مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31088220160621Representation of women’s life in the contemporary world as portrayed in Asghar Farhadi's movies: Fireworks Wednesday, About Elly and A Separationنحوۀ بازنمایی زن در زیست جهان مدرن در فیلمهای اصغر فرهادی (مطالعۀ موردی: چهارشنبهسوری، دربارۀ الی و جدایی نادر از سیمین)1471706031210.22059/jwica.2016.60312FAسهیلاصادقی فسائیدانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهرانشیواپروائیدانشجوی دکتری جامعهشناسی مسائل اجتماعی، دانشگاه تهرانhttps://orcid.org/00Journal Article20160726Part of gendered culture is reproduced through media. In this respect, cinema movies could represent social realities either explicitly or implicitly. Asghar Farhadi is one of the directors who addresses family and social issues in his movies. The current study aims to show how women in the contemporary world are presented in Asghar Farhadi’s movies. This question has been raised within a representation approach. In terms of methodology, qualitative content analysis with an inductive approach has been applied to identify overt and covert themes in the selected movies. Findings suggest that three selected movies represent women in categories such as: modern woman entangled in tradition; conflict between liberation and dependence; deceit and secrecy; being subjected to violence in gender relations; oppression by the presence of male domination and psychological insecurity. Eventually, these categories create a core category called “Woman between Dialectics of Tradition and Modernity".فیلمهای سینمایی، بهطور ضمنی یا آشکار، تصویری از واقعیتهای اجتماعی را بازنمایی میکنند؛ درواقع، بخشی از فرهنگ جنسیتی در رسانهها بازتولید میشود.اصغر فرهادی از کارگردانهایی است که در فیلمهایش به مسائل و موضوعات خانوادگی و اجتماعی میپردازد. سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که در فیلمهای سینمایی اصغر فرهادی، «زنان» در زیستجهان مدرن چگونه بازنمایی میشوند؟ این پرسش در چارچوب رویکرد بازنمایی مطرح شده است. روش تحقیق استفادهشده در این تحقیق، تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی است و مضامین آشکار و پنهان موجود در فیلمهای مطالعهشده شناسایی شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد فیلمهای مطالعهشده بازنماییای از زنان با مقولاتی چون«برساخت زن مدرن درآمیخته به سنت؛ تضاد استقلال و وابستگی زنان؛ دروغگویی و پنهانکاری زنان، خشونت علیه زنان؛ حضور مناسبات جنسیتی و روحیۀ مردسالارانه نسبت به زنان و ناامنی روانشناختی زنان» را به تصویر میکشند. این مقولات درنهایت مقولۀ هستهای «زن در کشاکش سنت و مدرنیته» را خلق میکند.https://jwica.ut.ac.ir/article_60312_86f674374209831b0d8e8467e3f8038d.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31088220160621Representation of women and intra family relationships in Iranian movies of 2000sبازنمایی روابط درونی خانواده درپنج فیلم سینمای دهۀ 1380 ایران1711926031310.22059/jwica.2016.60313FAاحسانآقاباباییاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان0000-0002-9585-2016مهوشخادم الفقراییکارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20161120Family is a widespread social institution through which the early universe and its phenomena are understood. It seems that family and intra family relationships has changed these years and has taken a new form. Iranian cinema by creating stereotypes of relationships, personality and positions plays an important role in Iranian people’s mental construction of family and its relations. In this regard, this research seeks to describe the representation of vertical and horizontal relationships of family members in the movies, interpret the actions of family members in crisis situations and problem solving and interpret the link of family on movies with social and political conditions in 2000s. The method used in this research was narrative analysis with Chatman theory. Five films named The Last Supper (1380), Fever (1382), Wet Dream (1384), Canaan (1386) and Seven Minutes to Fall (1388) were selected from the 2000s movies. The results indicate that represented family is in crisis. Family crisis is rooted in individualism and unclear roles and relationships between family members and in most cases leads to divorce. Meanwhile, Iranian cinema in a crisis situation either temporarily delays the crisis by returning to traditions or reinforces the crisis by creating ambiguity in the relationships and roles, instead of solving the problems under study.