مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-310813320210923Depiction of ordinary women of “Femininity” through Conceptual Metaphors on Farsi Instagramتصویرسازی زنان عامه از «زن بودگی» در اینستاگرام فارسی از طریق استعارههای مفهومی3413648435910.22059/jwica.2021.324655.1611FAعبداللهبیچرانلواستادیار ارتباطات دانشگاه تهران0000-0002-1266-9671زهرهبوالیکارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه، دانشگاه تهرانJournal Article20210528To study every culture, different approaches and tools are applied. A tool to study a society's culture is to analyze and identify the concepts of its culture. One of the basic cultures in every society is feminine & femininity. By studying the conceptual statements in a language on the feminine & femininity, one can find out the feminine's cognition system. This paper aims to study the way of feminine conceptualization by ordinary women on Instagram and their understanding of femininity experience & basic metaphors which interconnect the meanings of femininity. To realize the paper aim, by applying cognitive linguistics approaches, particularly the theories of Lakoff, G., & Johnson, M, answer to these questions: 1. what metaphors are constructed by ordinary women speaking Persian on the feminine & femininity on Instagram social network? 2. Which macro conceptual domains are the bases of semantic construction by ordinary women speaking Persian on the feminine & femininity on Instagram? 3. Which source domain (the conceptual domain from which we draw metaphorical expressions) is the most used by ordinary women speaking Persian for the target domain of the feminine & femininity on Instagram. Target domain is the conceptual domain that we try to understand. <br />The virtual ethnography called netnography has been applied to gather the research data and MIP (metaphor identification procedure) to analyze the data. By analyzing the shared posts on Instagram by 90 selected ordinary women. 250 conceptual metaphors were extracted which have been categorized in 11 macro conceptual domains.با مطالعۀ عبارات استعاری در یک زبان در خصوص زن و زنبودگی میتوان به شناخت نظام ادراکی حاکم بر ذهن گویشوران آن زبان در این خصوص دستیافت. هدف این مقاله، مطالعۀ چگونگی مفهومسازی زن در میان زنان عامه ایرانی در اینستاگرام و چگونگی ادراک تجربۀ زنبودگی توسط ایشان از طریق شناسایی استعارههای محوریای است که معانی آن را با یکدیگر مرتبط میسازد. برای دستیابی به این هدف، ضمن بهرهگیری از رویکردهای زبانشناسان شناختی، به پرسشهای ذیل پاسخ داده شده است؛ 1. زنان عامۀ فارسیزیان، مفهوم زن و تجربه زنبودگی را در قالب چه استعارههایی در اینستاگرام برساخت میکنند؟ 2. برساخت معنایی زنان عامۀ فارسیزیان از مفهوم زن و تجربه زنبودگی در اینستاگرام براساس کدام حوزههای کلان مفهومی صورت میگیرد؟ 3. چه حوزههای مبدأیی، بیشترین کاربرد را برای حوزۀ مقصد زن در زبان زنان عامۀ فارسیزیان دارد؟ <br />دراین تحقیق، ، از روش مردمنگاری مجازی و برای تحلیل دادهها از تحلیل استعاری بهره گرفته شده است. با تحلیل پستهای به اشتراک گذاشته شده توسط 90 زن منتخب، 250 استعارۀ مفهومی استخراج شده که در 11 حوزه مفهومی کلان طبقهبندی شدهاند. این حوزهها به ترتیب فراوانی شامل؛ خداگونگی، عاطفه، ناتوانی، قدرت، اشیاء، طبیعت، راز و معما، گیاه، مبارزه، بازیگری و دارایی است.https://jwica.ut.ac.ir/article_84359_bd49d07cd06f6ffd4f198d3aae3f4543.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-310813320210923Reflection of Feminine Erotic in the Safavid Period on the Isfahan School Paintingsبازتاب تنکامگی زنانه در عصر صفوی در نقاشیهای مکتب اصفهان3653878436610.22059/jwica.2021.324671.1612FAفاطمهشه کلاهیدانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، شهر تهران، استان تهران.