ORIGINAL_ARTICLE
بازنمایی جنگ از دیدگاه همسران جانبازان شهید در ادبیات داستانی دفاع مقدس؛ مطالعۀ مجموعۀ داستانی اینک شوکران
زنان جانبازان دفاع مقدس علاوه بر مصائبی که دیدهاند، به دلیل تجربة مستقیم و غیرمستقیم که از دوران دفاع مقدس به دوش میکشند، بهمثابة راویانی غیررسمی، میتوانند تاریخ مقاومت، ایثار و مجاهدت رزمندگان را در جبهههای جنگ بازگو کنند. بنابراین، این پژوهش به دنبال بررسی بازنمایی جنگ از دیدگاه همسران جانبازان شهید در ادبیات داستانی دفاع مقدس است. در این میان، مجموعة ششجلدی اینک شوکران انتشارات روایت فتح، که به داستان زندگی، مشقتها و ایثار جانبازان شهید به روایت همسران آنها پرداخته است، بهمنزلة نمونة هدفمند مورد تحقیق انتخاب شده و به روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی تجزیه و تحلیل شده است. ازاینرو، بررسی این مجموعه میتواند شیوة بازنمایی جنگ و دفاع مقدس را به روایتی زنانه در مقابل سایر داستانهای مردانة جنگ مشخص کند. نتایج نشان میدهد شیوة بازنمایی مقولة هویت، روابط اجتماعی، ارزشها و هنجارهای اجتماعی، دوران جنگ و پس از جنگ در این مجموعهداستان چگونه ساماندهی شده است که در این زمینه جنگ تأثیری بسزا بر زندگی همسران جانبازان داشته است؛ ولی، بااینحال، آنها با وجود مشکلات فراوان به زندگی عادی خود ادامه دادهاند و صبورانه همسر خود را در جنگ و پس از جنگ همراهی و حمایت کردهاند. در این مجموعهداستان، جنگ عرصة همدلی بود. مردم در همدردی با همسایگان، از برگزاری عروسی برای فرزندانشان ممانعت میکردند و زنان برای بودن در کنار همسرانشان به کمترینها، بدون هیچ اعتراضی، اکتفا میکردند. همچنین، هویت غالب برای رزمندگان و همسران و خانوادههایشان هویت مبتنیبر روحیة انقلابی و ایثار بوده است.
https://jwica.ut.ac.ir/article_73864_6a7ae1b049f7bcb427a001aa62a02c23.pdf
2019-06-22
151
177
10.22059/jwica.2019.280254.1266
بازنمایی
تحلیل محتوای کیفی
جنگ
دفاع مقدس
همسران جانبازان شهید
میثم
فرخی
mfarokhi65@gmail.com
1
استادیار گروه مطالعات فرهنگی دانشکدة رفاه تهران
LEAD_AUTHOR
مرجان
صادقی
marjansadeghi9@gmail.com
2
کارشناسی ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی دانشگاه سوره
AUTHOR
[1] آشفتهتهرانی، امیر (1378). جامعهشناسی جنگ و نیروهای نظامی، تهران: ارمغان.
1
[2] اوسولیون، تام؛ ساندرز، دانی؛ هارتلی، جان (1385). مفاهیم کلیدی ارتباطات، ترجمة میرحسن رئیسزاده، تهران: فصلنو.
2
[3] بارونیان، حسن (۱۳۸۷). شخصیتپردازی در داستانهای کوتاه دفاع مقدس، تهران: بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس.
3
[4] حنیف، محمد (1391). ادبیات داستانی جنگ و قابلیتهای بهرهگیری از آن در رسانة ملی، تهران: مرکز تحقیقات صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
4
[5] دالگرن، پیتر (1380). تلویزیون و گسترة عمومی، ترجمة مهدی شفقتی، تهران: سروش.
5
[6] راهنجات، امیرمحسن؛ دنیوی، وحید؛ تقوا، ارسیا و دیگران(1394). «نقش استرس جنگ بهعنوان یکی از عوامل ایجادکنندة آسیبهای روانی»، پرستار و پزشک در رزم، ش 9، ص5ـ14.
6
[7] رشیدی، لیلا (1394). «تحلیل ساختاری ده داستان کوتاه دفاع مقدس از نویسندگان زن (آثار برگزیدة دفاع مقدس اولین دوره)»، پایاننامة کارشناسیارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
7
[8] زواریان، زهرا (1382). «بررسی داستانهای کوتاه جنگ به قلم زنان»، در مجموعه مقالات ادبیات جنگ و موج نو؛ مباحثی در روششناسی نقد ادبیات جنگ در ایران، به اهتمام شاهرخ تندرو صالح، تهران: فرهنگسرای پایداری.
8
[9] سرشار، محمدرضا (۱۳۹۰). ادبیات داستانی ایران پس از انقلاب، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی.
9
[10] سنگری، محمدرضا (1376). «ادبیات پایداری و هشت سال دفاع مقدس»، ماهنامة ادبیات معاصر، ش 11و12، ص14ـ22.
10
[11] شایانمهر، علیرضا (1391). جامعهشناسی جنگ، تهران: جامعهشناسان.
11
[12] قائدی، محمدرضا؛ گلشنی، علیرضا (1395). «روش تحلیل محتوا، از کمیگرایی تا کیفیگرایی»، فصلنامة روشها و مدلهای روانشناختی، ش 23، ص57ـ82.
12
[13] گیویان، عبدالله؛ سروی زرگر، محمد ( 1388). «بازنمایی ایران در سینمای هالیوود»، فصلنامة تحقیقات فرهنگی ایران، دورة 2، ش 8، ص147ـ177.
13
[14] مظاهری، محسنحسام (1389). شخم در مزرعه؛ تأملی دربارة روایت جنگ ایران و عراق، اصفهان: آرما.
14
[15] مهدیزاده طالشی، سیدمحمد (1387). رسانهها و بازنمایی، تهران: دفتر مطالعات و توسعة رسانه.
15
[16] میرصادقی، جمال (۱۳81). جهان داستان (ایران)، تهران: اشاره.
