مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31084320120922Conceptual Shortcomings and Analytical Discontinuity from the Cultural Perspective of “Iranian Families Sociology”کاستیهای مفهومی و گسست تحلیلی در دیدگاه فرهنگی از "جامعه-شناسی خانوادة ایرانی"5232851010.22059/jwica.2012.28510FAشهلاباقریاستادیار دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمیJournal Article19700101Theorization in sociological literature in general and in sociology of the family in particular suffers from conceptual confusion. The proposer of the concept: “Iranian Tripod System” tries to analyze the family situation and its changes in Iran through modernity. The present paper studies the conceptual framework of Iranian Tripod System and its related quadrilateral concepts: “Iranian Society”, “Iranian Family”, “Iranian Woman”, and “Specific Iranian Feminism” with a detailed oriented view to the culture, which suffers from conceptual shortcomings and analytical discontinuity in explaining the situation of the family and the relationship between the government and religion. Conceptual shortcomings of this view are mostly proposed as questions which are mainly left unanswered by the writer or formed inconsistently. In general it seems that the conceptual and theoretical frameworks of the view which are sometimes used in course books of sociology and women’s and family studies need to be reviewed and coordinated.نظریه سازی در ادبیات جامعه شناسی به طور عام و در حوزة جامعه شناسی خانواده به طور خاص، کم و بیش دچار اغتشاش مفهومی است. طرح کنندة مفهوم "نظام سه پایة ایرانی"، سعی در تحلیل وضعیت خانواده و تغییر و تحولات آن در ایران از رهگذر پدیدة مدرنیته را دارد. این مقاله با بررسی چارچوب مفهومی نظام سه پایة ایرانی و مفاهیم وابسته به آن به این نتیجه می رسد که این دیدگاه در چهار مفهوم "جامعة ایرانی"، "خانوادة ایرانی"، "زن ایرانی" و "فمینیسم خاص ایرانی" با یک دیدگاه جزء نگرانه به فرهنگ، دچار کاستی مفهومی و در تبیین وضعیت خانواده و رابطه با دولت و دین، دچار گسست تحلیلی است. کاستی های مفهومی این دیدگاه در متن مقاله غالباً به شکل سؤال مورد توجه واقع شده است. سؤالاتی که عمدتاً بدون پاسخ از سوی صاحب دیدگاه رها شده و یا به شکل متناقضی صورت بندی شده است. در مجموع به نظر می رسد چارچوب های مفهومی و نظری این دیدگاه که بعضاً در کتاب های درسی رشته های جامعه شناسی و مطالعات زنان و خانواده استفاده می شود، محتاج بازنگری، بازاندیشی و انسجام بخشی است.https://jwica.ut.ac.ir/article_28510_f5cbb4796d1db36be3b0a5a5ab2509cb.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31084320120922Social and Cultural Harms of University Students (With a focus on female students)آسیب های اجتماعی و فرهنگی دانشجویان دانشگاه ها (با تأکید بر دختران دانشجو)25452851110.22059/jwica.2012.28511FAطیبهفردوسیاستادیار دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتیمهدیآقاپوراستادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم رفتاریJournal Article19700101Social and cultural harms of female students such as abnormal behavior, less useful leisure, identity confusion, drug use, sex crimes, political apathy or aggression, etc. can be observed among university students which are generally caused by external factors. Studies in this field are few especially for female students. Subjects are also non-functional and the results are unclear and they are irrelevant to the cultural strategies. Lack of studies to identify social harms indicates the need to make policies and plans for conducting research and reducing social harms at universities.
This study tries to examine social and cultural damages among university students with the focus on girl students. The research was conducted through documentary and meta analysis methods. Through indexing, screening, and validating available studies, 16 studies and scientific documents were selected and their specifications as well as their results were meta analyzed. Findings show that: identifying social harms of female students, reviewing the strategies and observing the way they are performed, training educated manpower, appropriate cultural arrangements, making use of academic and educational data of consultation committees for students, applying useful cultural methods, making use of social workers, are all the ways to realize cultural strategies and reduce social harms among students. Social harms of girl students are related to their mental harms and appropriate cultural plans and policies must be decided for themآسیبهای اجتماعی و فرهنگی دختران نظیر رفتارهای ناهنجار، فراغت غیر مفید، سردرگمی هویتی، استعمال مواد مخدر، جرایم جنسی، بیتفاوتی یا پرخاشگری سیاسی و... در بین بخشی از دانشجویان به-طور نسبی وجود دارد که عمدتاً ناشی از علل و عوامل خارج از دانشگاه است.