روابط اعضای خانوادة ایرانی، متناسب با شرایط جدید، در سالهای کنونی تغییر کرده و در حال شکلپذیری به گونهای جدید است. سینمای ایران با خلق کلیشههایی از روابط، شخصیتها و موقعیتها، نقش مهمی در برساخت ذهنی انسان ایرانی به روابط خانوادگی دارد. در همین زمینه، این مقاله به دنبال توصیف بازنمایی روابط عمودی و افقی اعضای خانواده در فیلمها، تفسیر کنشهای اعضای خانواده در موقعیتهای بحران و حل مسئله و تفسیر پیوند وضعیت خانواده در فیلمها با شرایط اجتماعی و سیاسی دهة هشتاد است. روش استفادهشده، تحلیل روایت است که با کمک نظریة چتمن سامان یافته و حجم نمونه متشکل از پنج فیلم <em>شام آخر</em> (1380)،<em> تب </em>(1382)، <em>رؤیای خیس</em> (1384)، <em>کنعان</em> (1386) و <em>هفت دقیقه تا پاییز</em> (1388) از دهة هشتاد است. نتایج حاکی از آن است که خانوادۀ بازنماییشده، خانوادهای بحرانزده است. کنشهای خشونتآمیز و رخداد طلاق، این بحران را نمایندگی میکنند و فاصلهگیری از نقشهای سنتی و فردگرایی دلایل این بحراناند. در این بین، سینمای ایران در موقعیتهای بحران به جای حل مسئلۀ مورد نظر، یا با بازگشت به سنتها به شکل موقت، آن را به تأخیر میاندازند یا با ایجاد ابهام در روابط و نقشها به تشدید بحران منجر میشود.https://jwica.ut.ac.ir/article_60313_e447412707c5ed2e7df992256f05e4de.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31088220160621Prediction of social networks addiction on the basis of Female Students' Loneliness and Self-esteemپیش بینی اعتیاد به شبکه های اجتماعی براساس احساس تنهایی و عزت نفس در دانشجویان دختر1932046031410.22059/jwica.2016.60314FAعبدازهرانعامیدانشیار دانشگاه شهید چمران اهوازشهرامنوری ثمرینمربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفولJournal Article20160709Study of user' traits as antecedents of social networks addiction has been given special importance. The current study aims to predict social networks addiction on the basis of student' Loneliness and Self-esteem. Research design was based on correlation study. A sample of 335 female students were selected through multistage cluster sampling method and then assessed by the Social and Loneliness Scale (SELSA-S), Rosenberg' Self-esteem Scale (RSES) and researcher made questionnaire of social networks addiction. The collected data were analyzed using correlation and multiple regressions. The results indicated that loneliness (r=0.36, P<0.001) and self-esteem (r= -0/26, P<0.001) with social networks addiction have a significant correlation. Moreover, there is a positive correlation between loneliness' dimensions and social networks addiction. Multiple regression analysis showed that loneliness (β=0.345) and self-esteem (β= -0.244) can predict social networks addiction in the meaningful manner. However, other results showed that three dimensions of loneliness (family, romantic and social, respectively) were strong predictors for social networks addiction. با توجه به علاقۀ گستردۀ دانشجویان به شبکههای اجتماعی، بررسی ویژگیهای کاربران بهمنزلۀ پیشایندهای اعتیاد به شبکههای اجتماعی اهمیت ویژهای دارد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش احساس تنهایی و عزت نفس در پیشبینی اعتیاد به شبکههای اجتماعی در دانشجویان دختر است. پژوهش حاضر، از نوع همبستگی است. نمونهای به تعداد 335 دانشجوی دختر با استفاده از روش نمونهبرداری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند و به وسیلۀ مقیاسهای احساس تنهایی اجتماعیـ عاطفی بزرگسالان (SELSA-S )، عزت نفس روزنبرگ (RSES) و پرسشنامۀ محققساختۀ اعتیاد به شبکههای اجتماعی ارزیابی شدند. دادهها از طریق روشهای رگرسیون چندگانه و همبستگی پیرسون تحلیل شد.