مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31089220170622Social reflection of the animus archetype in female characters of two plays by Bahram Beyzayi (Case study of the plays Parde-Khane and Nodbe)بازتاب اجتماعی کهنالگوی آنیموس در شخصیتهای زن نمایشنامههای بیضایی (مطالعۀ موردی: نمایشنامههای پردهخانه و ندبه)1651846327610.22059/jwica.2017.235708.900FAبهروزمحمودی بختیاریدانشیار گروه هنرهای نمایشی دانشگاه تهرانفاطمهاشکانیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرسمهسامعنویدانشجوی دکتری ادبیات انگلیسی دانشگاه تهرانJournal Article20170615Carl Gustav Jung believes that the unconscious soul of every human being consists of two masculine and feminine poles named Anima and Animus, respectively. The Anima archetype is the feminine half of every man's soul, and the animus archetype is the masculine half of every woman's soul, and the coordination and unity of these two halves of the soul results in a mental balance in human beings, and the domination of each of them over the other one, may result in some characteristics and mental features which research worthy in terms of social and cultural perspectives. The current article adopts a mythological approach to study the emergence of the Animus in the female characters of two Iranian plays by Bahram Beyzayi, named Parde-khane (The Inner side, 1993), and Nodbe (The Lament, 2006). In these two plays, Beyazyi portrays some female characters who have very active Animus feelings due to their specific social circumstances. The study of the origins and the social and cultural reflections of this active Animus in these women, reveals the mental effects caused by the social and cultural structures of their community, as well as the close interactions of these two in the lives of these women. کارل گوستاو یونگ روان ناخودآگاه انسان را متشکل از دو قطب متقابل مؤنث و مذکر آنیما و آنیموس میداند. کهنالگوی آنیما نیمة زنانه در روان مرد و آنیموس نیمة مردانه در روان زن است. برقراری هماهنگی و اتحاد میان این دو نیمه از روان، حفظ تعادل در روان انسان را سبب میشود و استیلای هریک از این قطبهای متقابل در فرد، سلسلهای از خصلتها و ویژگیها را پدید میآورد که از منظر اجتماعی و فرهنگی قابل مطالعه و بررسی است. مقالۀ حاضر، با رویکرد اسطورهشناختی، به چگونگی تجلییافتن کهنالگوی آنیموس در دو اثر نمایشی <em>پردهخانه </em>و <em>ندبه</em> از بهرام بیضایی میپردازد. بیضایی در این دو اثر، شخصیتهای زنی را به تصویر میکشد که بنا به موقعیت اجتماعیشان، آنیموس یا قطب مذکر پویا و فعال دارند. مطالعۀ خاستگاه و بازتاب اجتماعی و فرهنگیِ چیرگی آنیموس در شخصیتهای زن این آثار، تأثیرپذیری کنشهای روانی فرد از ساختارهای اجتماعی و فرهنگی و همچنین ارتباط تنگاتنگ و متقابل میان این دو ساختار را آشکار میکند.https://jwica.ut.ac.ir/article_63276_34703d9f1b0c88c4e2e1a808ee85b8af.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31089220170622Sociology of traditional clothes of women in the southern seashore of Iran: a focus on the cultural and natural geographyمطالعۀ فرهنگی و جامعهشناختی پوشاک سنتی زنان کنارۀ دریای جنوب ایران (بوشهر، هرمزگان و خوزستان)1852076327710.22059/jwica.2017.235654.899FAسیده راضیهیاسینیاستادیار پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات0000-0002-1266-9671Journal Article20170614This paper studies traditional clothes of women from a sociological viewpoint regardless of a historical viewpoint. The paper focuses on the functions of traditional clothes of women in the southern seashore of Iran. It is theoretically based on the functionalism and sociology of dress theories. The research method in terms of approach is qualitative, and the research data have been gathered through documentation and observation of different traditional clothes of women in the areas of “Boushehr”, “Hormozgan” and “Khouzestan” provinces. Based on these data, the effects of four basic factors (natural geography, cultural geography, religion and job) on the formation of different traditional clothes of women in aforementioned provinces of Iran have been described and the impact of these factors on the structural patterns and visual decorations of these clothes has been analyzed. The paper assumes that the above mentioned factors affect the design and decoration of traditional clothes of women in the southern seashore of Iran. The results show that the most important factor affecting the form, design and texture of traditional clothes of women in the southern seashore of Iran is natural geography, then religion. The effects of cultural geography and job are ranked third and fourth, respectively.