مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31085320130923Women Spectatorship and Feminine Joy in Cinema: A Feminine Reading of Movies "Thelma and Louise" and "Vaconeshe Panjom (The Fifth Reaction)"تماشاگری زن و لذت زنانه در سینما: خوانشی زنانه از فیلمهای تلما و لوئیس و واکنش پنجم2833063648110.22059/jwica.2013.36481FAاعظمراودراداستاد دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه تهرانکبریالهی فرکارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه، دانشگاه تهرانJournal Article20120723The feminist film theory has presented a new approach for breaking the narrative line of movie aiming at increasing the consciousness of female audience about her situation of being the object of camera vision and male gaze. The problem is that such an approach led the feminist movies to face economic failure. In this study, using the creative idea of "feminine joy" in the feminist film theory, this paper tries to produce a kind of reading of two famous Hollywood and Iranian movies named "Thelma and Louise" and "Vaconeshe Panjom" (The fifth Reaction). Our aim is to present a kind of analysis based on active role of women in reading films and an explanation of visual possibilities in movies that have emancipatory effect in rescuing women from being an object of male gaze. This analysis uses the feminist psychoanalytic film theory with an emphasis on the theoretical concept of feminine joy. An active feminine reading of movies by women can inspire the friendship joy and empathic relations in them as active spectators. Therefore, despite the limited success of feminist film theory, applying such an active reading from the women characters of stories facing with masculine gaze and power in mainstream movies, can produce a kind of enjoyment for women spectators that is in contrast to the concepts of masculine joy and feminine objectivity. This is the kind of reading that can demonstrate the emancipatory dimension of some mainstream movies for women.نظریۀ فیلم فمنیستی رویکرد تازهای را دربارۀ شکستن خط روایی فیلم با هدف افزایش آگاهی مخاطب زن از قرارگرفتن او بهمثابۀ ابژۀ نگاه دوربین و لذت جنسی مردانه ارائه داد. اما کنار گذاشتن ابزار روایی در این دست فیلمها و رویآوردن به تکنیکهایی چون رهایی نگاه دوربین باعث دورشدن مخاطب زن و بنابراین شکست اقتصادی این فیلمها شد. در این مقاله، با کاربست مفهوم نسبتاً بدیع «لذت زنانه» در نظریۀ فیلم فمنیستی، سعی شده است خوانشی زنانه از فیلمهای <em>واکنش پنجم</em> و <em>تلما و لوئیس</em> ارائۀ شود. هدفْ ارائۀ تحلیلی است از نقش مخاطب فعال زن و توضیح امکانات دیداری برای رهاییبخشی زن از ابژگی. این تحلیل بر محور نظریۀ روانکاوانۀ فیلم فمنیستی و با تأکید بر مفهوم نظری لذت زنانه انجام شده است. خوانش فعالانۀ فیلم از جانب زنان میتواند لذت دوستی و پیوند همدلانه در آنها را، در جایگاه تماشاگر فعال، برانگیزد. بنابراین، برخلاف موفقیت محدود نظریۀ فیلم فمنیستی، اعمال چنین خوانش فعالی از مقابلۀ شخصیتهای زن داستان با نگاه و اقتدار مردانه در فیلمهای جریان اصلی میتواند موجب تولید لذتی برای تماشاگران زن باشد که در برابر مفهوم لذت مردانه و ابژگی زن قرار میگیرد. این نوع خوانش میتواند جنبۀ رهاییبخشی بعضی از فیلمهای جریان اصلی را برای زنان آشکار کند.https://jwica.ut.ac.ir/article_36481_86176f47d702324658a49c4c0da4ef9c.