نتایج نشان داد که بین احساس تنهایی (001<sub>/</sub>0 P<,36<sub>/</sub>0 R=) و عزت نفس ( 001<sub>/</sub>0 P<,26<sub>/</sub>0- R=) با اعتیاد به شبکة اجتماعی مجازی رابطۀ معنادار وجود دارد. افزون بر این، بین ابعاد احساس تنهایی و اعتیاد به شبکههای اجتماعی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. براساس تحلیل رگرسیون چندگانه، احساس تنهایی (345<sub>/</sub>0 =β) و عزت نفس (244<sub>/</sub>0- =β) میتوانند اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی را بهطور معنادار پیشبینی کنند. نتایج دیگر نشان داد که ابعاد سهگانۀ احساس تنهایی به ترتیب (خانوادگی، رمانتیک و اجتماعی) پیشبینیکنندۀ قوی برای اعتیاد به شبکههای اجتماعی هستند.https://jwica.ut.ac.ir/article_60314_acb794f706d059aa86451a5e62ee38e6.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31088220160621The relationship between the position of neighborhoods and the feel of social security of women (Comparing two neighborhoods: Vanak and Sarasiab)بررسی رابطۀ بین موقعیت محله و احساس امنیت اجتماعی زنان (مقایسۀ تطبیقی دو محلۀ ونک و سرآسیاب)2052246031510.22059/jwica.2016.60315FAمنصورهاعظم آزادهدانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه الزهرا(س)مریمقاضی نژاددانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه الزهرا(س)آرزوصادقی ولنیکارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا(س)Journal Article20161018World has been the witness of population growth and urbanization, especially in developing countries in the arrival of the new millennium. This process has been lead to the development of urbanization, expanding and complicating social relations metropolis. The emergence of such town with urban problems, such as the expansion of marginalization, raises social charges and a total reduction of social security. In these cities, particularly women are more concerned about social security. This study seeks to examine the factors affecting social security of women living in two neighborhoods in Vanak and Sarasiab. Research theoretical model is composed (inspired by the views Sampson, Skogan, Giddens, Parsons and Pin,…) of a set of variables that influence the feeling of security in neighborhood investigated. These variables include the variable of neighborhood as the independent variable of this paper and the order and trust for splicer variable of the neighborhood position and the feeling of the security. In the aim of empirical research methods, we have used the survey method and questionnaire technique as a means of gathering information. The sample population consisted of 270 women residing in two neighborhoods in Vanak and Sarasiab. The results of experimental study show the differences in women’s feeling of security according to the local situation. In the both neighborhood, neighborhood position in the space-physical and nonspace-social and interpersonal trust dimensions impact on female residents feeling safe and what makes the difference in feeling of security in the two neighborhoods is the effect of physical discipline (Beta: %51), generalized trust (Beta: %15) and fundamental trust (Beta: %10) in the neighborhood Vanak and social order (Beta: %27) in the neighborhood Sarasiab.