی در ضربالمثلها و یازده قرن اشعار فارسی»، مجلة جامعه شناسی ایران، ش31، ص 153ـ179.
12
[13] محسنیانراد، مهدی (1387). ریشههای فرهنگی ارتباط در ایران. تهران: چاپار.
13
[14] محمدپور، احمد؛ کریمی، جلیل؛ معروفپور، نشمیل (1391). «مطالعة تفسیری بازنمایی زن در ضربالمثلهای کردی (مورد مطالعه گویش سورانیـ مُکرانی)»، زن در فرهنگ و هنر، دورة 4، ش3، ص 65ـ83.
14
[15] محمودی بختیاری، بهروز؛ افخمی، علی؛ تاجآبادی، فرزانه (1390).«بازتاب اندیشة مردسالارانه در زبان فارسی، پژوهشی در جامعهشناسی زبان»، زن در فرهنگ و هنر، دورة 2، ش 4، ص 91ـ107.
15
[16] مرادیان گروسی، علیاکبر (1386). جا دَکفته گَبان. رشت: گیلهمرد.
16
[17] موحد، مجید؛ عسکری چاوردی، محمدجواد؛ یادعلی، زهرا (1391). «تحلیلی جامعهشناختی از ضربالمثلهای زنانه در شهرستان لامرد استان فارس»، زن در فرهنگ و هنر، دورة 4، ش 2 تابستان، ص 101ـ120.
17
[18] نراقی، حسن (1380). جامعهشناسی خودمانی. تهران: اختران.
18
[19] Kiyimba, A (2005). “Gendering Social Destiny in the Proverbs of the Baganda:Reflections on Boys and Girls Becoming Men and Women”, Journal of African Cultural Studies, 2: PP 253-270.
19
[20] Schipper, M. (2010). Never Marry a Woman with Big Feet: Women in Proverbs from Around the World. Leiden university press.
20
[21] Nakhavaly, F& Sharifi, Sh (2013). “On Sex Discrimination in Persian proverbs”. Theory and Practice in Language Studies. Vol. 3(1). PP 195-200.
21
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل نشانه شناسی بدن در تبلیغات تجاری (مطالعۀ موردی: شبکۀ ماهواره ای جم تی وی)
تبلیغات یکی از عناصر جداییناپذیر زندگی انسان امروزی است. در این میان، رسانه بهمنزلة ابزاری برای معرفی محصولات از اهمیت ویژه برخوردار است. هدف اصلی این مقاله بررسی جایگاه بدن در گفتمان رسانه (تبلیغات بازرگانی شبکة جِم) است. بدین منظور، با استفاده از دیدگاه فیسک و بارت در سه سطح واقعیت، بازنمایی و ایدئولوژی، آگهیهای بازرگانی تحلیل و ارزیابی شده است. تحقیق حاضر با رویکردی کیفی صورت گرفته و جامعة هدف آن آگهیهای پخششده از شبکة جِم تیوی در سال 1396ـ1397 بوده است که به روش نمونهگیری هدفمند و غیرتصادفی جهت تحلیل نشانهشناختی انتخاب شدند. پس از جمعآوری تبلیغات، 33 پیام بازرگانی مورد مطالعة عمیق قرار گرفت. مبنای نظری بحث، آرای برخی از صاحبنظران جامعهشناسی بدن است. نتایج نشان میدهد دو گفتمان «جنسی» و «جنسیتی» در حوزة بدن زن در تبلیغات وجود دارد. البته «گفتمان جنسی» در تبلیغات شبکة جِم غالب است و بدن، خصوصاً بدن زن، بهعنوان تنها موجودی که جنسیت و سکسوالیته دارد بهمنزلة ابزاری در خدمت سرمایهداری درآمده است.
