مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31087220150622Analysis of the femininity identity in video art based on psychoanalysis approach of Lacan (Case Study: Pipilotti Rist)بررسی مفهوم هویت زنانه در ویدئوآرت با رویکرد روانکاوی لاکان (مطالعهای بر آثار پیپیلوتی ریست)1571705757310.22059/jwica.2015.57573FAفروغخبیریکارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه تربیت مدرسعلیشیخ مهدیاستادیار دانشکدة هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس0000-0002-4980-4611Journal Article20151209This study concerns to analyze femininity identity by psychoanalysis approach of Lacan. Psychoanalysis is certainly one of the most areas of debate within feminist artists. The main question of this research is: “How does video art show the femininity identity?” So, initially we tried to categorize different influential concepts of Lacan’s psychoanalysis which is necessary to get to know his attitude about gender. Video art is one of the new media arts born after World War II. Video is a medium which come to challenge other media in different subjects. In this research, we have explained how video art has tried to show the femininity identity in contrast with the other media like cinema and television. The main concern of this study is exploring the ways in which female identity is constructed and mediated through the art of video art. Therefore, some videos have been analyzed according to Lacan's theory. In this way, a women video artist Pipilotti Rist (1962) has been selected. Rist made lots of works about the female body by concentrating on color and sound<em>. I'm not the girl who misses much</em>, <em>Ever is over all</em>, <em>I couldn't agree with you more</em> and <em>Be nice to me </em>are the videos analyzed by Lacan theory about gender identity in the article. By analyzing her, it can be known that video art changes the position of women and it changes the language and structures of dominant display.یکی از نمودهای هویت زنان در جامعه، هویت جنسی آنان است که همواره در مطالعات زنان بازنگری شده است. پژوهش حاضر در نظر دارد هویت زنانه را با رویکرد روانکاوی لاکان، در ویدئوآرت بررسی کند. ویدئوآرت رسانة هنریای است که در کشاکش نظریههای زیباییشناسانهای که پس از جنگ جهانی دوم آغاز شده بود، با ابداع دوربین ویدئویی قابل حمل در دهۀ شصت میلادی متولد شد. ویدئو در تقابل با زبان نحوی و شیوۀ بیانی متعارف سینما و تلویزیون بوده و ازاینرو، رویکرد مسلط بر این رسانهها را به چالش کشیده است. با گسترش هنرهای اجرایی در دو دهة اخیر، در بسیاری از نمونههای ویدئوآرت مسئلۀ هویت جنسی با نگاهی زنمحور مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش، آثار ویدئویی مرتبط با این موضوع بررسی شده و از میان هنرمندان فعالِ این عرصه، آثار پیپیلوتی ریست تحلیل شده است. از خلال تحلیل و تفسیری که براساس نظریة لاکان انجام شد، این نتیجه به دست آمد که این هنرمند هنگام پرداختن به مسئلة هویت زنانه در جامعه با زبان زنانه سخن گفته و ساختارهای نمایش مسلط مردانه را فرو ریخته است.https://jwica.ut.ac.ir/article_57573_6c4bde2eb22c7dc3cc30f76e7d482bd7.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31087220150622Women moving from marginalization to mainstream (A study on effective socio-cultural backdrops on painter women’s activities in Pahlavi era, Iran)زمینههای اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر فعالیتهای زنان نقاش دوران پهلوی (1304ـ1357ش)1711865757410.22059/jwica.2015.57574FAآزادهعلی پور هریسدانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشکدة هنر دانشگاه الزهرا(س)ابوالقاسمدادوردکتری تاریخ تمدن، دانشیار دانشکدة هنر دانشگاه الزهرا(س)Journal Article20151203Several factors influenced on the presence of women in the Pahlavi era. In the new structures after the constitutionalism and along with modernism of Pahlavi, court