رضاافهمیدانشیار گروه پژوهش هنر دانشگاه تربیت مدرس0000-0002-7678-6164حسنبلخاریاستاد پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهرانمهدیکشاورز افشارعضو هیأت علمی (استادیار) دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، شهر تهران، استان تهرانJournal Article20210529Early eleventh century A.H. / seventeenth century A.D., the Safavid period is one of the significant times in the history of Iran socially and culturally. Isfahan city and the court were the places for offering immoral behaviors without any restriction publicly, such as female sexual pleasure in the social sphere. Despite the common tradition in Persian painting, erotic paintings with unconventional sexual themes and related female acts were prevalent. This study tried to identify the reason for the prevalence of these paintings in the Isfahan school in the Safavid period based on Reflection theory in the sociology of art. The study aims to find the causes of this phenomenon's prevalence in the paintings of this period. This study hypothesized social conditions involved in the prevalence of these paintings in the art of that period that Safavid king's politics in Isfahan city affect it. This descriptive-analytical study was carried out by collecting information in the library and studying visual documents (painting). The paintings of this period that contain feminine sexual themes and acts were the research samples, purposefully selected. This study showed that the concrete and customary conditions of female sexual status in the social context of Isfahan affected the prevalence of these paintings in the Safavid period. The role of Shah-centered (absolute monarchy) approaches in the Safavid government should be considered. The court prevalent the immoral behaviors in society due to the Shah's personal interests, economic, political-military benefits. This current eroticism in society became ordinary in the paintings and presented in the thematic, visual, and women’s role characteristics in the works considerably.دوره صفویه در اوایل قرن یازدهم هـ.ق یکی از نقاط عطف تاریخ اجتماعی و فرهنگی ایران است. در حوزه اجتماعی، شهر اصفهان و دربار محل عرضه باز و عمومی برخی از موقعیتهای منافی عفت، مانند لذت جنسی زنانه بود؛ و در حوزه هنر نیز شاهد رواج تصاویر تنکامه از جنس زن با مضامین نامتعارف جنسی و اعمال و رفتار زنانه مرتبط با آن هستیم که تا پیش از آن بدین گستردگی در سنت نقاشی ایران رایج نبود.در این مطالعه سعی بر این است تا براساس نظریه بازتاب، علت رواج چنین تصاویری از زنان در مکتب نقاشی اصفهانِ عصر صفوی شناسایی شود؛و هدف از آن ریشهیابی رواج این پدیده در نقاشی مکتب اصفهان است. فرض این مطالعه این است که شرایط اجتماعی برآمده از سیاستورزی شاهان صفوی در شهر اصفهان، در رواج اینگونه تصاویر دخیل بودهاست. این پژوهش بهروش توصیفی-تحلیلی انجامشده و روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و مطالعه اسناد تصویری(نقاشیها)است. نمونههای تحقیق بهطور هدفمند از بین نقاشیهای این دوره که دربردارنده مضامین و اعمال جنسیِ زنانه هستند،انتخاب شدهاست.این مطالعه نشانمیدهد که شرایط انضمامی و عرفی شده موقعیت جنسی زنانه در بستر اجتماعی اصفهانِ عصر صفوی در رواج چنین تصاویری در هنر آن دوره مؤثر بودهاست.رواج هنر تنکامه را باید ناشی از رویکردهای شاهمحور حکومت صفوی دانست و دربار بهدلیل منفعتطلبیهای اقتصادی، سیاسی-نظامی و شخصی شاه، برخی از رفتارهای خلاف عرف را در جامعه ترویج داد.این تنکامگی رایج در جامعه بهصورت امری عادی در نقاشیها بروز یافت و این مؤلفه در ویژگیهای مضمونی،تجسمی و نقشی که زنان در نگارهها دارند، قابلملاحظه است.https://jwica.ut.ac.ir/article_84366_b6b8920a8576e8021703ee32a238dabe.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-310813320210923An Analytical Study of Contemporary Artist Mary Beth Adelson's Last Supper with a Look at Lucy Lipard's Votesمطالعه تحلیلی اثر شام آخر مری بت ادلسون هنرمند معاصر با نگاهی به آرا لوسی لیپارد3894118420910.22059/jwica.2021.326070.1633FAالههپنجه باشیاستادیار گروه نقاشی، دانشکدة هنر، هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران0000-0001-5631-8622Journal Article20210623In contemporary times, the role of women in the art of painting has played an important role. One of the female contemporary American artists is Mary Beth Adelson, who recreates the works of art of the past with the faces of women and protests against the absence of women in the history of art. In her works, which are based on the element of femininity in the image, there are signs of women's art thinking in reconstructed paintings of women. One of these paintings that is studied in this research is the Last Supper painting, which has been reconstructed with a piece of the face of women artists in the contemporary world. Lucy Lipard's theories are used for the basics of research, which are based on aesthetics and feminine form. In this study, the