https://jwica.ut.ac.ir/article_81472_8bf3a0eaed1f203b3d0057b63fae0293.pdf
2020-12-21
647
679
10.22059/jwica.2021.320616.1557
آگهی بازرگانی
بدن
شبکة جِم
نشانه شناسی
معصومه
میرزاخانی
mmirzakhani50@yahoo.com
1
دکتری جامعهشناسی، دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی
AUTHOR
باقر
ساروخانی
b.saroukhani@yahoo.com
2
استاد گروه علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
حسن
خجسته باقرزاده
khojastehhasan@yahoo.com
3
دانشیار گروه رادیو، دانشکدة تولید، دانشگاه صداوسیما
AUTHOR
[1] اباذری، یوسف؛ حمیدی نفیسه (1387). «جامعهشناسی بدن و پارهای مناقشات»، زن در توسعه و سیاست، دورة 6، ش4.ص 160-127
1
[2] اخلاصی، ابراهیم (1386). «بررسی جامعهشناختی عوامل مؤثر بر مدیریت بدن در زنان، مطالعة موردی زنان شهر شیراز»، (پایاننامة کارشناسی ارشد جامعهشناسی)، دانشگاه شیراز.
2
[3] آزاد ارمکی، تقی؛ چاوشیان، حسن (1381)، «بدن بهمثابة رسانة هویت»، مجلة جامعهشناسی ایران، دورة 4، ش 4، ص57ـ75.
3
[4] انگلیس، دیوید (1392). فرهنگ و زندگی روزمره، ترجمة علیرضا مرادی، تهران: تیسا.
4
[5] برون ینسن، کلوس (1384). «تلفیق روشهای کمی و کیفی در پژوهشهای ارتباطی و رسانهای»، ترجمة اسماعیل یزدانپور، فصلنامه مطالعاتی و تحقیقاتی وسایل ارتباط جمعی(رسانه)، س16، ش3.
5
[6] ذکایی، محمد سعید (1385)، «فرهنگ مطالعات جوانان»، تهران: آگه.
6
[7] ذﻛﺎﻳﻲ، ﻣﺤﻤﺪ ﺳﻌﻴﺪ (1391). درآﻣﺪی ﺑﺮ ﺗﺎرﻳﺦ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺑﺪن در اﻳﺮان، ﺗﻬﺮان: ﺗﻴﺴﺎ.
7
[8] راسخ، کرامتاله؛ مبری، معصومه؛ ماجدی، سید مسعود (1389). «بررسی نگرش زنان نسبت به مدیریت بدن»، فصلنامة زن و مطالعات خانواده، س3، ش10، ص35ـ59.
8
[9] ریتزر، جورج (1379). نظریة جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمة محسن ثلاثی، تهران: علمی.
9
[10] ﺳﻠﺒﯽ، ﮐﯿﺖ و ﮐﺎودری، ران (1380). راﻫﻨﻤﺎی ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن، ﺗﺮجمة ﻋﻠﯽ ﻋﺎﻣﺮی ﻣﻬﺎﺑﺎدی، ﺗﻬﺮان: ﺳﺮوش.
10
[11] فاتحی، ابوالقاسم و اخلاصی، ابراهیم (1387). «مدیریت بدن و رابطة آن با پذیرش اجتماعی بردن»، مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق)، ش 41، ص 9ـ42.
11
[12] فوکو، میشل (1378). مراقبت و تنبیه: تولد زندان، ترجمة نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نی.
12
[13] ــــــــــ (1383). اراده به دانستن، ترجمة نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نی
13
[14] فیسک، جان (1380). فرهنگ و ایدئولوژی، ترجمۀ مژگان برومند، فصلنامة ارغنون، چ2، ش 20، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
14
[15] ــــــــــ (1380). «فرهنگ تلویزیون»، ترجمۀ مژگان برومند، فصلنامۀ ارغنون، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. ص143-125
15
[16] کسل، فیلیپ (1383). چکیده آثار گیدنز، ترجمة حسن چاوشیان، تهران: ققنوس.
16
[17] کیویستو، پیتر (1384). اندیشههای بنیادی در جامعهشناسی، ترجمة منوچهر منصوری، تهران: نی
17
[18] گیدنز، آنتونی (1383). تجدد و تشخص جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمة ناصر موفقیان، تهران: نی.
