مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31085420140121Sociological analysis of personal and gender identity and every day life experience in Iranian cinema during 1990تحلیل جامعهشناختی چگونگی بازنمایی هویت فردی و جنسیتی در آثار سینمایی دهة 1380 ایران4494665023910.22059/jwica.2014.50239FAرشیداحمدرشعضو هیئت علمی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیاناحمدغلامیکارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه کردستانJournal Article20121121This study, sociological analysis of changes happened in modern individual identity and transformation of sexual identities in Iran during the 1990s, among urban middle classes. We have used qualitative method especially semiotic in order to study and analyzes these three film. The Kanaan by Mani Haghighi, The famous by Iraj Ghaderi and The None Expected by Mohammad Hadi Karimi. The findings show that during the studied decade (1990s), a kind of transformation of in timidity among people particularly in relation to the formation of the SELF has been happened which can originate from changes of the improvement of the SEL, expanding of individuality in society and changes of gender and sexuality of middle class who looking for its gender and fluid personal identity. Changes also show some degree of democratic tendencies in giving central role to women and men in the process of decision making on their bodies but also have signs of some kinds of depressing and agitations in their lives. Studying of such changes through cinema will help us better understanding of modern individual life and his minding.پژوهش حاضر به تحلیل تغییرات در هویت فرد مدرن و تبدیل شکل هویت جنسی زن و مرد معاصر ایران در دهة 1380 میان طبقة متوسط شهری، بهخصوص در کلانشهرها، میپردازد. این پژوهش درواقع با تحلیل کیفی و نشانهشناختیِ دو فیلم <em>کنعان</em> (مانی حقیقی) و <em>شهرت</em> (ایرج قادری) نشان میدهد که طی این دهه نوعی دگردیسی و تبدیل شکل صمیمیت میان انسانها، بهخصوص در رابطه با خود، شکل گرفته است که میتواند در تحولات مربوط به توسعة خود، فردیشدن جامعه، و تحول در هویت جنسی و سکسوالیتة افرادـ بهخصوص در میان طبقۀ متوسط شهریـ ریشه داشته باشد که در جستوجوی هویت سیال فردی و جنسیتی خویش است؛ تحولی که در عین داشتن لایههای دموکراتیک و اعطای نقش مرکزی به زنان و مردان در تصمیمگیریهایشان در قبال بدن، درواقع حامل پریشانیها و آشفتگیها در زندگی آنها هم هست. بررسی این تحولات از دریچة سینما در این دهه میتواند لایههای باریک و ژرفی از حیات فرد مدرن و حیات ذهنی وی را به تصویر بکشد. درنهایت، یافتههای این پژوهش میتواند افق روشنی را فراروی مسئولان و برنامهریزان شهری قرار دهد؛ بهخصوص در کلانشهرها به منظور برنامهریزی بهتر و هوشمندانه و مهندسی معقول امور هنری و درنهایت سیاستهای مرتبط با بدن و هویت فردی.https://jwica.ut.ac.ir/article_50239_42d0d96755164695060e56b46b3e5958.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31085420140121Reaction of woman's sprit in secret defence drama (with studying of five plays)بازتاب روح زنانه در ادبیات نمایشی دفاع مقدس (با مطالعه پنج نمایشنامۀ نمونه)4674865024010.22059/jwica.2014.50240FAمهدیحامدسقایاناستادیار دانشکدۀ هنر دانشگاه تربیت مدرسمنصورهصدیفکارشناس ارشد کارگردانی تئاتر دانشکدۀ هنر دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20120922In this project have been done in descriptive-analyze method, mid utilize from mythology-psychology by studying women characters in five plays. We are searching traits of “wild woman archetype” in secret defense drama. This archetype has been formed from theories of Carel Gustave Yung, unregarded in literary and artistically studying in my country. Important asking in this article is introducing traits of wild woman archetype (that it is picture from true nature of women). We understand about reaction of these traits into secret defense drama and lack of one or several traits or overhand, inordinate emphasis on one or several traits, what respect does find with worth while sense of secret defense? In first part, psychologize, sociological