ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل روایی و نشانهشناختی تصویر زن مطلقه در سینمای ایران
این مطالعه تلاشی است برای واکاوی سوژۀ زن مطلقه در محتوای روایی و تصویری سینمای ایران. بدین منظور، با بهکارگیری رویکرد برساختگرا در نظریۀ بازنمایی استوارت هال، بهمنزلۀ چارچوب نظری، و با استفاده از روش تحلیل ساختار روایت بارت و تحلیل نشانهشناختی فیسک در سه سطح رمزگان واقعیت، بازنمایی و ایدئولوژی، فیلمهای استراحت مطلق و ناهید تحلیل و ارزیابی شدهاند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که: 1. ساختار روایی فیلمها سهبخشی است، 2. روایتها در فضای شهری اتفاق میافتد، 3. بحرانهایی که زن مطلقه با آنها مواجه میشود، مهمترین مضامین را تشکیل میدهند، 4. زنِ بادرایت مهمترین تیپ مطرح است، 5. نشاندادن مردسالاری، تدبیر زنانه در برابر بیدرایتی مردانه و تفوق شر بر خیر، مهمترین دغدغههای ایدئولوژیک مطرحشده در فیلمها هستند.
https://jwica.ut.ac.ir/article_58351_8599dbbd1612f46e65a12179793eaa72.pdf
2015-12-22
421
436
10.22059/jwica.2015.58351
ایدئولوژی
بازنمایی
روایت
زن
سینما
فیلم
نشانهشناسی
مریم
رفعت جاه
rafatjah@ut.ac.ir
1
استادیار گروه انسانشناسی، دانشگاه تهران
AUTHOR
نیلوفر
هومن
niloofarhooman@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری ارتباطات، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
[1] استریناتی، دومینیک (1384). مقدمهای بر نظریات فرهنگ عامه، ترجمۀ ثریا پاکنظر، تهران: گام نو.
1
[2] استوری، جان (1386). مطالعات فرهنگی دربارة فرهنگ عامه، ترجمۀ حسین پاینده، تهران: آگه.
2
[3] بارت، رولان (1387). درآمدی بر تحلیل ساختار روایتها، ترجمۀ محمد راغب، تهران: رخداد نو.
3
[4] چندلر، دانیل (1387). مبانی نشانهشناسی، ترجمۀ مهدی پارسا، تهران: سورۀ مهر.
4
[5] راغب، محمد (1387). پیشینۀ دانش روایتشناسی در کتاب درآمدی بر تحلیل ساختاری روایتها، نوشتۀ رولان بارت، تهران: فرهنگ صبا.
5
[6] راودراد، اعظم؛ زندی، مسعود (1385). «تغییرات نقش زن درسینمای ایران»، مجلۀ جهانی رسانه، ش2.
6
[7] راودراد، اعظم (1391). جامعهشناسی سینما و سینمای ایران، تهران: دانشگاه تهران.
7
[8] دو وینو، ژان (1379). جامعهشناسی هنر، ترجمۀ مهدی سحابی، تهران: مرکز.
8
[9] فیسک، جان(1380). «فرهنگ تلویزیون»، ترجمۀ مژگان برومند، فصلنامۀ ارغنون، ش 19، ص 125ـ143.
9
[10] فیسک، جان (1381). «فرهنگ و ایدئولوژی»، ترجمۀ مژگان برومند، فصلنامۀ ارغنون، ش 20، ص 117ـ126.
10
[11] صفیئی، کامبیز (1388). «کاربرد تحلیل ساختاری روایت: تحلیل روایی نمایشنامۀ ملاقات بانوی سالخورده، اثر فریدریش دورنمات با تکیه بر دیدگاه رولان بارت»، مطالعات ادبیات تطبیقی، دورۀ 3، ش 11، ص 145ـ165.
11
[12] مکاریک، الف (1388). دانشنامه نظریههای ادبی معاصر، ترجمۀ مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگاه.
12
[13] مهدیزاده، سید محمد (1387). رسانهها و بازنمایی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: دفتر مطالعات و توسعۀ رسانهها.
13
[14] نیازی، هاله (1378). «درآمدی بر جامعهشناسی تصویر»، فصلنامۀ فارابی، ش 4.
14
[15] هالووز، جوآن؛ یانکوویچ، مارک (1391). نظریۀ فیلم عامهپسند، ترجمۀ پرویز اجلالی، تهران: ثالث.
15
[16] Barthes, R. (1997). Introduction to the Structural Analysis of Narratives, in Image, Music, Taste, Essays. London: Fontana.
16
[17] Griffin, L. (1993). Narrative, Event Structure Analysis and Casual Interpretation in Historical Sociology, the American Journal of Sociology, Vol. 98(5): 1094-1133.
17
[18] Hall, S. (1997). Representations, Cultural Representation and Signifying Practice, London: Open University Press.
18
[19] Mc Quillan, M. (2002). the Narrative Reader. London: Routledge.
19
[20] Riessman, C.(2007). Narrative Methods for the Human Sciences, London: Sage.
20
[21] Thompson, E.(1978). The Poverty of Theory and Other Essays. London: Merlin.
21
[22] Lawler, S. (2002). Narrative in Social Research, London: Blackwell.
22
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل مؤثر بر میزان استفادۀ دانشجویان دختر از لوازم آرایش
این مقاله درصدد بررسی عوامل مؤثر بر میزان استفادة دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی کرمان از لوازم آرایشی است. روش پژوهش پیمایشی است و دادههای آن از طریق پرسشنامه جمعآوری شدهاند. جامعة آماری شامل کلیة دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی کرمان (5413 نفر) و نمونۀ آماری نیز شامل 378 نفر است. چارچوب نظری مستخرج از نظریههای پیربوردیو، آنتونی گیدنز و برایان ترنر است. یافتهها نشان دادند که متغیرهایی از قبیل تنوعطلبی، مصرفگرایی، سرمایة فرهنگی، مصرف رسانهای، هویت بازاندیشانه و طبقة اجتماعی، گرایش به آرایش، سن، مقطع و ترم تحصیلی رابطۀ معناداری با میزان استفاده از لوازم آرایشی دارند. درمجموع، متغیرهای مستقل توانستهاند 37 درصد از متغیر وابسته را تبیین کنند. متغیر تنوعطلبی، بهترین پیشبینیکنندة میزان استفادة دانشجویان دختر از لوازم آرایشی است.
https://jwica.ut.ac.ir/article_58352_787470411d9177852484665e03dba411.pdf
2015-12-22
437
453
10.22059/jwica.2015.58352
بدن
تنوعطلبی
لوازم آرایشی
مصرفگرایی
محمد
اکبری
makbari@uk.ac.ir
1
گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
AUTHOR
داریوش
بوستانی
dboostani2002@yahoo.com
2
گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
LEAD_AUTHOR
الهام
زیدآبادی
elham.zeyd@yahoo.com
3
کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه علوم تحقیقات، واحد کرمان
AUTHOR
[1] آزاد ارمکی، تقی؛ چاوشیان، حسن (1381). «بدن بهمثابۀ رسانۀ هویت»، مجلۀ جامعهشناسی ایران، دورۀ 4، ش4.