18
[19] ــــــــــ (1373). جامعهشناسی، ترجمة منوچهر صبوری، تهران: نی
19
[20] ﻟﻮﭘﺰ، ﺧﻮزه؛ اﺳﻜﺎت، ﺟﺎن (1385). ﺳﺎﺧﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﺗﺮجمة ﺣﺴﻴﻦ ﻗﺎﺿﻴﺎن، ﺗﻬﺮان: ﻧﻲ.
20
[21] مهدیزاده، سیدمحمد (1387). رسانهها و بازنمایی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
21
[22] ویمر، راجر دی.؛ دومینیک، جوزف آر. (1384). تحقیق در رسانههای جمعی، ترجمة کاووس سید امامی، تهران: سروش.
22
[23] نجفی، فرزانه (1396). «تحلیل نشانهشناختی نقش استفاده از بدن در آثار سه هنرمند محیطی زن: آنا مندیتا، کارین وندر مولن و تارا گودرزی»، همایش بینالمللی مبانی نظری هنرهای تجسمی ایران با رویکرد محیط زیست.
23
[24] Bartky,Sandra,lee (1990). “Foucult,Femininity,and the modernization of patriarchal power”, in femininity and domination: studies in the phenemenology of oppression, PP 63-82. New york: routledge.
24
[25] Fredrickson B, Roberts TA. Objectification theory: Toward understanding women lived experienced and mental risks. Psychol Women Qurty1997; 21: 173-206.
25
[26] Shilling,Chris (1993). Body and Social Theory, London, Sage Publication.
26
[27] Tsianakas,V & Rice, K (2005). Gender Impact Assessment: Body Image, Australia, Women's Health Publication.
27
[28] Toni, C. Antonucci (2004). The Dove Roport: Challenging Beauty, New York, Edelman publication.
28
[29] Wolf, Naomi (2002). The Beauty Myth. HarperCollins Publishers Inc. New York, NY 10022.
29
[30] Webster, M. & Driskell, J (1983), “Beauty as Status”, American Journal of Sociology,Vol.89, No. 1.
30
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین تجربی تأثیر نوع مانکن (مدل) فروشگاهی بر رفتار خرید زنان با تعدیل گری دانش مشتریان نسبت به مُد
این پژوهش با هدف بررسی نقش نوع مانکن فروشگاهی (مانکن بدون سر و مانکن دارای سر) بر قصد خرید و تصوّر لباس در اندام مشتری با تعدیل نقش دانش مشتریان نسبت به مُد با طرح عاملی 2×2 و براساس سناریو انجام گرفته است. پژوهش در جامعة آماری بانوان دانشجو و با مشارکت 160 نفر از دانشجویان زن و دارای دانش مُد بررسی شده است. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه مبتنی بر سناریو دارای متن و تصویر گردآوری شده و با تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شده است. نتایج نشان میدهد که تأثیر اصلی و تعاملی نوع مانکن و دانش مشتریان نسبت به مُد بر قصد خرید و تصور لباس در اندام مشتری معنادار است؛ بهطوریکه مانکن بدون سر و دانش بالا نسبت به مُد موجب افزایش قصد خرید و تصور لباس در اندام مشتری میشود. همچنین، نتایج حاکی است که افزایش میزان تصور مشتری منجر به افزایش قصد خرید مشتریان میشود و تأثیر غیرمستقیم مانکن دارای سر بر قصد خرید به واسطة تصور لباس در اندام کاهش مییابد.
https://jwica.ut.ac.ir/article_81473_4ea27deefa5334d1db348d044bf959bd.pdf
2020-12-21
681
703
10.22059/jwica.2021.316325.1527
تصور مشتری (زنان) از خود
دانش مشتری (زنان) نسبت به مُد
رفتار خرید زنان
نوع مانکن فروشگاهی
کامبیز
حیدرزاده هنزائی
kambizheidarzadeh@yahoo.com
1
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات
LEAD_AUTHOR
[1] بخشیزاده، علیرضا؛ کردنائیج، اسداله؛ خداداد حسینی، سیدحمید (1395). «ارائة الگویی به منظور تبیین نقش موفقیت مجتمعهای تجاری در کشور»، مجلة بررسیهای بازرگانی، ش 76، ص1ـ13.
