مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31084220120621Title: Analyzing Notable Samples of Female Figures in Islamic Earthenware of Iranتحلیل نمونههایی از نقوش زنان بر سفال دوران اسلامی63822475010.22059/jwica.2012.24750FAسید هاشمSeied Hashemاستادیار باستانشناسی و هنر دوران اسلامی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article19700101The subject of this paper is the analysis of Islamic period earthenware of Iran containing decorative designs of women. The basic goal of the paper is recognition of determining factors to use these figures and also responding to important questions such as: in which Islamic periods women’s figures can be seen? And what features and factors have been influential in applying them? Answering these questions can obviously help us know more and better about the religious, social and political position of Iranian Muslim women compared to pre-Islamic periods of Iran. After careful examination of different samples pertaining to the Iranian Islamic era, the most important and most expressive ones were selected, then other factors influencing the use of these pictures were investigated. Findings of the paper show that use of women’s figures on Islamic earthenware especially in Seljukid and Ilkhanid periods have been affected by several factors including arrival of new tribes with new attitudes towards women in addition to the flourish of Iranian literature in form of Shahnameh Firdausi and Khamseh nezami fictions and certain astrological concepts with female symbols as the Venus and the moonموضوع تحقیق پیشِ رو، بررسی و تحلیل تعدادی از سفالینههای دوران اسلامی است که حاوی نقوش تزیینی زنان میباشند. هدف اصلی این مقاله، شناساییِ عوامل تعیینکنندة استفاده از این نوع نقوش و پاسخ به سؤالات مهمی از این قبیل است: نقوش زن بیشتر در کدامیک از مقاطع تاریخیِ هنر سفالگریِ دوران اسلامی مشاهده میشود؟ این نقوش دارای چه ویژگیهایی بوده و چه عواملی در کاربرد آنها تأثیرگذار بوده است؟ بدیهی است که پاسخ به سؤالات فوق میتواند ما را در شناخت هرچه بیشتر موقعیت و جایگاه سیاسی، اجتماعی و... زنِ مسلمان ایرانی و تفاوتهای آن با دوران قبل از اسلام یاری کند. در همین راستا پس از بررسی نمونههای متعددِ سفال دوران اسلامیِ ایران به خصوص سفالهای قرون میانی، تعدادی از مهمترین و گویاترینِ آنها انتخاب شد و سپس سایر عواملی که در کاربرد این نقوش مؤثر بودند مورد تحقیق قرار گرفت. بنا بر یافتههای تحقیق، کاربرد نقوش زنان بر سفال دوران اسلامی به طور خاص طی ادوار سلجوقی و ایلخانی، تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله: ورود اقوام جدید با نگرشهای نو به زن، شکوفاییِ ادبیات در قالبِ داستانهای ملیِ ایرانیان مانند شاهنامة فردوسی و خمسة نظامی و رواجِ مفاهیم خاص نجومیِ توأم با نمادهای مؤنث، صورت گرفته است.مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31084220120621The Role of Attachment Styles in Satisfying Basic Psychological Needs of Children with Regard to Mothers’ Employment Statusنقش سبکهای دلبستگی در ارضای نیازهای اساسی روانشناختی فرزندان
با توجه به وضعیت اشتغال مادر45612475110.22059/jwica.2012.24751FAمعصومهMasoumehکارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیرازراضیهRaziehاستادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، نویسنده مسئولJournal Article19700101The aim of this study was to investigate the relationships between attachment styles (secure, avoidant and ambivalent) and satisfying basic psychological needs of children (independence, competence and relevance) with regard to mothers’ employment status. The subjects included 409 high school students selected randomly by multi-stage cluster sampling method. Instruments were: Attachment Styles Questionnaire (Sharp et. al., 1998 cited in Gilbert & Irons, 2005) and Satisfaction Basic Psychological Needs Scale (Gagne, 2003). The result of multiple regression analysis indicated that secure attachment predicts significantly and positively the satisfaction of relatedness. It didn’t have a significant relationship with competence and autonomy needs. Avoidant and ambivalent needs and attachment styles significantly and negatively predict satisfaction needs for autonomy, competency and relatedness. Employment status of the mother did not predict satisfying basic psychological needs significantly.