1
[2] بشرپور، سجاد؛ عباسی، آزاده؛ قربانی، فاطمه و دیگران (1393). «سنجش رابطۀ نارضایتی از تصویر بدنی و اضطراب اجتماعی با میزان استفاده از لوازم آرایشی»، مجلۀ زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، دورۀ 12، ش 2، تابستان، صص251ـ264.
2
[3] تنهایی، حسین ابوالحسن؛ ارزبین، فرید (1389). «بررسی جامعهشناختی الگوی مصرف لوازم آرایشی»، فصلنامۀ تخصصی جامعهشناسی، ش 5، دورۀ 2، بهار.
3
[4] برگر، پیتر؛ برگر، بریجیت؛ کلنر، هانسفرید (1381). ذهن بیخانمان:نوسازی و آگاهی، ترجمۀ محمد ساوجی، تهران: نی.
4
[5] بلالی، اسماعیل؛ افشارکهن، جواد (1389). «زیبایی و پول: آرایش و زیبایی»، مطالعات راهبردی زنان، س12، ش 47، بهار، ص 99ـ140.
5
[6] توسلی، غلامعباس (1391). «بررسی گرایش زنان به جراحی زیبایی در شهر تهران»،مجلۀ مطالعات اجتماعیـ روانشناختی زنان، س10، ش 1.
6
[7] جنکینز، ریچارد (1385). هویت اجتماعی، ترجمۀ تورج یاراحمدی، تهران: شیرازه.
7
[8] حمیدی، نفیسه؛ مهدی فرجی (1386). «سبک زندگی و پوشش زنان در تهران»، فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی، ش 1، ص 65ـ92.
8
[9] رفعتجاه، مریم (1386). «هویت انسانی زن در چالش آرایش و مد»، کتاب زنان، س10، ش 38، زمستان.
9
[10] کیانی، مژده؛ فریبا موگویی (1392). «عوامل اقتصادی اجتماعی مؤثر بر میزان استفاده از لوازم آرایش توسط دختران زیر 20 سال یزدانشهر نجفآباد»، مجلة پوست و زیبایی، بهار، دورة 4(1)، ص 1ـ9.
10
[11] گیدنز، آنتونی (1382). تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمۀ ناصر موفقیان، تهران: نی.
11
[12] مرادی، گلمراد (1391). «استفادۀ دانشجویان دختر از لوازم آرایشی و عوامل جامعهشناختی مؤثر بر آن»، مجلۀ زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، دورۀ 10، ش 2، تابستان.
12
[13] مقصودی، سوده؛ آراسته، مژده؛ تندولی، سمیرا (1392). «بررسی عوامل مؤثر بر گرایش زنان و دختران دانشجو به آرایش چهره (مورد مطالعه: دانشگاههای شهر کرمان)»، مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دورۀ 2، ش 2، تابستان، ص295ـ314.
13
[14] موحد، مجید؛ غفارینسب، اسفندیار؛ حسینی، مریم (1389). «آرایش و زندگی اجتماعی دختران و جوان»، مجلۀ زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، دورۀ 8، ش 1، بهار.
14
[15] موحد، مجید؛ محمدی، نورالله؛ حسینی، مریم (1390). «مطالعة رابطۀ بین رسانهها، تصویر بدن و عزت نفس با عمل و تمایل به آرایش»، مجلة مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، سال 9، ش 2، پاییز 1390، ص 133ـ160.
15
[16] میلر، دلبرت (1380). راهنمای سنجش و تحقیقات اجتماعی، ترجمۀ هوشنگ نایبی، تهران: نی.
16
[17] Black, P., & Sharma, U. (2001) “Men are real, women are ‘made up’: Beauty therapy and the construction of femininity”, The Sociological Review, 49(1), pp 100-116.
17
[18] Lin, N. (1976). Foundations of social research. New York: McGraw-Hill.
18
[19] Turner, B. S., (1996) The body and sociology (Exploratios in social theory) London: Sage.
19
[20] Tzafettas, M. (2009) The relationship between friendship factors, body-image concern and restrained eating. A study on Greek female adolescents and young adults. London Metropolitan University, AUMJ - Aristotle University Medical Journal , Vol: 36 (Issue: 2), pp 53-64.
20
ORIGINAL_ARTICLE
تطبیق مصادیق اجتماعی زنان در دورۀ قاجار با جایگاه زن در نگارگری نسخۀ خطی هزارویکشب
منابع تصویری بهجایمانده از آثار هنری دوران قاجار میتواند بهمنزلۀ یکی از مدارک معتبر جهت شناسایی هویت و نقش اجتماعی زنان در این دوره بررسی شود. از این منظر، نقاشیهای نسخة خطی هزارویکشب صنیعالملک، که از آثار ممتاز نگارگری ایران در دوران قاجار است، این قابلیت را دارد که بهمنزلۀ مرجعی جهت شناخت بهتر زنان دورة قاجار بررسی شود. این نسخة مصور ویژگیهای منحصربهفردی دارد که آن را از دیگر نسخههای مصورشده در این دوره متمایز میکند. یکی از این ویژگیها استفادة نگارگر از منابع اجتماعی و شخصیتهای معاصر خود در ترسیم تصاویر این نسخه است. بر این اساس، هدف از این مقاله توصیف جایگاه اجتماعی زنان در دورة قاجار با استفاده از سفرنامهها و منابع مکتوب دیگر و مقایسة تطبیقی آن با تصاویر این نسخه از هزارویکشب است. در این مقاله، تصویرهایی مطالعه شدهاند که حضور زن در آنها پررنگتر است. بنابر یافتة این پژوهش، گرچه صنیعالملک جهت ترسیم زنان این نسخه از شرایط اجتماعی معاصر خویش استفاده کرده است، در برخی موارد، نظیر تفکیک جنسیتی، بیشتر به متن وفادار بوده است تا ساختار اجتماعی و نقش واقعی زنان همعصر خویش.
https://jwica.ut.ac.ir/article_58353_c9f8e11c6a96a9b4c6271663b52f3b96.pdf
2015-12-22
455
471
10.22059/jwica.2015.58353
جایگاه اجتماعی زنان
سفرنامههای قاجار
نقاشی زنان
هزارویکشب
مهناز
شایسته فر
shyestm@gmail.com
1
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
محبوبه
شهبازی
mashahbazi@yahoo.com
2
کارشناس ارشد دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
[1] بنجامین، س.ج.و. (1363). ایران و ایرانیان، ترجمة حسین کردبچه، تهران: جاویدان.