16
[17] Hall, Stuart & Laclau, Ernesto (1997). Cultural Representation and Signifying Practice, London: Sage Publication.
17
[18] Hsieh H. F. & Shannon S. E. (2005). Three Approaches to Qualtative Content Analysis, Qual Health Res., Fooyin University, Taiwan University Washington.
18
[19] Mayring, P. (2000). “Qualitative Content Analysis”, Forum Qualitative Social Research, Volume 1. No 2.
19
ORIGINAL_ARTICLE
گفتوگومندی سراسطورههای مسلط بر هنر دورۀ قاجار و نقش آن در تصویرگری شخصیت شیرین
سراسطورههای مسلط بر فرهنگ و هنر هر جامعه شکلدهندة گفتوگوهایی هستند که به جریانهای فرهنگی و خلق هنری در آن جامعه جهت میدهند. در دورة قاجار، ورود و ترویج سراسطورة فرنگ در ایران باعث بهوجودآمدن تحولاتی شایستة توجه در حوزة فرهنگ و هنر شد. یکی از نمودهای پربسامد و تأثیرگذار چنین تحولی در تصویرگری و بهخصوص تصویرگری زنان مفهوم «دیگری» این دوره بود. ازاینرو، این پژوهش با انتخاب «شخصیت شیرین»، که شخصیتی با ظرفیت بالا برای «دیگری»شدن و «فرنگی»شدن در آن دوره بود، به مطالعة گفتوگومندی (باختینی) سراسطورههای مسلط بر هنر دورة قاجار پرداخت. این مطالعه در پی پاسخ به این پرسش شکل گرفت که در یک جامعه، که در یک زمان تحت تأثیر چند سراسطورة مختلف است، نحوة تأثیرگذاری سراسطورهها بر شکلگیری و تحولات یک ایکون اسطورهای کلان چگونه است؟ بدین منظور، بررسی تصاویر موجود از صحنة «آبتنی شیرین»ـ بهمنزلة پیکرة مطالعاتیـ با روش تحلیلهای بینامتنی و بیناگفتمانی بدین نتیجه رسید که در دورة قاجار بین سه سراسطورة فرنگی، ایرانی و اسلامی گفتوگویی شکل گرفته که سراسطورة اسلامی در آن نقش میانجی دو سراسطورة دیگر و فراهمکنندة مقدمات گفتوگو را برعهده داشته، اما درنهایت، باگذشت زمان و قوتگرفتن این گفتوگو، سراسطورة اسلامی از آن خارج شده است.
https://jwica.ut.ac.ir/article_73865_c791788536a9e3db583f13641f442a15.pdf
2019-06-22
179
197
10.22059/jwica.2019.282063.1288
تصویرگری
سراسطوره
شیرین
گفتوگومندی
هنرهای تجسمی
هنر قاجار
مهین
سهرابی
ma.sohrabi@alzahra.ac.ir
1
استادیار گروه صنایع دستی دانشگاه الزهرا
LEAD_AUTHOR
بهمن
نامورمطلق
bnmotlagh@yahoo.fr
2
دانشیار گروه زبان و ادبیات فرانسه و لاتین، دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
فاطمه
مهرابی
fa.mehrabi@yahoo.com
3
کارشناسی ارشد گروه صنایع دستی، دانشکدة هنر، دانشگاه الزهرا(س)
AUTHOR
[۱] اتحادمحکم، سحر (۱۳۹۰). «تجلی کلامی و تصویری داستان خسرو و شیرین نظامی در دورة قاجار با مطالعة اسطورهکاوی»، استاد راهنما: بهمن نامورمطلق، مجتبی عطارزاده، دانشگاه هنر اصفهان، دانشکدة هنر.
1
[۲] اخوان بزاز، مریم (۱۳۹۵). «بررسی مضمون دیگری در قلمدانهای دورة قاجار با روش سراسطوره»، استادان راهنما: مهین سهرابی نصیرآبادی، بهمن نامورمطلق، دانشگاه الزهرا(س)، دانشکدة هنر.
2
[۳] افضل طوسی، عفتالسادات؛ سلاحی، گلناز؛ سلاحی، لادن (۱۳۹۲). «مطالعة کاشینگارههایی با نقوش زنان قاجاری در خانههای شیراز»، مجلۀ زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان)، دورة ۵، ش ۴، زمستان، ص ۵۷۷ـ۵۹۴.
3
[۴] پاکباز، رویین (۱۳۸۹). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، تهران: زرین و سیمین.
4
[۵] تودوروف، تزوتان (۱۳۷۷). منطق گفتوگویی، ترجمة داریوش کریمی، تهران: مرکز.
5
[۶] توکلی طرقی، محمد (۱۳۹۰). «به خیال زن فرنگی»، صاحبی، نرگس، مجلۀاطلاعات حکمت و معرفت، س 6، ش ۵، شهریور، ص ۲۵ـ۲۷.
6
[۷] خاتونآبادی، افسانه (۱۳۹۰). «شعر و نقاشی در دوران قاجار؛ چالش سنّت و مدرنیته»، ادبیات پارسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، س اول، ش 2، پاییز و زمستان، ص ۳۹ـ55.
7
[۸] شریفزاده، سید عبدالمجید (۱۳۸۵). «شیخ صنعان و نگارگران»، کتاب ماه هنر، ش ۹۳ و ۹۴، ص۳۰ـ37.
8
[۹] غلامحسینزاده، غریبرضا (۱۳۸۷). میخائیل باختین، تهران: مرکز.
9
[۱۰] گاردینر، مایکل (۱۳۸۱). «تخیل معمولی باختین»، ترجمة یوسف اباذری، ارغنون، ش20، تابستان.
10
[۱۱] مسکوب، شاهرخ (۱۳۷۹). «نقاشی قاجار»، نشریة طاووس، ش ۵ و ۶.