became to the government and political figures changed to the people. In this era, the role of women in sexual approach, their changed from a class-in-itself to class-for-itself. The outgrowth of social backdrops caused that we can see a more active presence of women in second Pahlavi era compare to past periods in painting; accordingly the history of Tehran art galleries from 1949 until 1979 B.C and their activities corroborated this. Study of social backdrops that moved these women from marginalization to mainstream is the purpose of this article and it’s an attempt to answer the question what social backdrops influenced on increasing the presence of painter women in Pahlavi era? In this study, collecting of contents is based on libraries and field research and written on comparative, descriptive and analytic method and cultural and social backdrops of women painter of Pahlavi era. We can understand that the presence of supporter man in family, learning, social class, urban life, spreading culture in public trough medias and cultural institute, legal and natural presence of queen, the supports of government and cultural politics, social movements of women and change of women role in 20 century, had a effective role in rise of painter women of second Pahlavi era.عوامل مختلفی در دوران پهلوی بر حضور زنان تأثیرگذار بود. در ساختارهای جدید پس از مشروطه و همراه با مدرنیسم پهلوی، و نیز دیگر گفتمانها، دربار به دولت و رجال به مردم تبدیل شدند. در این دوران، زنان در رویکرد جنسیتی از یک طبقة در خود به یک طبقة برای خود تبدیل شدند. پیامد زمینههای اجتماعی سبب شد تا در دوران پهلوی دوم شاهد حضور فعالتر زنان نسبت به گذشته در عرصة نقاشی باشیم؛ چنانکه تاریخ نگارخانههای تهران از 1328 تا 1357 مؤید این امر است. مقالة حاضر به بررسی زمینههایی میپردازد که این زنان را از حاشیه به متن کشاند و تلاشی است برای پاسخ به این پرسش که چه زمینههای اجتماعی جهت ارتقای حضور زنان نقاش دوران پهلوی مؤثر بوده است؟ در این پژوهش، گردآوری مطالب کتابخانهای و میدانی است و به روش تطبیقی توصیفیـ تحلیلی نگاشته شده و میتوان دریافت که حضور مردان حمایتکننده در خانواده، آموزش، طبقة اجتماعی، زندگی شهری، عمومیسازی فرهنگ به لطف رسانهها و نهادهای فرهنگی، حضور حقیقی و حقوقی ملکه، حمایتهای حاکمیت و سیاستهای فرهنگی، جنبشهای اجتماعی زنان و دگرگونی نقش زنان در قرن بیستم نقشی تعیینکننده در ارتقای جایگاه زنان نقاش این دوران داشته است.https://jwica.ut.ac.ir/article_57574_69c044f3b87948aa08fc70eed81e2556.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31087220150622Harem impact on the iconography of Fath Ali Shahتأثیر حرمسرا بر شیوة پیکرنگاری فتحعلیشاهی1872055757510.22059/jwica.2015.57575FAعلیرضاطاهریدانشیار دانشکدة هنر زاهدانبتولمعاذالهیکارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشکدة هنر زاهدانJournal Article20151115Sections of history were unsaid because they happened beside facts. In these situations, minds were attracted by what is visible. As a result, few facts were ignored. In many of sources that considered Fath Ali Shah`s iconography, his intense tendency toward using jewelries or attention to appearance defined as his diplomatic policies toward foreigners. This note has a considerable place in art studies that no one wants to analyze it. In a comparison which is performed between the paints of harem women and Fath Ali Shah`s iconography, there were some similarities that highlight womanly tastes effects on these habits. Therefore, present research considers harem and its effects on Fath Ali Shah`s taste and introduces these effects by using historical-descriptive approach. View of this article is new in art studies and this is a one of important points of this research.