1
[2] پاکباز، رویین (1389). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، تهران: زرین و سیمین.
2
[3] پولاک، یاکوب ادوارد (1368). سفرنامۀ پولاک، ترجمة کیکاووس جهانداری، تهران: خوارزمی.
3
[4] خضرایی، بابک (1386). «چند نکته دربارة وضع موسیقی ایران در دورۀ ناصرالدینشاه»، گلستان هنر، ش 8، ص 69ـ74.
4
[5] دروویل، گاسپار (1365). سفر در ایران، ترجمة منوچهر اعتماد مقدم، تهران: شباویز.
5
[6] دلریش، بشری (1375). زن در دورة قاجار، تهران: حوزۀ هنری سازمان تبلیغات اسلامی.
6
[7] ذکاء، یحیی (1366). لباس زنانه از قرن سیزدهم تا امروز، تهران: ادارة کل هنرهای زیبا.
7
[8] ذکاء، یحیی (1382). زندگی و آثار استاد صنیعالملک، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
8
[9] رابینو، ه.ل. (1343). مازندران و استرآباد، ج2، ترجمة وحید مازندرانی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر.
9
[10] رجبی، اشرف (1384). «تاریخچة تحول پوشاک بانوان ایرانی در دورة قاجاریه»، رشد آموزش تاریخ، ش 21، ص 39ـ44.
10
[11] زرگرینژاد، غلامحسین؛ علیپور، نرگس (1388). «نگاهی به وضعیت کنیزان، غلامان و خواجگان در عصر قاجار»، پژوهشهای تاریخی، ش 2، ص 1ـ18.
11
[12] سرنا، کارلا (1362). آدمها و آیینها در ایران، ترجمة علیاصغر سعیدی، تهران: نقش جهان.
12
[13] شیل، مری لئونورا (1362). خاطرات لیدی شیل، ترجمة حسین ابوترابیان، تهران: نشر نو.
13
[14] شین دشتگل، هلنا (1384). «نسخة خطی و مصور هزارویکشب بازماندة دربار عهد ناصری»، کتاب ماه هنر، ش 79ـ80، ص 132ـ140.
14
[15] طلایی حاتم، زهرا (1393). «مراسم ازدواج در عصر قاجار از نگاه سیاحان اروپایی»، تاریخ نو، ش 9، ص 37ـ74.
15
[16] غیبی، مهرآسا (1385). هشت هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی، تهران: هیرمند.
16
[17] معیرالممالک، دوستعلی (1336). «رجال عصر ناصری»، یغما، ش 110، ص 275ـ281.
17
[18] ویلس، چارلز جیمز (1366). تاریخ اجتماعی ایران در عهد قاجاریه، ترجمة سید عبدالله، تهران: طلوع.
18
[19] یوسفزاده، آمنه (1378). «نگاهی به وضع موسیقی در دورة قاجار»، ایراننامه، ش67، ص 453ـ468.
19
[20] Basset, J. (1887). Persia, the Land of the Imams, London: Blackie & son.
20
[21] Binning, Robert B. M. (1857). A Journal of Two Years Travel in Persia, Ceylon, etc. Vol. 2. London: WM. H. Allen and co.
21
[22] Knanishu, J. (1899). About Persia and its People,Rock Island: Lutheran Augustana book concern.
22
ORIGINAL_ARTICLE
وضعیت سرمایۀ اجتماعی زنان در جامعۀ کار و تولید
موضوع سرمایة اجتماعی مفهومی پیچیده، چندوجهی و بینرشتهای و همچنین از عناصر مهم پویای نظام اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و تولیدی هر جامعه است که طی دهههای اخیر در کنار سرمایههای فیزیکی و انسانی مورد توجه جدی قرار گرفته است. بهعلاوه، یکی از معیارهای مهم جهت سنجش درجۀ توسعهیافتگی یک کشور، میزان اهمیت و اعتباری است که زنان بهعنوان نیمی از جمعیت در آن کشور دارند. نقش زنان نهتنها به وسیلة نظام اقتصادی، بلکه از سوی عوامل فرهنگی و اجتماعی تحتتأثیر قرار میگیرد. بنابراین، هدف این تحقیق بررسی وضعیت سرمایة اجتماعی در میان زنان شاغل است. روش این تحقیق پیمایشی است و به منظور سنجش پایایی و روایی ابزار مطالعه بهترتیب از ضریب آلفای کرونباخ و دو نوع اعتبار صوری و سازه استفاده شده است. یافتههای تحقیق، که با استفاده از نمونهگیری تصادفی از زنان شاغل در محیطهای کار و تولید شهرکهای صنعتی شهر تهران از طریق پرسشنامه جمعآوری شده، بیانگر میزان سرمایة اجتماعی متوسط بین افراد بوده است.
https://jwica.ut.ac.ir/article_58354_6e43ddead02511a561691ad918e650cc.pdf
2015-12-22
473
487
10.22059/jwica.2015.58354
تهران
جامعۀ کار و تولید
زنان
سرمایة اجتماعی
ملیحه
شیانی
msh_452@yahoo.com
1
دانشیار دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران
AUTHOR
حنان
زارع
hannan_zare@yahoo.com
2
کارشناس ارشد برنامهریزی رفاه اجتماعی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
[1] آقانصیری، مریم (1390). «نقش سرمایة اجتماعی در بهرهوری نیروی کار»، ماهنامۀ کار و جامعه، ش 137.
1
[2] حسنپور و نیاکان (1386. «سرمایة اجتماعی و جنسیت در محیط کار»، ماهنامۀ تدبیر، س 18، ش 183، پایگاه مقالات مدیریت www.SYSTEM.parsiblog.com.
2
[3] رحمانی، محمود و اسماعیل کاووسی (1387). اندازهگیری و مقایسه سرمایة اجتماعی در بخشهای دولتی و خصوصی، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی.
3
[4] سعادت، رحمان (1385). «تخمین سطح و توزیع سرمایة اجتماعی استانها»، فصلنامۀ رفاه اجتماعی، ش 23.
4
[5] علوی، سید بابک (1380). «سرمایة اجتماعی»، ماهنامۀ تدبیر، س 12، ش 116.
5
[6] فوکویاما، فرانسیس (1384). سرمایۀ اجتماعی و جامعۀ مدنی، در سرمایة اجتماعی: اعتماد، دموکراسی و توسعه، گردآوری کیان تاجبخش، ترجمۀ افشین خاکباز و حسن پویان، تهران: شیرازه
6
[7] محرمزاده، مهرداد؛ کاشف، میرمحمد؛ بهنوش، شیما (1389). «بررسی رابطۀ سرمایة اجتماعی و کارآفرینی سازمانی در ادارۀ کل تربیت بدنی استان آذربایجان غربی»، نشریۀ پژوهش در علوم ورزشی، ش134، ص119ـ126.
