مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31088420161221Discourse analysis of The Wedlock movie by focusing on the stigma of the contrast of tradition and modernityتحلیل گفتمان فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو با تمرکز بر داغ ننگ ناشی از تقابل سنت و مدرنیته4434526178810.22059/jwica.2016.61788FAمهوشخادم الفقراییکارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه اصفهانمسعودکیانپوراستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهانJournal Article20160919When faced with changes, communities always show resistance. Facing the modern world as a large change is not an exception. Some new traditions emerging from the modern world, regardless of the positive and negative valuations, due to not being aligned with traditional values are rejected by society and those who follow these new customs and traditions are judged. One of the ways to prevent changes in society is stigmatizing. Women who comprise half of the population when facing challenging situations far more sensitive than men, have special conditions. The current study examines how women are stigmatized when they follow modern values using Fairclough's critical discourse analysis method which has four layers. The results indicate that the three components including “modern woman’s deconstruction", "rejection of modern woman from tradition" and "labeling the modern woman by tradition" are three steps of labeling the modern woman in this movie. So, discursive strategy shows that the existence of modern features in a woman provides the conditions for the stigma.روبهرو شدن جوامع با تغییرات همواره با مقاومت همراه بوده است. پیشرفتن به سوی دنیای مدرن نیز بهمنزلۀ تغییری بزرگ از این قاعده مستثنا نیست. برخی آداب جدید برآمده از دنیای مدرن، فارغ از ارزشگذاریهای مثبت و منفی، به دلیل همسو نبودن از سوی جامعه طرد شده و پیشداوریهای متعددی پیرامون کسانی که از این آداب پیروی کنند شکل میگیرد. یکی از راهکارهای جامعه برای جلوگیری از تغییرات، داغ ننگ زدن است. زنان، بهعنوان نیمی از اعضای جامعه، با قرار گرفتن در موقعیتهایی بهمراتب حساسیتبرانگیزتر از مردان، شرایط ویژهای در این موقعیت پیدا میکنند. این پژوهش به بررسی چگونگی بازنمایی فیلم سینمایی <em>زندگی مشترک آقای محمودی و بانو</em> در رابطه با فرایند داغ ننگ خوردن به زنان در جریان مدرنشدنشان میپردازد. روش استفادهشده تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف است که چهار لایۀ «سطح سطح»، «عمق سطح»، «سطح عمق» و «عمق عمق» دارد. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که سه مؤلفۀ «ساختارشکنی زن مدرن»، «عدم پذیرش زن مدرن از سوی سنت» و «برچسبزنی بر زن مدرن از سوی سنت» مراحل داغ ننگزنی به زن مدرن در این فیلم است. بنابراین، استراتژی گفتمانی فیلم نشان میدهد که وجود ویژگیهای مدرن در یک زن، شرایط را برای داغ ننگ خوردن او فراهم میکند.مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31088420161221A comparative study of two women in Qajar painting using semiotic approachمطالعۀ تطبیقی دو نقاشی از زنان در دورۀ قاجار با رویکرد بینامتنیت4534726178910.22059/jwica.2016.61789FAالههپنجه باشیاستادیار دانشگاه الزهرا، دکتری پژوهش هنر0000-0001-5631-8622Journal Article20161129Paintings of the late Qajar period and brilliant paintings from important periods in Iran were under the influence of painting in relation to Europe and thereby experienced great changes. This article, using semiotic approach, analyzes two paintings created by Qajar women; one is anonymous, and the other is painted by Ismail Jalayer- a graduate of the academy school. Both paintings present an image court women while the symbols imply different concepts. The current article deals with the following questions: Are the proposed works an indication of the value of Qajar paintings? Are the signs meaningful in relation to other signs? The current study aims to examine the signs- cognitive meanings in texts. The images of the concepts common signs to convey different messages to the audience is used Qajar women.