وجوهی از تاریخ همیشه از آن رو ناگفته باقی میمانند که در کنار بدیهیات واقع میشوند. در چنین موقعیتهایی، اذهان تنها متوجه آنچه آشکار است میشود و درنتیجه برخی حقایق نادیده گرفته خواهند شد. در بیشتر منابعی که به بررسی پیکرنگاری فتحعلیشاه پرداختهاند، میل شدید او به استفاده از جواهر یا توجه افراطی به ظاهرش را ناشی از سیاستهای او در برابر بیگانگان دانستهاند. این مطلب چنان جای خود را در مطالعات هنر باز کرده که کمتر کسی میلی به واکاوی دوبارة آن از خود نشان میدهد. در این جهت، نویسنده به بررسی حرمسرا و زنان فتحعلیشاه پرداخته و با تکیه بر نقاشیهای بهجامانده از زنان حرمسرا، به این پرسش پاسخ میدهد که چه ویژگیهای مشترکی را بین این دسته از آثار و پیکرنگاری فتحعلیشاه میتوان یافت؟ فرضیات پیشنهادی شامل گزینة جواهرات و آرایش است. در مقایسهای تطبیقی که بین نقاشیهای زنان و فتحعلیشاه انجام گرفت، شباهتهایی در آنها دیده شد که تأثیر سلایق زنانه بر چنین رفتارهایی از فتحعلیشاه را نشان میدهد؛ موضوعی که تاکنون مورد توجه پژوهشگران تاریخ هنر قرار نگرفته و از این نظر بدیع است. مقالة حاضر با استفاده از روش توصیفیـ تاریخی از این تأثیرات پرده برخواهد داشت.https://jwica.ut.ac.ir/article_57575_ffe63c42e074cd2d8e8ebe185d331428.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31087220150622Gendered power and counter-power in Iran’s cinema
Comparative comparison between films of Tahmineh Milani and Rakhshan Banietemadقدرت و پادقدرت جنسیتی در سینمای ایران، مقایسة تطبیقی آثار تهمینه میلانی و رخشان بنیاعتماد2072225757610.22059/jwica.2015.57576FAهادیخانیکیدانشیار دانشگاه علامه طباطباییمژگانفراهانیکارشناس ارشد ارتباطاتJournal Article20160105Regarding to the theories of power, a number of scientists believe that power is general exercised across the society through the “contextual” mechanisms. The present study aims to identify the contextual mechanisms which allow gendered power. The present study addresses the issue of how movies toward the subjugation of women and the strengthening of the masculism discourse. Also, this study examines how women’s’ counter discourse disrupts the pattern of power enacting. For responding to studies question gendered power is evaluated and interpreted using critical discourse analysis and Pelgi and Wodak combination approach as well as the theories of Bakhtin, Althusser, Žižek and Julia Kristeva and their most important concept such as discourse struggle, subjectivization through interpellation, fantasization, and contamination in two films of Tahmineh Milani and Rakhshan Banietemad. Findings show that the films of Tahmineh Milani are Texts of monophonic and power exerting is unilateral and it is from masculism discourse. The mechanisms of power exerting is used by masculism discourse for acts of domination. The films of Rakhshan Banietemad are texts of polyphonic and all discourses can speak. Also, Power is distributed among them. All the discourses use mechanisms of power exerting and women have resisted opportunities.در نظریههای مربوط به اعمال قدرت، عدهای از اندیشمندان معتقدند قدرت عموماً از طریق مکانیسمهای «متنی» بر جامعه اعمال میشود. این پژوهش سعی در شناخت مکانیسمهای متنی اعمال قدرت جنسیتی دارد. پرسش پژوهش حاضر این است که سینما با چه مکانیسمهایی در راستای انقیاد زنان حرکت میکند و به تحکیم گفتمان مردسالاری میپردازد؟ همچنین، در سینما چگونه گفتمان زنان به واسازی این الگوی اعمال قدرت میپردازد؟ برای پاسخ به پرسشهای پژوهش، با بهرهگیری از تحلیل انتقادی گفتمان و رویکرد ترکیبی پلگی و وداک و مفاهیمی همچون منازعۀ گفتمانی، سوژهسازی بر مبنای استیضاح، خلق فانتزی و آلودهانگاری، چگونگیِ اعمال قدرت جنسیتی را در آثار تهمینه میلانی و رخشان بنیاعتماد تفسیر کردیم. یافتههای پژوهش نشان میدهد آثار تهمینه میلانی متونی تکصدایند و اعمال قدرت و بهرهگیری از مکانیسمهای اعمال قدرت عمدتاً از جانب گفتمان مردسالاری برای اعمال سلطه استفاده شده است. آثار رخشان بنیاعتماد فرم دموکراتیکی دارد و امکان سخنگویی برای همۀ گفتمانها فراهم است. همچنین، قدرت در میان گفتمانهای مختلف توزیع شده و همۀ گفتمانها از مکانیسمهای اعمال قدرت بهره میبرند و زنان نیز با بهرهگیری از آنها از امکانهای مقاومت برخوردارند.https://jwica.ut.ac.ir/article_57576_3d7cac34d9e4b87242225fedaace18a5.