1
[2] خرمشاد، محمدباقر؛ علیپوری، رضا (1394). «راهبردهای فعالسازی جوانان در راستای ارتقای اقتدار ملی جمهوری اسلامی»، فصلنامة راهبرد دفاعی، س 13، ش49، ص 179ـ218.
2
[3] داوری، روشنک؛ طالبپور، فریده؛ دادور، ابوالقاسم؛ افهمی، رضا (1395). «بررسی آگاهی و درک زنان جوان تحصیل کرده به خرید و مصرف پایدار پوشاک (مطالعة موردی: دانشکدة هنر دانشگاه الزهرا (س))»، زن در فرهنگ و هنر، دورة 8، ش 2، ص 281ـ300.
3
[4] عابدینی، صمد؛ رسولزاده اقدم؛ صمد؛ صبوری کزج، پرویز (1399). «مطالعة جامعهشناختی ادراک عدالت جنسیتی زنان با تأکید بر عامل قومیت»، زن در فرهنگ و هنر، دورة 12، ش2، ص155ـ184.
4
[5] طاهریکیا، فریز؛ نادری، آرامه (1391). «شناسایی و ارزیابی عوامل تأثیرگذار بر خرید وسواسی (اعتیاد به خرید)»، فصلنامة پژوهشگر (مدیریت)، س 9، ش26، ص87ـ106.
5
[6] مالهوترا، نارشکی. (1397). تحقیقات بازاریابی، ترجمة کامبیزحیدرزاده و بهار تیمورپور، چ6، تهران: مهربان.
6
[7] مرکز آمار ایران (1398) نتایج هزینهها و درآمد خانوارهای شهری، معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور.
7
[8] Alba, J.W., & Hutchinson, J.W. (1987). Dimensions of consumer expertise. Journal of Consumer Research, 13(4), PP 411–454.
8
[9] Anitha, N., & Selvaraj, C. (2010). The effects of mannequins on consumers’ perception and shopping attitude. Information and Processing Management, 70, PP 641-647.
9
[10] Aumentado, F. Siochi J. & Domingo, L. M. (2017). Factors Affecting Impulsive Buying Behavior on Clothes of the Different Age Generations in District IV of Cavite, Presented at the DLSU Research Congress 2017, De La Salle University, Manila, Philippines June 20 to 22, 2017.
10
[11] Balaji, M.S., & Jha, S., & Sengupta, A. S. and Krishnan, B. C. (2018). Are cynical customers satisfied differently? Role of negative inferred motive and customer participation in service recovery. Journal of Business Research, 86, (2018), PP 109–118.
11
[12] Berg, H. (2015). Headless: The Role of Gender and Self‐Referencing in Consumer Response to Cropped Pictures of Decorative Models. Journal of Psychology & Marketing, 32(10), 1002-1016.
12
[13] Cohen, A. (2014). Mannequin Size on Consumers' Perception of Self and Satisfaction with Fit. (Master's thesis). Retrievedfromhttp://scholarcommons.sc.edu/etd/2634.
13
[14] Ellis, C. (2018). A Research Proposal: The Effect of Visual Merchandising on Female Consumer Shopping Behavior. MBA Student Scholarship. 64. https://scholarsarchive.jwu.edu/mba_student/64
14
[15] Fister, S.E. (2009). Consumers’ Shopping Value and their Responses to Visual Merchandise Displays in an In-store Retail Setting. Master Thesis, Oregon state university, USA.
15
[16] Hefer, Y., & Cant, M. C. (2013). Visual merchandising displays' effect on consumers: A valuable asset or an unnecessary burden for apparel retailers. The International Business & Economics Research Journal (Online), 12(10), PP 1217-1224.
