مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-310811220190622Representation of War from the Perspective of the Martyr Devotees' Spouses in the Sacred Defense Fiction Literature; the Study of "Now Shukran"بازنمایی جنگ از دیدگاه همسران جانبازان شهید در ادبیات داستانی دفاع مقدس؛ مطالعۀ مجموعۀ داستانی اینک شوکران1511777386410.22059/jwica.2019.280254.1266FAمیثمفرخیاستادیار گروه مطالعات فرهنگی دانشکدة رفاه تهرانمرجانصادقیکارشناسی ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی دانشگاه سورهJournal Article20190429In addition to the hardships suffered by women, veterans of the sacred defense can declare the history of the resistance, sacrifice, and the freedom of warriors on the battlefields, due to the direct and indirect experience of the holy defense era. This research seeks to examine the representation. The war is from the perspective of the martyr devotees' spouses in the sacred defense fiction literature. Meanwhile, the six-part series of "Now Shokran" published by Fatah narration, which deals with the story of life, hardships and sacrifices of the martyr devotees by their wives, selected as a targeted sample. They have been analyzed by method of content analysis with deductive approach. Therefore, the review of this collection can determine the way of representing war and sacred defense to a feminine narrative versus other men's stories of war. The results have represented the categories of identity, social relations, values and social norms, war and post-war period. In this collection, the story has been arranged and the war has had a significant impact on the lives of veterans' wives, but they still have lifestyles with many problems in their normal lives and patiently accompany their wife during the war and after that. In the series, the story of war was a realm of empathy. People, in sympathy with their neighbors, prevented wedding for their children, women were consistent with their husbands with no plaining. The dominant identity for warriors and their husbands and families was the identity based on morale-based revolution thinking and sacrifice.زنان جانبازان دفاع مقدس علاوه بر مصائبی که دیدهاند، به دلیل تجربة مستقیم و غیرمستقیم که از دوران دفاع مقدس به دوش میکشند، بهمثابة راویانی غیررسمی، میتوانند تاریخ مقاومت، ایثار و مجاهدت رزمندگان را در جبهههای جنگ بازگو کنند. بنابراین، این پژوهش به دنبال بررسی بازنمایی جنگ از دیدگاه همسران جانبازان شهید در ادبیات داستانی دفاع مقدس است. در این میان، مجموعة ششجلدی <em>اینک شوکران</em> انتشارات روایت فتح، که به داستان زندگی، مشقتها و ایثار جانبازان شهید به روایت همسران آنها پرداخته است، بهمنزلة نمونة هدفمند مورد تحقیق انتخاب شده و به روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی تجزیه و تحلیل شده است. ازاینرو، بررسی این مجموعه میتواند شیوة بازنمایی جنگ و دفاع مقدس را به روایتی زنانه در مقابل سایر داستانهای مردانة جنگ مشخص کند. نتایج نشان میدهد شیوة بازنمایی مقولة هویت، روابط اجتماعی، ارزشها و هنجارهای اجتماعی، دوران جنگ و پس از جنگ در این مجموعهداستان چگونه ساماندهی شده است که در این زمینه جنگ تأثیری بسزا بر زندگی همسران جانبازان داشته است؛ ولی، بااینحال، آنها با وجود مشکلات فراوان به زندگی عادی خود ادامه دادهاند و صبورانه همسر خود را در جنگ و پس از جنگ همراهی و حمایت کردهاند. در این مجموعهداستان، جنگ عرصة همدلی بود. مردم در همدردی با همسایگان، از برگزاری عروسی برای فرزندانشان ممانعت میکردند و زنان برای بودن در کنار همسرانشان به کمترینها، بدون هیچ اعتراضی، اکتفا میکردند. همچنین، هویت غالب برای رزمندگان و همسران و خانوادههایشان هویت مبتنیبر روحیة انقلابی و ایثار بوده است.https://jwica.ut.ac.ir/article_73864_6a7ae1b049f7bcb427a001aa62a02c23.