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31087220150622Gender influence on literatureچگونگی تأثیر جنسیت بر ادبیات2232415757710.22059/jwica.2015.57577FAروح انگیزکراچیدانشیار پژوهشکدة زبان و ادبیات فارسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20131222There are opponents and proponents in the new debate on feminine and masculine literature. Opponents emphasize nonsexual nature of literature, and feminist and proponents of research from different perspectives have arrived at the conclusion that feminine and masculine literatures are different. In order to find the answer to the question “does gender affect literature”, we examined and analyzed the subject with different biological, psychological, sociological, linguistics, and literary approaches, so that different aspects of feminine and masculine literary differences can be demonstrated. A literary work is the product of mentality, language, and the impact of gender on it firstly depends on two main factors. On the one hand, the intrinsic female and male differences, as the most primitive factors, impact creating mental, behavioral, intellectual, and linguistic differences in literature, and on the other hand, the gender differences in social and cultural construct, which have caused prejudice, inequality, and domination of men over women. A collection of these differences has led to creation of different mental world, worldview, experience, thought, vision, language and writing of women and men, and has revealed reflection of differences in literary works at some levels of linguistics, style, context, theme, and different type of expression.بحث دربارة ادبیات زنانه و مردانه، مخالفان و موافقانی دارد. مخالفان به فراجنسیتیبودن ادبیات تأکید میکنند و نظریهپردازان فمنیست و موافقان با پژوهش از زاویههای مختلف به این نتیجه رسیدهاند که ادبیات زنانه و مردانه تفاوت دارد. به منظور یافتن پاسخ این پرسش که آیا جنسیت بر ادبیات تأثیرگذار است، کوشش شد موضوع بحثشده با رویکردهای مختلف زیستشناختی، روانشناختی، جامعهشناختی، زبانشناختی و ادبیات بررسی و تحلیل شود تا تفاوت ادبیات زنانه و مردانه از جنبههای مختلف نشان داده شود. اثر ادبی محصول ذهنیت، زبان و جهان هنرمند است و تأثیر جنسیت بر آن نخست با دو عامل اصلی ارتباط دارد. از یکسو، تفاوت ذاتی بین زن و مرد در ایجاد تفاوتهای ذهنی، رفتاری، اندیشگی و زبانی بهمنزلة ابتداییترین عامل تفاوت بر ادبیات تأثیرگذار است و از سوی دیگر، تفاوت جنسیتی، که برساختۀ جامعه و فرهنگ است، سبب تبعیض، نابرابری و تسلط مردان بر زنان شده است. مجموعهای از این تفاوتها به خلق دنیای ذهنی، جهانبینی، تجربه، تفکر، نگاه، زبان و نوشتار متفاوت زنان و مردان انجامیده و بازتاب تفاوتها در آثار ادبی در سطح پارهای از شکلهای زبانی، سبک، مضمون، درونمایه و نوع بیانِ متفاوت خود را آشکار کرده است.https://jwica.ut.ac.ir/article_57577_ac29c6a538c5ae3b55ce4b959baf4171.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31087220150622Women’s employment in the last four decades studies: A meta-analysisفراتحلیل چهار دهه پژوهش در موضوع اشتغال زنان2432565757810.22059/jwica.2015.57578FAسهیلاصادقی فساییدانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه تهرانعاطفهخادمیدانشجوی سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوریJournal Article20151123Women’s employment is one of the most important issues which are related to their social status. Attention of policy makers, administrators, legislators and elites also illustrate the importance of the quality and quantity of women’s employment. By conducting a keyword search on "women ad employment" in