and mythologic traits of wild woman archetype are studied and we have studied about cultural sensations and other elements on it. In another parts, we recount traits of wild woman and reconcile them with picture of woman in secret defense drama. In deduction are said, two traits about rellion and patience are into whole of women of sampling plays, but another traits that these are very important in personaly and social life of wild woman, creating life, vivacity and laugh aren’t into any plays. In secret defense drama, lack of creating, vivacity and joyance in protagonist woman’s life is very usual. Better recognition from wild woman archetype is able to make plat for imaging women with true nature and keeping values. Purpose of this project isn’t costing on secret defense drama by theories of Yung, rather show whether project will be about theories of Yung or another psychologists and philosophers is able to get more recognition about woman character in this plays.در این پژوهش، که به روش توصیفیـ تحلیلی انجام شده است، با بهرهگیری از رویکردی اسطورهایـ روانشناختی، با بررسی شخصیتِ قهرمانان زنِ پنج نمایشنامة نمونه، به این مسئلة اساسی خواهیم پرداخت که تصویر زنان در ادبیات نمایشی دفاع مقدس تا چه میزان با مبانیِ ارزشی دفاع مقدس همخوانی دارد و در این آثار در ترسیم چهرة زنی راستین، که درگیر جنگی ناخواسته است، تا چه حد مسیری همپای ارزشهای فرهنگ دفاع مقدس پیموده شده است؟
در این مقاله، از ویژگیهای «کهنالگوی زنطبیعی»، که برگرفته از دیدگاههای کارل گوستاو یونگ است، بهره گرفتهایم؛ کهنالگویی که در بررسیهای ادبی و هنری کشورمان کمتر بدان توجه شده است.
در بخش نخستِ مقاله، به بررسی ویژگیهای روانشناسانه و اسطورهشناسانة کهنالگوی زنطبیعی پرداخته و تأثیرات فرهنگی و سایر عوامل را بر آن بررسی کردهایم. در بخشهای دیگر، ضمن برشمردن خصایص زنطبیعی، به تطبیق این ویژگیها با تصویر زن در نمایشنامههای نمونة دفاع مقدس پرداختهایم.
در نتیجة مقاله آمده است که در ادبیات نمایشی دفاع مقدس نبودِ خلاقیت، سرزِندگی، و شادی و نشاط در زندگی قهرمانانِ زن به امری معمول تبدیل شده است. شناخت هرچه بهتر کهنالگوی زنطبیعی میتواند زمینهای را فراهم آورد که با حفظ ارزشها بتوان آثاری آفرید که زن با طبیعت راستین خود به تصویر درآید.
هدف از این پژوهش، ارزشگذاریِ «ادبیات نمایشی دفاع مقدس» از طریق دیدگاههای یونگ نیست، بلکه این مطالعه به دنبال آن است تا نشان دهد که خواه پژوهش براساس نظریات یونگ باشد و خواه هر روانشناس و فیلسوف دیگر، چگونه میتواند به شناخت بیشتر از شخصیت زن در این آثار بینجامد؛ شناختی که میتواند ما را از هرگونه بیراهه، که با مبانی ارزشی منافات دارد، دور کند و در ترسیم چهرهای راستین از زنان غیور کشورمان یاریمان دهد.https://jwica.ut.ac.ir/article_50240_b167f4641bdfccd798bedb2a4f50d9ef.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31085420140121The relationship between music consumption and feeling of anomy in the terms of the genderمطالعۀ رابطۀ مصرف موسیقی با احساس آنومی برحسب جنسیت4875065024110.22059/jwica.2014.50241FAحلیمهعنایتدانشیار دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی، بخش جامعهشناسی، دانشگاه شیراز0000-0001-9721-9719مهدیکاوهکارشناس ارشد دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شیرازJournal Article20120922Anomy is the one of the concepts common in the sociology. That can be felt equally the anomy to anomy in connection with that, as far apart as they can be imagined. The members of the felt anomy are not anomic society and vice versa. The purpose of this article, regardless of the presence or absence anomy, Iran anomy study among sons and daughters students and the role of emotion in the music consumption is increasing or decreasing. In this context, the theories of the Pierre Bourdieu about the art and the anomy Merton’s theory has been used. We searched for survey method and the the questionnaire data have been used. The population of all students studying at the University of Shiraz is the number of 18452 persons. 