هدف این تحقیق بررسی رابط? سبکهای دلبستگی (دلبستگی ایمن، اجتنابی و دوسوگرا) با ارضای نیازهای اساسی روانشناختی (نیاز به استقلال، شایستگی و مرتبط بودن) با توجه به وضعیت اشتغال مادران است. به این منظور 409 دانشآموز دبیرستانی به صورت نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای برای پاسخگویی به پرسشنام? سبکهای دلبستگی شارپ و همکاران (1998، به نقل از گیلبرت و آیرونز، 2005) و مقیاس ارضای نیازهای اساسی روانشناختی (گانیه، 2003) انتخاب شدند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد سبک دلبستگی ایمن، ارضای نیاز به مرتبط بودن را به طور مثبت و معنیداری پیشبینی میکند. این سبک با ارضای نیاز به شایستگی و نیاز به استقلال رابط? معنیداری نداشت، سبکهای دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا، ارضای هر سه نیاز اساسی روانشناختی را به طور منفی و معنیداری پیشبینی میکنند و رابط? معناداری بین وضعیت اشتغال مادر و ارضای نیازهای اساسی روانشناختی مشاهده نشد.مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31084220120621A Folk narration of “Fertilizing Goddess” Myth in Lorestanروایتی محلی از اسطورۀ «الهۀ باروری» در لرستان25432475210.22059/jwica.2012.24752FAبهمنفیروزمندیدانشیار گروه باستان¬شناسی دانشگاه تهرانمهدیرضاییکارشناس ارشد باستان¬شناسی دانشگاه تهرانخیرالنساءجودیکارشناس ارشد باستان¬شناسی دانشگاه تهرانJournal Article19700101Fairy tales are stories in which metaphysical, paranormal and mysterious events take place and there is no exact time and place; everything is spiritual. The Lorestanian story of “Daughter of Daal” is a tale of the “mythical birth” of a girl from an egg and her being raised by Daal (phoenix) in the cave of a Caucasus-like mountain. Daughter of Daal is snared by a hireling hellcat’s deceit, but is finally reborn from inside a calamus by the help of a prince and marries him. In this article, with a mythological approach and by use of library and documental method, stories with similar theme are collected, and the rules governing these kinds of stories, with the objective of explaining common global mythological theme, have been studied. Through analyzing the content, based upon mythological and cryptic elements, and by the help of comparative mythology as well as analyzing mythological and epic narratives of Iran and other nations and ethnos, the writers are to prove that Daughter of Daal is a fairy and a symbol of vegetative god, and finally answer this fundamental question that of Daughter of Daal and other characters of the story, each symbolizes who, and what the theme is trying to convey. Implied answer to these questions and hypotheses is that Daughter of Daal is a goddess-mother who is freed from land of daemons to return lushness to dead nature. The hellcat symbolizes settlers of the dark land who do not want to fertilize the earth. The story of Daughter of Daal displays the theme of the contrast between vegetative/aquatic life and drought/death.داستان پریان، قصهای است که در آن شاهد اتفاقات ماوراءالطبیعی، شگفتانگیز در خلقت انسان هستیم، مقطع زمانی و مکانی در این داستانها نامشخص و خیالی است. داستان لریِ «دخترِ دال»، حکایتِ «زادن اسطورهای» دختری از درون تخم یک پرنده است که توسط دال (سیمرغ) در غاری در دل کوه پرورش مییابد. دختر دال با حیل? پیر زن اجیر شدهای گرفتار میشود ولی نهایتاً با کمک شاهزادهای از دل نیها باززاده میشود و با او ازدواج میکند. در این مقاله، با رویکردی اسطورهشناختی و با استفاده از روش اسنادی و کتابخانهای، قصههایی با درونمای? مشترک گردآورده و به شیوهای توصیفی– تفسیری، قواعد حاکم بر این گونه قصهها را با هدف تبیین بنمایه اسطورهای مشترک و جهانی آنها مورد بررسی قرار دادهایم. نگارندگان در پی آن هستند به کمک تحلیل محتوا و بر مبنای عناصر رمزی و اسطورهای؛ به مدد اسطورهشناسی تطبیقی؛ واکاوی روایات اساطیری و حماسی ایران، دیگر ملتها و اقوام و با تحلیل بنمایههای اسطورهای شخصیت دختر دال ثابت کنند که دختر دال، یک پری و نمادی از ایزد گیاهی است و در نهایت به این پرسش اساسی پاسخ دهند که دختر دال و شخصیتهای دیگر داستان هر کدام نماد چه کسانی هستند و بنمایه این داستان چه چیزی را نشان میدهد. پاسخ مقدر به این فرضیهها و پرسشها، دختر دال را مام - ایزدی معرفی مینماید که توسط شاهزاده از سرزمین دیوان رها میشود تا سرسبزی را به طبیعت مرده بازگرداند. پیرزن نیز، نماینده ساکنین دیار تاریکی است که نمیخواهند زمین را بارور ببینند. داستان دختر دال بنمایه تقابل حیات آبی / گیاهی را با بیآبی / مرگ نشان میدهد.مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31084220120621Women Beyond Their Ordinary Roles: A Study of the Role of Women in the Words of Imam Khomeiniزنان فراتر از نقشهای سنتی: بررسی جایگاه زن در کلام امام خمینی (ره)5242475310.22059/jwica.2012.24753FAنرگسنیک¬خواه قمصریاستادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه کاشانسهیلاصادقی¬فسائیدانشیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه تهرانJournal Article19700101This study tries to show how gender as a discourse construction has been formed since decades before the Islamic Revolution in Imam Khomeini’s words differently from then language system capacity, power and residence relations embodied in the traditional discourses, pre-revolution modernization period, in a context of political and social events and how it has stabilized or transformed the customary and determining boundaries of women and men. For this very purpose this paper studies the signified meaning of masculine/feminine in Imam Khomeini’s words as the most important political and symbolic elite in religious and revolutionary modernism discourse in relation with focal signifiers of then opposition in the context of political confrontation including official position of Pahlavi regime against traditional clerics, applying Ruth Wodak’s method of historical discourse analysis. As a result ‘woman’ in the words of Imam Khomeini in connection with subjects such as Islamic Values, humanity, freedom, equality, bravery, rights, taking part in self determination etc., is an active subject in contrast with two conceptual systems: traditions and modernity. And women are not opposite men but beside them and not in a specific field but in their whole private, social and political lives they are responsible for establishing and maintaining a political system based on Islamic values.این مقاله بر آن است تا نشان دهد که جنسیت به عنوان یک برساخته گفتمانی چگونه از دو ده? پیش از انقلاب اسلامی و دوران استقرار نظام جمهوری اسلامی در سرمای? کلامی امام خمینی (ره) به گونهای متفاوت از ظرفیت نظام زبانی، مناسبات قدرت، مقاومت مندرج در گفتمانهای سنتی و مدرنیزاسیون دوران پیش از انقلاب درون بستری از رخدادهای سیاسی و اجتماعی ساخته شده و مرزهای مألوف و تعیینکنند? هویتهای زنانه/ مردانه را تثبیت یا متحول نموده است. به این منظور، معنای مدلول زنانه/ مردانه در گفتار ایشان را به عنوان مهمترین الیت سیاسی و سمبلیک در گفتمان نواندیشی دینی و انقلابی، در پیوند با دالهای کانونی گفتارهای رقیب حاضر در متن منازع? سیاسی شامل گفتار رسمی حکومت پهلوی و روحانیت سنتی و با استفاده از روش و نظریه تحلیل تاریخی- گفتمانی روث وداک مورد مطالعه و بررسی قرار داده و دریافتهایم که زن در آینه کلام امام خمینی(ره) در پیوند با مقولاتی چون ارزشهای اسلامی، انسانیت، آزادی، برابری، شجاعت، حق و حتی تکلیف مشارکت در تعیین سرنوشت خود و... بر خلاف دو نظام معنایی سنتی و مدرن، به عنوان سوژهای فعال، آگاه، انتخابگر و مسئول ساخته شده است و نه در مقابل بلکه در کنار مرد و نه در عرصهای خاص که در همه شئون زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی عهدهدار وظیفه ساخت و حفاظت از نظم سیاسی مبتنی بر اسلام و ارزشهای الهی آن معرفی میشود.مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31084220120621Social Representation of Ferdowsi’s Shahnameh