16
[17] Hsu, C., Chen, M. C., Kikuchi, K., and Machida. I. (2016). Elucidating the determinants of purchase intention toward social shopping sites: A comparative study of Taiwan and Japan. Journal of Telematics and Informatics, 4(16), PP 1–35.
17
[18] IrfanSabir, R. Farooqi, A. R. & Shahnawaz M. (2015). Impact of Utilization of Mannequins on Society and Sales. Global Journal of Research in Business & Management, 1(1), PP 38-44.
18
[19] Jain, V., Sharma, A., & Narwal, P. (2012). Impact of visual merchandising on consumer behaviour towards women’s apparel. International Journal of Research in Management, 2(5), PP 106-117.
19
[20] Kerfoot, S., Davies, B., & Ward, P. (2003). Visual merchandising and the creation of discernible retail brands. International Journal of Retail & Distribution Management, 31(3), PP 143–152.
20
[21] Laroche, M., Kim, C. & Zhou, L. (1996). Brand familiarity and confidence as determinants of purchase intention: an empirical test in a multiple brand context. Journal of Business Research, 37(2), PP 115-120.
21
[22] Law, D., Wong, C., and Yip, J. (2012). How does visual merchandising affect Consumer affective response? European Journal of Marketing, (46)1/2, PP 112-133.
22
[23] Lindström, A. Berg, H, Nordfält, J. L. Roggeveen, A, & Grewal, D. (2016). Does the presence of a mannequin head change shopping behavior? Journal of Business Research, 69 (2016), PP 517–524.
23
[24] Liu, F., Li, J., Mizerski, D. & Soh, H. (2012). Self-congruity, brand attitude, and brand loyalty: a study on luxury brands. European Journal of Marketing, 46(7/8), PP 922-937.
24
[25] Mihic, M., Anic, I.-D., & Milakovic, I. K. (2018). Time spent shopping and consumer clothing purchasing behaviour. Ekonomski pregled, 69(2), PP 89-105.
25
[26] Oh, H., and Petrie, J. (2012). How do storefront window displays influence entering decisions of clothing stores?. Journal of Retailing and Consumer Services, 19(1), PP 27–35.
26
[27] Randhawa, K. and Saluja. R. (2017).Visual Merchandising and Impulse Buying Behavior-Is there any Relationship? International Journal of Business Quantitative Economics and Applied Management Research, 4(5), PP 103-120.
27
[28] Ramprabha, K. (2017). Consumer Shopping Behaviour And The Role Of Women In Shopping A Literature Review. research journal of social sciences and management, 7 (8), PP 50-63.
28
[29] Roozen I. (2019). The influence of external design elements on clothing store entry intentions for recreationally and task-oriented female clothing shoppers, The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 29(4), PP 1-19.
29
[30] Roy, S. & Goswami, P. (2007). Structural equation modeling of value psychographic trait-clothing purchase behavior: a study on the urban collegegoers of India, Emerald Group Publishing, 8(4), PP 262-277.
30
[31] Sen, S., Block, L., & Chandran, S. (2002). Window displays and consumer shopping decisions. Journal of Retailing and Consumer Services, 9(5), PP PP 277-290.
31
[32] Staats, A.W., & Lohr, J.M. (1979). Images, language, emotions and personality: Social behaviorism’s theory. Journal of Mental Imagery, 3(1-2), PP 85–106.
32
[33] Ti, C. (2009). The effects of window display setting and background music on consumers’ mental imagery, arousal response, attitude, and approach-avoidance behavior. Master thesis, Oregon state university, USA.
33
[34] Wanniachchi, N.H. & Kumara. W.V.L. (2016). A Study on Impact of Visual Merchandising on Consumer Buying Behaviour in Clothing Retail Stores.Journal of Engineering and Technology of the Open University of Sri Lanka (JET-OUSL), 4(2), PP 42-57.
34