380 persons were selected by using the table as Lin and according to the survey respondents were divided into two groups of sons and daughters and end up using simple random sampling is to select respondents. The nominal credit for the validity and reliability of the items were used to assess its Cronbach’s alpha coefficient. The results show that the consumption of music and feel there are not significant relationship anomy among students based on gender. But this is a meaningful relationship without counting the gender. This means that as more music is consumed, more felt anomy.آنومی یکی از مفاهیم مصطلح در جامعهشناسی است. به همان اندازه که میتوان احساس آنومی را با آنومی در ارتباط دانست، به همان اندازه نیز میتوان آنها را دور از هم تصور کرد، زیرا ممکن است جامعهای آنومیک نباشد اما اعضای آن احساس آنومی کنند، و برعکس. هدف این مقاله، بدون توجه به وجود یا نبود آنومی در ایران، مطالعۀ شدت احساس آنومی بین دانشجویان دختر و پسر و رابطۀ مصرف موسیقی با آن است. در این زمینه، از نظریۀ برجستهسازی رسانهای استفاده شده است. روش این پژوهش پیمایش و ابزار سنجش پرسشنامه است. جامعۀ آماری نیز شامل همۀ دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه شیراز است. از این تعداد، 380 نفر با استفاده از جدول لین برای نمونه انتخاب و با توجه به هدف تحقیق پاسخگویان به دو گروه دختر و پسر تقسیم شدند. درنهایت، پاسخگویان با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از اعتبار صوری برای سنجش روایی و از ضریب آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی گویهها استفاده شد. نتایج نشان میدهد که بین مصرف موسیقی و احساس آنومی بین دانشجویان برحسب جنسیت رابطۀ معناداری وجود دارد. بدین معنا که هرچه مصرف موسیقی بیشتر باشد، احساس آنومی هم بیشتر است.https://jwica.ut.ac.ir/article_50241_6c96d1d593ada1a7c4660e57efb4bd9a.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31085420140121Metamorphosis of fashion photography in Iranian societyدگردیسی عکاسی مد در جامعۀ ایرانی5075285024210.22059/jwica.2014.50242FAجوادسلیمیدانشیار دانشگاه هنر تهرانزهرارشیدکارشناسی ارشد عکاسی دانشگاه هنر تهرانJournal Article20131112Global trend of fashion photography has adopted the modesty fashion photography as a new procedure for advertising the hijab fashion. The birthplace of this current is outside of Islamic countries but it has become important to accommodate fashion and photography with religious beliefs in Islamic countries. The paper tries to review the fashion photography in the field of hijab fashion concerning Iranian magazines (published or online) and to compare it with global modesty fashion photographs. Then the paper focuses on written sources for getting perception of the features and distinctions between these two trends, on the base of cultural and religious and historical backgrounds. Finally, having studied hijab fashion photographs, one would notice an endless conflict between religious and cultural taboos and psychological needs of any society, leading to a different kind of fashion photography in Iran. This metamorphosis in Iran fashion photography is the result of prohibitions in depiction of feminine bodies, on one hand, and unfamiliarity with modesty fashion Photography, on the other hand.روند جهانی عکاسی مد برای تبلیغ مد اسلامی، جریان نوظهور عکاسیمد مادستی<sup><sup>[1]</sup></sup> را برگزیده است؛ جریانی که زادگاهش در خارج از مرزهای کشورهای مسلمان بوده، اما برای آشتی میان مد و عکاسی با عقاید مذهبی در سرزمینهای اسلامی اهمیت وافری یافته است.
در این پژوهش، به بررسی آثار خلقشده در حوزۀ عکاسیمد پوشاک اسلامی در نشریات (چاپی و آنلاین) ایرانی و مقایسۀ آنها با آثار تولیدشده در جهانـ در حوزۀ عکاسیمد مادستیـ پرداخته شده است و سپس برای درک ویژگیها و تمایزهای میان این دو، برمبنای پیشینۀ فرهنگی و مذهبی و تاریخی، از منابع مکتوب استفاده شده است.
و در آخر، بررسی تصاویر مد اسلامی نشان میدهد که برمبنای تقابل دائمی تابوهای فرهنگیـ مذهبی و نیازهای روانی جامعه، نوع متفاوتی از عکاسیمد در ایران پدید آمده است. این دگردیسی عکاسیمد در ایران، حاصل محدودیتهای تصویری زن از یکسو و ناشناختهماندن عکاسیمد مادستیـ بهمنزلۀ گرایش متناسب با فرهنگ جامعۀ مسلمانـ از سوی دیگر است.