7
[8] Baker, W. E. (2000). Achieving success through social capital: Tapping the hidden resources in your personal and business networks. New York: Jossey-Bass.
8
[9] Burt, R. S. (1992). Structural holes: The social structure of competition. Cambridge,MA: Harvard University Press.
9
[10] Cohen, D., & Prusak, L. (2001). In good company: How social capital makes organizations work. Harvard Business Review, 80(1), pp107–114.
10
[11] Fukuyama, F. (1995). Trust: the social virtues and the creation of prosperity, New York: Free Press.
11
[12] Granovetter, M.: 1992, ‘Economic Institutions as Social Constructions: A Framework for Analysis’, Acta Sociologica 35(Autumn), pp 3–11.
12
[13] Leana, C. R., & Van Buren, H. J. (1999). Organizational social capital and employment practices. Academy of Management Review, 24(3), pp 538–555.
13
[14] Leana, C. R., & Van Buren, H. J. (1999). Organizational social capital and employment practices. Academy of Management Review, 24(3), pp 538–555.
14
[15] Lin,N.,(1999),”Building a Network Theory of Social Capital”,pp 131-45,in Social Structure and Network Analysis,P.V,M-a rseden and N Lin(eds),Beverly Hill,Ca: SAGE.
15
[16] Line&hean , M, (2000), " Networking for female managers career development" empirical evidence. Journal of Management development, Vol. 20, No 10,pp 823-829.
16
[17] Mel Evans and Stephen Syrett, 2007, Generating Social capital? European Urban and Regional Studies.
17
[18] Monica L. Forret, Thomas W. Dougheryy2001, Correlates of Networking Behavior for Managerial and Professional Employees, Group & Organization Management, Vol. 26 No. 3
18
[19] Sabatini, Fabio, 2005, Does Social Capital Improve Labor Productivity in Small and Medium Enterprises, forthcoming International Journal of Management and Decision Making, December. pp 1-29.
19
[20] Storberg, Jula (2002), the Evolution of Capital Theory: A Critque of a Theory of Social Capital and Implications For HRD, Human Resource Development Review; 1; 468.
20
[21] Storberg, Jula (2002), the Evolution of Capital Theory: A Critque of a Theory of Social Capital and Implications For HRD, Human Resource Development Review; 1; 468.
21
[22] Woolcock,Micheal( 1998) Social capital and economic development: Toward a theoretical synthesis and policy framework , Brown University, Providence, Kluwer Academic Publishers. Printed in the Netherlands, Theory and Society 27: 151.
22
ORIGINAL_ARTICLE
جدال زنان عیار در برابر اسطورۀ مغول در روایتهای داستانی بهرام بیضایی
کهننمونۀ «بیگانهـ دشمن» در تاریخ فرهنگی ایران بارها به صورتهای مختلف بروز یافته است و از نمونههای آن، دشمنی و بیگانگی تاتار و مغول را میتوان نام برد. وحشیگری و قساوت مغولان به مردمان ایرانزمین، تا آنجا بود که پس از حملۀ سهمگین و قتل و غارت ایشان، تا قرنها نمونهای برای هر نوع حمله و غارت بهشمار میرفتند و کمکم از شکل تاریخی خارج و به شکلی اسطورهای در ادبیات و فرهنگ ما باقی ماندند. این مقاله به چگونگی شکلگیری اسطورۀ مغول در تاریخ فرهنگی ما و بهطور خاص، آثار بهرام بیضایی اشاره دارد. از مشخصههای اصلی روایتهای داستانی بیضایی، حضورِ فعال زنان در متن روایت است. هدف پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل مبارزۀ زنانِ «قهرمانـ عیار» در برابر اسطورۀ مغول، در روایتهای داستانیِ بهرام بیضایی است. نمایشنامه و فیلمنامههایی که در این پژوهش بررسی میشوند، عبارتاند از: فتحنامۀ کلات، قصههای میرکفنپوش، عیار تنها، عیارنامه و تاراجنامه. روش پژوهش، توصیفیـ تحلیلی است؛ بدین صورت که ابتدا شیوۀ بیضایی در استفاده از اسطورۀ مغول بیان میشود، سپس پنج اثر که در آن بهطور مشخص مبارزۀ زنان با مغول در محور روایت قرار میگیرد، تحلیل میشوند.
https://jwica.ut.ac.ir/article_58355_205fc9dd21d002dcf85615554851f129.pdf
2015-12-22
489
506
10.22059/jwica.2015.58355
اسطورۀ مغول
بهرام بیضایی
زنان عیار
فیلمنامه
نمایشنامه
رقیه
وهابی دریاکناری
vahabi.maryam@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا(س)
LEAD_AUTHOR
مریم
حسینی
drhoseini@yahoo.com
2
استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا(س)
AUTHOR
[1] الیاده، میرچا (1391).اسطوره و واقعیت، ترجمۀ مانی صالحی علامه، تهران: کتاب پارسه.
1
[2] بیضایی، بهرام (1386).عیارنامه، تهران: روشنگران و مطالعات زنان، چ 2.
2
[3] ــــــــــ (1389الف). تاراجنامه (ذیل جهانگشا)، تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
3
[4] ــــــــــ (1389ب). عیار تنها، تهران: روشنگران و مطالعات زنان، چ 4.
4
[5] ــــــــــ (1389پ). فتحنامة کلات، تهران: روشنگران و مطالعات زنان، چ 5.
5
[6] ــــــــــ (1390).قصههای میرکفنپوش، تهران: روشنگران و مطالعات زنان، چ 5.
6
[7] پاریزی باستانی، محمدابراهیم(1383)،«جنبش ملی و اجتماعی عیاران»، مجلۀ حافظ، ش 5، ص 5ـ7.
7
[8] حسینی، مریم (1385). نخستین زنان صوفی، تهران: علم.
8
[9] دستغیب، عبدالعلی (1367). هجوم اردوی مغول به ایران، تهران: علم.
9
[10] ریکور، پل (1390). زندگی در دنیای متن: شش گفوتگو، یک بحث، ترجمۀ بابک احمدی، تهران: مرکز، چ 6.
10
[11] ستاری، جلال (1391).جهان اسطورهشناسی 10 (اسطورۀ ایرانی)، تهران: مرکز، چ 3.
11
[12] سرکاراتی، بهمن (1393). سایههای شکارشده (گزیدۀ مقالات فارسی)، تهران: طهوری، چ 3.
12
[13] صفا، ذبیحالله (1389). حماسهسرایی در ایران، تهران: امیرکبیر،چ 9.
13
[14] عنصرالمعالی، کیکاوسبناسکندر (1379). درس زندگی (گزیدۀ قابوسنامه)، تصحیح و توضیح از دکتر غلامحسین یوسفی، تهران: علمی، چ 7.
