مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-310810120180321The study of the fashion cycle in Iran societyمطالعۀ چرخۀ مد لباس در جامعۀ ایران1276722010.22059/jwica.2018.247372.989FAعمادافروغاستاد دانشگاهحسینمهربانی فردکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع)Journal Article20171205Fashion as one of the most popular cultural industries, while enjoying economic profit, plays a significant role in the transfer of creative ideas and cultural growth of communities based on their cultural heritage. The fashion industry like other industries includes a cycle of creation and design to production, distribution and eventually consumption. Given the ambiguity in the situation of the fashion process in Iranian society, this study seeks to describe and analyze the current situation of the fashion cycle of clothing in different stages of its development in Iran. The fashion cycle has been investigated through the interview method (in-depth interview in the design, production and distribution stages and semi-structured interview in the consumption stage), documentary studies for collecting data, thematic analysis (in the analysis of the design, production and distribution situation), and qualitative content analysis (in the analysis of the consumption situation). The results of this research have indicated that with significant problems in the knowledge structure, socio-cultural structure and political economic structure, domestic and pioneer brands cannot be created in Iran. The lack of Islamic-Iranian brands has consequences including the separation among the process stages and increase in existing problems in each of these stages. Finally, the endogenous fashion process can never be formed. The imported patterns cannot overcome the Iran clothing market.مد لباس، بهمنزلة یکی از صنایع پرطرفدار فرهنگی، در عین سودآوری اقتصادی، نقشی جدی در انتقال ایدههای خلاق و رشد فرهنگی جوامع مبتنی بر میراث فرهنگی آنها ایفا کرده و در این مسیر چرخهای را از آفرینش و طراحی تا تولید، توزیع و نهایتاً مصرف طی میکند. پژوهش حاضر، نظر به ابهام موجود در وضعیت چرخة مد لباس در جامعة ایران، از رهگذر مطالعه و مسئلهشناسی این چرخه به دنبال توصیف و تحلیل وضعیت موجود چرخة مد لباس به تفکیک مراحل مختلف آن در ایران است. مطالعة چرخة مد با بهرهگیری از روش مصاحبه (مصاحبة عمیق در طراحی، تولید و توزیع و مصاحبة نیمهساختیافته در حوزة مصرف مد) و مطالعات اسنادی در گردآوری دادهها و روش تحلیل مضمون (در تحلیل وضعیت طراحی، تولید و توزیع) و نیز تحلیل محتوای کیفی (در تحلیل وضعیت مصرف) ما را به این نتیجه رساند که با توجه به مشکلات محوری ساختاری معرفتی، فرهنگی اجتماعی و اقتصادی سیاسی احصاشده و پیامد اصلی آن، که عدم نوآوری و دنبالهروی از الگوهای وارداتی است، برندهای جریانساز بومی در داخل شکل نمیگیرد. نبود برندهای اسلامی ایرانی خود تبعاتی از قبیل گسست مراحل چرخه، التقاطیشدن آن و تشدید مشکلات موجود را در پی دارد که حاصل نهایی آن عدم شکلگیری چرخة درونزای مد بومی و غلبة الگوهای وارداتی است.https://jwica.ut.ac.ir/article_67220_159042f5334efafd0caf3fdf722de506.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-310810120180321A comparative study of women's motif in the mural painting of palaces and houses in Isfahanمطالعۀ مقایسهای تصویر زن از دیدگاه هندسی در دیوارنگارههای کاخها و خانههای اصفهان29466722110.22059/jwica.2018.247541.991FAمرضیهمحمد طالبی طرمزدیدانشجوی ارشد صنایعدستی دانشگاه هنر اصفهاننیماولیبیگاستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان، دانشکدة مرمت، گروه مرمت بناها و بافتهای تاریخیJournal Article20171208One of the most popular motifs in the mural paintings of palaces and houses is women's motif. These designs are variously illustrated by the motifs. Mural painting in Iran has a long history. The Safavid era is the time of image development and transformation in the context of the form and concepts used. Some Examples of that are the monuments in Isfahan palaces, such as the Ali- Quipu and Chehel Sotun palaces. There are mural paintings in the Armenian houses of Isfahan, in which many female motifs can be seen. The purpose of this article is to recognize and accurately study the mural paintings of women's motifs in historic monuments. Other researchers in this field have addressed various