مقالة حاضر پوشاک سنتی زنان ایران را از منظری فرهنگی و جامعهشناختی تحلیل میکند. تمرکز پژوهش بر کارکردهای پوشاک سنتی زنان در مناطق کنارة دریای جنوب ایران است. چارچوب نظری استفادهشده بر نظریات کارکردگرایی و جامعهشناسی پوشاک استوار است. روش مطالعه در این مقاله کیفی است و اطلاعات مورد نیاز به دو روش کتابخانهای و مشاهدة میدانی انواع پوشاک سنتی زنان در مناطق بوشهر، هرمزگان و خوزستان گردآوری شده است. براساس این دادهها، تلاش شده جایگاه چهار عامل اساسی «جغرافیا، فرهنگ، دین و شغل» در پدیدارشدن انواع این پوشاک مطالعه و تأثیر آنها بر الگوهای ساختاری و تزئینات بصری پوشاک مذکور بیان شود. فرض بر آن است که عوامل مذکور بر نوع طراحی و تزئین پوشاک زنان کنارة دریای جنوب مؤثر بودهاند. نتایج نشان داده که مهمترین مؤلفة مؤثر بر فرم، طرح و بافت پوشاک زنان در مناطق کنارة دریای جنوب ایران، جغرافیای طبیعی و پس از آن، دین است. جغرافیای فرهنگی و شغل نیز پس از دو عامل نخست، به ترتیب واجد اهمیتاند.https://jwica.ut.ac.ir/article_63277_cc72c6139f4829ad38ce129cd8247d21.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31089220170622Representation of femininity in the local TV shows set in Ilamبازنمایی زنانگی در سریال های شبکۀ محلی ایلام2092296327810.22059/jwica.2017.230942.857FAحسنپیریکارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه گیلانیارمحمدقاسمیدکتری جامعه شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه ایلامصدیقهپیریدکتری جامعه شناسی توسعۀ دانشگاه تهرانJournal Article20170410Femininity, like masculinity, is a cultural and historical reality that is constructed in different ways among different people. The present research aims to study the most popular local TV serials set in Ilam over recent years. The main purpose of the research is understand what kind of image of femininity is shown in the local channel of Ilam. To this end, we used the theoretical concepts presented by Goffmanm, Bourdieu and Feminist framework. The research method is content analysis. To identity the visible and invisible concepts in the text, we used coding techniques. Sampling is targeted, hence we have selected three popular TV shows set in Ilam. The results show that these TV shows represent a particular form of femininity as hegemonic, and it helped to accept, approve and strengthen this type of femininity. Also, they resisted against representation of a variety of other femininities present in society, or showed them as abnormal or marginal femininity.زنانگی، بهمانند مردانگی، پدیدهای فرهنگی و تاریخی است که در جوامع مختلف به طرق گوناگون برساخت و معنا میشود. در پژوهش حاضر، «زنانگی» در سه مجموعه از سریالهای شبکۀ محلی مرکز ایلام بررسی و تحلیل شده است. هدف اصلی تحقیق این است که مشخص شود سریالهای شبکۀ محلی استان چه تصویری از زنانگی را نشان میدهند. برای این منظور، تلفیقی از چارچوب مفهومی گافمن، بوردیو و رویکردهای فمنیستی در حوزة رسانه استفاده شده است. روش تحقیق حاضر تحلیل محتوای کیفی از نوع تلفیقی است. برای کشف مفاهیم و مقولات آشکار و پنهان متن از تکنیک کدگذاری استفاده شده است. نمونۀ مورد مطالعه به صورت هدفمند، سه مجموعه از سریالهای پرمخاطب سیمای ایلام انتخاب شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که این سریالها با بازنماییِ شکل خاصی از زنانگی بهمنزلة زنانگی هژمونیک، بر پذیرش و تقویت آن تأکید میکنند و در برابرِ بازنمایی زنانگی متکثرِ دیگری که در جامعه حضور دارند یا مقاومت کرده است یا از آن بهمثابة زنانگی نابهنجار، نامتعارف و حاشیهای یاد میکند.https://jwica.ut.ac.ir/article_63278_3c77e565d4d3c60cebdf334e51005ea9.