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-310811220190622Dialogism of the Dominant Archimyths on the Art of the Qajar Period and Its Role in Illustrating "Shirin" Characterگفتوگومندی سراسطورههای مسلط بر هنر دورۀ قاجار و نقش آن در تصویرگری شخصیت شیرین1791977386510.22059/jwica.2019.282063.1288FAمهینسهرابیاستادیار گروه صنایع دستی دانشگاه الزهرابهمننامورمطلقدانشیار گروه زبان و ادبیات فرانسه و لاتین، دانشگاه شهید بهشتیفاطمهمهرابیکارشناسی ارشد گروه صنایع دستی، دانشکدة هنر، دانشگاه الزهرا(س)Journal Article20190524The dominant archimyth of the culture and the arts of each society formulate dialogues that direct cultural trends and artistic creation in that society. During the Qajar period, the arrival and promotion of Farang archimyth in Iran caused a significant development in the field of culture and art. One of the most frequent and influential manifestations of such a transformation in illustration, and especially in women illustration, was the "other" concept of this period. Therefore, this study chose the character of "Shirin", who is a personality with high-capacity for becoming "other" and "Farangi" in that period, studied the dialogue (Bakhtin) of the dominant archimyths on the art of Qajar period. This study sought to answer the question that, in a society influenced by different influences at one and the same time, how is the influence of the archimyths on the formation and evolution of a great mythical icon? For this purpose, the evaluation of the existing images from the scene of "Shirin’s bathing" by the method of intertextual and interdiscursive analysis has led to the conclusion that in the Qajar period between the three Farang (Western), Iranian and Islamic archimyths a dialogue has been established in which the Islamic archimyth has the role of mediator between the two other archimyths. It provided the basis for the dialogue, but eventually the time has passed and the dialogue has intensified and the Islamic archimyth has left it. سراسطورههای مسلط بر فرهنگ و هنر هر جامعه شکلدهندة گفتوگوهایی هستند که به جریانهای فرهنگی و خلق هنری در آن جامعه جهت میدهند. در دورة قاجار، ورود و ترویج سراسطورة فرنگ در ایران باعث بهوجودآمدن تحولاتی شایستة توجه در حوزة فرهنگ و هنر شد. یکی از نمودهای پربسامد و تأثیرگذار چنین تحولی در تصویرگری و بهخصوص تصویرگری زنان مفهوم «دیگری» این دوره بود. ازاینرو، این پژوهش با انتخاب «شخصیت شیرین»، که شخصیتی با ظرفیت بالا برای «دیگری»شدن و «فرنگی»شدن در آن دوره بود، به مطالعة گفتوگومندی (باختینی) سراسطورههای مسلط بر هنر دورة قاجار پرداخت. این مطالعه در پی پاسخ به این پرسش شکل گرفت که در یک جامعه، که در یک زمان تحت تأثیر چند سراسطورة مختلف است، نحوة تأثیرگذاری سراسطورهها بر شکلگیری و تحولات یک ایکون اسطورهای کلان چگونه است؟ بدین منظور، بررسی تصاویر موجود از صحنة «آبتنی شیرین»ـ بهمنزلة پیکرة مطالعاتیـ با روش تحلیلهای بینامتنی و بیناگفتمانی بدین نتیجه رسید که در دورة قاجار بین سه سراسطورة فرنگی، ایرانی و اسلامی گفتوگویی شکل گرفته که سراسطورة اسلامی در آن نقش میانجی دو سراسطورة دیگر و فراهمکنندة مقدمات گفتوگو را برعهده داشته، اما درنهایت، باگذشت زمان و قوتگرفتن این گفتوگو، سراسطورة اسلامی از آن خارج شده است.https://jwica.ut.ac.ir/article_73865_c791788536a9e3db583f13641f442a15.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-310811220190622Semananalysis in Social Poster Entitled Nurture Women's Voices, by Parisa Tashakori According to the Ideas of Julia Kristevaتحلیل فرایند معنازایی در پوستری اجتماعی از پریسا تشکری براساس آرای کریستوا1992317386610.22059/jwica.2019.276154.1219FAزهراشهریاریکارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشکدة هنر دانشگاه سمنانفریدهآفریناستادیار گروه پژوهش هنر، دانشکدة هنر، دانشگاه سمنانJournal Article20190216The purpose of the present study is to explain how a female designer uses visual elements and rules to produce meanings and messages in order to illuminate the creative aspects of women's existence. Clarifying the meaning and message of the poster relies on observing, describing, and interpreting visual qualities. To clarify the layers of meaning, we