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31085320130923Representation of Male Camaraderie and Female Friendship in Iranian Romantic Comedy Genre Textual Analysis of 11 Iranian Romantic Comediesبازنمایی رفاقتهای مردانه و دوستیهای زنانه در ژانر کمدیـ رمانتیک سینمای ایران، تحلیل متن یازده فیلم کمدیـ رمانتیک ایرانی3073263648210.22059/jwica.2013.36482FAحمیدرضامدققدانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، دبیرسرویس هنری شبکۀ خبر (نویسندۀ مسئول)Journal Article20131027Most of Iranian comedy films, before and after the revolution, can be categorized as romantic comedies. These films depict romantic relationship between men and women as a funny incident and constitute the Iranian romantic comedy genre. Drawing on genre theory, this paper aims at understanding the relationship between the romantic comedy’s heroes and heroines with their friends, and at finding the real values and beliefs that are reinforced through these interactions. To do so, eleven romantic comedy movies are selected. The moves had been screened on Tehran or other cities’ cinemas for at least a week from 1990 to 2011. A textual analysis was performed on the movies to find binary opposition sets. The analysis reveals that male camaraderie/female friendship serves to show there is no power in sisterhood and supports the social regeneration of patriarchic ideology. The perpetuation of patriarchy demands the dissolution of sisterhood and the romantic comedy genre contributes to that dissolution, suggesting that is impossible for women to ever team up. The Spouse (1994) is the only narrative that does not follow this oppositional pattern. To the contrary, it recognizes and appreciates female friendship.پرداختن به مناسبات عاشقانۀ زن و مرد به شکلی خندهآفرین سبب شده که غالب آثار کمدی سینمای ایران، چه قبل و چه بعد از انقلاب، در ژانر کمدیـ رمانتیک قرار گیرند. قهرمانان مرد و زن این فیلمها معمولاً پیش از پیوندشان در پایان روایت، از راهنمایی و کمکهای دوستانی از جنس خود بهره میگیرند. در چارچوب نظریۀ ژانر، درک چگونگی رابطۀ قهرمانان مرد و زن کمدیـ رمانتیک با دوستانشان و اینکه این بازنمایی حامی و تقویتکنندۀ کدام ارزشها و باورها برای مخاطبان است، هدف این پژوهش است. بدینمنظور، یازده فیلم کمدیـ رمانتیک ایرانی، که در بازۀ 1369 تا 1390 در سالنهای سینماها نمایش عمومی داشتهاند، با بهرهگیری از تقابلهای دوجزئی، تحلیل متن شده است. نتایج پژوهش گواه آن است که تقابل رفاقت مردانه/ دوستی زنانه در کمدیـ رمانتیک ایرانی بیانگر درونمایۀ بیهودگی اتحاد زنان است و این درونمایه، دستاندرکار بازسازی اجتماعی ایدئولوژی مردسالاری است. همسر (1373) تنها روایت این پژوهش است که از این الگوی تقابلی پیروی نمیکند و در آن دوستیهای زنانه به رسمیت شناخته میشوند و ستایش میگردند.https://jwica.ut.ac.ir/article_36482_4468b23626be9f274dbd705cea74bac2.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31085320130923Study on Examples of Women's Earthenware Statuettes in Seljuk and Il-Khanid Periodsمطالعۀ نمونه هایی از پیکرکهای سفالی زنان در ادوار سلجوقی و ایلخانی3273443648310.22059/jwica.2013.36483FAسیدهاشمحسینیاستادیار باستان شناسی و هنر دوران اسلامی دانشکده مرمت دانشگاه اصفهانJournal Article20120901Clay and earthenware statuettes of women are amongst first human artworks of prehistoric era. After historic period the tradition of making women earthenware statuettes continued in Islamic era with special changes. These earthenware statuettes including different method of making and decoration often have made in important Persian pottery centers as Rey and Kashan cities. The Seljuk and Il-khanid periods are amongst important periods of making these earthenware statuettes that because of prohibition of making statuette and figurine in Islamic era, reasons and principles of their making is a strange matter for these periods. The subject matter of this paper is analyzing many of attractive examples of Seljuk and Il-khanid earthenware women statuettes from all directions as making and decorating