work of Adelson's Last Supper is studied analytically with Ara Lipard, a theorist in the field of women's art. The present research is qualitative and the methodology of this research is comparative and the method of collecting research information is based on the library method. The questions in this study are: What is the form of femininity in Adelson's Last Supper, and is it compatible with Lucy Lipard's theory? The purpose of this study is an analytical study on the works of Akif and its adaptation to Lipard's theory of female form. The results of this research show that in Adelson's last supper, femininity is the main subject of this painting, the image of contemporary women artists has been used and has replaced the companions of Christ. He reconstructs the face of Christ with a painting by Georgia Akif, one of the pioneers of women's art in contemporary art. This work is similar to Lucy Lipard's theory of feminine form in terms of feminine form,در دوران معاصر، زنان نقش مهمی در هنر و فعالیتهای اجتماعی و هنری ایجاد کردهاند. یکی از هنرمندان نقاش معاصر امریکایی در این راه مری بت ادلسون است که آثار شاخص تاریخ هنر با چهرة زنان را بازسازی کرده است. او اینگونه اعتراض خود را به حضورنداشتن زنان در تاریخ هنر به این شکل مطرح میکند. آثار او بر بازسازی آثار شاخص هنر با تصویر زنان برمبنای اعتراض به حضورنداشتن آنان در تاریخ هنر طی قرنها شکل گرفته است. یکی از این تابلوها، که در این پژوهش مطالعه شده، <em>شام آخر</em> است. برای بخش مبانی پژوهش از نظریات لوسی لیپارد، نظریهپرداز فعال حوزة زنان در دنیای معاصر، استفاده شده است که به این امر اشاره داشته است. پژوهش حاضر کیفی بوده و به روش تطبیقی شکل گرفته و گردآوری اطلاعات کتابخانهای است. سؤالات این پژوهش به این قرار است: دیدگاه ادلسون در استفاده از زنان در بازسازی تصویر <em>شام آخر</em> ادلسون چگونه است و قابلیت تطبیق آن با نظریة لوسی لیپارد به چه صورت است؟ نتایج این پژوهش نشان میدهد که در <em>شام آخر</em> ادلسون حضور پررنگ زنان اعتراضی به این نقاشی معروف تاریخ هنر است و بهعنوان اثری اعتراضی در مورد اتحاد و همبستگی زنان بازسازی شده است. معیارهای اصلی اثر حفظ شده، ولی با معنا و محتوای متفاوتی بازسازی شده است.https://jwica.ut.ac.ir/article_84209_99926699b90d03708487a8dbf1fd1354.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-310813320210923A Study of Representations of the Mother Archetype in the Play " Sky Horses Rain Ashes" Based on Jung's Theoriesبررسی جلوههای کهن الگوی مادر در نمایشنامهی «اسبهای آسمان خاکستر میبارند» با تکیه برآرای یونگ4134358436210.22059/jwica.2021.323692.1594FAمهدیحامدسقایاناستادیار گروه کارگردانی و بازیگری دانشگاه تربیت مدرسمینوصحاف مقدمکارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دانشگاه سورهJournal Article20210512An archetype is the reflection of universal concepts and perceptions of a single subject in the collective subconscious. One of its main concepts is the mother archetype, widely present in ancient myths and stories in terms of variety in meaning and form. This study investigated female character based on Gustav Jung's theories about the Mother Archetype. A previous relevant study investigated the mother archetype and Jung theories in literary works such as poetry and fiction. Only two works have investigated the play The Sky Horses Rain Ashes, which differ from this study in terms of scientific theory and character study. The questions that this study sought to answer are as follows: 1) How have the components of the mother archetype been reflected in the play The Sky Horses Rain Ashes? and 2) How is the mother archetype represented in the personal subconscious of the character of the play The Sky Horses Rain Ashes? The main goal was to show that the use of the mother archetype in the play is aimed at raising and processing its character. The results indicated the representation of female symbols and elements in the real and virtual forms of the mother archetype in the characters of the play. The reflection of the mother's archetype in the real form includes: creativity, support, purity, divinity, giving hope, liberation, reflection of life in the subconscious mind (doubt, mother complex, pain, suffering, loneliness) and that in the virtual form is in natural elements, including the effect of past life on the subconscious mind in the symbolic form of the mother's uterus, rebirth, guardianship, and security provision. This study was conducted using the descriptive-analytical method and written library sources.