study it with the components of the semantic process in language theory of Julia Kristeva. The components of the theoretical framework of the research are symbolic, the semiotic, their exchange, and then intertextuality. The method is the analysis of qualitative content by hermeneutic approach. This shows that both the symbolic and the semiotic in this poster are in constant conflict and exchange. They direct the meaning process. Female and flower`s replacement, flower petals and mouths, flower pot, water and clouds and materials for cultivation, usage of text with a curved font on the pot, and double reference of the text in theoretical defense of female voice show the symbolic and the semiotic exchange. In addition to them, the study of intertextuality like the benefit of embroidery technique to lost women's creativity implies the ultimate meaning. It is that today, just as much as we need to revive feminine traditions such as embroidery, we should pay as much attention to the female voice in different reproductive aspects of their existence. Also writing on the pots show the emphasis on other creative aspects in woman`s existence. Therefore, the poster`s designer pays deep attention to female reproductive aspects of their existence.هدف پژوهش شرحِ چگونگی بهرة پریسا تشکری، بهعنوان طراح زن، از امکانات بصری پوستر برای القای معانی و پیامهای خاص است. روشنکردن معنا و پیام پوستر متکی به مشاهده، توصیف و تفسیر ویژگیها و کیفیت بصری و تجسمی با اتکا به مؤلفههای فرایند معنازایی در نظریة زبان کریستواست. مؤلفههای ذکرشده را تبادل امر نمادین، امر نشانهای و بینامتنیت تشکیل میدهند. بهره از روش تحلیل محتوای کیفی و رویکرد هرمنوتیکی نشان میدهد دو امر نشانهای و نمادین در این پوستر در حال تبادلی بیوقفهاند و به فرایند معنازایی جهت میدهند. جابهجاییهای عناصر مفهومی و بصری زن و گل، گلبرگ گل و دهان، گلدان گل و بستر پرورش، آب و مواد لازم برای پرورش، اشاره به وجه دوگانة نوشتار روی گلدان، تبادل امر نشانهای و نمادین را نشان میدهد. مطالعة بینامتنیت با تأکید بر تکنیک گلدوزی پرورش سه جنبة خلاقة وجودی زنانـ یعنی نوشتار، احیای گلدوزی و صداپروری آنانـ را برجسته میکند.https://jwica.ut.ac.ir/article_73866_9b5557c78e865fba3b57eac6782d5e21.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-310811220190622Psychological Analysis of the Main Female Character of "Subdued" (2017) from the Viewpoint of Jeffre E. Young's Schema Theoryنقد روانشناختی شخصیت اصلی زن فیلم رگ خواب (1396) از دیدگاه طرحوارۀ جفری یانگ2332497386710.22059/jwica.2019.281443.1282FAفاطمهشاهرودیاستادیار گروه پژوهش هنر دانشکدة هنر دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزیJournal Article20190516The present article aims at criticizing and analyzing the "Subdued" (Rag-E Khab) film from psychology point of view. The film is Hamid Nematollah's fourth movie that deals with the story of a woman namely, Mina, who has recently divorced from her husband and is looking for a job and shelter for life that become friend with Kamran, the manager of a restaurant. It’s the beginning of a tumultuous journey for Mina. Finally, Mina achieves a great evolution in her life after overcoming many difficulties and leaving Kamran. The emphasis of the filmmaker on expressing the mental world and the psychic layers of the main female character of the movie made it possible to analyze the film from the opinion of Jeffre E. Young's schema theory. Based on the division of the film into two halves; first and second, one can analyze the changes of the main female character of the film and her relationship with the main male character from the perspective of Young's schema. The main question of the present research is which schemas can be identified in the main female character of the film. The information used in this paper has been gathered through library and research by descriptive-analytic methodology. The