مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2
3
2011
02
20
درآمدی بر تاریخچه ی مطالعات زنان در باستان شناسی
5
17
FA
کمال الدین
نیکنامی
kniknami2@ut.ac.ir
محمدرضا
سعیدی هرسینی
mohamadreza_sharsiny@yahoo.com
مریم
دژم خوی
mdezhamkhooy2@gmail.com
پژوهش حاضر به بررسی تحولات دانش باستان شناسی در نیمه دوم قرن بیستم می پردازد. در این زمان تحت تأثیر جنبش های آزادی زنان و تحولات انجام شده در سایر علوم انسانی و اجتماعی مطالعات زنان به صورت یک دغدغه مطالعاتی وارد قلمرو مطالعات باستان شناسی شد. نگارش حاضر به بررسی سیر تاریخی شکل گیری و تحول رویکردهای مطالعات زنان در دانش باستان شناسی، اهمیت آن در گسترش چارچوب نظری دانش باستان شناسی و ارایه قابلیت های تحلیلی نوین میپردازد. روزآمد شدن چارچوب های نظری دانش باستان شناسی، تغییر نگرش نسبت به نقش زنان در جوامع گذشته و ارتقا جایگاه پژوهشگران زن در جامعه باستان شناسی از مهم ترین دستاوردهای پرداختن به مطالعات زنان بوده است. نکته ای که ذکر آن در این جا ضروری است این است که مفهوم جنسیت در حوزه مطالعات علوم اجتماعی با آن چیزی که در باستان شناسی از آن استفاده می کنیم اندکی تفاوت دارد. در علم باستان شناسی واژه «باستان شناسی جنسیت» اغلب به رویکرد نوینی اطلاق می گردد که مبانی آن را مطالعه و تحلیل نقش زنان یا مردان (اغلب زنان) در فرایند و توسعه جوامع گذشته تشکیل می دهند و ما در این مقاله به موضوع جنسیت از دیدگاه باستان شناسی آن توجه کرده ایم.
باستان شناسی,باستان شناسی جنسیت,مطالعات زنان
https://jwica.ut.ac.ir/article_22068.html
https://jwica.ut.ac.ir/article_22068_8aa5cef90008f9f05d6ebe1c68bb6e67.pdf
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2
3
2011
02
20
نابرابری های جنسیتی و طبقاتی در اندیشه ی پروین اعتصامی
19
35
FA
ابوالفضل
ذوالفقاری
zolfaghariab@gmail.com
مسلم
میرزایی
mirzaei1400@gmail.com
پروین اعتصامی شاعری است که از دوران نوجوانی با بهره گیری هنرمندانه از نظم و ادبیات فارسی، به انتقاد از شرایط موجود و بیان کاستی های جامعه خویش می پردازد، دیوان اشعارش به عنوان تنها یادگار از او، سرشار از مناظره ها، تمثیل ها و کنایه ها با مضامین اجتماعی است. در این مقاله به بررسی جامعه شناختی نابرابری های اجتماعی و طبقاتی از نگاه پروین اعتصامی پرداخته و سعی در معرفی اجمالی دیدگاه او در این مورد می شود. هم چنین از شرایط سیاسی و اجتماعی که پروین از آن ها متأثر بوده صحبت شده و از نگاه او به زن و نظریه اش در باب رهایی زنان و ظلم ستیزی پروین، مطالبی ارایه می شود.
