TY - JOUR ID - 60319 TI - بررسی آگاهی و درک زنان جوان تحصیل کرده به خرید و مصرف پایدار پوشاک (مطالعۀ موردی: دانشکدۀ هنر دانشگاه الزهرا(س)) JO - زن در فرهنگ و هنر JA - JWICA LA - fa SN - 2538-3108 AU - داوری, روشنک AU - طالب پور, فریده AU - دادور, ابوالقاسم AU - افهمی, رضا AD - دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا(س) AD - استاد گروه طراحی پارچه و لباس، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا(س) AD - استاد گروه پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا(س) AD - دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه تربیت ‏مدرس Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 8 IS - 2 SP - 281 EP - 300 KW - آگاهی مصرف‌کننده KW - پایداری KW - پوشاک KW - زنان KW - مصرف پایدار DO - 10.22059/jwica.2016.60319 N2 - خرید و مصرف پایدار پوشاک، با توجه به حجم عظیم تولیدات این صنعت و مشکلات ناشی از آن و نقش فعال زنان در این حوزه، از مسائل مهم دنیا، به‌خصوص کشور ایران با جمعیت جوان، در مسیر توسعۀ پایدار است. هدف، بررسی میزان آگاهی و درک زنان جوان تحصیل‌کردۀ متخصص از پایداری و تأثیر آن بر خرید و مصرف پوشاک است. پژوهش، توصیفی پیمایشی با داده‏های پرسش‌نامه‏ای از جامعۀ دانشجویان دختر سال آخر مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد سه رشتۀ طراحی پارچه، طراحی لباس و طراحی صنعتی دانشگاه الزهرا(س) (100نفر) و حجم نمونۀ 80 نفر است. پرسش‌ها با طیف پنج‏تایی لیکرت و آلفای کرونباخ 735/0، طراحی و نرم‏افزار آماری برای تحلیل استفاده شد. طبق یافته‏ها، با وجود تمایل زیاد برای خرید و مصرف پایدار پوشاک، آگاهی کافی و جامعی در این زمینه وجود ندارد. اطلاعات در مقولۀ پایداری، درراستای مسائل معمول زیست‏محیطی است. دیدگاه‌ها و عملکرد مخالف پایداری در خرید و مصرف به‌وضوح دیده می‏شود که نشان از نیاز به آگاهی‏بخشی کامل‏تر و دقیق‏تر دارد. افزایش آگاهی و درک این گروه از مصرف‏کنندگان از خرید و مصرف پایدار پوشاک به‌منزلۀ متخصصان آینده این صنعت، می‏تواند موجب بهبود راهبردهای تولید، خرید و مصرف منطبق بر اصول توسعۀ پایدار در آینده شود. UR - https://jwica.ut.ac.ir/article_60319.html L1 - https://jwica.ut.ac.ir/article_60319_a4056eee5124105ea1dcc29abb45b2a3.pdf ER -