results of this study show that the film can be analyzed on the basis of two schemas of "abandonment" and "dependence" in the main female character that can be considered as one of the factors influencing the bitter problems and experiences of her life in the film. The first half of the film is devoted to the formation and intensification of these two schemas, and finally in the second half of the film, we are moving towards a change of schemas. مقالة حاضر با هدف نقد روانشناختی فیلم <em>رگ خواب</em> از دیدگاه نظریة طرحوارة جفری یانگ انجام پذیرفته است. تلاش فیلمساز در بیان دنیای ذهنی شخصیت زن فیلم باعث شده بتوان فیلم را از دیدگاه طرحواره تحلیل کرد. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که چگونه میتوان حوادث زندگی قهرمان اصلی زن فیلم را براساس دیدگاه طرحواره تبیین کرد؟ اطلاعات بهکاررفته در این مقاله از طریق روش کتابخانهای و مشاهدة مستقیم و روش تحقیق به صورت توصیفیـ تحلیلی است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که وجود دو طرحوارة «رهاشدگی» و «وابستگی» در شخصیت زن فیلم را میتوان از عوامل مؤثر در مشکلات و حوادث تلخ زندگی او دانست. نیمة اول فیلم به چگونگی شکلگیری و تکرار این دو طرحواره در زندگی قهرمان زن اختصاص یافته است و در نیمة دوم فیلم حرکت به سمت تغییر و بهبود طرحوارهها را شاهدیم.https://jwica.ut.ac.ir/article_73867_7718703e78adf9b8f75c018d553217be.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-310811220190622Study on Women's Identity in the Works of the Self-taught Artist, Parvin Jalaliبازخوانی هویت زنانه و اصل مادینۀ هستی در آثار هنرمند خودآموخته، پروین جلالی، برمبنای نظریۀ قطعه و تناقض لیندا ناکلین2512697386810.22059/jwica.2019.275794.1217FAپریساشاد قزوینیدانشیار دانشکدة هنر، دانشگاه الزهرا(س)0000-0003-0451-3922میناناظمزاده نراقیکارشناسی ارشد رشتة نقاشی، دانشگاه الزهرا(س)Journal Article20190210The use of women's themes in the works of female artists is common and noticeable. It seems that by using this method the artist is able to retrieve latent inner layers and individual identity. At the same time, self-taught female artists are paying special attention to this way of expressing themselves. This study, by examining the representation of women's identity in the works of a self-taught artist, “Parvin Jalali”, aimed to address the formal and contextual analysis of her works from the point of view of the feminist critic and theorist “Linda Nochlin”, who emphasizes two aspects of fragments and contradiction. The findings from the study of six paintings by Parvin Jalali revealed that the artist presents a supra-realistic image of the combination of human and vegetarian forms in order to show women's identity and social status. In the works of this artist, the concept of the fragment is depicted through linking women's traits with nature. In Jalali's works, controversy has been shown to be related to such concepts as dual contrasts and narrative representation of chaotic and restlessness of today's world and emphasis on the feminine principle of the world. This was a descriptive analytical study conducted based on library resources and documentation.کاربرد مضامین و محتوای زنانه در آثار هنرمندان زن امری بدیهی و متداول است و از این طریق هنرمند به بازیابی لایههای پنهان درون و هویت فردی خود و جامعه زنان دست مییابد. زنان هنرمند خودآموخته نیز در این میان توجهی ویژه به این امر از خود نشان میدهند. مام زمین و مادینگی هستی، که در همة ادوار تاریخ تمدن بشر مورداحترام بوده، در آثار هنرمند خودآموخته، پروین جلالی، نیز با تلفیق فرمها، تجلی زنانة آن به ظهور نشسته است. آثار این هنرمند در حال حاضر جایگاهی بینالمللی یافته و قابلیت رقابت با هنرمندان خودآموختة جهانی را دارد. این مقاله با بازخوانی هویت زنانه در آثار جلالی در نظر دارد به تحلیل صوری و محتوایی آثار او از منظر دو مفهوم قطعه و تناقض از آرای لیندا ناکلین بپردازد. یافتههای حاصل از مطالعه و تحلیل آثار این نقاش نشان میدهد که هنرمند بهمنظور نشاندادن هویت زنانه و جایگاه اجتماعی زن، تصویری فراواقعگرایانه از تلفیق فرمهای انسانی و گیاهی ارائه میدهد. در این آثار، مفهوم قطعه از طریق پیوندِ صفاتِ زنانه با مام طبیعت تصویر شده و مبحثِ تناقض نیز با نشانههایی چون: تقابلهای دوگانه، نمایش روایتگونه، آشفته و پرالتهاب از جهانِ معلقِ امروز و تأکید بر اصل مادینة هستی در ارتباط است. روش تحقیق این مقاله تحلیلیـ توصیفی است که براساس منابع کتابخانهای و مستندات تصویری و مصاحبه با هنرمند به نگارش درآمده است.https://jwica.ut.ac.ir/article_73868_dd0b575afb0702802bba80092c218517.