با ورود به هزارۀ جدید، جهان شاهد رشد جمعیت و شهرنشینی، بهویژه در کشورهای در حال توسعه بوده است. این روند موجب توسعۀ شهرنشینی، گسترش کلانشهرها و پیچیدهتر شدن روابط اجتماعی شده است. ظهور چنین شهرهایی همراه با بروز مسائل مختلف شهری، از قبیل: گسترش حاشیهنشینی، افزایش جرایم اجتماعی و درمجموع کاهش امنیت اجتماعی بوده است. در این میان، زنان دغدغههای خاص خود را دارند. این مطالعه درصدد بررسی عوامل مؤثر بر احساس امنیت اجتماعی زنان ساکن در محلات ونک و سرآسیاب است. مدل نظری تحقیق (با الهام از دیدگاه نظریهپردازانی همچون گیدنز، پارسونز، اسکوگان و پین) از مجموعهای از متغیرهای اثرگذار بر احساس امنیت در محله تشکیل شده است. این متغیرها شامل متغیر موقعیت محله بهمنزلۀ متغیر مستقل و نظم و اعتماد بهمنزلۀ متغیر پیونددهندۀ موقعیت محله و احساس امنیتاند. به منظور بررسی تجربی مدل تحقیق، از روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه بهعنوان ابزار جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. جمعیت نمونۀ این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد که متشکل از 270 نفر از زنان ساکن در محلۀ ونک و سرآسیاب است. نتیجه بیانگر تفاوت احساس امنیت زنان براساس موقعیت محله است. نتایج ضریب رگرسیونی چندمتغیره نشان داد در هر دو محله، موقعیت محله در ابعاد کالبدیـ فیزیکی و غیرکالبدیـ اجتماعی و اعتماد بینشخصی بر احساس امنیت ساکنان تأثیرگذار است و آنچه سبب تمایز احساس امنیت در این دو محله میشود، اثر نظم فیزیکی (بتا 51درصد)، اعتماد تعمیمیافته (بتا 15درصد) و اعتماد بنیادی (بتا 10درصد) در محلۀ ونک و نظم اجتماعی (بتا 27درصد) در محلۀ سرآسیاب است.https://jwica.ut.ac.ir/article_60315_19efabd60bd8cc212a29baf2f1f2771d.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31088220160621Representation of Anahita in archeological documentsبازنمایی الهة آناهیتا در شواهد باستانشناختی2252486031610.22059/jwica.2016.60316FAبهروزافخمیاستادیار گروه باستانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی0000-0003-0586-6949صبافرج زادهفارغالتحصیل کارشناسی ارشد باستانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیسید مهدیحسینی نیادانشجوی دکتری باستانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20160614Water has been highly esteemed in ancient Persia. There have been a few deities to preserve and protect water; Anahita was considered the most popular one. We can see Anahita’s popularity and stature by survival of the works of art in ancient Iran. No doubt, the most important factor is the permanent presence of Anahita is existence and continuity of mythological and religious beliefs arising out of the culture and history of Iran, Therefore, Anahita is not only considered as a visual element in art, but it is more consistent with fundamental concepts and symbols. The current study addresses an analysis of the visual motifs of Anahita and describes its spaces and image composition in art history of ancient Iran such as stamps, coins, reliefs and metal packaging in the Sassanid era. This research uses qualitative and comparative analytical methods. It is concluded that Anahita influenced historical and material culture of Babylon, Phoenicia, Greece and ancient Rome; but Anahita’s historical existence belongs to Iranian intangible culture.آب در ایران باستان بسیار ارجمند بوده است. برای پاسداری و محافظت از آب، چند ایزد وجود داشته که آناهیتا محبوبترین آنها بهشمار میآمد. محبوبیت و جایگاه آناهیتا را با بررسی در آثار هنری ایران باستان میتوان مشاهده کرد. بیتردید، وجود و استمرار باورهای اساطیری و مذهبی برآمده از دل فرهنگ و تاریخ ایرانی، مهمترین عامل حضور همیشگی آناهیتاست. بنابراین، نقش آناهیتا نهتنها بهمنزلۀ عنصری تجسمی در هنر، که بیشتر دربردارندة مفاهیمی نمادی و بنیادین بوده است. این تحقیق، به تجزیهوتحلیل تجسمی نقوش آناهیتا و توصیف فضاها و ترکیبات تصویری آن در هنر ادوار تاریخی ایران باستان از قبیل مهرها، سکهها، نقوش برجستهها و ظروف فلزی در دوران ساسانی و مقایسه با مناطق و حوزههای فرهنگی دیگر پرداخته است. تحقیق از نوع کیفی و روش آن تحلیلیـ تطبیقی است و چنین نتیجه گرفته میشود که هستی و وجود تاریخی آناهیتا متعلق به میراث معنوی ایرانی است که صرفاً از جنبۀ مادی از مناطق و حوزههای فرهنگی دیگر چون؛ بابل، فنیقیه، یونان و روم باستان تأثیر پذیرفته است.https://jwica.ut.ac.ir/article_60316_07ddb94791fe1d56f1ec5986af86e651.