فمینیست.,نابرابری اجتماعی,نابرابری جنسیتی,نابرابری طبقاتی
https://jwica.ut.ac.ir/article_22069.html
https://jwica.ut.ac.ir/article_22069_e8f52a38368477d9e725fa0878b84129.pdf
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2
3
2011
02
20
شیوه های مختلف مقاومت مردم ایران در برابر دستور حکومتی کشف حجاب در دوره ی اول پهلوی
37
56
FA
غلامرضا
جمشیدیها
gjamshidi2@ut.ac.ir
لیلا
نجفیان رضوی
leylanajafianrazavi@yahoo.com
پس از روی کار آمدن رضاخان و تشکیل حکومت قدرتمند مرکزی، زمینه برنامه ریزی برای انجام اصلاحات در ایران فراهم شد. از جمله این اصلاحات بهبود وضعیت زنان در جامعه بود که با هدف شبیه سازی ایران به غرب انجام می گرفت و از این رو کشف حجاب و تغییر وضعیت ظاهری مردم در این راستا قابل فهم و توضیح است. در پژوهش حاضر پس از بررسی چگونگی مخالفت مردم با دستور کشف حجاب با استفاده از روش کتابخانه ای و تطبیق آن با شاخصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، روانی و اقتصادی مقاومت در برابر تغییرات، این نتیجه حاصل شد که پایبندی مردم به اعتقادات و ارزش های دینی و دیگر عوامل فرهنگی اصلی ترین دلیل مخالفت مردم ایران با کشف حجاب بوده است. ضمن آنکه شاخصه های اجتماعی، روانی و حتی اقتصادی نیز در رده های بعدی تأثیرگذاری در عدم استقبال از کشف حجاب در ایران بوده اند
تغییرات,رضاشاه,کشف حجاب,مردم.,مقاومت
https://jwica.ut.ac.ir/article_22070.html
https://jwica.ut.ac.ir/article_22070_305748e69682560280b530b196af0784.pdf
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2
3
2011
02
20
اسطوره های دینی در شعر زنان فلسطینی
57
76
FA
عزت
ملاابراهیمی
0000-0001-9618-7508
mebrahim@ut.ac.ir
استفاده از مفاهیم اساطیری به ویژه اسطوره های انبیاء و پیام آوران الهی در میان شعرای زن فلسطینی کاربرد فراوانی دارد و در موارد بسیاری منبع الهام آنان بودهاست. گرچه اسطوره ها خاستگاهی باستانی دارند، اما به افکار و اندیشههای شاعر معاصر گسترهای ژرف میبخشند و شاعر نیز با پردازشی جدید میکوشد تا رنگ زمان و مکان خود را بر آن ها فرو ریزد. از این رو در اکثر چکامههای بلند سرایندگان زن فلسطینی میبینیم که فکر و خیال شاعران آکنده از انگارهها و آموزههای اساطیری است؛ انگارههایی که از آغازترین لحظات در صبح دم آفرینش شروع میشوند و تا واپسین لحظات عمر شاعر ادامه مییابند. لذا این پژوهش به تبیین جهانشناسی اساطیری شعر زنان فلسطینی و نحوهی کاربرد اسطوره های پیامبران الهی در سروده های آنان می پردازد.
https://jwica.ut.ac.ir/article_22071.html
https://jwica.ut.ac.ir/article_22071_3eb18610e9e840e23a7dd28b9063e7cd.pdf
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2
3
2011
02
20
جایگاه زن در ادبیات نمایشی دفاع مقدس از دید نظریه فمینیستی
77
96
FA
مهدی
حامدسقایان
saghayan20022@yahoo.com
میثم
مطهری
m.motahary@modares.ac.ir
نظریه فمینیسم به عنوان یکی از نظریه های مطرح عصر حاضر، تلاش دارد مطالعات جهان پیرامون خود را در معرض پرسشی اساسی قرار دهد: «درباره زنان چه می دانیم؟» از درون این پرسش سوال های مهم دیگری مطرح می شود: موقعیت زنان چگونه است؟ و زنان در این موقعیت ها، چه تأثیری دارند و چه می کنند؟ در این مقاله به نقد و بررسی ادبیات نمایشی دفاع مقدس با تأکید بر جایگاه زن در شش نمایشنامهی شاخص از این جریان هنری معاصر ایران خواهیم پرداخت. با آنکه دفاع مقدس ملت ایران بدون هیچ گونه تمایز جنسیتی، زنان و مردان را درگیر خود ساخته بود، اما جایگاه زنان در نمایشنامه های دفاع مقدس؛ متزلزل و میزان تأثیرگذاری آنان در زندگی فردی و اجتماعی در دنیای متن آثار نمایشی، کم اهمیت تصویر شده است. تحلیل کارنامه سی ساله ادبیات نمایشی دفاع مقدس چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی، بر اساس روی کردهای لیبرال فمینیسم تا فمینیسم اسلامی، نشان میدهد این آثار نتوانسته اند بازتاب دهنده جایگاه واقعی زن و نقش غیرقابل انکار او در دوران جنگ و پس از آن، باشند.