<br clear="all" />
[1]. modesty fashion photographyhttps://jwica.ut.ac.ir/article_50242_1981c9f827a071456187817f1bc7260f.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31085420140121Survey of Sudabeh's dramatic aspects based on A. J. Greimas's action figures theoryبررسی جنبههای نمایشی شخصیت سودابه براساس نظریه کنشمندی گرماس5295425024310.22059/jwica.2014.50243FAناصرنیکوبختدانشیار دانشکدۀ علوم انسانی گروه ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرساحسانزیورعالمکارشناس ارشد دانشگاه هنر تهرانJournal Article20130727Ferdowsi's Shahname is a Literary work with many and varied personalities which can be converted to dramatic texts, but it needs to analyze on basis theories of dramatic characterization. Characterization of the protagonist of the play, as a key element of the show has a special component such as action and motivation to handle dramatic action, a physical and mental characteristic that distinguishes his/her from a fictional character. Sudabeh is one of the most interesting characters in <em>Shahname</em>. Her character traits are analogous Phaedra on a play of the same name by Jean Racine, French dramatist. She possesses features of a dramatic hero and in this paper have been tried to show Ferdowsi's artistic method Sudabeh besides Component of characterization how have highlighted her on center of a play. In recent years, the theories of the characterization used to analyze fictional characters in ancient literature, are classical theories which are now being questioned. It needs to be addressed with new approaches to the critical analysis. One of the theories of dramatic characterization is theory of action figures which is evaluated based on the action of characters in the context of the script.<em>شاهنامۀ</em> فردوسی اثری با شخصیتهای بسیار و متنوع است و توانایی تبدیلشدن به متون نمایشی را از هر حیث دارد؛ ولی پیش از ورود به نگارش چنین متونی نیاز است هریک از شخصیتها از منظر نظریههای شخصیتپردازی دراماتیک بررسی و تحلیل شود. شخصیتپردازی قهرمان نمایش بهمنزلۀ یکی از ارکان اصلی دنیای نمایش، مؤلفههای ویژهای چون کنشمندی و انگیزش برای دستزدن به عمل دراماتیک، ویژگیهای فیزیکی و روانی دارد که آن را از شخصیتپردازی داستانی متمایز میکند.
سودابه یکی از شخصیتهایی جذاب داستانی در <em>شاهنامه</em> است. ویژگیهایی شخصیتی وی با شخصیتهای متعددی در ادبیات دیگر ملل مقایسهکردنی است. سودابه دارای ویژگیهای قهرمانان دراماتیک است. در این مقاله کوشش شده با برشمردن مؤلفههای یک شخصیت نمایشی، نشان دهیم که بهکمک شیوۀ پرداخت هنری فردوسی از سودابه، میتوان همچون دیگر نمونههای ادبیات نمایشی، در نمایشنامهای از سودابه شخصیتی نمایشی خلق کرد و در مرکز توجه اثری نمایشی قرار داد.
در سالهای گذشته، نظریههای شخصیتپردازی استفادهشده برای تحلیل شخصیتهای داستانی در متون ادبی کهن، نظریههای کلاسیکی بوده است که اکنون مورد تردید قرار گرفتهاند و نیاز است با دیدگاههای جدید به نقد و تحلیل آنها پرداخته شود. یکی از این نظریهها در حوزۀ شخصیتپردازی دراماتیک، نظریۀ کنشمندی شخصیت گرماس است که شخصیت را براساس میزان کنش در بافت متن نمایشنامه میسنجد.https://jwica.ut.ac.ir/article_50243_360424a2cf9d35015796f2b1ad7ec349.