نقاشی در انتهای دورة قاجار تحت تأثیر ارتباط با اروپا و ظهور تکنولوژی دچار تغییرات شد. این مقاله با رویکرد بینامتنیت به مطالعۀ دو اثر نقاشی از زنان قاجار میپردازد که یکی از آنها کار هنرمندی گمنام و دیگری اثر اسماعیل جلایر دانشآموختۀ مدرسۀ دارالفنون است. مسئلۀ مورد پژوهش در این مقاله، مطالعۀ نشانهها و تحلیل آنها در نقاشی از زنان و تطبیق معنای نشانهها به صورت بینامتنی و لایهای است. نشانهها در هر تصویر سبب خوانش تصویر متفاوتی در متن آثار میشود. در این دو تصویر، موضوع هر دو متن زنان درباری است، ولی نشانهها مفاهیم متفاوتی دربردارند. این مقاله به این پرسشها پاسخ میدهد: آیا در نقاشیهای دورة قاجار ارزش نشانهای در آثار مطرح است؟ آیا نشانهها در تعامل با دیگر نشانهها معنای گفتمانی مییابند؟ روش این پژوهش تاریخیـ تحلیلی است. روش گردآوری اطلاعات اسنادی است و با توجه به نظریههای نشانهشناسی بیان شده است. در این مقاله، نتیجه گرفته میشود: در خوانش نشانههای این تصاویر، نشانهها معنادارند و در این تصاویر از نشانههای تصویری مشابه و متفاوت برای زنان قاجار استفاده شده است.مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31088420161221A survey of the relationship between socio-psychological factors and internet addiction (Case study: Girl students of Yazd University)بررسی رابطۀ عوامل روانیـ اجتماعی اعتیاد به اینترنت (مطالعۀ موردی: دانشجویان دختر دانشگاه یزد)4734926179010.22059/jwica.2016.61790FAمسعودحاجی زاده میمندیدانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه یزد0000-0002-5305-7954سمیهوکیلی قاسم آبادکارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه یزد، مدرس دانشگاه پیام نور مروستاکرممیرمنگرهکارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه یزدJournal Article20140319Internet addiction is characterized by internet overuse, improper internet use and pathological internet use. This problem arises from the effects of living in the modern world. Regardless of whether internet addiction has been known as a disease or mental impairment or social problem, it is a chronic, pandemic and relapsing phenomenon associated with serious physical, financial, familial, social and psychological impariments. University students use internet a lot due to their education, therefore they are more prone to internet addiction. Also youth interest in technologies and their presence in the on-line social networks contribute to orientation of students to the internet and their dependency on internet. The current paper aims to investigate the relationship between psycho- social factors including self-esteem, social isolation and life satisfaction with internet addiction among female students in Yazd University. The population consisted of 7313 female students of Yazd University in the second semester of 1392. In order to determine the sample size, "Cocaran" sampling method was used. Accordingly, the sample size was determined to be 384 persons. The findings showed that there is a significant relationship between self-esteem, social isolation, life satisfaction, marital status, education and internet addiction, but there is no significant relationship between the place of residence and internet addiction. The results of regression analysis showed that according to the adjusted coefficient of determination in the regression model, 11% of the variance in the dependent variable is explained by the independent variables. اعتیاد به اینترنت عبارت است از استفادۀ بیش از حد، نادرست و بیمارگونه از اینترنت. این مشکل ناشی از عوارض زندگی در دنیای مدرن است. صرف نظر از اینکه اعتیاد به اینترنت را بیماری یا آسیب روانی یا مشکل اجتماعی بدانیم، پدیدهای است مزمن، فراگیر و عودکننده که با صدمات جدی جسمانی، مالی، خانوادگی، اجتماعی و روانی همراه است. دانشجویان