مطالعات در این زمینه بهویژه در بخش دختران دانشجو اندک، موضوعات غیر کاربردی و نتایج آنها مبهم است و ارتباطی با راهبردهای فرهنگی ندارند. اندک بودن مطالعات برای شناخت هدفمند آسیبهای اجتماعی بیانگر لزوم تصویب سیاستها و برنامههای لازم برای مطالعه، پیشگیری و کاهش این آسیبها در دانشگاهها است.
هدف از این مطالعه، بررسی آسیبهای اجتماعی و فرهنگی در بین دانشجویان دانشگاهها با تأکید بر دانشجویان دختر میباشد که با روش اسنادی و فراتحلیل مطالعات انجام یافته است. با لیستبرداری، غربالگری و اعتبارسنجی مطالعات موجود، 16 مطالعه و سند علمی مجزا شده و مشخصات و نتایج آنها فراتحلیل شد. یافته حاکی از آن است که مطالعه و شناخت آسیبهای اجتماعی دختران دانشجو، بازنگری در راهبردها و نظارت بر اجرای آنها، تربیت نیروی انسانی آموزش دیده، تشکیلات فرهنگی مناسب، استفاده از اطلاعات کمیتههای علمی و آموزشی و مراکز مشاورة دانشجویی، بکارگیری شیوههای فرهنگی کارآمد، استفاده از نیروهای مددکار همگی زمینة تحقق راهبردهای فرهنگی را افزایش داده و کاهش آسیبهای اجتماعی در بین دانشجویان را امکانپذیر میسازد. آسیبهای اجتماعی دختران دانشجو با آسیبهای روانی آنان ارتباط داشته و سیاستها و برنامههای فرهنگی مناسب برای آنها باید تنظیم و اجرا گردد.https://jwica.ut.ac.ir/article_28511_23f444fb9622278bc729f3dce353aa22.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31084320120922An Interpretative Study of Women Representation in Kurdish Proverbs(A Case Study of Surani & Mokeriani Sub-language)مطالعۀ تفسیری بازنمایی زن در ضربالمثلهای کُردی (مورد مطالعه: گویش سورانی ـ مُکریانی)65832851210.22059/jwica.2012.28512FAاحمدمحمدپور استادیار جامعهشناسیجلیلکریمیاستادیار جامعهشناسی دانشگاه رازی کرمانشاه jkarimi79@gmail.comنشمیلمعروفپوردانشجوی کارشناسیارشد مردمشناسی دانشگاه بوعلیسینا همدانJournal Article19700101This paper is concerned with the representation of women in Kurdish proverbs based on social interpretive approach and through emic orientation. Considering the constitutive function of common sense to produce social knowledge, the paper aims to explore the situation given to women in Kurdish proverbs as a part of oral literature. In this respect, the women-related proverbs have been purposively sampled and analyzed using thematic procedures, while the in-depth interviews with informants have been conducted for further interpretations of the data.