کهن الگو بازتاب مفاهیم و تعابیر جهانشمول از یک موضوع واحد در ناخودآگاه جمعی است. یکی از مهمترین مفاهیم آن کهن الگوی مادر است که به لحاظ تنوع در معنا و فرم در افسانهها و داستانهای کهن حضور گستردهای داشته است. در این پژوهش بازتاب کهن الگوی مادر بر اساس نظریات کارل گوستاو یونگ در تصویرِ شخصیت زن در نمایشنامه ی «اسبهای آسمان خاکستر میبارند» اثرِ نغمه ثمینی مورد مطالعه قرار گرفته است. پژوهشهای پیشین تاکنون در زمینه ی بررسی کهن الگوی مادر در آثار ادبی مانند شعر و داستان بوده است. در این پژوهش که به روش تحلیلی ـ توصیفی و با استناد به منابع کتابخانهای و اینترنتی صورت پذیرفته به این پرسشِ اساسی پرداخته می شود که: مؤلفه های کهن الگوی مادر در نمایشنامه ی «اسبهای آسمان خاکستر میبارند» چگونه بازتاب یافته است؟ از اینرو فرضیه ی مقاله نشان می دهد که کهن الگوی مادر در عناصری همچون شخصیت پردازی، رویدادها و نمادهای نمایشنامه بازتاب دارد. در نتیجه گیریِ مقاله تأکید می شود که کهن الگوی مادر در وجه حقیقی شامل: آفرینندگی، حمایتگری، پاکی، الوهیت، امیدبخشی، رهایی، بازتاب زندگی در ضمیر ناخودآگاه(تردید، عقده مادری، درد، رنج، تنهایی) و در صور مجازی در عناصر طبیعی شامل: تأثیر زندگی گذشته در ضمیر ناخودآگاه به شکل نمادینِ زهدان مادر، تولدی دوباره، نگهبانی و امنیت بخشی است.https://jwica.ut.ac.ir/article_84362_2b1638d32f2b0b6d5d32bc2030b4daef.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-310813320210923investigation of the works and categories of women architects in terms of following the common architecture of the Pahlavi eraبررسی آثار و دسته بندی زنان معمار به لحاظ پیروی از معماری رایج عصر پهلوی4374668436510.22059/jwica.2021.323880.1598FAسانازخانبانزادهگروه آموزشی معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد قزوین، قزوین، ایران.Journal Article20210518The presence of women in the architecture of the Pahlavi period is an important event that researchers did not pay much attention to, so women architects and their works remain unknown and it is necessary to develop this type of research. The purpose of this study is to determine which of the common architectures of their time, women architects whose works were published in the Journal of Art and Architecture, in designing their works? In this regard, the method of historical-interpretive and descriptive-analytical research, the method of collecting documentary and library information, the method of analyzing coded data have been used. Common Pahlavi architecture is an independent variable and women's architectural works are a dependent variable. The statistical population is the works of women architects in the Pahlavi era, some of whom, whose names and works were published in the Journal of Art and Architecture in 1976, constitute the sample population. The results show that women: Rosemary Griffone, Nectar Papazian, Franca Gregorio Hesamian, Giti Afrooz Kardan were followers of modern style and they often used concrete and glass, strip windows, simplicity and brutalism, free facades and plans as a way to modernize their works. And ladies: Nooshin Ehsan, Leila Farhad Motamed, Kayhandokht Radpour, Mina Samiei, Shahrzad Siraj, Franka Gregorio Hesamian followed the regional-modern Iranian style and solutions such as using a sloping roof, central courtyard, arch and porch, concept and architectural geometry They used Iranians to connect modern architecture with Iranians architecture. Ladies: Rose Marie Griffone and Nasrin Faqih were followers of the regionalist style and there are bricks in their work.حضور زنان در معماری دوره پهلوی، اتفاق مهمی است که پژوهشگران چندان به آن نپرداختند، بنابراین زنان معمار و آثارشان ناشناخته مانده است و ضرورت می یابد که این نوع پژوهش ها توسعه یابد. هدف از این پژوهش این است که مشخص شود زنان معمار که آثارشان در مجله هنر و معماری منتشر شده است، در طراحی آثارشان پیرو کدام یک از معماری رایج زمان خود بودند؟ در این راستا، از روش تحقیق تاریخی- تفسیری و توصیفی- تحلیلی، روش گردآوری اطلاعات اسنادی و کتابخانه ای، روش تحلیل داده های کدگذاری بهره گرفته شده است. معماری های رایج پهلوی، متغییر مستقل و آثار معماری زنان، متغییر وابسته است. جامعه آماری، آثار زنان معمار در عصر پهلوی است که برخی از آنان که نام و آثارشان در مجله هنر و معماری1355 منتشر شده، جامعه نمونه را تشکیل می دهند. نتایج نشان میدهد که خانم ها: رزماری گریفونه، نکتار پاپازیان، فرانکا گرگوریو حسامیان، گیتی افروز کاردان پیرو سبک مدرن بودند و غالبا از بتن و شیشه، پنجره نواری، سادگی و بروتالیسم، نما و پلان آزاد به عنوان راهکار مدرن سازی آثارشان بهره می گرفتند و خانم ها: نوشین احسان، لیلا فرهاد معتمد، کیهاندخت رادپور، مینا سمیعی، شهرزاد سراج، فرانکا گرگوریو حسامیان پیرو سبک منطقه گرا- مدرن ایرانی بودند و راهکارهایی نظیر استفاده از سقف شیبدار، حیاط مرکزی، طاق و ایوان، کانسپت و هندسه معماری ایرانی برای پیوند دادن معماری مدرن با ایرانی بهره بردند. خانم ها: رز ماری گریفونه و نسرین فقیه پیرو سبک منطقه گرا بودند و آجر در اثرشان وجود دارد.https://jwica.ut.ac.ir/article_84365_8ddeb8986da73b62bf546a0061321f98.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-310813320210923A Gender Analysis of Posters of fourth and fifth City Council Elections in Cities of Tehran, Shiraz and Ahvaz in Iranخوانش جنسیتی از چهارمین و پنجمین دوره پوسترهای تبلیغاتی انتخابات شورای شهر در سه شهر تهران، شیراز و اهواز4674908436810.22059/jwica.2021.325575.1626FAپیاماکرمیپوردانشکده هنرهای تجسمینفیسهشریفیپژوهشگر پسا دکتری، گروه انسان شناسی دانشگاه تهرانJournal Article20210614<strong>A Gender Analysis of Posters of fourth and fifth City Council Elections in Cities of Tehran, Shiraz and Ahvaz in Iran</strong><br /> <br />This paper is an interdisciplinary study based on a qualitative analysis of gendered aspects of eight election posters for the fourth and fifth City Council elections in Tehran, Shiraz, and Ahvaz. This paper examines how femininity and masculinity ideas, gender stereotypes, and gender roles are represented in male and female candidates' election posters. The candidates' posters are collected through selective sampling among available election posters on the Internet. By applying Berger's critical gendered analysis and theories of nonverbal communications, this paper looks at candidates' embodiment, physical appearance and gaze. More importantly, this theoretical aspect is combined with comments about the technical elements of posters such as lighting, Photoshop, and graphics and their effects in reproducing and recreating gendered stereotypes. This paper argues that while female candidates are represented as objects of the male gaze by emphasizing their physical beauty and embodiment, men's appearance and body language signify power, ability to change, decisiveness and problem-solving. Finally, this paper shows how, even in political posters, men and women are represented based on the binary understandings of active/male and passive/female sexualities. By looking at the gendered meanings behind the candidates' election posters, this paper discusses the significant role of media, photography, and representation in reproducing gender roles. Also, it emphasizes the use of photographs as a qualitative research method for understanding the gendered aspects of Iran's current socio-cultural context.<br /> <br /> <br />.خوانش جنسیتی از چهارمین و پنجمین دوره پوسترهای تبلیغاتی انتخابات شورای شهر در سه شهر تهران، شیراز و اهواز<br />چکیده<br />این مقاله مطالعه ای کیفی و میان رشته ای بر جنبه های جنسیتی هشت پوستر تبلیغاتی کاندیداهای زن و مرد چهارمین و پنجمین دوره انتخابات شورای شهر در تهران، شیراز و اهواز است. هشت پوستر مورد نظر با بهره گیری از روش نمونه گیری هدفمند از میان تعداد زیادی پوستر انتخاباتی موجود در سایت های گوناگون اینترنتی انتخاب شده اند و به لحاظ محتوایی و نیز جنبه های فنی عکس مورد تحلیل قرار گرفته اند. این مقاله با به کارگیری نظریه انتقادی برجر و ارتباطات غیرکلامی و با تمرکز بر حالات بدنی، نوع نگاه و طرز پوشش کاندیداهای زن و مرد بحث می کند که چگونه ارزش ها، نگرش ها و باورهای جنسیتی در پوسترهای تبلیغاتی بازنمایی می شود. این پژوهش نشان می دهد درحالی که تأکید بر جذابیت و زیبایی زنان، آنان را ابژه وار در برابر نگاه خیره و قضاوت مردانه قرار داده است، مردان را فاعلیتی قدرتمند و توانمند به تصویر می کشد. در واقع، نحوه بازنمایی زنان و مردان در پوسترهای انتخاباتی، که در این مقاله مورد تحلیل قرار گرفته اند، باورها و کلیشه های جنسیتی پنهانی را آشکار می کنند که تعیین کننده نقش ها و موقعیت اجتماعی دو جنس در شرایط فرهنگیـ اجتماعی جامعه امروزند.