11
[۱۲] مهرابی، فاطمه (۱۳۹۷). «مطالعة سراسطورة مسلط بر فرهنگ مادی و آفرینش هنرهای سنتی (پیکرة مطالعاتی، نگارگری ایرانی)»، استادان راهنما: مهین سهرابی نصیرآبادی، بهمن نامورمطلق، دانشگاه الزهرا(س)، دانشکدة هنر.
12
[۱۳] نامورمطلق، بهمن (۱۳۹۲). درآمدی بر اسطورهشناسی، تهران: سخن.
13
[۱۴] ــــــــــ (۱۳۹۴). درآمدی بر بینامتنیت، تهران: سخن.
14
[15] Ducrot, Oswal (1984). Le dire et le dit, Paris: Minuit.
15
[16] Bakhtin, Mikhail (1986). Speech Genres and other Late Essays, C. Emerson and M. Holquist (eds.), V. W. McGree (trans.), Austin: Texas university press.
16
[17] https://www.metmuseum.org/art/collection/search/446594, access date: (2018, 21 August).
17
[18] https://www.metmuseum.org/art/collection/search/448176, access date: (2018, 21 August).
18
[19] http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2006/arts-of-the-islamic-world-l6222/lot.22.html, access date: (2018, 21 August).
19
[20] https://www.christies.com/lotfinder/Lot/a-fine-qajar-lacquered-papier-mache-casket-iran-5671356-details.aspx, access date: (2018, 21 August).
20
[21] https://www.christies.com/lotfinder/Lot/kamal-al-din-wahshi-baqfi-d-1583-farhad-5722622-details.aspx, access date: (2018, 21 August).
21
[22] https://nazmiyalantiquerugs.com/blog/pictorial-persian-rug-tragic-love-story-of-shirin-and-khosrow/, access date: (2018, 21 August).
22
[23] https://www.flickr.com/photos/125761528@N6/29185539132, access date: (2018, 21 August).
23
[24] https://www.freersackler.si.edu/object/F1908.262/, access date: (2018, 21 August).
24
[25] https://www.freersackler.si.edu/object/F1931.32/, access date: (2018, 21 August).
25
[26] https://www.masterart.com/artworks/10005/qajar-tile-depicting-khosrow-and-shirin, access date: (2018, 21 August).
26
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل فرایند معنازایی در پوستری اجتماعی از پریسا تشکری براساس آرای کریستوا
هدف پژوهش شرحِ چگونگی بهرة پریسا تشکری، بهعنوان طراح زن، از امکانات بصری پوستر برای القای معانی و پیامهای خاص است. روشنکردن معنا و پیام پوستر متکی به مشاهده، توصیف و تفسیر ویژگیها و کیفیت بصری و تجسمی با اتکا به مؤلفههای فرایند معنازایی در نظریة زبان کریستواست. مؤلفههای ذکرشده را تبادل امر نمادین، امر نشانهای و بینامتنیت تشکیل میدهند. بهره از روش تحلیل محتوای کیفی و رویکرد هرمنوتیکی نشان میدهد دو امر نشانهای و نمادین در این پوستر در حال تبادلی بیوقفهاند و به فرایند معنازایی جهت میدهند. جابهجاییهای عناصر مفهومی و بصری زن و گل، گلبرگ گل و دهان، گلدان گل و بستر پرورش، آب و مواد لازم برای پرورش، اشاره به وجه دوگانة نوشتار روی گلدان، تبادل امر نشانهای و نمادین را نشان میدهد. مطالعة بینامتنیت با تأکید بر تکنیک گلدوزی پرورش سه جنبة خلاقة وجودی زنانـ یعنی نوشتار، احیای گلدوزی و صداپروری آنانـ را برجسته میکند.
https://jwica.ut.ac.ir/article_73866_9b5557c78e865fba3b57eac6782d5e21.pdf
2019-06-22
199
231
10.22059/jwica.2019.276154.1219
پوستر اجتماعی
پریسا تشکری
ژولیا کریستوا
معنازایی
زهرا
شهریاری
zahrashahriari.art@gmail.com
1
کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشکدة هنر دانشگاه سمنان
AUTHOR
فریده
آفرین
f.afarin@semnan.ac.ir
2
استادیار گروه پژوهش هنر، دانشکدة هنر، دانشگاه سمنان
LEAD_AUTHOR
[1] احمدی، بابک (1389). حقیقت و زیبایی، تهران: مرکز.
1
[2] ــــــــــ (1392). از نشانههای تصویری تا متن، تهران: مرکز.
2
[3] افشار مهاجر، کامران (1390).تحلیل آثار گرافیکی، تهران: فاطمی.
3
[4] بختیاری، علی (1395). «زنان طراح: گذر شهابها»، مجلة نشان، ش37، پاییز، ص89ـ92.
4
[5] برت، استل (1397). کریستوا در قابی دیگر، ترجمة مهرداد پارسا، تهران: شوند.
5
[6] پهلوان، فهیمه (1387). ارتباط تصویری از چشمانداز نشانهشناسی، تهران: دانشگاه هنر.
6
[7] پین، مایکل (1380). لکان دریدا کریستوا، ترجمة پیام یزدانجو، تهران: مرکز.
7
[8] پرویزی، محمد (1382). «بینامتنیت (هنرهای تجسمی و اندیشة معاصر (1) کارکردشماری از اصطلاحات مرکزی اندیشة انتقادی معاصر در تحلیل و نقد آثار تجسمی)»، نشریة تندیس، ش 15، ص7ـ11.
8
[9] تسلیمی، علی (1390). نقد ادبی، نظریههای ادبی و کاربرد آنها در ادبیات فارسی، تهران: کتاب آمه.
9
[10] جنسن، چارلز (1394). تجزیه تحلیل آثار هنرهای تجسمی، ترجمة بتی آواکیان، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعة علوم انسانی.
10
[11] حسینیراد، عبدالحمید (1391). مبانی هنرهای تجسمی، تهران: چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
11
[12] داندیس، آدونیس (1368). مبادی سواد بصری، ترجمة مسعود سپهر، تهران: سروش.
12
[13] رفیعپور، فرامرز (1382). تکنیکهای خاص تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: انتشار.
