مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-310810220180622From Unrealized Ego to Hegemonic Normality of Self-actualization, a Contextual Exploration about Artistic Activities of Middle Class Womenاز خودِ ناشکفته تا خودشکوفایی هنجاری هژمونیک، کاوشی بسترمند از فعالیتهای هنری زنان طبقۀ متوسط شهر مشهد1531756788810.22059/jwica.2018.251181.1019FAسیدعلیرضاافشانیدانشیار جامعهشناسی دانشگاه یزد0000-0002-2311-3329علیروحانیاستادیار جامعهشناسی دانشگاه یزدسعیدهابراهیمی نیادانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه یزدJournal Article20180125The daily activities of women in Iranian community are considered as a context for social and cultural conflicts. In fact, passing four decades after the Islamic Revolution, women's activities, especially their artistic and social activities, are still in conflict between political and social groups and activists. Meanwhile, apart from these political conflicts, we attempted to get women's understanding of doing these daily artistic and social activities through the discovery of their interpenetration. To this end, the artistic and social activities of middle and upper middle class women were studied. Using a qualitative approach and grounded theory, a number of women in Mashhad City were selected through theoretical and purposive sampling and they were called for in-depth interviews. The process of theoretical sampling continued to saturation of data. The collected data were analyzed using open, axial and selective coding. The findings included 13 main categories and one core category entitled "hegemonic normative actualization". The findings were presented in a form of a storyline, a paradigm model, and a small-scale theory. In general, the results of the research indicated that women encounter their unrealized ego when faced with self-actualized person. Therefore, given special property they own, as well as their tendency to show off, in the context of keeping up with the joneses, and under the influence of hegemonic artistic tastes, women deal with artistic activities and produce and reproduce their social and artistic world.در این پژوهش سعی شده است فهم زنان از انجامدادن فعالیتهای هنری و اجتماعی از طریق اکتشاف میان ذهنیت آنها بهدست آید. برای این هدف، فعالیتهای هنری و اجتماعی زنان طبقة متوسط و متوسط رو به بالای شهر مشهد مطالعه شد. با استفاده از رویکرد کیفی و روش نظریة زمینهای و با استفاده از نمونهگیری نظری و هدفمند تعدادی از زنان شهر مشهد انتخاب شدند و مصاحبههای عمیقی با آنها به عمل آمد. اطلاعات گردآوریشده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شدند. یافتهها شامل 13 مقولة اصلی و یک مقولة هسته با عنوان «شکفتگی هنجاری هژمونیک» است که در قالب خط داستان، مدل پارادایمی و نظریة کوچکمقیاس ارائه شدند. بهطورکلی، نتایج تحقیق نشان داد که زنان در مواجهه با دیگران خودشکوفا با خودِ ناشکفتهشان روبهرو میشوند. بنابراین، با توجه به مالکیت سرمایهای ویژهای که دارند و همچنین تمایل به خودنمایی، در بستری چشم و همچشمانه و تحتتأثیر ذائقههای هژمونیک هنری به فعالیتهای هنری میپردازند و دنیای اجتماعی و هنری خود را تولید و بازتولید میکنند.مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-310810220180622Psychological Analysis of the Movie of "Invitation" (2008) from the Perspective of Jean Shinoda Bolen’s Theoryنقد روانشناختی فیلم دعوت (1387) از دیدگاه نظریۀ جین شینودا بولن1771966788910.22059/jwica.2018.256230.1060FAفاطمهشاهرودیاستادیار دانشکدة هنر دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزJournal Article20180420The present study was conducted with the aim to analyze the female characters of the movie of "Invitation" (2008) directed by Ibrahim Hatami Kia from the view point of Jean Shinoda Bolen theory. The film is the first non-war cinematic movie by Hatamikia. It is composed of five episodes, each with an independent storyline, but the commonality of them is the main character of the woman of every story that faces unwanted pregnancy and for reasons one of the couples in each episode intends to abortion. In fact, the audience of the movie of Invitation is watching different reactions of five women in different social and cultural situations in relation to unwanted pregnancy and their decision to abort their children. The research method is descriptive-analytical and its information is based on library method, as well as field study, relying on watching the movie and reviewing the speech and acting of its main characters. In her approach, Bolen inspired by Greek mythology, points to the seven archetypes including Hera, Demeter, Persephone, Athena, Artemis, Hestia and Aphrodite. These types emphasize a number of personality characteristics of women such as the desire to marry, motherly feelings, the desire for innocence and the girl's obedience, or desire for effort and progress. According to Bolen, there is energy and archetypes of the discussed patterns in today's women and their actions and reactions are affected by the pattern. The results of this study show that in the five episodes of the movie, respectively, the archetypes of Athena, Persephone, Dimitri, Hera and Athena are recognizable and interpretable on the basis of the acts and speeches of the movie characters. But at the end of all episodes, with the overriding domination of Dimitri's archetype, all women have avoided their abortion. This was more evident in the last episode.