aspects including manufacturing technology, how these paintings are performed, and the conceptual study of women's motifs in the mural paintings. These cases have been separately analyzed in terms of these aspects. This study has analyzed the common and differential features of the paintings with a comparative procedure, and it has also compared the painting of palaces with the houses, througha specific look at the geometrical features. It was revealed that women have filled (or-occupied) half of the mural paintings and that specific shapes such as squares and rectangles are the most used frames. These frames have been influenced by the architectural forms and their arrangement in the houses can be observed in the courtyards and in all of the hollowed spaces. In this research for the first time, we have addressed the comparative structure of the woman's image from the geometric point of view and the similarities and differences of these designs in the palaces and houses of Isfahan. We also seek to make comparative analysis with document studies and field observations with the help of graphical modeling.یکی از نقوش پرکاربرد در دیوارنگارة کاخها و خانهها نقوش زنان است. این نقوش به صورتهای گوناگونی تصویرسازی شده است. دیوارنگاری در ایران قدمتی دیرینه دارد. دورة صفویه زمان توسعه و تحول نگاره در زمینة اشکال و مفاهیم به کار برده در آن است. از نمونههای آن میتوان به بناهایی در اصفهان در کاخها همچون عالیقاپو و چهلستون اشاره کرد. در خانههای ارامنة اصفهان نقاشیهای دیواری وجود دارند که در آنها نقوش زن بسیار دیده میشوند. هدف این مقاله شناخت و مطالعة دقیق دیوارنگارههای دارای نقوش زنان در بناهای تاریخی است. پژوهشگران دیگر در این گستره به جنبههای مختلفی همچون فناوری ساخت، نحوة اجرای این نقاشیها و مطالعة مفهومی نقوش زن در دیوارنگارهها پرداختهاند و هریک به شکلی مجزا این موارد را تحلیل و بررسی کردهاند. این مقاله با شیوة مطالعة مقایسهای به تحلیل ویژگیهای مشترک و متفاوت دیوارنگارهها پرداخته و با نگاه ویژه به ویژگیهای هندسی، نگارههای کاخها را با خانهها مقایسه کرده است. با بررسیهای انجامشده آشکار شد زنان نیمی از تابلوهای چهرهنگاره را پر کردهاند و اشکال مشخصی همچون مربع و مستطیل پرکاربردترین قابهای استفادهشدهاند. این قابها از شکل معماری تأثیر پذیرفتهاند و چینش آنها در خانهها در فضای دید میهمان و در کاخها در کلیة فضاهای مجوف است. این مقاله برای نخستینبار به ساختار مقایسهای تصویر زن از دیدگاه هندسی و شباهتها و تفاوتهای این نقوش در کاخها و خانههای اصفهان میپردازد و سعی بر آن دارد با مطالعات کتابخانهای و برداشتهای میدانی و با کمک مدلسازی ترسیمی، به تحلیل مقایسهای دادهها بپردازد.https://jwica.ut.ac.ir/article_67221_f3847d0f23299bf4dc652e2354ed0f1f.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-310810120180321Cyberspace and Redefinition of gender roles; Construction of Femininity Conflicts on Kurdish Facebookفضای مجازی و بازتعریف نقشهای جنسیتی؛ برساخت تعارضات زنانگی در فیسبوک کردی47736722210.22059/jwica.2018.245921.975FAنریمانمحمدیدانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعة دانشگاه اصفهانمسعودکیانپوراستادیار جامعه شناسی دانشگاه اصفهاناحسانآقاباباییاستادیار جامعه شناسی دانشگاه اصفهان0000-0002-9585-2016Journal Article20171114In this study, we have investigated the conflicts of femininity on Kurdish Facebook. Historically, Kurdish women have had little opportunity to engage in political, cultural, economic or social affairs. But with the growth of communication media and the emergence of cyberspace, they have been given the opportunity to engage in these affairs. Although the use of Kurdish women in cyberspace has somewhat improved their political, cultural, economic or social situation, it may lead to conflicts in their gender identity and femininity. The research method is virtual critical ethnography. The field of critical ethnography has been Kurdish Facebook. The research data have been collected from a wide range of non-structured interviews, pictures, participatory and non-participatory observations, and field notes. Facebook comments, Facebook members' profiles, public groups on Facebook, shared videos on Kurdish women's issues on Facebook have been analyzed using the constructivist grounded theory. Findings of the research show that Kurdish women on Facebook have