TY - JOUR ID - 70366 TI - تبارشناسی بانوی نشسته بر کشتی نوح(ع) در نگاره‌های اسلامی JO - زن در فرهنگ و هنر JA - JWICA LA - fa SN - 2538-3108 AU - حمیدی‌منش, تقی AU - جعفری دهکردی, ناهید AD - عضو هییت علمی و مربی گروه ارتباط تصویری، دانشگاه بوعلی سینا همدان AD - دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان دانشکده پژوهشهای عالی و کارآفرینی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 10 IS - 4 SP - 473 EP - 496 KW - اسطورة توفان KW - هنر شیعی KW - شمایل‌نگاری KW - نوح(ع) KW - زن حضرت نوح DO - 10.22059/jwica.2019.259500.1087 N2 - یکی از اساطیر قدیمی بشری داستان توفان است. این اسطوره از سرآغاز پیدایش خود تاکنون توجه هنرمندان را در فرهنگ‌های مختلف به خود جلب کرده است. در اکثر قریب به اتفاق تصاویر مرتبط با توفان، بانویی در میان سرنشینان کشتی به چشم می‌خورد که شخصیت و حضور او در هاله‌ای از ابهام است. این پرسش که هویت بانوی نشسته بر کشتی نوح(ع) چیست مسئله‌ای است که نگارندگان تلاش دارند با مطالعات اسنادی و تطبیق 29 تصویر از فرهنگ‌های مختلف در این زمینه بدان پاسخ گویند. یافته‌ها با هدف شناخت تبار کهن‌الگوی «بانوی نشسته بر کشتی نوح»، در نگاره‌های اسلامی، مسیحی و ماقبل آن نشان می‌دهد که تصویر بانوی نشسته بر کشتی نوح، که در متون اسلامی با نام «والهه» شناخته می‌شود، از تمدن میان‌رودان تا هنر مذهبی و حتی غیر‌مذهبی معاصر، یکی از کهن‌الگوهای قدیمی بشری محسوب می‌شود و به‌رغم شخصیت غیرمذهبی این بانو در جهان اسلام، وارد هنر اسلامی نیز شده ‌است. اثرگذاری و اهمیت این کهن‌الگو تا بدان حد بوده که وارد جهان تشیع نیز شده و با استناد به حدیثی از پیامبر اکرم(ص)، شخصیت ممتاز و الهی حضرت فاطمه(س) در قالب این الگو نشان داده شده ‌است. UR - https://jwica.ut.ac.ir/article_70366.html L1 - https://jwica.ut.ac.ir/article_70366_9ffaf86d28732c6854d1b7ef67cf80ce.pdf ER -