13
[14] رضائینبرد، امیر (1392). خوشنویسی و طراحی حروف، تهران: جمال هنر.
14
[15] سلدون، رامان؛ ویدوسون، پیتر (1384). راهنمای نظریة ادبی معاصر، ترجمة عباس مخبر، تهران: طرح نو.
15
[16] شهریاری، زهرا؛ تشکری، پریسا (1397ـ2018). مصاحبة شخصی با پریسا تشکری دربارة پوسترهای اجتماعی و محیط زیستی.
16
[17] فهیمیفر، علیاصغر و دیگران (1392). «ویژگیهای حروفنگاری فارسی در طراحی اعلان در گرافیک ایران»، فصلنامهنگره، ش 25، بهار، ص89ـ102.
17
[18] کاشانی، مجید (1395). «وقتی پای یک زن در میان است! دربارة پریسا تشکری و فعالیتهایش»، مجلة نشان، ش 37، پاییز، ص8ـ21.
18
[19] کپس، جئورگی (1382). زبان تصویر، ترجمة فیروزه مهاجر، تهران: مرکز.
19
[20] مکآفی، نوئل (1384). ژولیا کریستوا، ترجمة مهرداد پارسا، تهران: مرکز.
20
[21] مهرآیین، مصطفی (1391). «تحلیل متن در اندیشة کریستوا»، کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، ش 171، مرداد، ص 21ـ26.
21
[22] مهری، سایه (1388). «طراحان گرافیک نسل چهار»، پایاننامة کارشناسی رشتة ارتباط تصویری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران:دانشگاه تربیت دبیر شریعتی.
22
[23] مؤمنیراد، اکبر؛ علیآبادی، خدیجه؛ فردانش، هاشم؛ مزینی، ناصر (1392). «تحلیل محتوای کیفی در آیین پژوهش: ماهیت، مراحل و اعتبار نتایج»، فصلنامة اندازهگیری تربیتی، ش14، س 4، ص187ـ222.
23
[24] Ball, Mieke (1994). “Light in Painting, Dis-Semmination Art History“ in Deconstruction & The Visual Arts, New York: Cambridge University Press.
24
[25] Emerling, Jae(2005). Theory for Art History, Routledge,New York, Taylor &Francis Group.
25
[26] Guberman, Ross (ed.) (1996). Julia Kristeva Interviews, New York: Culumbia University Press.
26
[27] Kristeva, Julia (1982). Power of Horror: An Essay on abjection, Trans. Leon S. Roudiez, New York: Culumbia University Press, ny. PP 1-31.
27
[28] Kristeva, Julia (1991). Strrangers to Ourselves, Trans. Leon S. Roudiez, New YorkCulumbia University Press.
28
[29] Kristeva, Julia (1995). New Maladies of the Soul, Trans. Ross Guberman, New York: Culumbia University Press.
29
[30] Kristeva, Julia (2000). The Sense and Non-Sense of Revolt, Trans.Jeanine Herman, New York: Culumbia University Press.
30
[31] King, Ynestra (1983). “The Eco-Feminist Imperative‖“, in Caldecott and Lejand, Reclaim The Earth, London: Womens Press.
31
[32] Loeb, Monica (2002). Literary marriages: a study of intertextuality, Bern , New York: Peter Lang.
32
[33] Miller, Paul Allen (2004). Subjecting Verses: Latin Love Elegy and the of Science, In The Kristeva Reader . Ed. Toril Moi, Oxford: B. Palgrave Macmillan.Press
33
[34] www.parisatashakori.com, retrived (2019/02/23).
34
ORIGINAL_ARTICLE
نقد روانشناختی شخصیت اصلی زن فیلم رگ خواب (1396) از دیدگاه طرحوارۀ جفری یانگ
مقالة حاضر با هدف نقد روانشناختی فیلم رگ خواب از دیدگاه نظریة طرحوارة جفری یانگ انجام پذیرفته است. تلاش فیلمساز در بیان دنیای ذهنی شخصیت زن فیلم باعث شده بتوان فیلم را از دیدگاه طرحواره تحلیل کرد. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که چگونه میتوان حوادث زندگی قهرمان اصلی زن فیلم را براساس دیدگاه طرحواره تبیین کرد؟ اطلاعات بهکاررفته در این مقاله از طریق روش کتابخانهای و مشاهدة مستقیم و روش تحقیق به صورت توصیفیـ تحلیلی است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که وجود دو طرحوارة «رهاشدگی» و «وابستگی» در شخصیت زن فیلم را میتوان از عوامل مؤثر در مشکلات و حوادث تلخ زندگی او دانست. نیمة اول فیلم به چگونگی شکلگیری و تکرار این دو طرحواره در زندگی قهرمان زن اختصاص یافته است و در نیمة دوم فیلم حرکت به سمت تغییر و بهبود طرحوارهها را شاهدیم.
https://jwica.ut.ac.ir/article_73867_7718703e78adf9b8f75c018d553217be.pdf
2019-06-22
233
249
10.22059/jwica.2019.281443.1282
جفری یانگ
حمید نعمتالله
رگ خواب
طرحواره
نقد روانشناختی
فاطمه
شاهرودی
pajooheshhonar@yahoo.com
1
استادیار گروه پژوهش هنر دانشکدة هنر دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
LEAD_AUTHOR
[1] احسانپور، فاطمه (1397). طرحوارههای ناسازگار و انواع عشق در زنان، تهران: راه دکتری.
1
[2] آرنتز، آرنولد؛ خندرن، هنی فن (1394). طرحوارة درمانی برای اختلال شخصیت مرزی، ترجمة حسین زیرک، تهران: ارجمند.
2
[3] بایرامدوست، م. (25/2/98): http://maziyarjelveh.com/under-the-ceiling-of-smoke/
3
[4] برت، تری (1380). نقد عکس، ترجمة اسماعیل عباسی و کاوه میرعباسی، چ 2، تهران: مرکز.
4
[5] ــــــــــ (1391). نقد هنر: شناخت هنر معاصر، ترجمة کامران غبرایی، تهران: کتاب نشر نیک.