different data bases including Iran Doc, Normags, and National Library, several studies including 8 thesis, 87 books, 132 scientific articles and 13 research reports have been found and all required data is collected since 1357 onwards. Meta-analysis method is selected to bring to light the hidden aspects of women's employment. Data analysis revealed that quantitative and descriptive approach prevails in the most of studies and minor attention is paid toward the role of women’s employment in development. It is probable to say that the trend of women’s employment has not been studied profoundly and no deep attention is paid to the quality of employment. The barriers of women’s employment have been also studied mostly at micro levels. In fact, it is possible to conclude that the most of the studies carried out in Iran are affected by fixed and established approaches and for this reason, they could not address or explain the structural changes in women's employment.اشتغال زنان یکی از حوزههای مهم مورد توجه در وضعیت اجتماعی آنان بوده است. اهتمام سطوح سیاستگذاری، اجرایی، قانونگذاری و نخبگانی به کموکیف اشتغال زنان نشاندهندة این اهمیت است. در این مقاله، با فراتحلیل پژوهشهای بهعملآمده شامل 8 پایاننامه، 87 کتاب، 132 مقالة علمی و پژوهشی و 13 گزارش پژوهشی از پایگاههای اطلاعاتی کتابخانة ملی، ایرانداک و نورمگز با جستوجوی کلیدواژة «زن و اشتغال»، در بازة زمانی 1357 تا 1393، به نمایانسازی زوایای پنهان و آشکار مسئلة اشتغال و سیر حرکتی جمهوری اسلامی ایران در بدنة علمی و دانشگاهی پرداختیم. غلبة رویکرد کمی در روش انجام پژوهشها، توجه به نقش سطحی اشتغال زنان در توسعه، سطحی دیدن روند اشتغال، بیتوجهی به کیفیت اشتغال، نگاه خرد در تبیین موانع اشتغال و... از اهم نتایج این پژوهش است. درحقیقت، سیر کلی پژوهشهای صورتپذیرفته از یک نگاه ثابت و بدون تغییر در مسئلة اشتغال زنان متأثر بوده و تغییر محتوایی و ساختاری مهمی در این حوزه شکل نگرفته است.https://jwica.ut.ac.ir/article_57578_ffecf6a5f71107cd069bcaed500a3550.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31087220150622The polygamy as a cultural tradition in Sarbaz cityمطالعۀ سلامت روانی مردان با تأکید بر سنت چندهمسری در شهرستان سرباز2572685757910.22059/jwica.2015.57579FAنعیمامحمدیاستادیار جامعهشناسی و عضو هیئت علمی دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمانخانمحمدآسکانیکارشناس ارشد رشتة جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانJournal Article20151006Marriage in each of the different regions of Iran is affected by the ethnic and religious beliefs. Polygamy phenomenon in Sarbaz in under debate because inside of this tradition some modernization factors also being establishment. According to this incompatibility, polygamy in the field of mental health is studied in this paper. In this study 300 men who have one wife and polygamous has been studied by using cluster sampling method in terms of mental health questionnaire (GHQ), social health questionnaire (Keyes) and Family Health (McMaster model) were studied. The results of ANOVA showed that the averages of mental health (anxiety, depression and anger) among the men who have 3 or 4 wives are decreased significantly. The averages of social health (social Integration and actualization) among the men who have 3 or 4 wives were lower significantly. Also, the average of acceptance rate was not significantly different among these 3 groups. Family health in polygamous families in terms of average turnout empathetic and emotional bond is significantly lower than in monogamous families. For conclusion, to reduce the impacts of psychological and social polygamous lifestyle on men, family therapy and professional services recommended.