14
[15] کربن، هانری (1383). آیین جوانمردی، ترجمۀ احسان نراقی، تهران: سخن.
15
[16] کرتیس، مستا سرخوش (1376).اسطورههای ایرانی،ترجمۀ عباس مخبر، تهران: مرکز، چ 2.
16
[17] کمبل، جوزف (1392). قهرمان هزارچهره، ترجمة شادی خسروپنا، مشهد: گل آفتاب، چ 5.
17
[18] موحد، ضیا (1386). «سیلویا پلات»، ارغنون 14 (دربارۀ شعر)، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. ص 109ـ127.
18
[19] هینلز، جان راسل (1385). شناخت اساطیر ایران، ترجمۀ محمدحسین باجلان فرخی، تهران: اساطیر، چ 2.
19
ORIGINAL_ARTICLE
رهیافت تاریخی عوامل مؤثر برتحقق نقش های محول اجتماعی زنان در جامعۀ عصر نبوی
نقشهای محول و نقشهای محقق دو گونه نقش قابل بررسی در حیات اجتماعی بشرند. در جامعۀ اسلامی، بخشی از این نقشها براساس آیات و روایات به زنان واگذار شده است که جامعهشناختی نقشهای محوّل زنان در جامعة اسلامی نام گرفتهاند. این نقشها تابع شرایط اجتماعی با مقتضیات دین مبین اسلام و متکی بر زمینهها و عواملی در اجتماع اسلامی اجرا و تقویت شدهاند، برخی از این عوامل احکام امضایی رسولالله(ص) بودهاند و متکی بر مقتضیات و عوامل فطری پیشتر در جامعه، چه به صورت اساسی و چه به گونۀ کماثر، وجود داشتهاند. برخی از این نقشها هم به صورت تأسیسی در اسلام ایجاد شدهاند و دین مقدس اسلام ضمن اعطای این نقشها تلاش کرده است با احالۀ آنها به زنان ضمن برکشیدن موقعیت ایشان بر مکانت و جایگاه اجتماعی این قشر مؤثر بیفزاید. آنچه مقرر است این مقاله بدان بپردازد، تشریح و تبیین احکام امضایی و تأسیسی اسلام و رسول خدا(ص) در تقویت و تفویض نقش محوّل به زنان جامعة اسلامی است که با روش توصیفیـ تحلیلی متکی بر منابع تاریخی به پرسشهای مطرح پاسخ مستدل داده خواهد شد.
https://jwica.ut.ac.ir/article_58356_6c7ed65bbfec32d4a43f966eefdb9f7b.pdf
2015-12-22
507
520
10.22059/jwica.2015.58356
تاریخ صدر اسلام
جامعة اسلامی
نقش زنان
نقش محقق
نقش محوّل
فاطمه
جان احمدی
janahmad2004@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
ریحانه
هاشمی شهیدی
rey.hashemi@chmail.ir
2
دانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب
LEAD_AUTHOR
[1] قرآن کریم.
1
[2] ابن اثیر، عزالدین بن الاثیر الجزری (1409). اسد الغابۀ فی معرفۀ الصحابۀ، بیروت: دارالفکر.
2
[3] ابن سعد، محمد بن سعد بن منیع الهاشمی البصری (1410). الطبقات الکبری، بیروت: دارالکتب العلمیۀ.
3
[4] ابن الطقطقی، محمد بن علی بن طباطبا (1418). الفخری فی الآداب السلطانیۀ و الدول الاسلامیۀ، الطبعۀ الاولی، بیروت: دارالقلم العربی.
4
[5] ابن عبدالبر، أبو عمر یوسف بن عبدالله بن محمد (1412). الاستیعاب فى معرفة الأصحاب. ط الأولى. علی محمد التحقیق: البجاوى. بیروت: دارالجیل.
5
[6] ابن عبد ربه اندلسی (1404). عقد الفرید، 8 جلدی، دارالکتب العلمیۀ.
6
[7] ابن کثیر دمشقی، ابوالفداء اسماعیل بن عمر (1407). البدایۀ و النهایۀ، بیروت: دار الفکر.
7
[8] ابوالفتوح رازی، حسین بن علی (1408). روضالجنان و روحالجنان فی تفسیر القرآن، محمد جعفر یاحقی و محمدمهدی ناصح، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
8
[9] احمد بن حنبل (بیتا). مسند احمد، بیروت: دار صادر.
9
[10] آگ برن، ویلیام فیلدینگ، و مایر فرانسیس نیمکف (1352). زمینۀ جامعهشناسی، اقتباس: ا. حم آریانپوری. ترجمۀ امیرحسین آریانپور، تهران: کتابفروشی دهخدا، با همکاری مؤسسه انتشارات فرانکلین، چ6.
10
[11] بحرانی، هاشم بن سلیمان (1416). البرهان فی تفسیر القرآن،قسم الدراسات الاسلامیۀ مؤسسۀ البعثۀ ـ قم، تهران: بنیاد بعثت.
11
[12] جواد علی، المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، بغداد: جامعۀ بغداد، منشورات الشریف الرضی، بیتا.
12
[13] حاکم نیسابوری (بیتا). المستدرک الصحیحین، اشراف: یوسف عبدالرحمن المرعشلی، 3جلدی، بیجا.
13
[14] حر عاملی، محمد بن حسن (1409). وسائلالشیعه، قم: مؤسسۀ ال البیت.
14
[15] زرکلى، خیر الدین (1410). الأعلام قاموس تراجم لأشهر الرجال و النساء من العرب و المستعربین و المستشرقین، ط الثامنة، بیروت: دارالعلم للملایین.
15
[16] سجستانی، سلیمان بن الاشعث (1410). سنن ابی داود،تحقیق: سعید محمد اللحام، 2جلدی، بیجا: دارالفکر.
16
[17] سیوطی، عبدالرحمن بن ابی بکر (1404). الدر المنثور فی تفسیر المأثور، 6 جلدی، قم: کتابخانۀ آیتالله نجفی مرعشی.
17
[18] شایانمهر، علیرضا (1377). دائرۀالمعارف تطبیقی علوم اجتماعی، تهران: کیهان.
18
[19] شکری آلوسی، محمد (بیتا). بلوغ الارب فی معرفۀ احوال العرب، شرح و تصحیح: محمد بهجۀالاثری، بیروت: دار الکتب العلمیۀ.
19
[20] صالحی شامی، محمد بن یوسف (1414). سبلالهدی، طبعۀ الاولی، تحقیق: عادل احمد عبد الموجود و علی محمد معوض، بیروت: دارالکتب العلمیۀ.
20
[21] صدوق، محمد بن على بن بابویه (1376). الأمالی،تهران: کتابچى، چ6.
21
[22] صدوق، محمد بن علی بن بابویه (1409). من لا یحضره الفقیه، ترجمۀ علیاکبر غفاری، محمدجواد بلاغ و صدر بلاغ، تهران: صدوق.