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-310811220190622The Effect of Social and Cultural Evolutions in Safavid and Qajar Dynasties on Women's Portraiture and Iconographyبررسی تأثیر تحولات اجتماعی و فرهنگی در دورههای صفوی و قاجار بر چهرهنگاری و پیکرهنگاری زن2712867386910.22059/jwica.2019.264119.1132FAمرضیهرشیدیدانشجوی کارشناسی ارشد گروه آموزشی هنر، دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه سیستان و بلوچستانعلیرضاطاهریدانشیار دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20180916In the Safavid and Qajar dynasties, due to the relationship of Iran with the West, the desire of the court to experience the modern world and the desire of the Western world to recognize the East, shaped a kind of traditional and modern dichotomy in many social, cultural and artistic relationships of the society. This also influenced the status of women and their presence in the social arena. The portraiture in Iranian painting has been based on a pattern. What has been studied in this research is the woman's face in the paintings of these two periods. This article seeks to answer the following questions: How was the presentation of women's features in the designs of the Safavid period and Qajar era? What differences did they have in these two periods? The research method is descriptive-analytic and the information gathered by library method. The results show that women in the works of pre-Qajar paintings often have an exemplary and mythical position and, in terms of design, were unrealistic, and its visual value was like other elements of the painting, but in the late Safavid period and the Qajar period there has been a change in attitude towards painting due to the relationship with the West. As a result of attention to realism in drawing women's figures, as well as the formation of monotonous works, this led to a new image of woman in Iranian painting.در دورة صفوی و قاجار، به سبب ارتباط با غرب، تمایل دربار به تجربة دنیای مدرن و اشتیاق جهان غرب به شناخت دنیای شرق نوعی دوگانگی سنتی و مدرن در بسیاری از مناسبات اجتماعی، فرهنگی و هنری جامعه نمایان شد که این روند بر وضعیت زنان و حضور آنها در عرصههای اجتماعی نیز تأثیرگذار بود. چهرهنگاری در نقاشی ایرانی براساس الگوی مشخصی بوده است. آنچه در این پژوهش مطالعه شده، چهرة زن در نگارگریهای این دو دوره است. این مقاله در پی یافتن پاسخ این پرسشهاست: نمایش ویژگیهای زنانه در نقوش دورة صفوی و قاجار به چه صورت بوده است؟ چه تفاوتهای بین آنها در این دو دوره وجود داشته است؟ نتایج نشان میدهد که زن در آثار نگارگری پیش از قاجار، اغلب جایگاهی مثالی و اسطورهای داشته و از نظر نوع طراحی غیرواقعگرایانه ترسیم میشده و ارزش بصری آن همچون دیگر عناصر نگاره بوده است، ولی در اواخر دورة صفوی و دورة قاجار، بر اثر ارتباط با غرب، شاهد تغییر در نوع نگرش به نقاشی و درنتیجه توجه به واقعگرایی در ترسیم پیکرة زنان و همچنین شکلگیری آثار تکنگاره شده است؛ که این تغییرات به ارائة تصویری نو از زن در نقاشی ایرانی منجر شد. روش تحقیق توصیفیـ تحلیلی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات کتابخانهای است.https://jwica.ut.ac.ir/article_73869_c2ad70f6df09f2fca93b6ef6bf0090bb.