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31089220170622Analysis of some Iranian legends based on nourishing creative life pattern of Clarissa Pinkola Estesتحلیل برخی از افسانههای ایرانی براساس الگوی پرورش زندگی خلاق زنان کلاریسا پینکولا استس2312446327910.22059/jwica.2017.235062.886FAمریماسمعلی پوردانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهدمحمدجعفریاحقیاستاد تمام گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهدفرزادقائمیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهدشاهدختطوماریدکتری روان شناسی بالینی، مؤسس مرکز مشاورة پرتو امید در کالیفرنیا، مؤسس مرکز مشاورة درخشش امیدJournal Article20170606Pinkola Estes has outlined the pattern of creative life based on the stories of "Crying Woman, the Girl of Matching Games, and the Three Things of Gold", and in these stories he has examined various aspects of the hero's creative behavior. Accordingly, the current study analyzes two groups of Iranian legends in which the heroine is creative. Based on the obtained results, in these two groups of Iranian legends, the last women, who are generally the third, fortieth and hundredth women, are seeking innovation in life and they should be called a wild woman. In Iranian legends, their journey is as follows: Man: Infecting life; marrying the last woman; making statues and dolls and talking with lights; and happy life. Moreover, the action of first women is similar to Persephone (passive and conditional) and the action of last women is similar to Artemis (rival, protestor and seeker), respectively, as they are fighting to change the conditions and ultimately create a new life.پینکولا استس الگوی پرورش زندگی خلاق را براساس قصههای «<em>زن گریان</em>، <em>دختر کبریتفروش</em> و <em>سه تار موی طلایی</em>» ترسیم و در این قصهها ابعاد مختلف کنش و رفتار زیستنِ خلاق زنـ قهرمان را بررسی کرده است. در این مقاله، نگارندگان نیز با تکیه بر روش استس دو گروه از افسانههای ایرانی را که زنـ قهرمان در آنها زیستی خلاق دارد، انتخاب و این الگو را تحلیل کردهاند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که در این دو گروه از افسانههای ایرانی، زنان آخر، که عموماً زنان سوم، چهلم و صدماند، به دنبال نوآوری در زندگی هستند و آنها را باید زن وحشی نام گذارد. در افسانههای ایرانی، مسیر سفر آنها به شرح ذیل است: مرد: آلودهکنندۀ زندگی؛ ازدواج با آخرین زن؛ ساختن مجسمه و عروسک و صحبت با چراغ؛ زندگی شاداب. کنش زنان نخستین پرسفونوار (منفعل و تابع شرایط) و زنان آخر آرتمیسوار (مبارز و رقابتجو، معترض و جوینده) است، زیرا آنها برای تغییر وضعیت موجود میجنگند و درنهایت زندگی نوینی را میآفرینند.https://jwica.ut.ac.ir/article_63279_7dc1d35bad4152bf3139f253e47a72f1.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31089220170622Women's lived experience of verbal violence in the family (Case study: women in Kashan)تجربة زیستۀ زنان از خشونت کلامی در خانواده (مطالعۀ موردی: زنان شهر کاشان)2452646328010.22059/jwica.2017.234644.883FAمهرانسهراب زادهدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشکدة علوم انسانی دانشگاه کاشانفاطمهمنصوریان راوندیدانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی دانشگاه کاشانJournal Article20170601Although there is less physical violence in the new world than there was in the past, verbal violence is less visible because it has always been hidden and not recognized in the cultural structure of society due to some cultural reasons. The current study aims to examine the lived experiences of women from verbal violence; therefore, 11 women who were referred to counseling centers of Kashan were selected using in-depth interviews. The data were analyzed using thematic analysis. The results show that women's experiences of verbal violence in the family can be presented in two categories of “various dimensions of verbal abuse” and “causes of verbal abuse”. Different aspects of verbal violence resulted from exploring issues of interpretation such as: indifference to women, verbal violence under the guise of a joke, low value of and respect for women, dominating behavior towards wife, as well as issues of interpretation such as inappropriate system of socialization, discrimination and gender inequality, lack of rules, values of patriarchy and social learning, all of which are the most important factors affecting the causes of verbal violence.