The findings demonstrated that the Kurdish proverbs attributed a diverse and often contradictory set of locations and interpretations to women. Using thematic analysis, seven main themes were extracted from data which include: Women as irrational, as equal to men, as subordinate, as the other one, as sacred, as powerful and as a mysterious subject. All these themes are covered by a core category entitled “Kurdish woman as an Uncertain Subject”. The above main themes have been discussed and documented referring to a number of sample proverbs.این مقاله با رویکرد تفسیرگرایی اجتماعی و نگاه امیک به مطالع? چگونگی بازنمایی زن در ضربالمثلهای کُردی میپردازد. با در نظرگرفتن دانش عامیانه در فرآیند تولید معرفت، هدف تحقیق حاضر درک جایگاه زن در فرهنگ مردم کُرد با تکیه بر بخشی از ادبیات شفاهی یعنی ضربالمثلها است. جامع? آماری مطالعه، ضربالمثلهایکُردی با موضوعیت زن در زبان کُردی با گویش سورانی ـ مُکریانی است. روششناسی مورد استفاده در این مطالعه روش کیفی است و از دو روش مطالع? اسنادی و مصاحبهی عمیق در گردآوری دادهها استفاده شده است. برای تفسیر و تحلیل دادهها، روش تحلیل موضوعی یا تماتیک بهکار رفته است.
یافتههای پژوهش نشان میدهند در فولکلور کُردی به صورت عام و ضربالمثلها به صورت خاص، نگاه به زن متنوع و نامتعین و گاه متناقض است. با تحلیل موضوعی دادهها هفت مقوله استخراج شدهاند که عبارتند از: زن به مثاب? سوژهای غیرعقلانی، برابر با مرد، فرودست، دیگری، امری قدسی، توانمند و شخصیتی معماگونه. این مقولهها در قالب یک الگوی موضوعی تحت عنوان "زن سوژهای نامتعین" در ادبیات شفاهی کُردی ترسیم و بحث شده است.https://jwica.ut.ac.ir/article_28512_15788b14b4c85394a7a18eef194d5482.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31084320120922An Analytical-Critical study; Womanhood from the Perspective of Mystics Based on the Story of A’arabi and the Caliphبررسی تحلیلی ـ انتقادی؛ نماد نفس بودن زن از منظر عرفا با تکیه بر داستان اعرابی و خلیفه851022851310.22059/jwica.2012.28513FAعبدالرضاسیفاستاد گروه ادبیات فارسی دانشگاه تهرانفاطمهحکیمادانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات فارسی دانشگاه تهرانJournal Article19700101The subject of womanhood is an attempt to explain why the woman is a symbol of self. I will start the paper with the story of “A’arabi and the Caliph” from the view point of symbol and then I will continue with the definition of self, symbol, why the woman is a symbol of self as it is believed by mystics. The allegorical result based on Najm Razi’s theory shows the accompaniment of self with wisdom causes the manifestation of love in the wayfarer. Through the enigma of “He who knows himself, has known God” and with a critical view to the belief that the woman is the symbol of self based on divine Quran verses it has been proved that walking towards God is not only for men but also for women to reach eminent place of a perfect human and the love of God.موضوع زن، نماد نفس کوششی است در تبیین چرایی زمینههای نمادین زن و نفس. در این نوشتار، ابتدا خلاص? داستان " اعرابی و خلیفه" از منظر نماد پرداخته شده و در ادامه تعریفی از نفس، نماد، چرایی نماد ِنفس بودن زن از منظر عرفا مطرح شده است. نتیجة تمثیلی داستان بر اساس نظری? نجم رازی، بیانگر آن است که همپویگی و سلوک نفس با عقل، عشق را در سالک به ظهور میرساند؛ سرّ "من عرف نفسه، فقد عرف ربّه" اینجاست و با نگاهی انتقادی به باور ِنماد نفس بودن زن؛ با استناد به آیات الهی قرآن، نشان داده شده است که از منظر کلام الله، سیر الی الله خاص مردان نیست و زنان نیز میتوانند به قل? کمال انسانی و عشق الهی دست یابند.https://jwica.ut.ac.ir/article_28513_978576dc1305af3be05aeda232febe3b.