5
[6] جاکوب، گیتا؛ ون جندن، هانی؛ سیباور، لورا (1397). رهایی از الگوهای تفکر منفی (شناخت و رهایی از ذهنیتهای طرحوارهای)، ترجمة احمدعلی ناجی، تهران: نسل روشن.
6
[7] حاجی، فرید (24/2/98):
7
http://ravanhami.com/%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%C2%AD%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA%DB%8C-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D8%B1%DA%AF-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8/
8
[8] رفائلی، اِشکول؛ برنستین، دیوید؛ یانگ، جفری (1396). تندآموز طرحوارة درمانی، ترجمة مهدی فرجی، تهران: ارجمند.
9
[9] فارل، جوان؛ شاو، ایدا (1396). طرحوارة درمانی گروهی برای اختلال شخصیت مرزی: راهنمای درمان گامبهگام به همراه نکات کتاب تمرین بیمار، ترجمة سیده لیلا پورسمر، تهران: ارجمند.
10
[10] فرهادپور، لیلی (1396). «رگ خواب زیباهای خفته»، روزنامة شرق، س 14، ش 2903، ص14.
11
[11] قهاری، شهربانو (1396). تغییر طرحوارهها، تهران: رشد.
12
[12] مقدم، پویان (14/2/98):
13
http://www.migna.ir/news/41930/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%D9%8A%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%8A-%D9%81%D9%8A%D9%84%D9%85-%D8%B3%D9%8A%D9%86%D9%85%D8%A7%D9%8A%D9%8A-%D8%B1%DA%AF-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8
14
[13] یانگ، جفری؛ کلوسکو، جانت اس. (1396). زندگی خود را دوباره بیافرینید، ترجمة ساره حسینیعطار، تهران: شمشاد.
15
[14] یانگ، جفری (1391). شناخت درمانیِ اختلالات شخصیت: رویکرد طرحوارهمحور، ترجمة علی صاحبی و حسن حمیدپور، چ 3، تهران: ارجمند/ نشر آگه.
16
[15] یانگ، جفری؛ کلوسکو، ژانت؛ ویشار، مارجوری (1394). طرحواره درمانی: راهنمای کاربردی برای متخصصان بالینی، ج اول، ترجمة حسن حمیدپور و زهرا اندرز، چ 6، تهران: ارجمند.
17
[16] Beck, Aaron T., Alford, Brad A. (2009). Depression: Causes and Treatment, 2nd ed., Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
18
[17] Farrell, Joan M., Reiss, Neele, Shaw, Ida A. (2014). The Schema Therapy Clinician’s Guide: A Complete Resource for Building and Delivering Individual, Group and Integrated Schema Mode Treatment Progranms. West Sussex: Wiley Blackwell.
19
[18] Young, J. E. (1999). Cognitive Therapy for Personality Disorders: A Schema-Focused Approach. Sarasota, FL, US: Professional Resource Press.
20
[19] Young, J. E., Klosko, J. S., & Beck, Aaron T(foreword). (1994). Reinventing Your Life: The Breakthrough Program to End Negative Behavior and Feel Great Again, New York: Plume (a member of Penguin Putnam Inc).
21
[20] Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2003). Schema therapy: A practitioner's guide. New York: Guilford Press.
22
ORIGINAL_ARTICLE
بازخوانی هویت زنانه و اصل مادینۀ هستی در آثار هنرمند خودآموخته، پروین جلالی، برمبنای نظریۀ قطعه و تناقض لیندا ناکلین
کاربرد مضامین و محتوای زنانه در آثار هنرمندان زن امری بدیهی و متداول است و از این طریق هنرمند به بازیابی لایههای پنهان درون و هویت فردی خود و جامعه زنان دست مییابد. زنان هنرمند خودآموخته نیز در این میان توجهی ویژه به این امر از خود نشان میدهند. مام زمین و مادینگی هستی، که در همة ادوار تاریخ تمدن بشر مورداحترام بوده، در آثار هنرمند خودآموخته، پروین جلالی، نیز با تلفیق فرمها، تجلی زنانة آن به ظهور نشسته است. آثار این هنرمند در حال حاضر جایگاهی بینالمللی یافته و قابلیت رقابت با هنرمندان خودآموختة جهانی را دارد. این مقاله با بازخوانی هویت زنانه در آثار جلالی در نظر دارد به تحلیل صوری و محتوایی آثار او از منظر دو مفهوم قطعه و تناقض از آرای لیندا ناکلین بپردازد. یافتههای حاصل از مطالعه و تحلیل آثار این نقاش نشان میدهد که هنرمند بهمنظور نشاندادن هویت زنانه و جایگاه اجتماعی زن، تصویری فراواقعگرایانه از تلفیق فرمهای انسانی و گیاهی ارائه میدهد. در این آثار، مفهوم قطعه از طریق پیوندِ صفاتِ زنانه با مام طبیعت تصویر شده و مبحثِ تناقض نیز با نشانههایی چون: تقابلهای دوگانه، نمایش روایتگونه، آشفته و پرالتهاب از جهانِ معلقِ امروز و تأکید بر اصل مادینة هستی در ارتباط است. روش تحقیق این مقاله تحلیلیـ توصیفی است که براساس منابع کتابخانهای و مستندات تصویری و مصاحبه با هنرمند به نگارش درآمده است.
https://jwica.ut.ac.ir/article_73868_dd0b575afb0702802bba80092c218517.pdf
2019-06-22
251
269
10.22059/jwica.2019.275794.1217
تناقض
لیندا ناکلین
مفهومِ قطعه
هنرمند خودآموخته
هویت زنانه
پریسا
شاد قزوینی
shad@alzahra.ac.ir
1
دانشیار دانشکدة هنر، دانشگاه الزهرا(س)
LEAD_AUTHOR
مینا
ناظمزاده نراقی
mina.nazemzadeh.n@gmail.com
2
کارشناسی ارشد رشتة نقاشی، دانشگاه الزهرا(س)
AUTHOR
[1] اس نلسون، رابرت و شیف، ریچارد (1395). مفاهیم بنیادی تاریخ هنر، ترجمة مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: مینوی خرد.