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31088220160621Impact of economic capital on marital status (Case study: Behshahr)تأثیر سرمایۀ اقتصادی بر وضعیت تأهل (مطالعۀ موردی: شهر بهشهر)2492646031710.22059/jwica.2016.60317FAمیثمموسائیاستاد گروه برنامهریزی اجتماعی دانشگاه تهرانلیلاالساداتفندرسیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تهران، ایرانJournal Article20160701Undoubtedly, the family unit is one of the most important social institutions, having different forms and known in almost all societies. Different factors can affect people’s marital status. The statistical population of this study consists of married and single men and women residing in Behshahr, Iran in summer 1391. A total of 400 subjects were randomly selected for the study. The research has been conducted based on survey method and the data has been collected using techniques of face to face interviews in the form of questionnaires. Furthermore, in order to judge the accuracy of the hypothesis, logistic regression has been used. The empirical findings show that economic capital has a significant impact on people's marital status, that is, an increase in economic capital (especially among women( of people brings about a decrease in marriage rate.بدون تردید، واحد خانواده یکی از نهادهای مهم اجتماعی است که تقریباً در همۀ جوامع شناخته شده و به شکلهای مختلفی وجود دارد. عوامل متعددی بر وضعیت تأهل افراد اثر دارد. در این مقاله، به دنبال یافتن پاسخی برای این مسئله هستیم که سرمایۀ اقتصادی چه تأثیری بر وضعیت تأهل دارد. جمعیت آماری این پژوهش را زنان و مردان متأهل و مجرد، که در تابستان 1391 در شهر بهشهر ایران ساکن بودهاند، تشکیل دادهاند. حجم نمونه 400 نفر بود و نمونهها به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. روش تحقیق پیمایشی است و اطلاعات با تکنیک مصاحبۀ رودررو در قالب پرسشنامه گردآوری شد و برای داوری دربارۀ صحت و سقم فرضیهها، از رگرسیون لُجستیک استفاده شد. یافتههای تجربی نشان داد سرمایة اقتصادی تأثیر معناداری بر وضعیت تأهل افراد دارد؛ به این نحو کهبا افزایش سرمایة اقتصادی(بهخصوص در میان زنان) در افراد، احتمال ازدواجکردن کاهش و احتمال باقیماندن در وضعیت تجرد افزایش مییابد.https://jwica.ut.ac.ir/article_60317_2d1236f74a2865077c8ab5620129f9fd.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31088220160621Critical analysis of power discourse in Zeinab Habash’s poemsتحلیل گفتمان انتقادی اشعار زینب حبش2652806031810.22059/jwica.2016.60318FAعزتملاابراهیمیدانشیار دانشگاه تهران0000-0001-9618-7508محیاابیاری قمصریدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهرانJournal Article20160822Discourse analysis is a modern approach flourishing and growing in the context of postmodernism. Norman Fairclough’s three-dimensional framework in critical discourse analysis is one of the most practical aspects of this theory that includes analysis of ) spoken or written (language texts, analysis of discourse practice) processes of text production, distribution and consumption (and analysis of discursive events as instances of sociocultural practice. The writers of the essay using the Fairclough’s three-dimensional framework, analyze the power discourse in Zainab Habash’s poems, and also try to discover the connection and relation between the poet’s works and oppressive atmosphere of totalitarian society. Finally, the current study aims to explain the influence of Palestine political situations on resistance poetry. Zeinab Habash in her resistant poems tries to be the protesting sound of her countrymen to make the social and political discourse interacted, which can make a great change in her society.تحلیل گفتمان، روشی است که در بستر اندیشههای پستمدرن بسط و گسترش یافته است. الگوی سهوجهی نورمن فرکلاف در تحلیل گفتمان یکی از چارچوبهای کاربردی است که شامل توصیف: بررسی زبانشناختی متن، تفسیر: بررسی متن در سطح گفتمانهای سازنده و مصرفکننده و تبیین: بررسی ارتباط گفتمانهای سازندۀ متن با شرایط اجتماعی و سیاسی حاکم میشود. نگارندگان در این پژوهش، با استفاده از الگوی فرکلاف براساس رویکرد اجتماعی به تحلیل گفتمان انتقادی شعری زینب حبش پرداختهاند. همچنین، چگونگی پیوند آثار ادبی شاعر با شرایط مسلط بر جامعۀ اشغالی را واکاوی کرده و به بررسی تعامل زبانی او با اوضاع خفقانآور حاکم پرداختهاند. دستاورد این پژوهش، تبیین گفتمان اشعار مقاومت و اثبات تأثیرپذیری آن از شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعۀ فلسطین است. زینب حبش تلاش دارد با تولید گفتمان انتقادی در شعر مقاومت، صدای هموطنان خود در سرزمینهای اشغالی باشد و بستر تعامل و برخورد میان گفتمانهای سیاسی و اجتماعی موجود را برای ایجاد تغییر فراهم کند.https://jwica.ut.ac.ir/article_60318_0e907b692dca19e6ad16677d93b84c4a.