به اقتضای اشتغال به تحصیل از اینترنت بیشتر استفاده میکنند. ازاینرو، بیشتر در معرض ابتلا به اعتیاد اینترنتاند. علاقهمندی جوانان به فناوری و حضور آنها در شبکههای اجتماعی اینترنتی نیز احتمالاً در گرایش بیشتر دانشجویان به اینترنت و وابستگی به آن بیتأثیر نیست. در این پژوهش، به بررسی رابطۀ عوامل روانیـ اجتماعی یعنی عزت نفس، انزوای اجتماعی و رضایت از زندگی با اعتیاد به اینترنت در میان دانشجویان دختر دانشگاه یزد پرداخته شده است. جامعۀ آماری این پژوهش کل دانشجویان دختر دانشگاه یزد در نیمسال دوم سال تحصیلی 1391ـ1392 است که تعداد آنها 7 هزار و 313 نفر بوده است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول نمونهگیری کوکران استفاده شد. مطابق این فرمول، حجم نمونه 384 نفر تعیین شد. براساس یافتههای تحقیق بین عزت نفس، انزوای اجتماعی، رضایت از زندگی، سن، وضعیت تأهل، مقطع تحصیلی و اعتیاد به اینترنت رابطۀ معناداری وجود دارد. ولی بین محل سکونت و اعتیاد به اینترنت رابطۀ معناداری وجود ندارد. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد با توجه به ضریب تعیین تعدیلشده در معادلۀ رگرسیون 11درصد از واریانس متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل تبیین شده است.مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31088420161221The study of underlying substrates of delay in girls’ marriage suing descriptive phenomenologyمطالعۀ بسترهای زمینهساز تأخیر در ازدواج دختران با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی4935166179110.22059/jwica.2016.61791FAمحمدعباس زادهدانشیار جامعهشناسی دانشگاه تبریزنرمیننیکدلدانشجو دکتری جامعهشناسی دانشگاه تبریزJournal Article20160515Marriage as a social, biological and cultural event, has significant effects on demographic structure and consequently on the structure of respective institutions. The growing trend of increase age of marriage, especially among females, is a new phenomenon which plays a fundamental role in development of this structure through the evolution of family. Accordingly, the current research seeks to review and explore the contexts and conditions of delay in females’ age of marriage, using qualitative method and phenomenological approach. For this purpose, 20 girls over 30 years old were studied using the purposive sampling method and deep semi-structured interview in a narrative form. The results of the analysis of the participants' experiences led to identifying 346 initial codes, 9 primary sub-codes, 9 secondary sub-codes, and two main codes including personal contexts and social and cultural contexts. The most important obstacles to females marriage were conceptualized in the form of ideological patterns, psychological patterns, time-related experiences, development of relations between the sexes, filtering by significant others and the weakness of moral principles. The results of the analysis of explored themes showed that contexts and conditions of delay in females’ age of marriage are much more complex than some factors generally provided.روند رو به رشد تجرد در میان دختران در جامعۀ ایرانی پدیدهای نوظهور است که نقش بنیادینی در تحول مفهوم خانواده ایفا میکند، زیرا ازدواج، بهمنزلۀ واقعهای اجتماعی، زیستی و فرهنگی، تأثیرات درخور توجهی را بر ساختار جمعیتی و به تبع آن ساختیابی نهادهای متبوعه میگذارد. بر این اساس، پژوهش حاضر درصدد است تا به بررسی و کشف زمینهها و شرایط به تأخیر افتادن سن ازدواج دختران به روش کیفی و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی توصیفی بپردازد. بدین منظور، 20 دختر بالای 30 سال به روش نمونهگیری هدفمند و با استفاده از مصاحبۀ عمیق نیمهساختاریافته مطالعه شدند. تحلیل تجارب شرکتکنندگان به شناسایی 346 کد اولیه، 16 خردهمقولۀ اولیه، 9 خردهمقولۀ ثانویه و 2 مقولۀ اصلی شامل زمینههای فردی و زمینههای اجتماعی و فرهنگی منجر شد. نتایج حاصل از تحلیل مضامین کشفشده نشان میدهد که زمینههای بازدارندۀ ازدواج دختران بسیار وسیعتر از فاکتورهای عموماً ارائهشده است.مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31088420161221Phenomenological study of marital love before marriage (lived experience of newly married individuals of Isfahan from encounter to wedding moment)مطالعۀ پدیدارشناسانۀ عشق ازدواجی در دوران آشنایی (تجربۀ زیستۀ کنشگران تازهازدواجکردۀ شهر اصفهان از آشنایی تا لحظۀ عقد)5175386179210.22059/jwica.2016.61792FAزهرامختاریکارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه اصفهانمسعودکیانپوراستادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه اصفهاناحسانآقاباباییاستادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه اصفهان0000-0002-9585-2016Journal Article20170206Love has been important as a basis of marriage and mate selection in today’s Iranian society. Therefore, this study tries to understand lived experience of marital love before wedding from the perspective of newly married individuals by using phenomenological approach. Research subjects include married citizens of Isfahan who are in their early years of marital life. Through purposive sampling and in-depth interviews with twenty-four individuals data were collected and by using eight stages of phenomenological analysis, based on Butler-Kisber the interviews were analyzed. Data analysis shows that the lived experience of love before wedding up to exactly the wedding moment, is constructed by a contrast between reason and emotion in three phases including the contrast between “Romanticism” and “realism” before the encounter, and “liking”, “realism” and “sparking moments” after the encounter, which can be generally identified with the theme of “confusion between fear and hope”. The moment of wedding, besides having such a contrast, is also a pivotal moment in the consciousness of actors, and functions as the end point of the confusion; since after the wedding moment their uncertainty reduces to zero and they experience a kind of “emotional transformation”. Therefore, the wedding moment signifies a change of the lived experience of marital love before marriage.وجود عشق بهمنزلۀ مبنایی برای ازدواج و انتخاب همسر در جامعۀ کنونی ایران اهمیت یافته است. از همینرو، این پژوهش با اتخاذ رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی به توصیف چیستی و چگونگی تجربة زیستة عشق ازدواجی در دوران آشنایی تا لحظة عقد از منظر کنشگران تازهازدواجکرده میپردازد. جامعۀ مطالعهشده شامل شهروندان متأهل شهر اصفهان است که در سالهای ابتدایی زندگی مشترکاند. از طریق نمونهگیری هدفمند و با مصاحبة عمیق با 24 نفر، دادهها جمعآوری و با استفاده از روش تحلیل پدیدارشناسی هشتمرحلهای، مبتنی بر روش باتلرـ کیسبر، تحلیل شد. تحلیل دادهها نشان میدهد که تجربة زیستشدة عشق ازدواجی در دوران آشنایی تا لحظة عقد از طریق نوعی تقابل عقل و احساس در سه مرحلۀ زمانی برساخته میشود؛ تقابل میان «رمانتیکگرایی پیشین» و «واقعیتگرایی پیشین» قبل از مواجهه و میان «به دل نشستن»، «واقعیتگرایی پسین» و «رخدادهای جرقهای» بعد از مواجهه با طرف مقابل، که بهطورکلی با مضمون «سرگردانی میان بیم و امید» مشخص شد. لحظة عقد نیز در عین داشتن چنین تقابلی، بهعنوان لحظهای محوری در آگاهی کنشگران، با دربر داشتن مضمون اصلی «دوگانگی لحظۀ عقد»، از یکسو «اوج سرگردانی» را در خود دارد و از سوی دیگر به این سرگردانی خاتمه میدهد؛ به این معنا که پس از لحظۀ عقد، تردید کنشگران به صفر میرسد و آنها نوعی «تحول احساسی» را تجربه میکنند.مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31088420161221Quranic discourse on the social dimensions of womenگفتمان قرآنی در ابعاد حضور اجتماعی زن5395566179310.22059/jwica.2016.61793FAمحمدآهیاستادیار دانشگاه بوعلی سینای همدانJournal Article20161201Women’s participation in society is an important and basic subject. Participation of women in the community originates from an innate need of the human. Accordingly, the holy Quran in various verses responded to this innate need and accepts the social participation of women, and with the introduction of the premier women it has expressed all social issues related to women, whose performance explanation could exactly define the components and social customs of women in various dimensions. Despite the importance of this topic, few studies have been carried out on this issue (from the viewpoint of Islam on the necessity and presence of women in various aspects of society) which often relies on narrative sources. Therefore, the current article aims to describe the social participation of women in three dimensions including the necessity of the presence, dimensions of presence (political, economic, military and cultural), and presence in the community based on the Quran, Rational argument and narrations. Finally, it is concluded that not only is the participation allowed, it is also necessary in some conditions, of course with its special characteristics.حضور زنان در اجتماع از مسائل مهم و از موضوعات قابل بررسی و پژوهش است، زیرا حضور در اجتماع از یک نیاز فطری انسان سرچشمه میگیرد. از همین رو، قرآن کریم طی آیات مختلف این نیاز فطری را پاسخ داده و حضور اجتماعی زنان را به رسمیت شناخته و در این زمینه همۀ مسائل اجتماعی مربوط به آنها را با معرفی زنان الگو بیان کرده است؛ زنانی که تبیین عملکرد آنها بهخوبی میتواند مؤلفهها و آداب اجتماعی زنان را در ابعاد گوناگون بهطور دقیق و مطلوب مشخص کند. با وجود اهمیت فوقالعادۀ این مبحث، فعالیتهای علمی انجامگرفته در این زمینه (دیدگاه اسلام دربارۀ وجوب و چگونگی حضور زنان در ابعاد گوناگون اجتماع) اندک و انگشتشمار بوده و اغلب به منابع روایی تکیه داشتهاند. ازاینرو، این مقاله با استنادات قرآنی، تأییدات روایی و استدلالات عقلی به بررسی و تبیین حضور اجتماعی زن در سه محور وجوب حضور، ابعاد حضور (سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی) و شرایط حضور در اجتماع با روش توصیفیـ تحلیلی بر مبنای تعقلیـ منطقی میپردازد و نتیجه میگیرد که حضور در اصل مجاز است و در بعضی شرایط وجوب پیدا میکند و این حضور در همۀ ابعاد و البته با شرایط خاص خود است.مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31088420161221Confrontation between the discourses of Dominant and ineffective identities of Iranian and Mongolian women in Tarikh-e Jahangoshaتقابل گفتمان هویت غالب و مغلوب زنان ایرانی و مغولی در تاریخ جهانگشا5575726179410.22059/jwica.2016.61794FAنسرینفقیه ملک مرزباندانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا(س)فرشتهمیلادیدانشجوی دورة دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161129In addition to the historical and social significance of Tarikh-e Jahangosha written by Joveyni, the text is notable in terms of discourse analysis. In the discourse of war, as the hegemonic discourse of the text, one of the distinctive discourses should be studied according to social presence of women. On the one hand, gender equality in Mongolian culture, and from the other hand the Iranian-Islamic identity of Iranian women have created a bipolar discourse, showing Iranian women as ineffective slaves, while Mongolian women, as champions equal to men, dominant and victorious. Using Halliday’s ideational metafunction, naming and processes, all parts of the text where Iranian and Mongolian women attended were studied; then by collecting all statements about them, characteristics of each were extracted. Under the effect of religious beliefs, Iranian-Islamic identity of women is represented in the form of defeated participants of discourse of war, by introducing their social characteristics, indirectly expressing their names and their less frequent presence. However, the identity of Mongol women, as the dominant and triumphant participants, is expressed directly and a special way of naming is used by the author. In many cases, the Mongolian woman is a hero and wise politician, whereas the Iranian woman, except in few cases, is a nameless veiled person who goes into captivity.