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31084320120922Social Identity Representation in Media Examining the Social Identity Changes in Women in the Cinema After Islamic Revolutionبازنمون هویت اجتماعی در رسانه، بررسی روند تغییرات هویت اجتماعی زنان در سینمای پس از انقلاب اسلامی1191382851410.22059/jwica.2012.28514FAمحمدعموزادهدانشیار گروه زبانشناسی دانشگاه اصفهاننسیماسفندیاریدانشجوی دکترای دانشگاه اصفهانJournal Article19700101Supposing the reciprocity of relations between society and media, it is logical to investigate the social changes of women’s identity through inspecting the changes in women’s identity representation in media (particularly cinema). This paper aims to analyze the mutual effects of predominant social affairs of after-Islamic revolution of Iran on the manner of women’s representation in Iran’s cinema. In fact, it intends to clarify whether the mainstream cinema at this juncture in history has an considerable effect on the manner the women’s identity represented in cinema.This research shows that the social changes accompanied by more progressive cultural representation of women’s social identity in Iran cinema.با دو سویه فرضکردن رابطة بین جامعه و رسانه میتوان تغییرات نحوة ارائة هویت زن در رسانة سینمای ایران را بررسی کرد، و از این راه شاید بتوان تحلیل قابل قبولی از روند تغییر اجتماعی در زمینة هویت زنانه بهدست داد. مقالة حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوا در صدد است تأثیر متقابل جریانهای اجتماعی عمدة بعد از انقلاب اسلامی ایران و نحوة بازتاب زنانگی در سینمای ایران بر یکدیگر را مورد تحلیل قرار داده و به این پرسش پاسخ گوید که آیا جریانهای مسلط سینمایی این مقطع از تاریخ، تأثیر قابل ملاحظهای بر نحوة هویت زن در فیلمهای سینمایی گذاشته است؟ بررسیهای صورت گرفته نشان میدهد که تغییرات اجتماعی با روند رو به رشدی در زمینة ارائة تصویر فرهنگی پیشرفتهتر از زنانگی در سینمای ایران همراه بوده است.https://jwica.ut.ac.ir/article_28514_47d6a2ff40db6b00af64ff050c0227a5.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31084320120922Analysis and Readout of Gender Role in Sentimental Poems of Palestineتحلیل نقش جنسیت در غزل معاصر فلسطین1031162851510.22059/jwica.2012.28515FAعزتملاابراهیمیدانشیار دانشگاه تهران0000-0001-9618-7508حبیبکشاورزدانشجوی دکترای دانشگاه تهرانJournal Article19700101Palestinian women have not only collaborated with men in issues such as social, political and cultural affairs but also in literary fields. They have even been pioneer in some fields. A number of senses of contemporary Palestinian poetries have been considered by both genders which include different types of sentimental poetries such as ghazals and love poems. Although ghazal has been among the most important types of Palestinian poetry for long, there are certain differences between female ghazals and the male ones, which is an indication of physical and psychological differences between them. This research tries to study those differences and to find out the reasons. The research methods have been documentary and library methods. As a result women, in their poems, pay less attention to physical and beauty attractions in their love poems. Instead, sentimental symbols have been considered by female poets and they use more codes and metaphors compared to male poets.برخی از مضامین شعر معاصر فلسطین همواره مورد توجه و اقبال شاعران این سرزمین قرار داشته است که از این میان میتوان به جلوههای گوناگون شعر عاطفی بهویژه غزل و شعر عاشقانه اشاره کرد. غزل از مهمترین موضوعات شعر معاصر فلسطین به شمار میرود که شعرای مرد و زن این دیار بسیار در این عرصه هنرنمایی کردهاند. اما اختلاف چشمگیری میان غزل زنان و مردان فلسطینی وجود دارد که این امر از وجود تفاوتهای جسمی و روانی آن دو نشأت میگیرد. در این مقاله سعی بر آن شده است تا این تفاوتها مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و علل و انگیزههای آن واکاوی شود. در خلال این بررسیها که به روش اسنادی و کتابخانهای انجام شده است، مشخص گردید که زنان به هنگام سرایش اشعار عاطفی و عاشقانه کمتر به ذکر مسائل جسمی و توصیف زیباییهای ظاهری محبوب میپردازند؛ نمود جلوهها و مظاهر عاطفی در شعر آنان به مراتب قویتر از شعر مردان است و استفاده از رمز، نماد و استعاره در شعر عاطفی زنانه کاربرد بیشتری دارد.https://jwica.ut.ac.ir/article_28515_a0dfb98ed720c0b3a3bf2df89ca46260.pdf