1
[2] پیشگامیفرد، زهرا؛ قدسی، امیر (1389). «نظریههای فرهنگی فمنیسم و دلالتهای آن در جامعة ایران»، زن در فرهنگ و هنر، ش اول، ص 109ـ132.
2
[3] تقیپور، آرزو؛ یاوری، فریبا؛ مراثی، محسن (1398). «بازنمایی جنسیت در آثار نقاشان خودآموخته از منظر نشانهشناسی اجتماعی تصویر»، زن در فرهنگ و هنر، دورة 11، ش اول، ص 65ـ88.
3
[4] جابز، گرترود (1395). فرهنگ سمبلها، اساطیر و فولکلور، ترجمة محمدرضا بقاپور، تهران: اختران.
4
[5] چیتساز، نسیم (1390). «تأثیر و تأثر نگاه جامعهشناسانه بر روی هنرمندان نقاش زن معاصر ایران»، پایاننامة کارشناسی ارشد رشتة نقاشی، دانشکدة هنر دانشگاه الزهرا(س).
5
[6] خجسته، حسن (1387). «ساختاربندی هویت زنان»، پژوهش و سنجش، ش 14، ص 35ـ55.
6
[7] خیبری، فروغ؛ شیخ مهدی، علی (1394). «بررسی مفهوم هویت زنانه در ویدئوآرت با رویکرد روانکاوی لاکان (مطالعهای بر آثار پیپیلوتی ریست)»، زن در فرهنگ و هنر، دورة 7، ش2، ص 157ـ170.
7
[8] دونیس. ا. داندیس (1395). مبادی سواد بصری، ترجمة مسعود سپهر، چ 44، تهران: علمی.
8
[9] سجادی، سید مهدی (1383). «بررسی تطبیقی هویت زن از منظر مدرنیسم و پستمدرنیسم و دلالتهای آن»، دوماهنامة علمیـ پژوهشی دانشگاه شاهد، س 11 ش6، ص 43ـ54.
9
[10] سرلو، خوان ادواردو (1388). فرهنگ نمادها، ترجمة مهرانگیز اوحدی، چ 2، تهران: دستان.
10
[11] قیاسی، محمد و دیگران (1389). «توزیع قدرت در خانواده: ایدئولوژی مردسالاری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1389»، اولین همایش کشوری دانشجوی عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، تهران 22 مهر 1389.
11
[12] کوپر. جی. سی (1392). فرهنگ نمادهای آیینی، ترجمة رقیه بهزادی، تهران: علمی.
12
[13] گودرزی، مرتضی (1381). روش تجزیهوتحلیل آثار نقاشی، ج 2، تهران: عطایی.
13
[14] لاهیجی، شهلا؛ کار، مهرانگیز (1387). شناخت هویت ایرانی در گسترة پیش تاریخ و تاریخ، چ 4، تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
14
[15] لوشر، مارکس (1376). روانشناسی رنگها، ترجمة ویدا ابیدزاده، چ 12، تهران: درسا.
15
[16] مختاریان، بهار (1380). «نقش تغذیه و روند منطقی آن در اسطورة نخستین انسان»، ایرانشناسی، س 13، ش 50، ص 395ـ402.
16
[17] مصطفوی، شمسالملوک؛ علمدار، سمیه (1398). «لیندا ناکلین و نقد مفهوم سبک هنری متمایز زنانه»، مجلة کیمیای هنر، ش 6، ص 63ـ74.
17
[18] ناکلین، لیندا (1394). زن، هنر، قدرت، ترجمة سمیه رشوند و دیگران، منبع: www.asabsanj.com تاریخ بازبینی 6/3/1397.
18
[19] ناکلین، لیندا (1385). بدن تکهتکهشده: بهمثابة استعارهای از مدرنیته، ترجمة مجید اخگر، تهران: حرفة هنرمند.
19
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر تحولات اجتماعی و فرهنگی در دورههای صفوی و قاجار بر چهرهنگاری و پیکرهنگاری زن
در دورة صفوی و قاجار، به سبب ارتباط با غرب، تمایل دربار به تجربة دنیای مدرن و اشتیاق جهان غرب به شناخت دنیای شرق نوعی دوگانگی سنتی و مدرن در بسیاری از مناسبات اجتماعی، فرهنگی و هنری جامعه نمایان شد که این روند بر وضعیت زنان و حضور آنها در عرصههای اجتماعی نیز تأثیرگذار بود. چهرهنگاری در نقاشی ایرانی براساس الگوی مشخصی بوده است. آنچه در این پژوهش مطالعه شده، چهرة زن در نگارگریهای این دو دوره است. این مقاله در پی یافتن پاسخ این پرسشهاست: نمایش ویژگیهای زنانه در نقوش دورة صفوی و قاجار به چه صورت بوده است؟ چه تفاوتهای بین آنها در این دو دوره وجود داشته است؟ نتایج نشان میدهد که زن در آثار نگارگری پیش از قاجار، اغلب جایگاهی مثالی و اسطورهای داشته و از نظر نوع طراحی غیرواقعگرایانه ترسیم میشده و ارزش بصری آن همچون دیگر عناصر نگاره بوده است، ولی در اواخر دورة صفوی و دورة قاجار، بر اثر ارتباط با غرب، شاهد تغییر در نوع نگرش به نقاشی و درنتیجه توجه به واقعگرایی در ترسیم پیکرة زنان و همچنین شکلگیری آثار تکنگاره شده است؛ که این تغییرات به ارائة تصویری نو از زن در نقاشی ایرانی منجر شد. روش تحقیق توصیفیـ تحلیلی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات کتابخانهای است.
https://jwica.ut.ac.ir/article_73869_c2ad70f6df09f2fca93b6ef6bf0090bb.pdf
2019-06-22
271
286
10.22059/jwica.2019.264119.1132
پیکره نگاری
چهره نگاری
زن
صفوی
قاجار
مرضیه
رشیدی
marzieh.rashidi70@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه آموزشی هنر، دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه سیستان و بلوچستان
LEAD_AUTHOR
علیرضا
طاهری
artaheri@arts.usb.ac.ir
2
دانشیار دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه سیستان و بلوچستان
AUTHOR
[1] آژند، یعقوب (1384). مکتب نگارگری تبریز و «قزوینـ مشهد»، تهران: فرهنگستان هنر.