The Study of Socio-Cultural Identity of Women and Iranian Families in Ferdowsi's Perspectiveبازنمایی اجتماعی شاهنامۀ فردوسی (بررسی هویت فرهنگی-اجتماعی نهاد خانواده ایرانیان از نگاه فردوسی)831002475410.22059/jwica.2012.24754FAحبیباحمدیاستاد جامعه¬شناسی دانشگاه شیرازحمیرابذرافکندانشجوی دکتری تغییرات اجتماعی دانشگاه شیرازعلیعربیدانشجوی کارشناسی ارشد جامعه¬شناسی دانشگاه شیرازJournal Article19700101This study reviews the formations of the family in Shahnameh; distribution of power in it; and its identity. Therefore, we study the theoretical background related to the subject of the research, theories related to the topic of cultural theories of Malinowski, Radcliffe Brown, Ario and Shlensky, Ronard and proposed research and theoretical framework of the research were written according to the background of the research. Citation method was used to examine the issue and we tried to use social representations to explore sociologically the composer’s ideas behind his poems in Shanameh. Studying the families of Zahak, Faranak and Abtin, Fereidoon, Zal and Roodabeh, Rostam, Siavash, Piran (the minister of Afrasyab), Katayoon, Goshtasb, Bahram Shah and Farangis, and Keikhosrow shows that various forms of families propounded in modern sociology can be found in Shahnameh. On the other hand, families play a key role in preserving the identity of individuals and it is also sociologically a distinctive factor and at a higher level, the family is a symbol of identity of individuals and the identity of individuals is based on their families. The family also plays an important role in preserving cultural heritage, transition of culture and customs and also linking generations. Family marriage between two different communities, cultural conflict, cultural diversity, and cultural transmission, understanding cultural commonalities, and ultimately the cultural production and reproduction are among cases of identity and family issues in which the role and family identity of Iranians can be found. We also know that men have had the main part in decision making in the family though in some cases the decisions were made together with their wives, who were respected a lot in the Iranian family.پژوهش حاضر مسئل? شکل خانوادههای شاهنامه، توزیع قدرت در آنها و همچنین هویت نهاد خانواده را در شاهنامه بررسی میکند. بدین منظور با بررسی پیشین? نظری مرتبط با موضوع تحقیق، نظریههای مرتبط با موضوع مطرح شده و چهارچوب نظری تحقیق با توجه به زمین? تحقیق نگاشته شد. برای بررسی موضوع، روش محاکات مورد استفاده قرار گرفت و سعی شد با استفاده از بازنمایی اجتماعی به شیو? جامعهشناختی فضای درون ذهنی سراینده استخراج شود و بدین منظور متن شاهنامه به عنوان داده مورد کاوش قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشانگر این واقعیت بودند که انواع شکلهای خانواده مطرح شده در نظریههای جامعه-شناسی مدرن در شاهنامه یافت میشود، از سوی دیگر خانواده نقش اساسی در حفظ هویت افراد و در واقع عاملی برای تمایز اجتماعی و در سطحی بالاتر نمادی از هویت فرد بوده است و هویتیابی افراد بر اساس خانواده صورت میگرفته است. خانواده همچنین نقش مهمی در حفظ میراث فرهنگی، انتقال فرهنگ و آداب و رسوم و همچنین پیوند نسلها داشته است. ازدواج خانوادگی بین دو جامع? مختلف، تقابل فرهنگی، تنوع فرهنگی، انتقال فرهنگی، شناخت اشتراکات فرهنگی و سرانجام تولید و باز تولید فرهنگی از جمله مواردی هستند که میتوان نقش و هویت خانوادگی ایرانیان را در آنها جستجو کرد. با اینکه زنان بسیار محترم بوده و جایگاه خاصی در خانواده داشتهاند ولی مردان نقش تصمیمگیر اصلی را در خانواده داشته و در بعضی موارد با زنان خانواده نیز مشورت میکردندمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31084220120621A Sociological Analysis of Proverbs of Women in Lamerd, Fars Provinceتحلیلی جامعهشناختی از ضربالمثلهای زنانه در شهرستان لامرد استان فارس1011202475510.22059/jwica.2012.24755FAمجیدموحددانشیار جامعه¬شناسی دانشگاه شیرازمحمدجوادعسکری¬چاوردیکارشناسی ارشد ایران شناسی دانشگاه شیراززهرایادعلیکارشناسی ارشد مطالعات زنان دانشگاه شیرازJournal Article19700101Proverbs are short statements which have deep concepts and arise from the social forms and perceptions that provide social situation and orientation. This study seeks to examine the image of women and their issues among local proverbs of Lamerd city in Fars province. Female related proverbs have been compiled and trough qualitative content analysis method analyzed. The results show that no social or professional role are considered for women in this society and proverbs are just related to the different personalities of women’s roles within the family as a mother or a wife and these roles are formed based on male chauvinism in the city.