ORIGINAL_ARTICLE
شعر فمینیستی نویافته ای از پروین اعتصامی
آغاز جنبش فمینیستی زنان در ایران، مصادف با سال های انقلاب مشروطه و دورهی پهلوی اول است. زنان روشن فکر اهل قلم ایران، با تأسیس مدارس دخترانه و انجمن های زنان و نشر نشریات ویژه ی بانوان نخستین گام های خود را به سوی آزادی جامعه ی زنان برداشتند. البته نادیده نباید انگاشت که عده ای از ایشان با سروده های خود در این دوران پیش گام آزادی خواهی و استیفای حقوق زنان بودند. در میان شاعران نام آشنای این دوران، پروین اعتصامی از جمله بهترین هاست. وی که از مرتبه ای بالا در شاعری برخوردار است، اشعاری در حمایت از حقوق زنان و حفظ حرمت و اهمیت ایشان سروده است. دیوان این بانوی شعر ایران مملو از اشعاری است که در آن همواره به طرف داری از زنان و دختران و مادران پرداخته و گاه در اشعاری برعلیه نظام مردسالار حاکم قدعلم کرده است. موضوع بسیاری از این اشعار اعتراضات انتقادی وی بر جامعه ی زنان و نظام حکومتی مردانه ی ایران است. موضوع مقاله ی حاضر اثبات انتساب یکی از اشعار فمنیستی این شاعر است که در سال 1300 هجری شمسی در نشریه ی عالم نسوان چاپ می شود. این قصیده ی کوتاه متأسفانه تاکنون از چشم خوانندگان دیوان پروین دور مانده بود. نویسنده در مقاله ی حاضر تلاش می کند تا ضمن ذکر این قصیده و بررسی صحت انتساب آن به پروین اعتصامی با به کارگیری دلایل سبک شناسی، به نگرش-های فمینیستی این شاعر برجسته ی ایران که نتیجه ی تربیت پدر بزرگوار وی، یوسف اعتصام الملک و تحصیل و تعلیم مدرسی است اشاره کند و ضمن یادکرد دیگر شعرهای زنانه ی پروین، و یژگی های فمنیستی این قصیده ی نویافته را نیز بیان کند.
واژههای کلیدی: پروین اعتصامی، شعر فمینیستی، دورهی مشروطیت، جنبش زنان، زنان شاعر.
https://jwica.ut.ac.ir/article_21070_8a4caa5c726f57bdd76e63eacba8dc9e.pdf
2010-12-22
پروین اعتصامی
جنبش زنان
دوره ی مشروطیت
زنان شاعر
شعر فمینیستی
مریم
حسینی
drhoseini2@yahoo.com
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی شخصیت زن نمایش نامه ی عروسک خانه در تنگناهای اخلاقی بر مبنای سه نظریه ی اخلاقی
این مطالعه در پی بررسی متون ادبی اخلاق مدار با محوریت زنان است، برای دست یابی به این منظور محققان به تحلیل محتوی نمایش نامه عروسک خانه بر مبنای تعدادی از نظریات اخلاقی و قضاوت در مورد پاسخ نهایی قهرمان زن این اثر یعنی نورا بر بنیاد این نظریه ها پرداخته اند، از این رو قسمت های از نمایش نامه که بیشترین تناسب را با هدف این پژوهش داشتند برای تحلیل محتوی با توجه به محتوی این نظریات انتخاب شد. برای پایایی سنجی درصد توافق بین 20 نفر از دانشجویان که در مورد صحنه های منتخب قضاوت کرده بودند حاصل شد و برای اعتبار از تحلیل گفتار?، محتوی استدلال دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل محتوی نشان داد که هر چند بین سه نظریه ی رشد اخلاقی کلبرگ، پیامدگرایی اخلاقی و اخلاق مراقبت هم بستگی وجود دارد، اما روی کرد شناختی (رشد اخلاقی کلبرگ) و عملگرا (پیامدگرایی) برای تبین کافی نبوده و روی کرد مراقبت که به نقش عواطف و احساسات در موقعیت های اخلاقی می پردازد، در تفسیر موقعیت ها اهمیت می یابد. هم چنین این نظریه ها در درک تحول قهرمان زن اثر مساعدت می کنند.
https://jwica.ut.ac.ir/article_21071_54b89607a1f3956c6e06167d3961b9d4.pdf
2010-12-22
اخلاق مراقبت
ایبسن
پیامدگرایی اخلاقی
رشداخلاقی کلبرگ
عروسک خانه
نظریه ی اخلاقی.
حمیرضا
عریضی
dr.oreyzi@edu.ut.ac.ir
1
AUTHOR
الهام
پاژخ
e_pazhakh@yahoo.com
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
زبان جـنسیتی و مواردی از انعکاس کمی و کیفی آن در برخی از فیلم نامه ها
https://jwica.ut.ac.ir/article_21072_24f2a4b71259b71065865f66108ea3e7.pdf
2010-12-22
اجتماعی شدن
زبان جنسیتی
زبان عامیانه
شیوه های قدرتمند زبانی
مهارت کلامی.