1
[2] ــــــــــ (1377). دوازده رخ: یادنگاری دوازده نقاش نادرهکار ایران، تهران: مولی.
2
[3] پاکباز، روئین (۱۳۸۴). نقاشی ایرانی از دیرباز تا امروز، تهران: زرین و سیمین.
3
[4] ــــــــــ (1385). دایرةالمعارف هنر، تهران: سازمان چاپ و انتشارات فرهنگ و ارشاد اسلامی.
4
[5] توکلیفر، مریم (1388). «بررسی تصویر زن در نقاشیهای عهد فتحعلی شاه قاجار»، پایاننامة کارشناسی ارشد نقاشی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
5
[6] حسنوند، محمدکاظم؛ آخوندی، شهلا (1391). «بررسی سیر تحول چهرهنگاری در نگارگری ایران تا انتهای دورة صفوی»، نگره، ش24، ص 15ـ36.
6
[7] رضایی، فائزه؛ نظری ارشد، رضا و دیگران (1395). «مقایسة تصویر زن در هنر دورة صفوی و قاجار»، مطالعات باستانشناسی دوران اسلامی، ش1، ص75ـ90.
7
[8] زابلینژاد، هدی (1387). «بررسی نقوش اصیل قاجاری»، تهران، ش 78، ص140ـ169.
8
[9] زکی، محمدحسن (1384). چین و هنرهای اسلامی، ترجمة غلامرضا تهامی، تهران: فرهنگستان هنر.
9
[10] زنگی، بهنام (1384). «تفکر شیعی و تأثیر آن بر جایگاه زن در نقاشی ایران معاصر»، فصلنامة بانوان شیعه، ش5، ص105ـ122.
10
[11] سیدرضوی، نسرین؛ حسنوند، محمدکاظم (1384). «طراحی در نگارگری سنتی ایران»، جلوة هنر، ش 25.
11
[12] کنبای، شیلا (1378). نقاشی ایران، ترجمة مهدی حسینی، تهران: دانشگاه هنر.
12
[13] گاردنر، هلن (1391). هنر در گذر زمان، ترجمة محمدتقی فرامرزی، تهران: مؤسسة انتشارات نگاه.
13
[14] محمدحسن، زکی (1377). هنر ایران در روزگار اسلامی، ترجمة ابراهیم اقلیدی، تهران: صدای معاصر.
14
[15] مقدماشرفی، م (1386). بهزاد و شکلگیری مکتب مینیاتور بخارا در قرن 16 میلادی، ترجمة نسترن زندی، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
15
[16] ولش، آنتونی (1385). شاه عباس و هنرهای اصفهان، ترجمة احمدرضا تقا، تهران: فرهنگستان هنر.
16
[17] هارت، فردریک (1382). سی و دو هزار سال تاریخ هنر، ترجمة موسی اکرمی و دیگران، تهران: پیکان.
17
[18] هنریمهر، فاطمه؛ دادور، ابولقاسم؛ مظاهری، مهرانگیز (1385). «صورت زن در نگارگری معاصر (نوین)»، کتاب ماه هنر، ص52ـ59.
18
[19] یاسینی، راضیه (1392). تصویر زن در نگارگری، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
19
[20] Bear, Eva (1999).” Human Figure in Early Islamic Art“, Some Preliminary Remarks, Muqarnas, Vol.16, PP 32-41.
20
[21] Broklyn Museum, (n. d.), Open Collection, Retrieved October 03, 2015 from http://www.broklynmuseum.org/opencollection/collections/
21
[22] Diba, Leyla; Ekhtiar, Maryam (1998). Royal Persian Paintings: The Qajar epoch 1758-1925, Brooklyn: I.B.Tauris Publication.
22
[23] --------- (2003). Lifting the Veil from the Face of Depiction: The Represention of Women in Persian Painting, Women in Iran from the Rise of Islam to 1800, Edited by Guity Nashat and Lois Beck, University of Illinois Press.
23
[24] Floor, Willem (1999). ”Art (Naqqashi) and Artist (Naqqashan) in Qajar Persia“, Muqarnas, Vol. 16, PP 125-157
24
[25] Farhad, Massumeh (2010). ”Searching for the New: Later Safavid Painting and the Suz u Godaz (Burning and Melting) by Nau' I Khabushani“, The Jornal Of Walters Art Museeum, Vol.59, PP 115-130.
25
[26] Hillenbrand, Robert (2000). Persian Painting: From the Mongols to the Qajar, London: I.B. Tauris Publicacion.