methods. The basic goal of the paper is recognition of factors that were important in making this kind of statuettes as well as studying their decorations, applications, forms, principles and others impressive factors. This study can help us arrive at a better understanding of position of Iranian Muslim women and their differences with pre-Islamic Iran. In this way few attractive examples of women earthenware statuettes of Seljuk and Il-khanid period have chosen from different museums inside and outside of Iran and then surveyed the factors involved in their making, decorating, using etc. Due to findings of the paper making of women earthenware statuettes on Islamic era especially in Seljukid and Il-khanid periods have been affected by several factors as importance of tribal system in these periods as well as efflorescence of Iranian literature as Bahram and Azadeh story or astrological contexts with female symbols as the Venus.پیکرکهای گلی و سفالین زنان جزء نخستین آثار هنری بشر در اعصار پیش از تاریخ محسوب میشوند که ساخت آنها با تغییراتی خاص تا دوران اسلامی نیز تداوم یافته است. پیکرکهای سفالی مزبور، که گونههای مختلفی از تکنیکهای ساخت و تزیین هنر سفالگری اسلامی را دربرمیگیرند، اغلب در شهرها و مراکز مهم سفالگری ایران ساخته شدهاند. از مهمترین ادوار ساخت این پیکرکها میتوان به ادوار سلجوقی و ایلخانی مقارن با قرون پنجم تا نهم هجری اشاره کرد که با توجه به منع ساخت پیکرک و مجسمه در دوران اسلامی، دلایل و انگیزهها و نیز منابع الهامبخشِ ساخت این پیکرکها در دورههای مزبور جای تأمل دارد. موضوع پژوهش کنونی بررسی و تحلیل تعدادی این پیکرکها در کلیة ابعادِ تکنیکی و مفهومی است. هدف اصلی مقاله، بررسی و شناخت مهمترین ویژگیهای پیکرکهای سفالین مزبور به همراه طبقهبندی آنهاست. روش پژوهش انتخابی، با توجه به نوع موضوع و هدف، تلفیقی از روشهای توصیفی، تاریخی، و مقایسهای است. در همین زمینه، ده عدد از نمونههای شاخصِ پیکرکهای سفالین زنان در ادوار سلجوقی و ایلخانی، فارغ از تعلق به سبک یا گونهای خاص، از بین آثار موجود در موزههای مختلف داخلی و خارجی انتخاب و از منظرِ شیوة ساخت، تزیین، کاربرد، فرم، اهداف ساخت، منابع الهامبخش، و... بررسی، طبقهبندی، و تحلیل شده است. بنابر یافتههای پژوهش، پیکرکهای سفالی زنان در ادوار مزبور، بهخصوص دورة سلجوقی، تحتتأثیر عوامل مختلفی ساخته شدهاند که از جملة آنها میتوان به تأثیر سنتهای هنری پیش از اسلام، تأثیر نظام قبیلهای، تأثیر برخی از شخصیتهای زن ادبیات ایران، به علاوة تأثیر صور فلکی با نماد مؤنث اشاره کرد. همچنین توجه به نقشها و کارکردهای زنان به جای تمرکز بر ویژگیهای جنسیتی آنها، از مهمترین تفاوتهای پیکرکهای مزبور با نمونههای پیش از تاریخی است.https://jwica.ut.ac.ir/article_36483_236322c27ed0d6a6c5f57fd30ee881d3.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31085320130923Iran Place among MECA Countries on 2015 based on Gender Inequity (3rd Goal of MDG)جایگاه ایران در میان کشورهای منطقة خاورمیانه و آسیای مرکزی در افق سال 2015 براساس شاخصهای توانمندسازی زنان3453723648410.22059/jwica.2013.36484FAعزتملاابراهیمیدانشیار دانشگاه تهران0000-0001-9618-7508یاشارتارودی ممقانیدانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه وسترن استرالیاعطیههنردوستکارشناسی ارشد علوم اقتصادی دانشگاه مفیدJournal Article20120824Conspicuously enough, Millennium Development Goals (UN-MDG) indexes cover the various aspects of economic development in countries. Indeed, MDGs are collected from the World Bank and the IMF indexes that were used for monitoring economics status. Every member of the UN is subjected to report the required data in former designed format and frequency. Furthermore reported data and usage of indexes provide tremendous chance to compare the countries with each other. In 