constructed two main dimensions of femininity: Critique of patriarchal structure and praise of women's activism. Critique of patriarchal structure includes depoliticization of femininity, disowning feminine body and disembedding cultural aspect of femininity. Praise of women's activism includes female resistance; representation as action, Sanctification of women's suffering; negative action and praise for women's individualism. However, there are several layers of conflicts of femininity including representation of the women's aggrieved situation. On Kurdish Facebook, we are seeing the representation of women's oppression, while there is little attempt at interpreting the situation and providing solutions to emancipation.رشد و گسترش استفاده از فیسبوک فضایی را برای کنشگری زنان کُرد فراهم کرده است که به صورت تاریخی مجال چندانی برای کنشگری نداشتهاند. ما در این پژوهش به بررسی برساخت تعارضهای زنانگی در فیسبوک کُردی پرداختهایم. روش پژوهش مردمنگاری انتقادی مجازی است. دادههای پژوهش طیف گستردهای شامل مصاحبههای ساختنیافته، تصاویر، مشاهدة مشارکتی و غیرمشارکتی، یادداشتهای میدانی و... است که با روش نظریة مبنایی برساختی تحلیل شدهاند. یافتههای پژوهش بیانگر این است که زنان در فیسبوک کردی دو بعد اصلی از زنانگی را برساخت میکنند: نقد بستر ساختار مردسالارانه و ستایش کنشگری زنانه. نقد بستر ساختار مردسالارانه شامل سیاستزدایی از زنانگی، مالکیتزدایی از تن زنانه و بسترزدایی فرهنگی از زنانگی است و ستایش کنشگری زنانه شامل مقاومت زنانه، نمایش بهمثابة کنش، تقدیس رنج زنانه، سلبیشدن کنش و ستایش فردگرایی زنانه است. اما در این میان لایههای مختلفی از تعارضهای زنانگی برساخت پیدا کرده است که عموماً دربرگیرندة نمایش وضعیت ستمدیدگی زنان کرد و نمایش این وضعیت است. در فیسبوک کردی شاهد نمایش وضعیت ستمدیدگی هستیم و تلاش چندانی برای تفسیر وضعیت ستمدیدگی و ارائة راهکارهای رهاییبخشی از این وضعیت وجود ندارد.https://jwica.ut.ac.ir/article_67222_6a0450c16009e541fa206c43a991ad84.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-310810120180321Discourse Analysis in “Capital 4 TV Series”: Representation of Conflict in Traditional Role and Social Role of Iranian Womanتحلیل گفتمان سریال پایتخت 4؛ بازنمایی تعارض نقش سنتی با نقش اجتماعی زن ایرانی75956722310.22059/jwica.2018.247353.988FAحسنبشیراستاد تمام دانشگاه امام صادق(ع)حسنمسعودیدانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه آزاد تهرانصفیهپروانهکارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه پیام نور مشهدJournal Article20171205The domain of discourse analysis (DA) possesses a high capacity in analyzing the cultural and media issues and manifests itself when it wants to analyze the representation of a woman. It can analyze the beliefs, attitudes and gender values in the media culture. These beliefs and attitudes in representation of “a successful woman” depend on the traditional beliefs in one hand and cannot deny the social presence of woman as the outcome of the new beliefs. Representing these conflicts and finding solutions have been specifically emerged in the media productions, particularly the national media. The present essay is to deal with the dominant discourse in the “Capital 4” TV series which directly consider this topic. The results of the analysis show that although the series attempts to represent a positive approach in the social presence of women, the series showcases it only by accepting the patriarchal discourse and the traditional role of woman in a family as well as tolerating the pressure and more sacrifice of woman.حوزة تحلیل گفتمان ظرفیت بالایی در جهت تحلیل مسائل فرهنگی و رسانهای دارد که در تحلیل بازنمایی زن و تحلیل باورها، نگرشها و ارزشهای جنسیتی در فرهنگ رسانهها خود را نشان میدهد. این باورها و نگرشها در بازنمایی «زن موفق» در جامعة ایران از یکسو به باورهای سنتی خود دلبسته است و از سوی دیگر نمیتواند حضور اجتماعی زنان را که حاصل باورهای جدید است انکار کند. بازنمایی این تعارضها و یافتن راه حلی برای آن در تولیدات رسانهای، بهخصوص رسانة ملی، ظهور ویژه داشته است. نوشتار حاضر بر آن است تا گفتمان حاکم بر سریال پربینندة <em>پایتخت 4</em> را، که به صورت مستقیم به این موضوع میپردازد، استخراج کند. نتایج این تحلیل نشان میدهد که اگرچه سریال سعی دارد رویکردی مثبت به حضور اجتماعی زنان بازنمایی کند، آن را فقط با پذیرش گفتمان مردسالارانه و نقش سنتی زن در خانواده و همچنین تحمل فشار نقش و فداکاری بیشتر زن عملی میداند.https://jwica.ut.ac.ir/article_67223_9c4af7c9c34d0414781c8457602e85a3.