22
[23] طباطبایی، محمد حسین (1415). المیزان فی تفسیر القرآن،قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیه قم، چ5.
23
[24] طبرانی (بیتا). المعجمالکبیر،الطبعۀ الثانیۀ، حمدی عبد المجید تحقیق: السلفی، القاهرة: دارإحیاء التراث العربی، مکتبة ابن تیمیة.
24
[25] طبرسی، فضل بن حسن (1372). مجمعالبیان فی تفسیر القرآن،محمدجواد بلاغی، 10 جلدی، تهران: ناصرخسرو، چ 3.
25
[26] طبری، ابو جعفر محمد بن جریر (1387). تاریخ الطبری «تاریخ الامم و الملوک»، تحقیق: محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت: دارالتراث.
26
[27] طبری، ابو جعفر محمد بن جریر (1412). جامعالبیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دارالمعرفه.
27
[28] طوسی، محمد بن حسن (بیتا). التبیان فی تفسیر القرآن،تحقیق: احمد قصیر عاملی، بیروت: داراحیاء التراث العربی.
28
[29] طوسی، محمد بن حسن (1390). الاستبصار فیما اختلف من الاخبار، 4جلدی، تهران: دارالکتب الاسلامیه، 1390.
29
[30] عروسی حویزی، عبد علی بن جمعه (1415). تفسیر نور الثقلین،سید هاشم رسولی محلاتی، قم: اسماعیلیان، چ 4.
30
[31] قرائی مقدم، اماناله (1382). مبانی جامعهشناسی، تهران: ابجد، چ 4.
31
[32] قرطبی، محمد بن احمد (1364). الجامع لأحکام القرآن،تهران: ناصرخسرو.
32
[33] قمی، علی بن ابراهیم (1363). تفسیر القمی، طیب موسوی جزایری، قم: دارالکتاب، چ 3.
33
[34] کلینی، محمد بن یعقوب (1407). الکافی، تدوین توسط علیاکبر محقق/ مصحح: غفارى و محمد آخوندى، تهران: دارالکتب الإسلامیة، چ 4.
34
[35] کوئن، بروس (1376). مبانی جامعهشناسی، ترجمۀ غلامعباس توسلی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، چ 9.
35
[36] مجلسی، محمدباقر (1384). حیاۀالقلوب، 6جلدی، قم: سرور، چ6 .
36
[37] مجلسی، محمدباقر (1403). بحار الانوار، 111 جلدی، بیروت: دار احیاء التراث العربی،چ 2.
37
[38] معرفت، محمدهادی (1385). علوم قرآنی، قم: مؤسسه فرهنگی تمهید، چ 7.
38
[39] مقریزى، تقىالدین أحمد بن على (1420). امتاع الأسماع بما للنبى من الأحوال و الأموال و الحفدة و المتاع، ط الأولى، محمد عبد الحمید التحقیق: النمیسى، بیروت: دارالکتب العلمیة.
39
[40] نوری، حسین بن محمد تقی (1408). مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل،قم: مؤسسة آل البیت علیهمالسلام.
40
[41] نیضابوری، مسلم (بیتا). صحیح مسلم، بیروت: دار الفکر.
41
[42] واقدی، محمد بن عمر (1409). المغازی، ط الثلاثۀ، تحقیق: مارسدن جونس، 3جلدی، بیروت: مؤسسۀ الاعلمی.
42
ORIGINAL_ARTICLE
ازدواج موقت در دین زردشتی و اسلام
در دین زردشتی، شواهدی مبنی بر وجود ازدواج موقت وجود دارد که میتوان آن را با متعه یا ازدواج موقت در فقه امامیه تطبیق داد. اگرچه میان فقهای امامیه و اهل تسنن در تداوم مشروعیت این نوع ازدواج اختلاف نظر وجود دارد، فقهای امامیه با استناد به قرآن و روایات قائل به تداوم آن هستند. این نوع ازدواج از نظر فقه امامیه مشروع است، اما برای انعقاد آن باید شرایطی احراز شود که در صورت وجود آن شرایط، چنین ازدواجی صورت میپذیرد. در دین زردشتی نیز، اگرچه مبحث مجزایی در رابطه با این نوع ازدواج وجود ندارد، با توجه به شواهد موجود در متون پهلوی باقیمانده میتوان وجود چنین ازدواجی را تأیید کرد. در این پژوهش، نخست به مسئلۀ ازدواج موقت در دین زردشتی با توجه به شواهد مستقیم و غیرمستقیم موجود در متون پهلوی پرداخته شده و سپس همین مسئله از منظر اسلام بررسی شده است. در پایان، به تطبیق موارد مطرحشده و تحلیل شباهتها و تفاوتهای آنها اقدام شده است. بررسیها نشان میدهد که ازدواج موقت در دو دین زردشتی و اسلام شباهت درخور توجهی به هم دارند؛ اگرچه گاه در اهداف و شرایط این نوع ازدواج تفاوتهایی نیز قابل مشاهده است.
https://jwica.ut.ac.ir/article_58357_468e2648e53d7862c28123d277b15cc0.pdf
2015-12-22
521
535
10.22059/jwica.2015.58357
ازدواج موقت
حقوق
دین زردشتی
فقه امامیه
حسین
بادامچی
hbadamchi@ut.ac.ir
1
استادیار دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
AUTHOR
کلثوم
غضنفری
k.ghazanfari@ut.ac.ir
2
استادیار دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
AUTHOR
پروین
داوری
p.davari92@ut.ac.ir
3
کارشناس ارشد تاریخ ایران باستان دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
[1] قرآن کریم.
1
[2] آسانا، جاماسب (1382). متون پهلوی، گزارش سعید عریان، تهران: کتابخانۀ جمهوری اسلامی ایران.
2
[3] ابن رشد، محمد بن احمد (1357). بدایه المجتهد و نهایه المقصد، بیتا: المجمع العالمی للتقریب بین المذاهب الاسلامیه.
3
[4] اونوالا، موبد مانک رستم (1922). روایت داراب هرمزدیار، ج 1، بمبئی.
4
[5] بادامچی، حسین (1392). قانون حمورابی با ترجمۀ متن اکدی، تهران: نگاه معاصر.
5
[6] بارتلمه، کریستیان (1337). زن در حقوق ساسانی، ترجمۀ ناصرالدین بدیعالزمانی، تهران: عطایی.
6
[7] حلّی، نجم الدین جعفر بن حسن (محقق حلّی) (1347). شرایع الاسلام، ج2، ترجمۀ ابوالقاسم ابن احمد یزدی، به کوشش محمد تقی دانش پژوه، تهران: دانشگاه تهران.
7
[8] رضایی باغبیدی، حسن (1386). روایت آذرفرنبغ فرخزادان (رسالهای در فقه زردشتی منسوب به سدۀ سوم هجری)، تهران: مرکز دایرۀالمعارف بزرگ اسلامی.