<br /> <br /> https://jwica.ut.ac.ir/article_84368_1f0da03df436a2b7b7b6dfb57bf05294.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-310813320210923Analysis of the components of philosophical thinking in the book Family Management and Lifestyle of 12th grade girls in the second year of high schoolواکاوی مؤلفههای تفکر فلسفی در کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی دختران پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه4915098436710.22059/jwica.2021.325760.1628FAجابرافتخاریدانشجوی دکتری فلسفهی تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0001-7745-9678حجتافتخاریدکتری برنامهریزی درسی دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایرانفهیمهمسلمیدانشجوی کارشناسی ارشد فلسفهی تعلیم و تربیت دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانعبدالوهابسماویدانشیار روانشناسی تربیتی گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران.Journal Article20210617The aim of the present study is to investigate the components of philosophical thinking in the book Family Management and Lifestyle (especially for girls) in the twelfth grade of the second year of high school. The method of this descriptive research is content analysis and the information society including a volume of the second year high school textbook in the academic year 1399-1400 and the research tool of the content analysis form according to the criteria of philosophical thinking Component) is. In this way, after identifying the unit of analysis and the desired components as criteria for analysis, the book was analyzed using the technique of William Rumi. In addition, chi-square test was used to determine the distribution of components in the content of the book. According to the analysis of conflict coefficient (ISE = 0.94) obtained from the content of the book, it can be stated that the attention of the family management and lifestyle book (for girls) of the twelfth grade of the second year of high school to the components of thinking Philosophically, it is relatively desirable (engagement coefficient less than 1) and semi-active. Also, the result of Chi-square test (Sig: 0.006, Chi-Square: 26.316) showed that the distribution of components in the book is significantly unbalanced. So that the cognition component with 5.36% frequency has the highest frequency and the decentralization component with 2.42% frequency has the lowest frequency in the components of philosophical thinking.آموزش فلسفه به دانشآموزان تا حد زیادی قدرت مواجه آنها با بحرانهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و انتخاب رشته، شغل، همسر و... را افزایش میدهد. از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی مؤلفههای تفکر فلسفی در کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی (ویژه دختران) پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه میباشد. روش این پژوهش توصیفی، تحلیل محتوا و جامعه اطلاعرسان شامل یک جلد کتاب درسی دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 1399-1400 و ابزار پژوهش فرم تحلیل محتوا باتوجه به معیارهای تفکر فلسفی (شامل سه حیطه استدلال، قضاوت و مفهومسازی و دوازده مؤلفه) میباشد. به این صورت که پس از مشخص کردن واحد تحلیل و مؤلفههای مورد نظر به عنوان ملاکهای تحلیل، با استفاده از تکنیک ویلیام رومی به تحلیل کتاب مذکور اقدام شد. علاوه بر این از آزمون خی دو جهت مشخص کردن نحوه توزیع مؤلفهها در محتوای کتاب مزکور استفاده گردید. باتوجه به تحلیل ضریب درگیری (ISE=0/94) به دست آمده از محتوای کتاب مورد بررسی، میتوان اظهار داشت که میزان توجه کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی (ویژه دختران) پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه به مؤلفههای تفکر فلسفی، در حد نسبتا مطلوب (ضریب درگیری پایینتر از 1) و به صورت نیمهفعال میباشد. همچنین نتیجه حاصل از آزمون خی دو (Sig: 0/006، Chi-Square: 26.316) نشان داد که میزان توزیع مؤلفهها در کتاب یادشده به طور معناداری نامتوازن میباشد. بهگونهای که مؤلفه شناخت با 36/5 درصد فراوانی، دارای بیشترین فراوانی و مؤلفه تمرکززدایی با 42/2 درصد فراوانی، کمترین فراوانی را در مؤلفههای تفکر فلسفی به خود اختصاص دادهاند.https://jwica.ut.ac.ir/article_84367_251ff75a48c7a0924dca8d4e61efe4b9.pdf