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-310811220190622A Survey on the Process of Women Participation in the Election of Iranian Parliament (8th, 9th & 10th terms) (Case Study: Tehran City)بررسی روند مشارکت زنان در انتخابات مجلس شورای اسلامی (دورههای 8، 9 و 10) (مطالعۀ موردی: شهر تهران)2873077387010.22059/jwica.2019.281225.1279FAکیومرثیزدانپناه درواستادیار دانشکدة جغرافیا، دانشگاه تهراننداعسگریدانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا، دانشگاه تهرانJournal Article20190512One of the most important topics in political geography is the geography of election as a political selection by which people elect the most outstanding politicians of a country. If a regime bans some groups of people from participating in elections, it won’t be a democratic one anymore. Presence and activity of women is one of the most significant aspects of a democratic political system. The reaction and behavior of a society toward women is one factor of political and social development in that society. Such behaviors would provide a good situation to make it possible for effective association of women and taking advantage of their power, thinking and creativity. Therefore, every nation should try to remove cultural, social, political and economic obstacles of participation of women and help the society to develop in every field by realization of the importance of this association. Based on this fact, the purpose of this research is to survey the participation of women in Iranian parliament election at three sequential terms (8<sup>th</sup>, 9<sup>th</sup> and 10<sup>th</sup>). The statistical population of this paper includes managers and experts of women study centers in different organizations and also some postgraduate students and university professors who were familiar with this topic. The method of selecting individuals was set to the total number available (N=38). The data collection method is a questionnaire which authors provided based on exploratory study. We analyzed the results of the research by <em>One Sample T-Test</em>, <em>simple linear regression</em>, <em>Friedman Test </em>and deductive-descriptive methods in SPSS 25 software. We recognized five criteria including economic, socio cultural, political, geographical and personality and one index like existing obstacles of women participation in parliament election. جغرافیای انتخابات از مباحث مهم جغرافیای سیاسی است که از طریق همین گزینشهای سیاسی مهمترین افراد سیاسی کشور بهصورت رسمی انتخاب میشوند. چنانچه یک کشور مانع مشارکت بعضی مردم در انتخابات شوند، این نظام دموکراتیک نیست. یکی از وجوه مهم دموکراتیکبودنِ نظام سیاسی حضور و فعالیت زنان در عرصههای سیاسی است و در این میان نحوة برخورد و رفتار جامعه با زنان از شاخصهای مهم توسعۀ سیاسی و اجتماعی در آن جامعه است که شرایط را برای حضور فعال و مشارکت مؤثر زنان و بهرهگیری جدیتر از قدرت، تفکر، ابداع و خلاقیت آنها فراهم میآورد. ازاینرو، با درک اهمیت مشارکت سیاسی زنان، هر کشوری باید تلاش کند موانع فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مشارکت زنان را رفع کند و زمینۀ دستیابی به رشد و شکوفایی جامعه در همۀ عرصهها را فراهم آورد. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی میزان مشارکت زنان در انتخابات مجلس شورای اسلامی طی سه دورة متوالی 8، 9 و 10 است. جامعة آماری این تحقیق شامل آن دسته از مدیران و کارشناسان مراکز مطالعات و پژوهش زنان در ارگانهای مختلف و همچنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استادان دانشگاه بودند که با موضوع بررسیشدة این پژوهش در ارتباط بودند. روش انتخاب این افراد بهصورت تمامشمار در دسترس تعیین شد (38 =N). ابزار گردآوری اطلاعات پژوهش پرسشنامة محققساخته بود که براساس مطالعة اکتشافی تدوین شد. در این مطالعه، پنج عامل اقتصادی، اجتماعیـ فرهنگی، سیاسی، جغرافیایی و شخصیتی و یک شاخص موانع موجود بر مشارکت زنان در انتخابات مجلس شورای اسلامی شناسایی شدند. تجزیه و تحلیل یافتههای این تحقیق بر پایة نرمافزار Spss<sub>25</sub> و آزمون تی تکنمونهای، رگرسیون خطی ساده، رتبهبندی فریدمن و تحلیل استنباطیـ توصیفی استوار بود.https://jwica.ut.ac.ir/article_73870_883c33b316de955c196d949d0890fbee.pdf