2004, Iran adopted a strategic vision named “Iran 1404” that suggests Iran to be the 1st country in the Middle East and Central Asia region in economic, social, cultural aspects. By using almost 20 years data provided by MDG indexes and the use of ADF and ARIMA time series models the index values of countries in 2015 are estimated and in the result by ranking Iran position among Middle Eastern and central Asian countries in the year 2015 is forecasted. Due to lack of data in some indexes a combination of graphical trend analysis and ARIMA models are used. In conclusion in the year 2015 Iran would be not be in the 5 high rank countries in the 3rd goal of MDG and serious changes in policies are needed to be madeاهداف توسعة هزاره به بررسی وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشورها میپردازد و دادههای سالانة مربوطه این امکان را برای بسیاری از محققان فراهم میآورد که به مطالعه و پیشبینی روند توسعة کشورها بپردازند. در این میان، کشور ایران در یکی از برنامههای پُراقبال بلندمدت خود، موسوم به چشمانداز ایران 1404، جایگاه نخست را در میان کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی متصور شده است. با توجه به تأکید بر جایگاه زنان در توسعة اقتصادی کشور، در این پژوهش سعی شده که با استفاده از دادههای گزارششده درخصوص هدف سوم از اهداف توسعة هزاره، که متضمن ارتقای جایگاه زنان است، جایگاه ایران در میان کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی پیشبینی شود. به عبارت دیگر، در این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که آیا ایران در سال 2015 در میان پنج کشور اول منطقه قرار خواهد گرفت؟ برای بررسی این موضوع، مقادیر شاخصهای مرتبط استخراج و با استفاده از مدل سری زمانی ARIMA ارزش آتی شاخصهای مورد هدف در سال 2015 تخمین زده شده و براساس ارزشهای پیشبینیشده رتبة ایران در میان کشورهای دیگر گزارش شده است. نتایج نشان میدهد که برخلاف اینکه ایران توانسته است در اغلب زیرشاخههای هدف سوم توسعة هزاره به اهداف موردنظر در برنامههای توسعهای نزدیک شود، در مقیاس بینالمللی هنوز نتوانسته به اهداف خود دست یابند و نیازمند تغییر در سیاستگذاری است.https://jwica.ut.ac.ir/article_36484_7908ed26907a0f5d8ccb35e73cb22cd5.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31085320130923Divorced Women's Lived Experiences, Processes, and Challenges: A Phenomenological Study (Case Study of Saqqez City)تجربۀ زیستۀ زنان مطلقۀ کرد، فرایندها و چالشهای آنان: بررسی پدیدارشناختی (مطالعۀ موردی شهرستان سقز)3733963648510.22059/jwica.2013.36485FAلیلاعنایت زادهکارشناس ارشد جمعیتشناسی، دانشگاه تهرانمحمودقاضی طباطباییدانشیار گروه جمعیتشناسی دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهرانJournal Article20120403Although divorce affects many parts of the society including spouses, children and, families, the entire social life cycle of individuals, the kind of individuals' experiences, based on their gender, Subjectivity in the process, degree of involvement. It may be perceived by the individuals as a positive or a negative experience. Given the differences in divorce men's experiences and the fact that some cultural factors in the Kurdish society reduce woman's role to an object in the marital life, this study was done to find Kurdish divorced women's life experience and to arrive at an understanding of their challenges and growth opportunities. Hermeneutic phenomenological approach was used in this study. The number of participants based on purposive sampling includes 19 divorced women in the Saqqez city. The theory developed and proposed by Kaslue and Mezirow was used as the framework for organizing the data and through the individual interviews the following themes were derived: 1. the process of divorce; 2. the consequences of divorce; 3. self-perceptions; 4. personal emotions; 5. behavioral reactions to divorce and 6. attitude toward divorce.