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31085420140121The relationship of language and gender in the contemporary Persian novels: A study of six worksرابطۀ زبان و جنسیت در رمان معاصر فارسی: بررسی شش رمان5435565024410.22059/jwica.2014.50244FAبهروزمحمودی بختیاریدانشیار گروه هنرهای نمایشی دانشگاه تهرانمریمدهقانیکارشناس ارشد زبانشناسی، دانشکدۀ ادبیات، دانشگاه تهرانJournal Article20130129This research deals with the differences in the writings of male and female authors in the contemporary Persian novels, and employs Lakoff's (1975) linguistic approach to reach this objective. The main aim of this work is to make sure if the factor of gender may lead to differences in methods of writings between men and women in terms of vocabulary choices and syntactic variations. In this research, three novels <em>Cheragh ha ra man khamush mikonam</em> (I Turn off the Lights),<em> Koliye Kenare Atash</em> (Gypsy by the Fire), and <em>Baziye Akhare Banu </em>(The Final Game of the Lady) by three female authors, and the novels <em>Kafe Piyano</em> (Cafe Piano)<em>, Sanfoniye Mordegan</em> (Symphony of the Dead), and <em>Sorayya dar Eghma</em> (Sorayya in Coma) from the male authors have been analyzed with respect to their vocabulary, and then the statistical analyses of these novels are presented. The results show differences in the writings of men and women in Persian novels. پژوهش حاضر به بررسی تفاوتهای نوشتاری زنان و مردان در رمانهای معاصر ایران میپردازد. هدف از این تحقیق، بررسی این مسئله است که آیا عامل جنسیت به بروز تفاوتهای نوشتاری در حوزة واژگان و نحو منجر میشود یا خیر؟ در این پژوهش، سه رمان <em>چراغها را من خاموش میکنم</em>، <em>کولی کنار آتش</em>، و <em>بازی آخر بانو</em> از نویسندگان زن و سه رمان <em>کافهپیانو</em>، <em>سمفونی مردگان</em>،و <em>ثریا در اغما</em> از نویسندگان مرد تحلیل و بررسی میشود. رمانهای مطالعهشده با مشخصههای زبانی در حوزة واژگان بررسی شدهاند و معیار این بررسی دیدگاههای رابین لیکاف (1975) دربارۀ الگوی گفتار زنانه در گفتمان است. براساس دیدگاه لیکاف، زنان با مردان به هنگان سخن گفتن یا نوشتن در استفاده از این موارد متفاوتاند: استفادۀ دقیق از رنگواژهها، فرمهای مؤدبانه، قیدهای تشدیدکننده، صفات تهی، گفتار غیرمستقیم، پرهیز از رکاکت و دشواژهها، و تأکید بر تشدیدکنندهها. تحلیل آماریِ هریک از مشخصهها نشان داد عملکرد زنان نویسندۀ فارسیزبان در زمینة استفاده از رنگواژهها، تردیدنماها، دشواژهها، تشدیدکنندهها، و تنوع صفات با دیدگاههای لیکاف سازگاری دارد و آن را تأیید میکند.https://jwica.ut.ac.ir/article_50244_6d91489507dae7c828928e76cacf1a44.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31085420140121Review of Kharijite's viewpoint toward women's attendance in political-social areas since 1-4 century Hegiraنقد و بررسی دیدگاه خوارج دربارۀ حضور زنان در عرصههای سیاسیـ اجتماعی از سدۀ 1-4 ه.ق5575765024510.22059/jwica.2014.50245FAمحمدعلیچلونگردانشیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهانفرشتهبوسعیدیدانشجو دکتری تاریخ تشیع دانشگاه اصفهانوحیدسعیدیدانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه اصفهانJournal Article20130127Kharijite as one of the groups in the first and second centuries, had a respectively certain attitude toward women. They have offered quite different views of woman and her participation in social and political issues including, marriage, treatment toward female prisoners, women in battles and women caliphate, which took influence of looking at surface and appearance of Quran and ideas of people of the Book and Islamic sects. Kharijite who were raised in the context of Islamic community, had more freedom for women in political and social areas, compared to other contemporary groups. This refers to certain political conditions in that period of time where the Kharijite have been. Kharijite have allowed women marry to infidles and Mavali. They also opposed to captivity of women and get bondwoman in war. Kharijite women have also active presence at battles and were the first who have allowed women caliphate in Islamic period. In this research we examine four political-social approaches of Kharijite toward women in an analytical- descriptive method (marrying to infidles and Mavali, treatment toward female prisoners, women in battles and women caliphate issues).