شیوههای مختلف ازدواج و زناشویی در هریک از مناطق ایران متأثر از باورهای قومی و مذهبی شکل گرفته است. در شهرستان سرباز، چندزنی بهمنزلة سنتی فرهنگی در شرایطی ساختار غالب خانواده را تشکیل میدهد که نشانههایی از تجددگرایی نیز در این منطقه همزمان در حال شکلگیری است. با توجه به این ناسازگاری، در پژوهش حاضر به بررسی پیامدهای چندزنی در حوزة سلامت روانی 300 مرد تکهمسر و چندهمسر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و بهکارگیری پرسشنامة GHQ، پرسشنامة کییز و مدل مک مستر پرداخته شده است. یافتههای حاصل از تحلیل واریانس یکطرفه نشان داد میانگین سلامت روانی (اضطراب، افسردگی و خشم) نزد مردان 3 یا 4 همسر به شکل معناداری بیشتر از مردان 2 همسر و تکهمسر است. درخصوص میانگین میزان انسجام و شکوفایی نیز سلامت اجتماعی مردان 3 یا 4 همسر بهشکل معناداری پایینتر به دست آمد، اما در میانگین میزان پذیرش این گروه، در مقایسه با دیگر گروهها، تفاوت معناداری حاصل نشد. درمجموع، سلامت خانوادههای چندهمسر از حیث میانگین میزان مشارکت همدلانه و پیوند عاطفی به شکل معناداری پایینتر از خانوادة تکهمسر است. با توجه به نتایج بهدستآمده، پیشنهاد میشود، به منظور کاهش خسارات روانی و اجتماعی مردان چندهمسر در این منطقه، خدمات حرفهای خانوادهدرمانی طبق مدل مک مستر از سوی سازمان بهزیستی اجرا شود.https://jwica.ut.ac.ir/article_57579_ed64bfac984aeff5fac54d4bb6f53634.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31087220150622The social and cultural criticism of Al-e-Ahmad and Manfaluti in relation to women issuesنقد اجتماعی و فرهنگی دیدگاههای آل احمد و منفلوطی در ارتباط با مسائل زنان2692935758010.22059/jwica.2015.57580FAمعصومهنعمتی قزوینیاستادیار زبان و ادبیات عربی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگینرگسانصاریاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) قزوینJournal Article20160123Nowadays, because of the special and pivotal place of women in the family and nurturing future generations; problems and issues related to women has become one of the main concerns of thinkers and intellectuals. Jalal Al-e-Ahmad (1302-1348 AHS) and Mustafa Lutfi al-Manfaluti (1876-1924 AD) are two of the social reformers and contemporary writers in the field of Persian and Arabic literature. Each of them has presented women issues and criticized its different aspects as the conditions of their own society and the specific viewpoint that they had toward social and cultural problems. The present study which has compared the works of these two writers with a descriptive-analytic method indicate the presence of many similarities in their approach to women issues which can be studied in six general areas including west oxification, freedom, social injustices, hijab, marriage, and science learning and while being similar in concepts they are presented in somewhat different writing styles when appropriate.امروزه، مسائل و معضلات مربوط به زنان، به دلیل جایگاه ویژه و محوری ایشان در خانواده و پرورش نسلهای آینده، به یکی از دغدغههای اصلی اندیشمندان و روشنفکران مبدل شده است. جلال آل احمد (1302ـ1348) و مصطفی لطفی منفلوطی (1876ـ1924)، دو تن از مصلحان اجتماعی و نویسندگان معاصر در عرصة ادبیات فارسی و عربی، نیز هریک بهمثابة شرایط جامعة خویش و دیدگاه ویژهای که به مسائل اجتماعی و فرهنگی داشتهاند، به طرح مسئلة زنان پرداخته و ابعاد گوناگون آن را به نقد و نظر نشستهاند. نوشتار حاضر که با روش توصیفیـ تحلیلی به مقایسة آثار این دو نویسنده پرداخته، حاکی از وجود مشابهتهای بسیاری در نحوة نگرش ایشان به مسائل زنان است که در شش محور کلی غربزدگی، آزادی، نابرابریهای اجتماعی، حجاب، ازدواج و علمآموزی قابل بررسی بوده و در عین شباهت در مفاهیم، به فراخور شرایط، در سبکهای نوشتاری تقریباً متمایزی ارائه شده است.https://jwica.ut.ac.ir/article_57580_5a0a12ad609f8a7db9db6c2aee3360c9.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31087220150622English Abstractsچکیده های انگلیسی1858139FAJournal Article20160725https://jwica.ut.ac.ir/article_58139_7d1cf25482f4d1a26645294169ca1e74.pdf