اگرچه طلاق همۀ بخشهای جامعه ـ اعم از همسران، بچهها، خانوادهها و کل چرخۀ زندگی اجتماعیـ را درگیر میکند، نوع تجربۀ افراد بسته به جنسیت و فاعل، در فرایند بودن، و میزان درگیری آنها متفاوت است و ممکن است برای افراد تجربهای مثبت یا منفی ادراک شود. با توجه به متفاوتبودن تجربۀ افراد و اینکه برخی عناصر فرهنگی در جامعۀ کردستان نقش زن را در عرصۀ زناشویی به حد ابژهای تقلیل میدهند، این بررسی با هدف کشف تجربۀ زیستۀ زنان مطلقۀ کرد و درک چالشها و فرصتهای رشدی که آنها تجربه کردهاند، انجام گرفت. در این مطالعه از روش هرمنوتیک پدیدارشناختی استفاده شده است و تعداد شرکتکنندگان با استفاده از نمونهگیری هدفمند شامل نوزده زن مطلقۀ کرد ساکن شهرستان سقز است. در این بررسی، از تئوریهای کاسلو و مزیرو بهمنزلۀ چارچوبی برای سازماندادن دادههای بهدست آمده استفاده شد و از مصاحبههای فردی مضامین فرایند وقوع طلاق، پیامدهای طلاق، ادراک از خود، احساسات شخصی، واکنشهای رفتاری، و تصور از طلاق آشکار شد.https://jwica.ut.ac.ir/article_36485_3914b58988cea28c13edc3d5b92dbb20.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31085320130923The Study of Work-Family Conflict and Family-Work Conflict Due to Work Alienationبررسی تأثیر تعارض کارـ خانواده و خانوادهـ کار بر بیگانگی از کار3974143648610.22059/jwica.2013.36486FAسیدعبدالحسیننبویدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهوازمعصومهباقریاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهوازمرضیهشهریاریکارشناس ارشد جامعهشناسی و مدرس دانشگاه0000000328197653Journal Article20130221This paper aims at studying the effects of work/family conflict and family/ work conflict as a result of work alienation. Some theories of Goffman, Duxbury and Higgins, Kirchmeyer and Cohen, Merton, Inglehart and Faunce are applied in the study. The research is conducted through a survey method. Stratified random sampling has been used for selection of the samples. Main data collection method for was questionnaire. A sample of 386 people was selected from the married female employees of government in Ahvaz. Work alienation with respect to two aspects of work/family conflict, family/work conflict was the subject of study. In order to analyze data, the paper used froms of descriptive statistics, significant test, variance analysis, regression analysis and path analysis. The results indicated that work/family conflict and family/work conflict variables directly affect work alienation. Also, the results showed that social-economic status (objective aspect) variable, through work/family conflict and family/work variables, indirectly affect the work alienation. Also, perception of individual about social-economic status (subjective aspect) directly affect the work alienation. The results further showed that there is a significant inverse relationship between age, work experience, career position, urban/rural background variables and work alienation.هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر تعارض کارـ خانواده و تعارض خانوادهـ کار بر بیگانگی از کار است. در این زمینه، از نظریۀ نمایشی گافمن، دوکسبری و هیگینز، کرچمایر و کوهن، مرتون، اینگلهارت، و فانس استفاده شده است. جامعۀ آماری شامل زنان متأهل شهر اهواز است. دادههای پژوهش با روش پیمایشی، از نمونهای با حجم 386 نفر، از میان کارمندان زن متأهل ادارههای دولتی شهر اهواز با روش نمونهگیری طبقهای و تصادفی انتخاب شد. بیگانگی از کار در دو حیطۀ: تعارض کار با خانواده و تعارض خانواده با کار بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی، آزمونهای