TY - JOUR ID - 60313 TI - بازنمایی روابط درونی خانواده درپنج فیلم سینمای دهۀ 1380 ایران JO - زن در فرهنگ و هنر JA - JWICA LA - fa SN - 2538-3108 AU - آقابابایی, احسان AU - خادم الفقرایی, مهوش AD - استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان AD - کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه اصفهان Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 8 IS - 2 SP - 171 EP - 192 KW - بازنمایی KW - تحلیل روایت KW - خانواده KW - دهۀ هشتاد KW - سینمای ایران DO - 10.22059/jwica.2016.60313 N2 - روابط اعضای خانوادة ایرانی، متناسب با شرایط جدید، در سال‌های کنونی تغییر کرده و در حال شکل‌پذیری به گونه‌ای جدید است. سینمای ایران با خلق کلیشه‌هایی از روابط، شخصیت‌ها و موقعیت‌ها، نقش مهمی در برساخت ذهنی انسان ایرانی به روابط خانوادگی دارد. در همین زمینه، این مقاله به دنبال توصیف بازنمایی روابط عمودی و افقی اعضای خانواده در فیلم‌ها، تفسیر کنش‌های اعضای خانواده در موقعیت‌های بحران و حل مسئله و تفسیر پیوند وضعیت خانواده در فیلم‌ها با شرایط اجتماعی و سیاسی دهة هشتاد است. روش استفاده‌شده، تحلیل روایت است که با کمک نظریة چتمن سامان یافته و حجم نمونه متشکل از پنج فیلم شام آخر (1380)، تب (1382)، رؤیای خیس (1384)، کنعان (1386) و هفت دقیقه تا پاییز (1388) از دهة هشتاد است. نتایج حاکی از آن است که خانوادۀ بازنمایی‌شده، خانواده‌ای بحران‌زده است. کنش‏های خشونت‌آمیز و رخداد طلاق، این بحران را نمایندگی می‏کنند و فاصله‌گیری از نقش‏های سنتی و فردگرایی دلایل این بحران‌اند. در این بین، سینمای ایران در موقعیت‌های بحران به جای حل مسئلۀ مورد نظر، یا با بازگشت به سنت‌ها به شکل موقت، آن را به تأخیر می‌اندازند یا با ایجاد ابهام در روابط و نقش‌ها به تشدید بحران منجر می‌شود. UR - https://jwica.ut.ac.ir/article_60313.html L1 - https://jwica.ut.ac.ir/article_60313_e447412707c5ed2e7df992256f05e4de.pdf ER -