<em>تاریخ جهانگشای</em> علاوه بر اهمیت تاریخی و اجتماعی، از منظر تحلیل نظامهای گفتمانی نیز اثری درخور تأمل است. در غلبة نظام گفتمانی مسلط بر اثر، یعنی «گفتمان جنگ»، یکی از رویکردهای گفتمانی متمایز آن را باید در شیوة حضور اجتماعی زنان بررسی کرد. تمرکز پژوهش حاضر بر رویکرد نقشگرایی هالیدی است؛ رویکردی که الگوهای تجربه را در قالب فرایندها و از طریق فرانقش اندیشگانی در زبان بازنمایی میکند. با تمرکز بر این فرانقش به همۀ بخشهایی که هریک از زنان ایرانی و مغولی حضور داشتند توجه شده و با جمعآوری همۀ جملات مربوط به این مشارکان، ویژگیهای هریک از این دو گروه ارائه شده است. هدف این پژوهش ذکر وقایع تاریخی و بیان جایگاه اجتماعی زنان در دورة مغول نیست، بلکه آنچه اهمیت دارد، نوع تاریخنگاری، شیوة بیان نویسنده و رابطة آن با دیدگاه وی است؛ یعنی شیوة بازنمایی حضور زنان در فرایندها و نوع نامگذاری آنها که از طریق آن دیدگاه ذهنی متن یا نویسنده و نوع نگرش وی بهمنزلۀ شاخصترین نویسندة عهد مغول در ایران مشخص خواهد شد.مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-31088420161221Investigation of the effective factors on women's political participation in Sanandajبررسی عوامل مؤثر بر مشارکت سیاسی زنان شهرستان سنندج در سال 13945735886179510.22059/jwica.2016.61795FAوریاشیخ ذکریاییهیئت علمی دانشگاه پیام نور واحد سنندجامیدمحمدیکارشناس ارشد علوم اجتماعی، مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر کردستانصلاح الدینکریمیدانشجوی دکتری سلامت و رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهرانایوبنافعیدانشجوی دکتری سلامت و رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهرانJournal Article20160608Political participation is taken into account as one of the main development indicators. If we consider political development as equivalent to “extension of participation and competition of social groups in their political lives”, then undoubtedly political participation would be one of its prerequisites. Therefore, policy makers emphasize the importance of woman participation in the political fields for a comprehensive development. Therefore, it is necessary to examine the features which influence political participation of women. The statistic group consisted of 384 people. Research method was evaluative and questionnaire was used in order to collect data; SPSS was conducted to test the results. The findings show that there is a significant relationship among political confidence, political awareness, and voluntary organizations. Accordingly, increasing awareness of people and getting them involved in their own destiny through non-governmental organizations can increase both their participation and political trust.موضوع این مطالعه بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت سیاسی زنان شهرستان سنندج در گروه سنی 20 تا 40 سال در سال 1394 است. مشارکت سیاسی بهمنزلۀ یکی از شاخصهای عمدۀ توسعه تلقی میشود. اگر توسعۀ سیاسی را به معنای «گسترش مشارکت و رقابت گروههای اجتماعی در زندگی سیاسی» در نظر بگیریم، بیشک یکی از پیشنیازهای آن مشارکت سیاسی خواهد بود. اهمیت حضور زنان در عرصههای سیاسی برای به ثمر رسیدن توسعۀ همهجانبه مورد تأکید سیاستگذاران است. ازاینرو، بررسی عواملی که میتواند بر مشارکت سیاسی زنان مؤثر باشد ضروری مینماید تا بتوان بر تکیه بر آنها میزان و سطح مشارکت سیاسی زنان را ارتقا بخشید و به اهداف توسعهای دست یافت. حجم نمونۀ این تحقیق گروه سنی 20 تا 40 سال شهرستان سنندج بالغ بر 384 نفر است. روش تحقیق پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. با استفاده از نرمافزار Spss به آزمون فرضیات پرداختیم. نتایج یافتهها حاکی از این است که بین اعتماد سیاسی، آگاهی سیاسی، تمایل خانواده، سازمانهای داوطلبانه و مشارکت سیاسی رابطۀ معناداری وجود دارد. بدین ترتیب، افزایش آگاهی مردم و درگیرکردن آنها در سرنوشت خود از طریق سازمانهای مردمنهاد باعث افزایش مشارکت آنها و درنتیجه افزایش اعتماد سیاسیشان خواهد شد.