معناداری، تحلیل واریانس، تحلیل رگرسیون، و تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج بهدستآمده نشان داد که: رابطة مستقیم و معناداری بین متغیر تعارض کار با خانواده، تعارض خانواده با کار، و متغیر وابسته (بیگانگی از کار) وجود دارد. همچنین یافتهها نشان میدهد که پایگاه اجتماعیـ اقتصادی (وجه عینی) از طریق تعارض کار با خانواده و خانواده با کار، بر بیگانگی از کار اثر غیرمستقیم دارد و پنداشت فرد از پایگاه اجتماعیـ اقتصادی خود (وجه ذهنی) تأثیر مستقیمی بر بیگانگی از کار میگذارد. درضمن، نتایج پژوهش رابطۀ معکوس و معناداری بین متغیرهای سن، سابقۀ کار، نوع سمت سازمانی، پیشینۀ شهریـ روستایی، و متغیر بیگانگی از کار را آشکار میکند.https://jwica.ut.ac.ir/article_36486_5ee352bb3a217f6581b869fc4d70915e.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31085320130923Female War Narratives: Studying the Reflection of the Algerian War in the Works of Assia Djebarجنگ به روایت زنان: بررسی روایت جنگ الجزایر در آثار آسیه جبار4154313648710.22059/jwica.2013.36487FAفریدهعلویدانشیار گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشکدۀ زبانها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهرانزینبرضوان طلبدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فرانسه، دانشکدۀ زبانها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهرانJournal Article20131012Having glanced at the history of women’s literature in Algeria, we will now study some women’s narratives through the famous writer Assia Djebar’s works with the descriptive-analysis method. The study shows that until the recent century the language and literature has been dominated by the men reflecting the male point of view. However, as war was a major event experienced by women in a particular manner, the necessity for the female narratives and points of view is evident. Assia Djebar is the first Algerian female writer who addresses the independence war in the novel <em>Children of the New World</em>. Highly influential in the history of Algerian Literature, the novel is further proof of women’s talent in writing and eases other women’s entrance to this area. The war is a major and fixed theme throughout the works of Assia Djebar. Not only does Assia Djebar addresses the freedom of Algiers from a female point of view, but she also points out the importance of women’s freedom from social limitations and prejudice which differentiates her works from other war related literature. Furthermore, her portrayal of women’s specific issues, suffering, and their way of resistance signifies the women’s participation in the independence of the country, which has been overlooked or undermined in the works of male writers.در این مقاله، پس از اشاره به پیشینۀ ادبیات زنان در الجزایر، با استفاده از رویکرد توصیفیـ تحلیلی به معرفی و بررسی چند نمونه روایت زنانه از جنگ استقلال الجزایر در خلال آثار نویسندۀ شهیر الجزایری، آسیه جبار، میپردازیم. این تحقیق نشان میدهد که زبان و نهاد ادبیات در الجزایر تا پیش از سدۀ اخیر تحت سیطرۀ مردان بوده و عمدۀ آثار ادبی این کشور بر ارزشهای مردسالارانه استوار بوده و دیدگاه مردانه را منعکس میکرده است. اما با وقوع جنگ، که موضوعی اساسی و مهم بوده، و از سوی زنان نیز به شیوۀ خاص خود تجربه شده، لزوم ارائۀ نگاه و روایت زنانه از آن احساس میشود. آسیه جبار نخستین نویسندۀ زن الجزایری است که در رمانی با عنوان <em>فرزندان جهان جدید</em> مستقیم به موضوع جنگ استقلال میپردازد. این رمان، که در تاریخ ادبیات الجزایر از رمانهای مؤثرجنگ الجزایر محسوب میشود، مهر تأییدی بر استعدادها و قابلیتهای زنان در عرصۀ نویسندگی میزند و راه را برای ورود دیگر زنان به این عرصه هموار میکند. موضوع جنگ یکی از ارکان ثابت و اساسی در آفرینشهای آسیه جبار محسوب