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-310810120180321The Imagology of Women in Ibn-e Fazlan Traveloguesتصویرشناسی زنان در سفرنامۀ ابنفضلان971136722410.22059/jwica.2018.244941.982FAاحسانقبولاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهدعبداللهرادمرددانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-2698-1527تکتمعابدیدانش آموختۀ کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20171129Imagology is one of the branches of comparative literature that attempts to identify the features and attitudes of other nations through literary works. The identification of women’s image in other countries and nations from the viewpoint of a foreign poet or author is a topic of the knowledge imagology. This plays an important role in understanding the position, interests and attitudes of women in those societies. In this essay, the images of women in Ibn-e Fazlan Travelogues are studied. This travelogue is one of the oldest survived literary works about the lands located in the basin of Volga River and Central Asia. The author of the work also traveled and visited Iran and Turkan region. In Ibn-e Fazlan travelogues, valuable and exclusive information and images of Turkish, Bulgarian, Iranian and Russian women are given. These images and information have been studied and classified in this essay within the four perspectives of marriage, clothes, jewelries and bondwomen based on the methodology of imagology. This is concluded that those images of women were strange and odd to Ibn-e Fazlan based on his beliefs and the environment he lived in. The strange images are specially marked for Russian, Turkish, Bulgarian and Iranian nations, in order.تصویرشناسی یکی از شاخههای ادبیات تطبیقی است که از رهگذر آثار ادبی به شناسایی ویژگیها و نگرشهای اقوام و ملل دیگر میپردازد. شناسایی تصویر زنان اقوام و کشورها از منظر یک شاعر یا نویسندة خارجی از موضوعات دانش تصویرشناسی است که نقش مهمی در شناخت جایگاه، علایق و نگرش به زنان آن جوامع دارد. در این مقاله برآنیم که انواع تصاویر زنان را در <em>سفرنامة ابنفضلان </em>شناسایی کنیم. این سفرنامه از نخستین آثار بهجامانده دربارة سرزمینهای حوضة رود ولگا و آسیای مرکزی است که نویسندة آن از ایران و سرزمین ترکان نیز گذر داشته است. در این سفرنامه، اطلاعات و تصاویر ارزشمند و منحصربهفردی از تصویر زنان اقوام ترک، بلغار، ایران و روس ارائه شده که ما این اطلاعات و تصاویر را از چهار منظر ازدواج، پوشش، زیورآلات و کنیزان و براساس روش تحقیق در تصویرشناسی دستهبندی و بررسی کردهایم. نتیجة پژوهش حاضر این است که آن دسته از تصاویر زنان که براساس عقاید و محیط زندگی ابنفضلان برایش عجیب و غیرعادی بوده، در اثر او برجستگی بیشتری دارد که به ترتیب در اقوام روس، ترک، بلغار و ایران خود را نشان میدهد.https://jwica.ut.ac.ir/article_67224_32d940f21bc52e2b2a49a6c22c095416.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-310810120180321Gender Differences in the Social Integration of the New Technologies with Teens’ Leisure Time: Preference or Imposition?تفاوت های جنسیتی در ادغام اجتماعی فناوری های جدید با اوقات فراغت نوجوانان: ترجیح یا تحمیل؟1151326722510.22059/jwica.2018.242698.958FAسهیلاصادقی فساییدانشیار جامعهشناسی دانشگاه تهرانایمانعرفان منشدکتری تخصصی جامعهشناسی فرهنگی از دانشگاه تهرانJournal Article20170928According to the ‘Social Technology’ approach, in the current circumstances, ICTs have been integrated with the leisure activities. These activities have been embedded in the broader frame of external action requirements and conditions in which the actor’s choice is determined. In terms of gender differences, this research seeks to typify the sorts of leisure activities, namely outdoor-oriented and technology-oriented. This study also attempts to discover teens’ real preference about choosing those activities. Accordingly, in the school year 2016-17, 120 teenage girls and boys were interviewed (via the semi-structured interview technique) in Tehran city according to the typical and purposive samplings. The results have indicated that teens’ primary preference is the outdoor-oriented leisure activities; but