امیلیا
نرسیسیانس
enerciss2@ut.ac.ir
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
از فرهنگ چندهمسری تا حقوق چندهمسری
امروزه مسأله ی عدم سازگاری چندهمسری با حقوق بشر به قدری طبیعی فرض شده که شاید اندک تصوری در بازخوانی مبانی این تعارض هم غیرمنطقی جلوه کند. از منظر بسیاری از اندیشمندان این حوزه، تأمل در این خصوص دیگر فرضیه نیست تا محتاج اثبات باشد. لذا آن چه از نظر قوانین حقوق بشری و اسناد بین المللی به عنوان اصلی تماماً قابل احترام مدام مورد استناد قرار می گیرد در بخش عمده ای ناظر به برابری حقوق زن و مرد است. در نوشتار حاضر از منظر جمعیت شناسی ضمن مفروض قلمداد کردن اصل فوق الذکر، میزان انطباق آن با فرضیه ی عدم سازگاری تعدد زوجات با حقوق بشر مورد بررسی قرار گرفته شده است
https://jwica.ut.ac.ir/article_21073_2e5f320d8caf495d2c5b1c993b8df18f.pdf
2010-12-22
اسلام
تعدد زوجات
جمعیت شناسی
چندهمسری
حقوق بشر
خانواده
عدالت
محمدجواد
جاوید
univiran2@yahoo.com
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی جایگاه زن در تاریخ بیهقی و مقایسه ی آن با برخی کتب منثور
در مقاله ی حاضر با توجه به ویژگی ها و صفاتی که در برخی از کتب معروف منثور (قرن 5 تا 7)، برای زنان برشمرده اند به بررسی شخصیت و جایگاه اجتماعی زنان در آن دوران پرداخته شده و سعی بر دست یابی به شناختی مستند از چهره و سیمای زن در اوضاع و شرایط اجتماعی آن روزگار است.
https://jwica.ut.ac.ir/article_21074_a478b384b19472aaca6ec7e5d3463bbb.pdf
2010-12-22
جایگاه اجتماعی
زن
صفات حمیده
صفات نکوهیده
ویژگی ها و صفات
عبدالرضا
سیف
seif2@ut.ac.ir
1
AUTHOR
مونا
بابایی
babaee_mona@yahoo.com
2
AUTHOR
زینب
زرهانی
z_katibeh@yahoo.com
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
جایگاه زن در دوران پیش از تاریخ:مطالعه ی موردی پیکرک های محوطه ی حاجیلار
در این جستار کوشیده ایم تا پیکرک های محوطه ی حاجیلار را در آناتولی مرکزی مورد بررسی و پژوهش قرار دهیم. زمینه ی بنیادین این جستار پیکرک های مؤنث به دست آمده از طبقه ی VI حاجیلار است که فرهنگ دوره ی نوسنگی جدید را دربر می گیرد. افزون بر آن، پاره ای از دیدگاه ها و فرضیات مطرح شده در زمینه ی کارکرد و چیستی پیکرک ها نیز در این جستار گردآوری و واکاوی شده است. در راستای شناخت هرچه بیشتر پیکرک های حاجیلار، کارکرد آن ها و در نهایت ارتباط این داده ها با جایگاه زنان در دوره ی پیش از تاریخ، به ناچار نگاهی گذرا و فراگیر به کلیت پیکرک ها افکنده ایم. امیدواریم که توانسته باشیم در این جستار، جمع بندی و ارزیابی مناسب و مطلوبی از این دیدگاه ها ارایه دهیم.
https://jwica.ut.ac.ir/article_21075_67c69653036efe1077481801bca9de07.pdf
2010-12-22
اندام های زنانه
پیکرک مؤنث
مادرخدا.
نوسنگی
بهمن
فیروزمندی
bfiroz2@ut.ac.ir
1
AUTHOR
ماندان
کزازی
mandankazzazi@gmail.com
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ساختار توزیع قدرت در رابطه ی زن- شوهر در خانواده
از نگاه آیات و روایات
ساختار نظام خانواده بر اساس روابط اعضاء و حقوق و تکالیف متقابل آن ها شکل گرفته و استوار میشود. تمایز نقشهای پدری، مادری و فرزندی و نیز زن و شوهری تمایز حقوق و تکالیف را به دنبال میآورد. بدین ترتیب حقوق و وظایف نقشها متقابل امّا متفاوت است. علی رغم تقابل دوسویه حق و تکلیف در روابط اعضاء خانواده، عوامل و شاخصهای ویژهای زمینه ی بروز قدرت را برای یک نقش و توزیع قدرت در ساختار خانواده اسلامی فراهم میکند. تبیین ساخت قدرت در روابط اعضاء خانواده، بر اساس ترکیبی از دو شاخص تواناییهای ذاتی و طبیعی و شاخص اقتصادی (انفاق) صورت میگیرد. مرد در نقش شوهر دارای جایگاه و قدرت نسبی برتر در خانواده اسلامی است، امّا از قدرت مطلق برخوردار نیست، قدرت او در خانواده به معنای اطلاق نفوذ امر او نمیباشد، بلکه تنها در دایره ی «عدل» و «معروف» و در گستره محدود حقوق شوهر نافذ و مشروع است. بر این اساس خانواده اسلامی دارای نظام «شوهرمحور» با گرایش «دوسویه» است. قدرت شوهر، در حق تصمیمگیری در مصالح کلی خانواده و شوؤن زوجیت از جمله در مورد مسکن، یا چگونگی بهرهمندی جنسی یا توابع حق استمتاع شوهر معنا میشود. بدین ترتیب که خروج زن از منزل در صورت منافات با حق جنسی شوهر کنترل میشود. هم چنین قدرت زن، در صورت برآورده نشدن حقوق مالی او مانند مهر، نفقه و مسکن مناسب، یا حقوق غیرمالی مانند معاشرت بالمعروف، برخورد محترمانه و همراه با عدالت و احسان شوهر معنا میشود و بروز مییابد.
https://jwica.ut.ac.ir/article_21076_318f66069288d2033c4a53df3cea56f6.pdf
2010-12-22
حق و تکلیف
خانواده
شوهرمحور
عدل
قدرت
معروف
نظام دوسویه.
نقشهای خانوادگی
محمدعلی
ایازی
info@ayazi.net
1
AUTHOR
محمد
ناصحی
dr.nasehi@yahoo.com
2
AUTHOR