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31088220160621Female students’ awareness toward sustainable purchase consumption of clothing (Case study: Art faculty of Alzahra University)بررسی آگاهی و درک زنان جوان تحصیل کرده به خرید و مصرف پایدار پوشاک (مطالعۀ موردی: دانشکدۀ هنر دانشگاه الزهرا(س))2813006031910.22059/jwica.2016.60319FAروشنکداوریدانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا(س)فریدهطالب پوراستاد گروه طراحی پارچه و لباس، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا(س)ابوالقاسمدادوراستاد گروه پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا(س)رضاافهمیدانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20161018Sustainable purchasing and consuming clothes is a massive trend worldwide due to the great amount of production, its complications and also the active role of women. It is specifically so among young population of Iran, though the country is moving towards sustainable development. This article aims to investigate the degree of awareness of the notion of sustainability and its impact on the purchase and consumption of clothing, among the young educated female consumers. The research is based on descriptive and survey method with questionnaire based data. The statistical population is (N=100) female students of BA and MA courses in textile, fashion and industrial design with 20-35 years of age and sample size of 80 students. 30 questions with quintuple Likert and 0.735 Cronbach’s alpha are being asked. The analysis is done by statistical software. The results show that while there is a great trend of sustainable purchase and consumption, there is no enough awareness of this issue in the section. The knowledge of interviewees about sustainability is about the routine environmental issues; even some anti-sustainability approaches are clearly seen in this case, which necessitates a more extensive and precise consciousness-raising. Raising awareness and information about sustainable purchase and consumption within the consumer population, as future professionals of clothing industry, can guide it towards better planning sustainable based strategies in production, purchase and consumption.خرید و مصرف پایدار پوشاک، با توجه به حجم عظیم تولیدات این صنعت و مشکلات ناشی از آن و نقش فعال زنان در این حوزه، از مسائل مهم دنیا، بهخصوص کشور ایران با جمعیت جوان، در مسیر توسعۀ پایدار است. هدف، بررسی میزان آگاهی و درک زنان جوان تحصیلکردۀ متخصص از پایداری و تأثیر آن بر خرید و مصرف پوشاک است. پژوهش، توصیفی پیمایشی با دادههای پرسشنامهای از جامعۀ دانشجویان دختر سال آخر مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد سه رشتۀ طراحی پارچه، طراحی لباس و طراحی صنعتی دانشگاه الزهرا(س) (100نفر) و حجم نمونۀ 80 نفر است. پرسشها با طیف پنجتایی لیکرت و آلفای کرونباخ 735<sub>/</sub>0، طراحی و نرمافزار آماری برای تحلیل استفاده شد. طبق یافتهها، با وجود تمایل زیاد برای خرید و مصرف پایدار پوشاک، آگاهی کافی و جامعی در این زمینه وجود ندارد. اطلاعات در مقولۀ پایداری، درراستای مسائل معمول زیستمحیطی است. دیدگاهها و عملکرد مخالف پایداری در خرید و مصرف بهوضوح دیده میشود که نشان از نیاز به آگاهیبخشی کاملتر و دقیقتر دارد. افزایش آگاهی و درک این گروه از مصرفکنندگان از خرید و مصرف پایدار پوشاک بهمنزلۀ متخصصان آینده این صنعت، میتواند موجب بهبود راهبردهای تولید، خرید و مصرف منطبق بر اصول توسعۀ پایدار در آینده شود.https://jwica.ut.ac.ir/article_60319_a4056eee5124105ea1dcc29abb45b2a3.pdf