TY - JOUR ID - 51670 TI - بررسی علل تمایل زنان به دوره‏ های کارشناسی ارشد از منظر تمایل‏ های علمی و خانوادگی و میزان برآورده‌شدن آن از طریق برنامه ‏های درسی دوره‏ ها JO - زن در فرهنگ و هنر JA - JWICA LA - fa SN - 2538-3108 AU - خیراللهی, آسیه AU - نصر اصفهانی, احمدرضا AU - نیلی, محمدرضا AD - کارشناس ارشد برنامه‌ریزی آموزشی دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان AD - استاد گروه علوم تربیتی دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان AD - استادیار گروه علوم تربیتی دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 6 IS - 1 SP - 119 EP - 134 KW - زنان KW - دورۀ کارشناسی ارشد KW - علاقه به علم و رشد شخصی KW - بهبود زندگی خانوادگی KW - انتظار KW - برنامة درسی DO - 10.22059/jwica.2014.51670 N2 - هدف کلی این پژوهش بررسی علل افزایش ورود زنان به دوره‏های کارشناسی ارشد از منظر تمایل‏های علمی و خانوادگی و میزان برآورده‌شدن آن از طریق برنامه‏های درسی دوره‏ها در دانشگاه اصفهان است. روش به‌کار‌رفته ترکیبی (کمی‌ـ کیفی) است و ابزار استفاده‌شده پرسشنامۀ محقق‌ساخته و مصاحبۀ نیمه‌سازمان‌یافته است که روایی آن‏ها از طریق نظر متخصصان و پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و 89/0 برآورد شده است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان زن سال آخر دورۀ کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 1390ـ1391 بوده و حجم نمونۀ پژوهش با استفاده از فرمول حجم نمونۀ کوکران 254 نفر برآورد شده است. یافته‏های کمّی بیانگر مؤثر‌بودن عامل‏‏ علاقه به علم و رشد شخصی و بی‌تأثیربودن بهبود زندگی خانوادگی در ورود به دورۀ ارشد است. همچنین، یافته‏ها نشان داد متغیرهای جمعیت‌شناختی بر میزان تأثیر مؤلفه‏ها تأثیری نداشت.  نتایج کمّی در رابطه با میزان برآورده‌شدن انتظارهای از طریق برنامۀ درسی بیانگر آن بوده که برنامۀ درسی انتظار دانشجویان را برآورده نکرده است. UR - https://jwica.ut.ac.ir/article_51670.html L1 - https://jwica.ut.ac.ir/article_51670_9e4b7b31e24e56b6455f2be6a5878d64.pdf ER -