TY - JOUR ID - 76059 TI - هویت زنانه در سینمای ایران (تحلیل گفتمان کارگردان‌های زن در سی و پنجمین جشنوارۀ فیلم فجر) JO - زن در فرهنگ و هنر JA - JWICA LA - fa SN - 2538-3108 AU - بشیر, حسن AU - مسعودی, حسن AU - رزم آرا, مجتبی AD - استادتمام دانشگاه امام صادق(ع) AD - دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه آزاد تهران AD - کارشناس ارشد علوم ارتباطات دانشگاه آزاد قوچان Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 11 IS - 4 SP - 513 EP - 534 KW - بازنمایی هویت زنانه KW - تحلیل گفتمان KW - جشنوارة فیلم فجر KW - کارگردان زن DO - 10.22059/jwica.2020.291451.1363 N2 - یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در مطالعات بازنمایی، بازنمایی‏های صورت‌گرفته از زنان و ابعاد مختلف زندگی ایشان است. بر همین اساس، در این پژوهش سعی شده با روش تحلیل گفتمان «پدام» و با توجه به نظریة بازنمایی جنسیتی نحوة بازنمایی هویت زنانه در آثار کارگردان‌های زن سینمای ایران در سی و پنجمین جشنوارة فیلم فجر (1395) بررسی و تحلیل شود. نتایج این تحلیل نشان می‌دهد دال‌های مرکزی در چهار فیلم برگزیده به‌طور‌کلی به بازنمایی ویژگی‌های عام زنانه، ویژگی‌های زن سنتی و ویژگی‌های زن مدرن اشاره دارد. ویژگی‌های زن سنتی شامل مادری، به‌عنوان مهم‌ترین نقش، گرایش به مرد‌سالاری، تحمل شرایط سخت به خاطر خانواده، پایبندی به قواعد روابط عاطفی، خانواده‌محوری و مخالفت با پدیده‌های جدید است و ویژگی‌های زنان مدرن شامل خودخواهی، شجاعت، اعتقاد به حقوق برابر، عدم تبعیت از همسر، جابه‌جایی نقش‌های سنتی، اهمیت به ظاهر و کم‌ارزش‌بودن خانه‌داری است. ویژگی‌های عام زنانه نیز شامل عاطفی و احساسی بودن، اهمیت نقش مادری، خانواده منشأ امنیت، نیاز به روابط عاطفی متقابل در خانواده، حفظ خانواده با روابط مثبت و فداکاری است. UR - https://jwica.ut.ac.ir/article_76059.html L1 - https://jwica.ut.ac.ir/article_76059_fe1776d99133ae1614e319ac8b0be000.pdf ER -