TY - JOUR ID - 24398 TI - تحلیل تجربه‌های زنانه از رانندگی (مطالعه‌ای کیفی پیرامون دلایل و پیامدهای رانندگی زنان) JO - زن در فرهنگ و هنر JA - JWICA LA - fa SN - 2538-3108 AU - هوشنگی, طاهره AU - شهابی, محمود AD - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی AD - استادیار مطالعات فرهنگی Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 4 IS - 2 SP - 65 EP - 84 KW - اتومبیل KW - انگیزه‌ KW - پیامد رانندگی. KW - جنسیت KW - نظریۀ مبنایی DO - 10.22059/jwica.2012.24398 N2 - اتومبیل یکی از مهم‌ترین جلوه‌های فناوری مدرن و حاوی پیام‌های فرهنگی و اجتماعی متعددی است که در پیوند با مفاهیمی چون جنسیت، قومیت، سن، طبقه و...، بسته به نیاز و انگیز? کاربران مورد بازخوانی‌های مختلف قرار می‌گیرد. از آنجا که هدف این پژوهش، تحلیلی جنسیتی از استفاد? اتومبیل بین کاربران زن است، در ابتدا رابط? مفهومی جنسیت و اتومبیل مورد بررسی قرار گرفته و سپس با بهره‌گیری از «نظریه‌ی مبنایی» و از طریق مصاحب? عمیق و نیمه ساختار‌مند با 15 نمون? زن دارای خودروی شخصی و تحلیل داده‌ها، دلایل و پیامدهای رانندگی زنان، با رویکردی توصیفی_ تفسیری بیان شده است. در نهایت نتیج? پژوهش بیانگر آنست که در کنش روزمر? رانندگی زنان، انگیزش‌هایی چون امنیت، کسب درآمد، ارتباطات و تمایلات مصرفی دخالت مستقیم دارد که تأثیراتی را در هویت فردی و اجتماعی آنان در پی خواهد داشت. UR - https://jwica.ut.ac.ir/article_24398.html L1 - https://jwica.ut.ac.ir/article_24398_6d37da98dbf44248a337ca9762dc741a.pdf ER -