میشود. ویژگی خاصی که موجب تمایز آثار آسیه جبار از دیگر آثار جنگی میشود آن است که وی با استفاده از دیدگاه زنانۀ خود، نهتنها به مسئلۀ آزادی الجزایر از طریق جنگ و مقاومت اشاره میکند، بلکه لزوم آزادی زنان از حصارهای بسته و رهایی آنان از برخی محدودیتها و تعصبات را نیز یادآور میشود. وی همچنین با به تصویر کشیدن رنجها و مشکلات خاص زنان در طول دوران جنگ و نشان دادن نحوۀ مشارکت آنان در این مبارزه، که در نوشتههای نویسندگان مرد مغفول مانده یا به شایستگی نمایان نشده بود، سهم و نقش زنان در استقلال این کشور را برجسته میکند.https://jwica.ut.ac.ir/article_36487_a9057e63e31cdeefb9818701c6f31dcc.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31085320130923The Study of Cultural Globalization and Men's Attitude towards Women's Role Case Study: Men in Shirazجهانیشدن فرهنگی و نگرش مردان به نقش زنان (مطالعة موردی مردان شهر شیراز)4334473648810.22059/jwica.2013.36488FAبیژنخواجه نوریاستادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه شیرازلیلاپرنیانکارشناس ارشد مطالعات زنان دانشگاه شیرازصغریهمتکارشناس ارشد مطالعات زنان دانشگاه شیرازJournal Article20130803The purpose of the present study is to examine relationship between cultural globalization and men's attitude toward the role of women. The method of this study was survey and its tool was questionnaire. The sampling method used in this survey was multi-stage share random sampling. Sample size that was estimated according to Lean Table with 95 percent significance level was 383. After reviewing local and international literature and considering theories about cultural globalization and men's attitude towards women's role, a synthesized theoretical framework regarding theories of Giddens and Robertson was formulated. Findings of the bivariate analysis show significant relations between some variables including: reflexivity, sporty life style, scientific cultural life style, awareness of globalization, ICT and traditional life style, inner mass media with Modern Men's attitude towards women's role. Moreover, results show significant relations between the reflexivity, traditional life style and inner mass media withTraditional Men's attitude towards women's role.این مقاله، که بر مبنای پژوهشی با همین عنوان انجام شده، به فرایند جهانیشدن فرهنگی و نگرش مردان به نقش زنان در جامعه پرداخته است. در این پژوهش، ترکیبی از نظریههای گیدنز و رابرتسون بهمنزلۀ چارچوب نظری استفاده شده است. پرسش اصلی این است که آیا جهانیشدن فرهنگی بر نگرش مردان به نقش زنان در شهر شیراز تأثیر گذاشته است؟ در صورت وجود ارتباط بین این دو متغیر، کدام مؤلفههای جهانیشدن فرهنگی بیشترین تأثیر را داشتهاند؟ برای دستیابی به پاسخ این پرسش، از روش کمی و پیمایشی استفاده شده و اطلاعات لازم با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است. بدینترتیب، 383 نفر از مردان شهر شیراز با روش نمونهگیری تصادفی سهمیهای چندمرحلهای برای پاسخگویی به پرسشها انتخاب و اطلاعات لازم از این گروه گردآوری شده است. نتایج بیانگر آن بود که متغیرهای بازاندیشی، سبک زندگی ورزشی، سبک زندگی علمیـ فرهنگی، آگاهی از جهانیشدن، و فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی با نگرش مدرن مردان به نقش زنان رابطۀ معنادار مثبت، ولی سبک زندگی سنتی و وسایل ارتباطجمعی داخلی رابطۀ منفی داشتهاند. همچنین، متغیر بازاندیشی با نگرش سنتی به نقش زنان رابطۀ منفی، ولی سبک زندگی سنتی و سبک زندگی ورزشی رابطۀ مثبت داشتهاند.https://jwica.ut.ac.ir/article_36488_a1cfff50382be98e1e75fd712f0229a1.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31085320130923English Abstractsچکیده انگلیسی183648910.22059/jwica.2013.36489FAJournal Article20140301https://jwica.ut.ac.ir/article_36489_f30a2268cc110d477d0528b59a3f5ad0.pdf