ادبیات نمایشی,تئاتر دفاع مقدس,جایگاه زن.,نظریه فمینیسم
https://jwica.ut.ac.ir/article_22072.html
https://jwica.ut.ac.ir/article_22072_3f7c1aac00480ed7843dc481fd6d70f9.pdf
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2
3
2011
02
20
شخصیت پردازی زن در ادبیات داستانی نجیب کیلانی
97
116
FA
صلاح الدین
عبدی
s.abdi57@gmail.com
شهلا
زمانی
shahlazamani10@yahoo.com
نجیب کیلانی اولین نویسنده ای است که در داستانهای خود به مشکلات مسلمانان فراتر از مرزهای جهان عرب پرداخته و رمانهای آوانگاردانه خود مثل «لیالی ترکستان»، «عذراءجاکرتا» و «عمالقة الشمال» را به این موضوعات اختصاص داده است که حوادث آنها - به ترتیب - در ترکستان، اندونزی و نیجریه اتفاق می افتد. او در این رمان های آوانگارادنه مبارزه ملتهای معاصر مسلمان را ضداستعمار به تصویر کشیده است و در این مبارزات سهم فراوانی را به زنان مسلمان داده که همپای مردان مبارزه می کنند و بر عقیده و مذهب خود پافشاری می-کنند. زندگی آن ها، فقط در چهارچوب خانه منحصر نمی شود، بلکه پابه پای مردان مبارزه می-کنند. مبارزه آن ها یا شفاهی، یا مسلحانه و یا عقیدتی است. در هر رمان، یک شخصیت اصلی زن وجود دارد، شخصیت هر سه زن، مرکب است. کیلانی، برای شخصیت پردازی از دو شیوهی مستقیم و غیرمستقیم استفاده کرده است. وی برای شخصیت های اصلی بیشتر از عنصر راوی، گفت وگو و توصیف اعمال و رفتار، و برای شخصیت های فرعی بیشتر از شیوه غیرمستقیم، توصیف رفتار، چهره و گفت وگو بهره برده است. همچنین کیلانی توانسته انسجامی ویژه بین عملکرد اشخاص داستانی با اسم شان برقرار کند، چنان که اعمال و رفتار شخصیتهای داستان، شاهدی گویا بر نام شان می باشد. او توجه زیادی به توصیف سیمای ظاهری زنان ندارد، بلکه بیشتر خصوصیات باطنی شان را به تصویر کشیده است، جزئیاتی که در توصیف شخصیت های زن ارایه داده، بیانگر اطلاعات وسیعش از جایگاه زن در اسلام است.
ادبیات داستانی,رمان های آوانگاردانه,زن,شخصیت پردازی,نجیب کیلانی.
https://jwica.ut.ac.ir/article_22073.html
https://jwica.ut.ac.ir/article_22073_699f9757e74d01a6c7da4a10185eff41.pdf
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در فرهنگ و هنر
2538-3108
2538-3116
2
3
2011
02
20
بررسی وضعیت زن در خانواده و جامعه دوره ساسانی
117
131
FA
کریم
گلشنی راد
vilarayaneh@yahoo.com
بسیاری از نویسندگان و محققین معاصر از جمله بارتلمه، نویسنده کتاب «زن در حقوق ساسانی» و کریستن سن نویسنده کتاب «ایران در زمان ساسانیان»، معتقدند که وضعیت زنان در دوره ساسانی بسیار بد بود و با آن ها مانند بردگان و اشیاء برخورد می شد. با مطالعه منابع مذهبی و غیرمذهبی مربوط به دوره ساسانی، از جمله اوستا و ماتیکان هزارداتستان، متوجه می شویم که زن در دوره ساسانی می توانست در دادگاه شهادت بدهد، هنگام ازدواج نظر دختر را جویا می شدند و پدر حق نداشت دختر خود را به زور شوهر دهد، حتی دختر می توانست بدون اجازه والدین خود با شخص مورد علاقه ازدواج نماید، زن وقتی ازدواج می نمود می توانست به کارهای اقتصادی بپردازد و حتی شوهر خود را طلاق دهد. بنابراین مشخص می شود که زن در آن دوره دارای مقامی مناسب در جامعه بوده است.
ازدواج,حقوق,دورهی ساسانی,زن,طلاق,قانون
https://jwica.ut.ac.ir/article_22074.html
https://jwica.ut.ac.ir/article_22074_f08b20c01aa727be02eb2e1eb7c29387.pdf