TY - JOUR ID - 67225 TI - تفاوت‏ های جنسیتی در ادغام اجتماعی فناوری‏ های جدید با اوقات فراغت نوجوانان: ترجیح یا تحمیل؟ JO - زن در فرهنگ و هنر JA - JWICA LA - fa SN - 2538-3108 AU - صادقی فسایی, سهیلا AU - عرفان منش, ایمان AD - دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه تهران AD - دکتری تخصصی جامعه‌شناسی فرهنگی از دانشگاه تهران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 10 IS - 1 SP - 115 EP - 132 KW - اوقات فراغت نوجوانان KW - ترجیح و تحمیل KW - فناوری‌های جدید KW - کنش KW - هویت DO - 10.22059/jwica.2018.242698.958 N2 - بر‌اساس رویکرد «فناوری اجتماعی»، در شرایط کنونی فناوری‏های ارتباطی و اطلاعاتی با فعالیت‏های فراغتی نوجوانان ادغام شده و پیوند یافته‏اند. این فعالیت‏های فراغتی در چارچوب وسیع‏تری از اقتضائات بیرونی کنش و همچنین شرایطی قرار دارند که انتخاب کنشگر در آن رقم می‏خورد. این مقاله تلاش می‏کند ضمن ارائۀ سنخ‏بندی از انواع فعالیت‏های فراغتی بیرون‌محور و فناوری‌محور، ترجیح واقعی نوجوانان را در انتخاب آن‌ها با توجه به تفاوت‏های جنسیتی واکاوی کند. بر این اساس، با 120 نوجوان دختر و پسر در سال تحصیلی 1395ـ1396 مصاحبه‏هایی نیمه‏ساختارمند در شهر تهران با توجه به نمونه‏گیری تیپیک و هدفمند انجام شد. نتایج نشان می‏دهند که ترجیح اصلی نوجوانان فعالیت‏های فراغتی بیرون‌محور است، اما شرایط اجتماعی و چارچوب فشارها و الزامات اجتماعی و فرهنگی در عمل فعالیت‏های فراغتی فناوری‌محور را برای آنان شکل می‏دهد؛ تا جایی که فناوری‏های جدید در برخی موارد به‏منزلۀ یک دوست تجلی می‏یابند. پسران بیش از دختران بازی‏های رایانه‏ای (و کنسولی) را به‏‌منزلة فعالیت فراغتی انتخاب می‏کنند و بیشتر تحت تأثیر احساسات ناشی از آن‌ها قرار می‏گیرند. این در حالی است که دختران با محدودیت‏های بیشتری برای فراغت بیرون‌محور مواجه‌اند. به‌هر‌حال، فعالیت‏های فراغتی فناوری‌‌محور به منبع هویتی و مصرفی برای اکثر نوجوانان تبدیل شده است. UR - https://jwica.ut.ac.ir/article_67225.html L1 - https://jwica.ut.ac.ir/article_67225_ed11a2f876d36b1301822633c2cc1f4d.pdf ER -