26
[27] Artibition Website (2018). http://arthibition.net/en/product/show/919/
27
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی روند مشارکت زنان در انتخابات مجلس شورای اسلامی (دورههای 8، 9 و 10) (مطالعۀ موردی: شهر تهران)
جغرافیای انتخابات از مباحث مهم جغرافیای سیاسی است که از طریق همین گزینشهای سیاسی مهمترین افراد سیاسی کشور بهصورت رسمی انتخاب میشوند. چنانچه یک کشور مانع مشارکت بعضی مردم در انتخابات شوند، این نظام دموکراتیک نیست. یکی از وجوه مهم دموکراتیکبودنِ نظام سیاسی حضور و فعالیت زنان در عرصههای سیاسی است و در این میان نحوة برخورد و رفتار جامعه با زنان از شاخصهای مهم توسعۀ سیاسی و اجتماعی در آن جامعه است که شرایط را برای حضور فعال و مشارکت مؤثر زنان و بهرهگیری جدیتر از قدرت، تفکر، ابداع و خلاقیت آنها فراهم میآورد. ازاینرو، با درک اهمیت مشارکت سیاسی زنان، هر کشوری باید تلاش کند موانع فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مشارکت زنان را رفع کند و زمینۀ دستیابی به رشد و شکوفایی جامعه در همۀ عرصهها را فراهم آورد. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی میزان مشارکت زنان در انتخابات مجلس شورای اسلامی طی سه دورة متوالی 8، 9 و 10 است. جامعة آماری این تحقیق شامل آن دسته از مدیران و کارشناسان مراکز مطالعات و پژوهش زنان در ارگانهای مختلف و همچنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استادان دانشگاه بودند که با موضوع بررسیشدة این پژوهش در ارتباط بودند. روش انتخاب این افراد بهصورت تمامشمار در دسترس تعیین شد (38 =N). ابزار گردآوری اطلاعات پژوهش پرسشنامة محققساخته بود که براساس مطالعة اکتشافی تدوین شد. در این مطالعه، پنج عامل اقتصادی، اجتماعیـ فرهنگی، سیاسی، جغرافیایی و شخصیتی و یک شاخص موانع موجود بر مشارکت زنان در انتخابات مجلس شورای اسلامی شناسایی شدند. تجزیه و تحلیل یافتههای این تحقیق بر پایة نرمافزار Spss25 و آزمون تی تکنمونهای، رگرسیون خطی ساده، رتبهبندی فریدمن و تحلیل استنباطیـ توصیفی استوار بود.
https://jwica.ut.ac.ir/article_73870_883c33b316de955c196d949d0890fbee.pdf
2019-06-22
287
307
10.22059/jwica.2019.281225.1279
انتخابات
زنان
شهر تهران
مجلس شورای اسلامی
مشارکت
کیومرث
یزدانپناه درو
kyazdanpanah@ut.ac.ir
1
استادیار دانشکدة جغرافیا، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
ندا
عسگری
neda.asgari@ut.ac.ir
2
دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا، دانشگاه تهران
AUTHOR
[1] اسلامی، سعید؛ صائبی، غلامرضا (1394). «بررسی رفتار انتخاباتی زنان در ایران (مطالعۀ موردی: رفتار انتخاباتی زنان شهر رشت در انتخابات ریاستجمهوری ایران دورههای دهم و یازدهم، سالهای 1388 و 1392)»، مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دورة 4، ش 3، پاییز، ص477ـ499.
1
[2] باستانی، سوسن؛ موسوی، مرضیه؛ حسینپور، فاطمه (1394). «جنسیت و توسعه در کشورهای اسلامی نفتی و بدون نفت»، فصلنامة برنامهریزی رفاه و توسعة اجتماعی، ش 23، تابستان، ص 123ـ151.
2
[3] پالیزان، محسن (1390). «بررسی میزان تمایل به مشارکت سیاسی دانشجویان و عوامل مؤثر بر آن»، فصلنامة سیاست، دورة 41، ش 2، ص 33ـ49.
3
[4] پیشگاهیفرد، زهرا (1384). جزوة درسی جغرافیای انتخابات، دانشگاه تهران.
4
[5] پیشگاهیفرد، زهرا؛ کیانی، وحید (1394). «تحلیل جغرافیایی نمایندگی زنان در انتخابات مجلس شورای اسلامی (دورة اول تا نهم مجلس، 1358ـ1391)»، پژوهشنامۀ زنان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، س 6، ش اول، بهار، ص 53ـ73.
5
[6] پیشگاهیفرد، زهرا؛ لطفی، حیدر (1386). «تحلیلی بر مشارکت در انتخابات ریاستجمهوری ایران (مطالعة موردی: استان سمنان)»، فصلنامة علمیـ پژوهشیجغرافیایی سرزمین، س 4، ش 15، پاییز، ص 93ـ102.
6
[7] جعفرینیا، غلامرضا (1391). «بررسی عوامل اقتصادیـ اجتماعی مؤثر بر میزان مشارکت سیاسی شهروندان شهر خورموج»، پژوهشنامة علوم سیاسی، س 7، ش 2، ص 87ـ122.
7
[8] رضویالهاشم، بهراد (1388). «تحلیل جایگاه مشارکت زنان در فرایند توسعۀ سیاسیـ اجتماعی انقلاب اسلامی ایران»، کتاب ماه علوم اجتماعی، ش 21، آذر، ص 60ـ73.
8
[9] سرآمد، محمدحسین؛ یوسفزاده، منیره؛ فرزام، رضا؛ موسوی، زهرا (1392). دستنامة آموزشی انتخابات، نشر مولانای بلخی.
9
[10] قاسمی، حاکم؛ معالی، فاطمه (1393). «عوامل محدودماندن مشارکت سیاسی زنان (بررسی عوامل محدودماندن تعداد نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی از دیدگاه زنان)» پژوهشنامۀ علوم سیاسی، س 10، ش اول، زمستان، ص 123ـ156.
10
[11] قاضی، ابوالفضل (1388). بایستههای حقوق اساسی، تهران: میزان.
11
[12] قصیری بهمند، سودابه (1391). «زنان و مشارکت سیاسی»، نشریۀ مهیار، ش 89، خرداد.
12
[13] گاردنر، ویلیام (1386). جنگ علیه خانواده، ترجمة معصومه محمدی، تهران: انتشارات دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
13
[14] لیپست، مارتین؛ دوز، رابرت (1373). جامعهشناسی سیاسی، ترجمة محمدحسین فرجاد، تهران: توس.
14
[15] میلبراث، لستر؛ گوئل، لیل (1386). مشارکت سیاسی، ترجمة رحیم ابوالحسنی، تهران: میزان.
15
[16] Almond & Verba. (1975). Civic Culture, Princeton University Press.
16
[17] Barkan, S. E (1999). “Race, Issue Engagement and Political Participation”, Race and Society, No1: PP 63-76.
17
[18] Huntington.S, (2000). Third Wave of Democracy in the End of Twenty Century, Translate by shahsa, Tehran: Rozaneh Pub [Persian].
18