اگرچه در دنیای جدید خشونت فیزیکی کمتر از گذشته به چشم میخورد، خشونتهای کلامی به دلیل اینکه همواره در ساختار فرهنگی جامعه پنهان مانده است کمتر مشخص میشود و به دلایل فرهنگی در بسیاری از موارد به رسمیت شناخته نمیشود. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف مطالعة تجربة زیستة زنان از خشونت کلامی، 11 نفر از زنانی را که به مراکز مشاورة شهر کاشان مراجعه کرده بودند، با استفاده از تکنیک مصاحبة عمیق، مورد مطالعه قرار داد و با روش تحلیل تماتیک دادهها را تحلیل کرد. نتایج پژوهش نشان میدهد تجارب زنان از خشونت کلامی در محیط خانواده در قالب دو مقولة ابعاد گوناگون خشونت کلامی و دلایل بروز آزار و خشونت کلامی بیان شدهاند. ابعاد گوناگون خشونت کلامی حاصل کشف مقولات تفسیری نظیر بیاعتنایی به زن، خشونت کلامی در پوشش شوخی، پایینآوردن ارزش و احترام زن، برخورد تحکمآمیز با زن و مقولات تفسیری سیستم اجتماعیشدن نامناسب، تبعیض و نابرابری جنسیتی، ضعف قوانین، ارزشهای مردسالاری و یادگیری اجتماعی از عوامل مهم و مؤثر بر دلایل بروز خشونت کلامی بودهاند.https://jwica.ut.ac.ir/article_63280_cba8b5dcac9203b7231dfeb40c355f90.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31089220170622Pathology of the problem of polygamy in Iranian law and procedureآسیبشناسی مسئلۀ تعدد زوجات در حقوق و رویۀ قضایی ایران2652896328110.22059/jwica.2017.234502.881FAمهدیهمحمدتقی زادهاستادیار گروه مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبائیزهراحمیدی سوهاکارشناس ارشد مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20170530Over the past decade, the phenomenon of polygamy has received a great deal of attention from researchers. The point to be considered in the related explanations is the stubborn adoption of a position of defense or opposition to polygamy. For some polygamous people, it has been customary in the past, but it is now not common in most societies. For other groups, however, its prescription in religious texts has made polygamy sufficiently allowable. Given the fact that "polygamy", understood as “multiple marriages”, is subject to the existence of certain conditions (derived from sharia and law) for its realization, therefore, protection of women's rights, community health, direct and indirect consequences of polygamy on the family as the most fundamental institution of society dictates the importance of the legislator's attention to this issue. The present article, using the library method, with an analytical-descriptive and inferential approach, after examining polygamy in Islam and addressing the issue of the principle of "unilateralism", aims to examine its related laws in civil law and law support for the family. Finally, after chart analysis of 20 cases related to polygamy, the legal proposals are presented to support the consolidation of the family foundation and to protect the rights of women and children in families facing this problem, relying on the fact that it is necessary to present legitimate and justifiable reasons for marrying a second wife; and the resignation of such marriage is subject to the existence of one of these reasons. Moreover, the reasons for the trial and also the specialized counseling body in the petitions which are due to non-compliance are in the text of the law.