8
[9] شکی، منصور (1393). «حقوق در ایران باستان»، ج3، تاریخ جامع ایران، تهران: مرکز دایرۀالمعارف بزرگ اسلامی، ص 71ـ95.
9
[10] صفای اصفهانی، نزهت (1377). روایت امید اشوهیشتان، تهران: مرکز.
10
[11] طوسی، محمد بن حسن (1407). الخلاف، ج 4، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعۀ المدرسین حوزۀ علمیۀ قم.
11
[12] طوسی، محمد بن حسن (1343). النهایه فی مجرد الفقه و الفتاوی، ترجمۀ محمدتقی دانشپژوه، تهران: دانشگاه تهران.
12
[13] محقق داماد، سید مصطفی (1390). بررسی فقهی حقوق خانواده و انحلال آن، تهران: مرکز نشر علوم انسانی.
13
[14] مزداپور، کتایون (1393). «خانواده در ایران باستان»، ج3، تاریخ جامع ایران، تهران: مرکز دایرۀالمعارف بزرگ اسلامی، ص99ـ189.
14
[15] مغنیه، محمد جواد (1386). فقه تطبیقی مذاهب پنجگانه جعفریـ حنفیـ مالکیـ شافعی و حنبلی، ترجمۀ کاظم پورجوادی، تهران: جهاد دانشگاهی.
15
[16] وهرامان، فرخ مردان (1391). مادیان هزار دادستان (هزار رای حقوقی)، پژوهش سعید عریان، تهران: علمی.
16
[17] Anklesari, B. T. (1969). The Pahlavi Rivāyat of Āturfarnbag and Farnbag Srōš (AFS): Bombay.
17
[18] Anklesari, T. D. (1912). The social Code of the parsees in Sasanian Times or the Mādayān ī Hazār Dādestān (MHDA), part II: Bombay.
18
[19] Carlsen, B. H. (1984). ''The Cakar marriage contract and the Cakar children's Status in the Mātiyān I Hazār Dātistān and Rivāyat i Ēmēt i Ašavahištān '', W. Skalmowshi and A. van Tongerloo, eds., Middle Iranian studies, Leuven, pp.103-114.
19
[20] Dhabhar, Ervad Bamanji Nasavanji (1932). The Persian Rivayats of Hormazyar Framarz: Bombay.
20
[21] Haeri, SH. (2005). "Motʿa", Encyclopaedia Iranica, online edition, available at: www.iranicaonline.org/articles/ Motʿa.
21
[22] Hjerrild. B. (1993). "Islamic Law and Sasanian Law", Law and The Islamic World Past and Persent, papers presented to the joint seminer at the universities of Copenhagen and Lund March 29 th – 27 th, , ed. Ch. Toll/ J. Skovcaard- Petersen, pp. 49-55.
22
[23] ____ (2003). Studies in Zoroastrian Family Law, A comparative Analysis: Copenhagen.
23
[24] Macuch, M. (2003). '' The function of Temporary Marriage in the context of Sasanian Family Law'', Proceeding of the fifth conference of the societas Iranologica Europaea held in Ravenna, October 6-11, vol.I: Ancient and Middle Iranian studies, ed.by A.panaino/ A. Piras, pp.585-597.
24
[25] ____(2007). ''The Pahlavi model marriage contract in the Light of Sasanian family Law'', Iranian Languages and Texts from Iran and Turfan, ed.: M. Macuch, M. Maggi, W. Sundermann, pp. 183-205.
25
[26] Perikhanian. A. (1980). The Book of a Thousand Judgments (A Sasanian Law Book)(MHD): Costa Mesa.
26
[27] ____(1983) ''Iranian Society and Law'', The Cambridge History of Iran, III/2, ed.E. Yarshater, pp. 627-680.
27
[28] Shaki, M. (1987). ''Ayōkēn'', Encyclopaedia Iranica, vol. III, p. 149.
28
[29] ____(1990). '' Čakar '', Encyclopaedia Iranica, vol. I, pp. 647-649.
29
[30] ____(1999). ''Family Law I in Zoroastrianism'', Encyclopaedia Iranica, vol. IX, pp. 184-196
30
ORIGINAL_ARTICLE
نهادگرایی هنجاری، ارائۀ الگوی حکمرانی مطلوب نمایندگی زنان
مقالۀ حاضر درصدد پاسخ به این سؤال است که: فرایند نهادگرایی هنجاری چگونه میتواند به ارائۀ الگوی حکمرانی مطلوب نمایندگی کمک کند؟ هدف این است که تعیین شود چگونه میتوان نهاد مجلس شورای اسلامی را با ارزشها و هنجارهای اجتماعی پیوند داد. روش مقاله، توصیفیـ تحلیلی است. آمارهای موجود با تحلیل کیفی و تحلیل ثانویه بررسی شده است. جامعۀ آماری؛ نمایندگان زن ادوار مجلس شورای اسلامی بوده و دادههای استفادهشده از گزارشهای توسعۀ انسانی سازمان ملل، مجلس شورای اسلامی، سایر متون مرتبط جمعآوری و تجزیه و تحلیل شده است. تاکنون 10 دورۀ انتخابات مجلس در ایران برگزار شده که دورۀ دهم با 96/7 درصد بیشترین آمار حضور زنان در پارلمان را داشته است. نتایج نشان داد وجود محدودیتهای مدیریتی، اجتماعی و فرهنگی مانع تأثیرگذاری زنان در مجلس بوده است. رشد روزافزون سطح کیفی زنان ایجاب میکند که برای اثربخشبودن در صحنههای اجتماعی توانمند شوند. حکمرانی مطلوب زنان در پارلمان میتواند با توانمندی در ارائۀ طرحهای توسعهای و سطوح مختلف دولتی، خصوصی و مدنی تسهیل شود. لازم است نمایندگان به منظور اثرگذاری بیشتر بر مدیریت فرهنگیـ اجتماعی جامعه در کمیسیونها، فراکسیونها، هیئتها و مجامع تخصصی، فعالانه مشارکت کنند.
https://jwica.ut.ac.ir/article_58358_6c7c973af0259dfea8a6cb0a4a4ad5f2.pdf
2015-12-22
537
554
10.22059/jwica.2015.58358
اثربخشی
توانمندی
حکمرانی مطلوب
مدیریت فرهنگیـ اجتماعی
نهادیشدن
بهراد
رضوی الهاشم
brazavi@ut.ac.ir
1
مدرس دانشگاه، پژوهشگر دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
آرین
قلی پور
agholipor@ut.ac.ir
2
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، استاد تمام دانشکدۀ مدیریت
AUTHOR
[1] الوانی، سید مهدی، شریفزاده (1379). فرایندخطمشیگذاریعمومی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، چ 2.