ضربالمثلها جملات کوتاهی هستند با مفاهیمی عمیق و برخاسته از قالبها و تصورات اجتماعی که جهتگیری و تشخیص موقعیتهای اجتماعی را فراهم میکنند. این مطالعه به دنبال بررسی بازتاب مفهوم زن و مسائل زنان در میان ضربالمثلهای محلی شهرستان لامرد میباشد. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی به گردآوری و تحلیل ضربالمثلهایی در خصوص زنان پرداخته شده است. نتایج حاصل از این مطالعه نشاندهند? آن است که در این جامعه هیچگونه نقش اجتماعی و یا حرفهای برای زنان قائل نبوده و ضربالمثلها پیرامون دو محور ویژگیهای مختلف شخصیتی زنان و نقشهای آنها درون خانواده از جمله نقش مادری و همسری معطوف به مردسالاری موجود در این شهر شکل گرفته است.مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31084220120621The Culture of Islamic Friendship Concerning the Boy-Girl Social Relationshipsفرهنگ دوستی اسلامی ناظر به روابط اجتماعی - حقوقی دختر و پسر1211412475610.22059/jwica.2012.24756FAمحمدجوادجاویددانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article19700101Islamic jurisprudence concerning the male-female relationships relies upon the mahram / non-mahram concepts. In the contemporary religious literature, one, usually a stranger, who is a mahram to someone of the opposite gender (as enumerated in Islamic law) can establish an acceptable kind of friendship, whereas lacking such a feature (failure to become mahrams) means that there is an unorthodox boundary for the interactions between the two genders. On the one hand, the view of the Islamic culture is to keep the relationships between boys and girls to a minimum; on the other hand, however, the only opportunity for a prudent relationship between boys and girls is when they have a serious plan for marriage. Beyond the limits of the family and religious marriage, virtually all emotional, intimate and love relations are despicable and religiously unlawful or a path to pave the way towards great sins. In the past there had been a social acceptance relying the local and traditional criteria which could practically lead to timely marriage at the beginning of puberty; given the above, the main question in this paper is how it is possible to regulate the time gap which exists between puberty and the time of marriage, under the present circumstances where as a result of the expanded network of relationships, the society encounters reduced age of puberty and increased age of marriage. This paper seeks to seek feasibility of a regulated management of the period between puberty and the time of permanent marriage, and that upon the theory of Islamic friendship.فقه و حقوق اسلامی در روابط دختر و پسر مبتنی بر حوزههای محرم و نامحرم است. امروزه در ادبیات دینی، محرمیت یعنی نبود مرزی برای دوستی متعارف و عدم محرمیت یعنی بودن مرزی نسبتاً نامتعارف برای تعامل معمول دو جنس مخالف. از سویی نگاه فرهنگ اسلامی در این خصوص آن است که روابط دختر و پسر نامحرم، حتی در حد متعارف آن نیز به حداقل ممکن و در حد ضرورت منتهی شود، از سوی دیگر تنها فرصت روابط آگاهان? دختر و پسر در اسلام، زمانی است که طرفین برنامهای جدی برای ازدواج در نظر داشته باشند. خارج از کانون خانواده و ازدواج شرعی، عملاً هر گونه تعامل احساسی، صمیمانه یا عاشقانه، مذموم و حرام یا زمینهساز گناه کبیره تلقی میشود. با این فروض که در گذشته امکان نوعی جامعهپذیری مبتنی بر معیارهای بومی و سنتی وجود داشته که عملاً منجر به ازدواج بهنگام در آغاز سن بلوغ دختر و پسر میشده است، سؤال اصلی نوشتار حاضر آنست که در شرایط فعلی با توسع? شبکههای ارتباطی، کاهش سن بلوغ و افزایش سن ازدواج، چگونه میتوان شکاف زمانی موجود بین زمان بلوغ تا زمان ازدواج دختر و پسر معاصر را قانونمند کرد؟ فرضی? کلان نوشتار حاضر، درصدد امکانسنجی مدیریت قانونمند دور? زمان بلوغ تا زمان ازدواج دائم دختر و پسر براساس نظری? دوستی اسلامی است.