actually the social circumstances, the frame of pressures, and socio-cultural necessities bring them the technology-oriented leisure activities. The new technologies are partly manifested in a figure of a friend. The boys choose the PC/Console games as a leisure activity more than girls, and they are affected further under the excitements of them; while the girls encounter more restrictions for the outdoor-oriented leisure activities. However, the technology-oriented leisure activities have become as identity and consumption source for most teens. براساس رویکرد «فناوری اجتماعی»، در شرایط کنونی فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی با فعالیتهای فراغتی نوجوانان ادغام شده و پیوند یافتهاند. این فعالیتهای فراغتی در چارچوب وسیعتری از اقتضائات بیرونی کنش و همچنین شرایطی قرار دارند که انتخاب کنشگر در آن رقم میخورد. این مقاله تلاش میکند ضمن ارائۀ سنخبندی از انواع فعالیتهای فراغتی بیرونمحور و فناوریمحور، ترجیح واقعی نوجوانان را در انتخاب آنها با توجه به تفاوتهای جنسیتی واکاوی کند. بر این اساس، با 120 نوجوان دختر و پسر در سال تحصیلی 1395ـ1396 مصاحبههایی نیمهساختارمند در شهر تهران با توجه به نمونهگیری تیپیک و هدفمند انجام شد. نتایج نشان میدهند که ترجیح اصلی نوجوانان فعالیتهای فراغتی بیرونمحور است، اما شرایط اجتماعی و چارچوب فشارها و الزامات اجتماعی و فرهنگی در عمل فعالیتهای فراغتی فناوریمحور را برای آنان شکل میدهد؛ تا جایی که فناوریهای جدید در برخی موارد بهمنزلۀ یک دوست تجلی مییابند. پسران بیش از دختران بازیهای رایانهای (و کنسولی) را بهمنزلة فعالیت فراغتی انتخاب میکنند و بیشتر تحت تأثیر احساسات ناشی از آنها قرار میگیرند. این در حالی است که دختران با محدودیتهای بیشتری برای فراغت بیرونمحور مواجهاند. بههرحال، فعالیتهای فراغتی فناوریمحور به منبع هویتی و مصرفی برای اکثر نوجوانان تبدیل شده است.https://jwica.ut.ac.ir/article_67225_ed11a2f876d36b1301822633c2cc1f4d.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-310810120180321Manifestation of “An example mom” archetype, in maternal poetry of Muhammad Al Qaisiتجلّی کهنالگوی مادر مثالی در مادرانههای شعر محمد قیسی1331516722610.22059/jwica.2018.257087.1063FAعزتملاابراهیمیدانشیار دانشگاه تهران0000-0001-9618-7508سعیدولایتیکارشناس ارشد دانشگاه تهرانبایزیدتانددانشجوی دکتری دانشگاه تهرانحامدجنادلهدانشجوی دکتری دانشگاه تهرانJournal Article20171201Archetype is remained from far past as common concept in the human`s unconscious that these photos are seeming in effects of our sleep, dream and literature. “An example mom” is one of the archetypes that Mr. Carl Gustav Jung believes that this archetype is from the most significant psychosomatic manifestation. This is seen in the literature`s effects with positive and negative nature sometimes to form real mother and other time to different shapes and symbols that are implying in aspect maternal. Muhammad Al Qaisi is Palestinian contemporary poet. He has paid a lot of attention to “An example mom” of the archetype in his poems. He has given a new semantic to this archetype with inspiration from religiou texts to deepen the meanings of his poems. The results of this research have indicated that the analytical method of “an example mom” in the poems of Muhammad Al Qaisi is a symbol for occupied homeland and refers to hope, sustainability, rise, freedom, and the binders of the Palestinian people. کهنالگوها بهمثابة مفاهیم مشترکی از گذشتههای دور در ضمیر ناخودآگاه بشر به جا مانده که این صور برای رسیدن به مرزهای خودآگاهی در خوابها و رؤیاها و نیز آثار ادبی جلوه میکند. یکی از کهنالگوهایی که یونگ آن را در شمار پرمعناترین تجلیات روانجمعی به شمار میآورد، کهنالگوی مادر مثالی است که با ماهیتی مثبت و منفی، گاه به شکل شخصیت مادر واقعی و گاه در قالب اشکال و نمادهایی که بر جنبۀ مادرانه دلالت دارند، در آثار ادبی تجلی مییابد. محمد قیسی شاعر معاصر فلسطینی است که در سرودههای خود به کهنالگوی مادر مثالی توجه وافر داشته و برای عمقبخشیدن به معانی شعر خود با الهام از متون دینی بر این کهنالگو جامهای نو پوشانده است. از دستاوردهای این پژوهش، که به روشی توصیفیـ تحلیلی تدوین شده است، چنین استنباط میشود که در شعر محمد قیسی کهنالگوی مادر مثالی نمادی برای وطن اشغالی است و به مفاهیمی چون امید، پایداری، خیزش، آزادی و منجی ملت فلسطین دلالت دارد.https://jwica.ut.ac.ir/article_67226_247f2d35dd970266396893336492fa20.pdf