1
[2] بهبودی، محمدرضا؛ ضرغامیفرد، مژگان(1393). «پدیدة صخرة شیشهای: بررسی تجربهها و چالشهای زنان در پستهای رهبری مدیریت»، فرهنگ سازمان، دورۀ 21، ش اول.
2
[3] تسلیمی، محمدسعید؛ میرزایی اهرنجانی، حسن؛ محسنی، منوچهر؛ قلیپور، آرین (1382). «طراحی و تبیین مدل دیالکتیکی نهادیشدن سازمان»، دانش مدیریت، ش 63.
3
[4] جاسبی، جواد؛ نفری، ندا (1388). «طراحی الگوی حکمرانی خوب بر پایۀ نظریۀ سیستمهای باز»، فصلنامۀ علوم مدیریت ایران، ش16.
4
[5] جزنی، نسرین (1378). «بررسی مشارکت زنان در عرصههای مختلف اقتصادی: سقف شیشهای: مانع رشد زنان»، سازمان مدیریت صنعتی، مجلۀ تدبیر، ش 95، شهریور، ص70.
5
[6] جمشیدى، ایوب (1384). مدیران زن در جامعۀایران، دوشنبه 20 تیر.
6
[7] رضوی الهاشم، سید بهراد (1388). «تحلیل جایگاه مشارکت زنان در فرایند توسعۀ سیاسیـ اجتماعی انقلاب اسلامی ایران»، نشریۀ علمیـ تخصصی کتاب ماه علوم اجتماعی، ش 21.
7
[8] رضوی الهاشم، سید بهراد؛ قلیپور، آرین (1389). «مهندسی فرهنگی ضرورت نهادیشدن فرهنگ مشارکت زنان»، نشریۀ علمیـ تخصصی مهندسی فرهنگی، شورای عالی انقلاب فرهنگی.
8
[9] سایت فرارو (1395). یازده اردیبهشت، بخش سیاسیـ اجتماعی.
9
[10] سرمایه (1387). «سهم زنان ایران در مدیریت و قانونگذاری کشور»، روزنامۀ سرمایه، ش 902.
10
[11] قلیپور، آرین (1384). نهادها و سازمانها، اکولوژی نهادی سازمانها، تهران: سمت.
11
[12] قلیپور، آرین؛ رحیمیان، اشرف (1388). «عوامل اقتصادی، فرهنگی، آموزشی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار»، فصلنامۀ علمیـ پژوهشی رفاه اجتماعی، س11، ش40.
12
[13] قلیپور، آرین؛ امیرخانی، طیبه؛ آغاز، عسل (1390). «پیامدهای نهادی توانمندسازی روانشناختی زنان در آموزش عالی»، مجلۀ تحقیقات زنان، س 5، ش اول.
13
[14] قلیپور، رحمتاله (1384). «رابطۀ الگوی حکمرانی خوب، فساد اداری»، فرهنگ مدیریت، ش 10.
14
[15] مومنی، فرشاد؛ ارضرومچیلر، سمیه؛ هنردوست، عطیه (1393). «بررسی وضعیت زنان در برنامههای توسعۀ اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی پس از انقلاب اسلامی»، نشریۀ زن در فرهنگ و هنر، دورۀ 6 ش 1.
15
[16] Burrell.B (1992). The Political Leadership of Women and Public Studes.5565 No.4, 7991, P.2 Journal Vol.
16
[17] Berger, P. L. Luckman, 1966. Social Construction of reality : A treatise in the sociology of knowledge, Garden City, new York. Anchor Books.
17
[18] Chafiq, Ch (1991). La femme et le retour de l'Islam. L'expérience iranienne, Paris: Le Félin.
18
[19] Chong, K. H (2002). Agony in prosperity: Evangelicalism, women, and the politics of gender in SouthKorea. Ph.D. diss., University of Chicago.
19
[20] Durkheim, E. 1968, The Elementary Forms of the Religious Life, Allen and Unwin.
20
[21] Fernando,J.L (1997). “Nongovernmental Organizations, Micro-Credit, and Empowerment of Women” Annals of the American Academy of Political and Social Science, pp150-177.
21
[22] Mason, O. H. Smith, A. Stach and S. Philip Morgan (2002)‘Muslim Women in Southeast Asia: Do they have less autonomy than their non-Muslim sisters?’, unpublished report. Washington, DC: World Bank.
22
[23] March, J.G. and J.P. Olsen(1984). “ The new Institutionalism: Organizational Factors in Political Life” American Political Science Review,734.
23
[24] March, J.G. and J.P. Olsen (1989). “ Rediscovering Institutions: The Organizational Basis of Politics , New York, The Free Press.
24
[25] Malhotra, A., Schuler, S.R. & Boender, C. (2002). Measuring women’s empowerment as a variable in international development. Background paper prepared for the World Bank workshop on poverty and gender. Washington, D.C.: International Center for Research on Women.
25
[26] Moheyuddin, Ghulam. (2005). "Gender Inequality in Education: Impact on Income, Growth and Development", Online at http://mpra.ub.uni رmuenchen.de/685/, pp 4-9.
26
[27] Nelson, D. and R. Burke (2000). ‘‘Women executives: Health, stress, and success”,The Academy of Management Executive 14( 2): pp 107-121.
27
[28] North, D. C(1993). Institutions and Credible Commitment”Journal of institutional and Theoretical Economics, pp 11-23.
28
[29] Patel, I (1998). “The Contemporary Women's Movement and Women's Education in India”, International Review of Internationale de l'Education 44(2/3): pp 155-175.
29
[30] Razavi Alehashem. B. Mousaei. M.et.al (2011), Study on Participation of Women in Management of Political –Social Development in Iran. American Journal of Scientific Research ISSN 1450-223X Issue 16 (2011), pp.91-105 © EuroJournals Publishing, Inc. 2011
30
[31] Riggs, w. Fred (1980). ‘‘The Idea Development Administration‘‘.
31
[32] Sapru .R.K (2006). AdministrativeTheories & Management Thought, Published by Prentice Hall of India.United Nations Development Program (1997),Governance for Sustainable Human Development, New York: Oxford University Press, 1997.
32
[33] Sen, Amartya.(1999). Development as Freedom, New York: Knopf, and Oxford: Oxford University Press, pp 124-130.
33
[34] United Nations Development Program (2002). Human Development Report, New York: Oxford University Press, 2002.
34
[35] UNDP, Human Development Report 1990, 1991, 1992, 1993, 1994, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007,2008 .Available on Line: http://hdr.undp.org.
35
[36] UNECE (2002). Labor markets in transition countries: gender aspects need more attention, press release ECE/OPAJO2/08, UNECE, Geneva.
36
[37] World Bank(2000). World Development Report, NewYork:Oxford University Press.
37
[38] Youngs. G (2000). “Breaking patriarchal bonds: dymythologizing the public/private” in H.Marchand.
38