خوارج، بهمنزلۀ یکی از گروههای کلامی مطرح در قرن های اول و دوم، نگرش خاصی به زن داشتند. آنها در باب زن و حضور وی درعرصههای سیاسی و اجتماعیـ همچون مسئلۀ ازدواج، رفتار با اسیران زن، حضور زنان در نبردها و نیز خلافت زنانـ نظرهای کاملاً متفاوتی ارائه دادند که تأثیرپذیرفته از نگاه سطحی و ظاهری آنها به آیات قرآن و نظریههای اهل کتاب و فرق اسلامی است. باید گفت خوارج با اینکه از متن جامعۀ اسلامی برخاسته بودند، از دیگر گروههای معاصر خود آزادی بیشتری برای زنان در عرصههای سیاسی و اجتماعی قائل بودند و این امر به شرایط سیاسی خاصی برمیگردد که خوارج در آن برهة زمانی در آن قرار داشتند. خوارج ازدواج زنان با کفار و موالی را مجاز میدانستند. آنها همچنین با اسارت زنان و به کنیزی گرفتن آنها در جنگها مخالف بودند. زنان خوارج همچنین در نبردها حضوری فعال داشتند و این خوارج بودند که برای نخستین بار اجازۀ خلافت زنان را در دورۀ اسلامی مطرح کردند. در این پژوهش، با روش توصیفیـ تحلیلی به بررسی چهار رویکرد سیاسیـ اجتماعی خوارج به زنان (مسئلۀ ازدواج با کفار و مولی، رفتار با اسیران زن، حضور زنان در نبردها، و مسئلۀ خلافت زنان) میپردازیم.https://jwica.ut.ac.ir/article_50245_c80794d0ce2b6cefcd309194a973eb51.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31085420140121Investigating tiles with Qajar women motifs in houses of Shirazمطالعۀ کاشینگارههایی با نقوش زنان قاجاری در خانههای شیراز5775945024610.22059/jwica.2014.50246FAعفت الساداتافضل طوسیاستادیار و عضو هیئت علمی دانشکدۀ هنر دانشگاه الزهرا(س)گلنازسلاحیکارشناس ارشد هنر اسلامی، مدرس دانشکدۀ هنر دانشگاه سمنانلادنسلاحیکارشناس ارشد ارتباط تصویری، مدرس دانشگاه ارم شیرازJournal Article20131116The art of Qajar period includes many unique features and themes. One of the most exceptional features of Qajar artworks (painting on tiles) is women motifs depicted at semiprivate and private spaces, at houses of nobilities, and palaces. Qajar women in these paintings interact with foreign women’s identity and they have shown a new face of Iranian women. The archi-myth of Qajar period is included of three different groups of myths: Islamic myths, Iranian myths and distant myths. After all, we can say in the female motifs of Qajar’s artworks, Iranian, Islamic and native identities are present simultaneously. Qajar woman has an independent entity in solitaire frames. This article has investigated the identity of the Qajar woman and her actions and her personal characteristics, by analyzing a set of visual documents- solitaire frame tiles with women motifs- which is left from that era in Shiraz’s houses. هنر دورۀ قاجار به لحاظ محتوا و ماده، موضوع، و نحوۀ اجرا ویژگیهای متمایز و منحصربهفردی دارد. وفور نقشمایههای زنانه در محصولات هنری عصر قاجار، از جمله در کاشینگارهها، در فضاهای خصوصی و نیمهخصوصی کاخها، و خانههای اعیان و اشراف از ویژگیهای شاخص آن است. زنان قاجاریِ نقشبسته بر این کاشینگارهها در تعامل هویتی با هویت زن فرنگی، چهرۀ نوینی از زن ایرانی را به نمایش گذاشتهاند. بااینحال، در بررسی نقوش زنان در هنر دورۀ قاجار، شاهد همحضوری هویت ایرانی، اسلامی و فرنگی این زنان هستیم که درک آن نیازمند شناخت مفهوم سراسطورهها و عملکرد همزمان اسطورههای چندگانه در فضای معناشناختی فرهنگ و هنر آن دوره است.
این مقاله به بررسی ویژگیهای هویتی زن در این زمان و کنشها و خصوصیات شخصیتی او، با مطالعۀ تحلیلی مجموعهای بیبدیل از اسناد تصویری، یعنی تکفریمهای زنان در کاشیهای آرایندۀ خانههای بهجامانده از دورۀ قاجار در شیراز، پرداخته است. هدف این پژوهش، معرفی و ارائۀ مستندهای نگارگریشدهای است که نظریۀ معاصر سراسطورهها را تبیین میکند.https://jwica.ut.ac.ir/article_50246_dd4fa16b31113399d6589424ac53e176.pdf