پدیدة چندهمسری از مباحثی است که در قرن اخیر بسیار مورد توجه اندیشمندان اجتماعی قرار گرفته است. نکتة درخور تأمل در این تبیینها، اتخاذ سرسختانة موضع دفاع یا مخالفت با چندهمسری است. از نظر برخی افراد، چندهمسری در زمانهای گذشته رسم بوده است و اینک در بیشتر جوامع مرسوم نیست. از نظر گروه دیگر، تنها اصل تجویز آن در متون دینی، بر جواز انجام آن کفایت میکند. با توجه به این مسئله، که چندهمسری تحت عنوان «تعدد زوجات» تابع وجود شرایطی خاص (برگرفته از شرع و قانون) برای امکان تحقق است، حمایت از حقوق زنان، سلامت جامعه و پیامدهای مستقیم و غیرمستقیم چندهمسری بر خانواده، بهمنزلة اساسیترین نهاد اجتماعی، اهمیت توجه قانونگذار به این مقوله را دوچندان میکند. در مقالۀ حاضر، به روش کتابخانهای، با رویکرد تحلیلیـ توصیفی و استنتاجی، پس از بررسی تعدد زوجات در اسلام و پرداختن به این مسئله که اصل بر «تکهمسری» است، به بررسی قوانین مرتبط با آن در قانون مدنی و قانون حمایت از خانواده پرداخته و پس از تحلیل نموداری 20 پروندۀ مرتبط با تعدد زوجات، درنهایت در جهت حمایت از تحکیم بنیان خانواده و در دفاع از حقوق زنان و اطفال در خانوادههایی که با این معضل روبهرو میشوند پیشنهادهای قانونی ارائه شده است. مبتنی بر این امر که علل مشروع و موجه تقاضای ازدواج مجدد در قانون نام برده شود و دادخواست ازدواج مجدد منوط به وجود یکی از این علل به دادگاه به طرفیت زوجه ارائه شود و همچنین نهاد مشاورة تخصصی در دادخواستهایی که به سبب نشوز و عدم تمکین است در متن قانون پیشبینی شود.https://jwica.ut.ac.ir/article_63281_190d1613c5e7e393278b10beb7a4fd10.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31089220170622Geodetic survey of women in parliament in Iran (With emphasis on the tenth parliament)بررسی جغرافیایی حضور زنان در مجلس شورای اسلامی در ایران (با تأکید بر مجلس دهم)2913136328210.22059/jwica.2017.232529.872FAکیومرثیزدان پناه درواستادیار دانشکدة جغرافیای دانشگاه تهرانمجیدغلامیدانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی دانشگاه تهرانزهرهفریدونیانکارشناسی ارشد جامعهشناسیمهتابجعفریدانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20170503Electoral geography as a trend of political geography aims to study spatial patterns of distribution of power in the form of mutual relations, geography of space, elections and power. Despite the fact that women comprise half of the population and account for the majority of graduates of higher education, their political participation is not much. This paper is a descriptive study using library resources aiming to answer the question: What are the geographical features of the representation of women in parliament (with emphasis on the tenth parliament)? The obtained results and findings indicate that such factors as general political orientation of the society, population, the scope, history of women representatives in the district, the central or peripheral aspect of geographical distribution of the representation of women in the allegedly reformist, conservative and independent political currents are effective in ten parliamentary elections. The current study suggests that taking these factors into account by the political parties and groups, especially women's organizations in this field, as well as the Ministry of Interior to increase political participation and more effective presence of women at the highest levels of society, politics and of course power is essential.جغرافیای انتخابات، بهعنوان گرایشی از جغرافیای سیاسی، به مطالعة الگوهای فضایی توزیع قدرت در قالب روابط متقابل جغرافیا، فضا، انتخابات و قدرت میپردازد. زنان بهرغم اینکه نیمی از جمعیت جامعه و اکثریت تحصیلکردگان آموزش عالی را به خود اختصاص میدهند، در سطح برگزیدگان سیاسی و سطوح عالی مشارکت سیاسی سهمی بسیار اندک دارند. مقالة حاضر با روش توصیفیـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای تلاش دارد به این سؤال پاسخ دهد که ویژگیهای جغرافیایی نمایندگی زنان در انتخابات مجلس شورای اسلامی (با تأکید بر مجلس دهم) کداماند؟ نتایج و یافتههای تحقیق حاکی از آن است که عواملی چون گرایش سیاسی عمومی جامعه، جمعیت، مرکز یا شهرستانی بودن، وسعت، سابقة داشتنِ نمایندگی زن در آن حوزة انتخابیه، مرکزی یا حاشیهایبودن در پراکندگی جغرافیایی نمایندگی زنان و منتسب به جریانهای سیاسی اصلاحطلب، اصولگرا و مستقلبودن در ده دورة انتخابات مجلس تأثیرگذارند. در نظر گرفتن عوامل مذکور از سوی احزاب و جریانات سیاسی، بهخصوص تشکلهای حوزة بانوان و همچنین وزارت کشور، برای افزایش مشارکت سیاسی و حضور مؤثرتر زنان در سطوح عالی اجتماع، سیاست و البته قدرت، ضروری است.https://jwica.ut.ac.ir/article_63282_b0be4e3c0eb84cf247dfcfffdd0eecc7.pdf