پژوهش حاضر به تحلیل شخصیتهای زن فیلم <em>دعوت</em> (1387) به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا از دیدگاه جین شینودا بولن و نظریة کهنالگوهای زنانة او پرداخته است. فیلم <em>دعوت</em> از پنج اپیزود تشکیل شده؛ اما وجه مشترک همة آنها وجود زنی است که با مسئلة بارداری و کشمکش بر سر سقط آن مواجه میشود. روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع توصیفیـ تحلیلی است و اطلاعات آن براساس روش کتابخانهای و روش میدانی مبتنی بر مشاهدة فیلم و بررسی گفتار و کنش شخصیتهای آن است. بولن در رویکرد خود با الهام از اساطیر یونان به هفت کهنالگو به نامهای هرا، دیمیتر، پرسفون، آتنا، آرتیمیس، هستیا و آفرودیت اشاره کرده که بر شماری از ویژگیهای زنان امروزی همچون تمایل به زناشویی، حس مادری، میل به معصومیت و مطیعبودن دخترانه یا تمایل به پیشرفت تأکید دارد. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که در پنج اپیزود فیلم به ترتیب کهنالگوهای آتنا، پرسفون، دیمیتر، هرا و آتنا در شخصیت اصلی زن فیلم قابل تشخیص و تفسیر است. اما در انتهای هر داستان با غلبة کهنالگوی دیمیتر، زنان از سقط فرزند خود منصرف شدهاند که این امر در اپیزود آخر نمود بارزتری دارد.مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-310810220180622Analysis of Attitudes towards Hijab and Chastity Culture in Women's Sports (Case Study: Athletic Ladies in East Azarbayjan Province)تحلیل نوع نگرشها به فرهنگ حجاب و عفاف در ورزش بانوان (مطالعۀ موردی: بانوان ورزشکار استان آذربایجان شرقی)1972146789010.22059/jwica.2018.255483.1055FAمحمدمهدویاستادیار گروه معارف دانشکدة الهیات دانشگاه تبریزالههسیدشرافتدانشجوی کارشناسی تربیتبدنی دانشگاه تبریزJournal Article20180408The issue of hijab and cover in sports is a controversial problem in today's world, especially in the Olympic and World squares. The present article has examined the attitude of athletes towards hijab and chastity in women's sports, as well as the opportunity or limit of hijab and chastity in sport. In this survey, 300 female athletes from East Azarbaijan province were selected by random sampling method as sample of this research. A researcher-made questionnaire was used to assess their opinion about hijab and chastity and the related issues. The results of hypothesis testing and path analysis were demonstrated by AMOS23 software. Findings showed that there is a positive and significant relationship between attitudes toward hijab culture and chastity in women's sports with the opportunities and constraints of the hijab and chastity in sport. The result of this research shows that most people who participated in sports not only did not hijack the exercise, but considered it an opportunity to flourish. Also, the culture of education and education of the people is one of the most important suggestions made by economic and cultural actors, such as constituencies, universities and etc. to achieve the desired goal.مسئلة حجاب و پوشش در ورزش بهمنزلة پدیدهای بحثبرانگیز و جنجالی در دنیای امروزی (بهخصوص در میدانهای المپیک و جهانی) مطرح است. مقالة حاضر به بررسی نوع نگرش بانوان ورزشکار به حجاب و عفاف در ورزش بانوان و همچنین به فرصت یا محدودیت حجاب و عفاف در امر ورزش میپردازد. این تحقیق به شیوة پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. سیصد نفر از بانوان ورزشکار استان آذربایجان شرقی به روش نمونهگیری تصادفی تمامشمار بهعنوان نمونة تحقیق انتخاب و برای سنجش نظر آنان دربارة حجاب و عفاف و موضوعات مرتبط با آن از پرسشنامة محققساخته استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها و تحلیل مسیر با نرمافزار AMOS<sub>23</sub> نشان داده شد. یافتهها نشان داد که ارتباط مثبت و معناداری بین نوع نگرشها به فرهنگ حجاب و عفاف در ورزش بانوان با فرصتها و محدودیتهای حجاب و عفاف در ورزش وجود دارد. نتیجة حاصل از این تحقیق نشان میدهد که بیشتر افراد شرکتکننده در ورزش نهتنها حجاب را مانع از ورزش نمیدانند، بلکه آن را فرصتی برای شکوفایی خود میدانند. همچنین فرهنگسازی و آموزش مردم از پیشنهادهای مهم آنان به دستاندرکاران اقتصادی و فرهنگی، اعم از حوزهها، دانشگاهها و...، برای رسیدن به هدف مورد نظر است.مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-310810220180622The Role of Musician Slave-girls in the Music of Early Islamic Centuries (Umayyad Eras and the Early Abbasid Eras)نقش کنیزانِ رامشگر در موسیقیِ قرون اولیۀ اسلامی (دورۀ اموی و عصر اول عباسی)2152356789110.22059/jwica.2018.252156.1026FAنرگسذاکر جعفریاستادیار گروه موسیقی، دانشکدة معماری و هنر، دانشگاه گیلان0000-0002-5692-3221Journal Article20180207The aim of this present study is to examine the status and role of female slaves in the music art of early Islamic centuries. The major roles of these slaves in promotion of music during early Islamic centuries are including playing music, singing, composing music, teaching music, keeping and reproducing the music of other musicians, criticizing and holding discussions, and creating a dynamic musical environment in the society. The study employed a descriptive-analytical method, and the data were collected through secondary research. Theorizing about music was the only aspect not addressed by them, which was considered to be a masculine area due to its technical and scientific nature. A manifestation of the prominent position and capability of these women is their role in education and training of their contemporary musicians. The apprenticeship of men under women in the patriarchal society of the time was common, which is particularly interesting. The social status of female musicians during the early Islamic centuries featured a kind of contradiction or duality. On the one hand, music was promoting the status of female slaves who would reach a distinguished social status by teaching music, sometimes acquiring considerable wealth and fame similar to princes and princesses. On the other hand, involvement of women from higher and aristocrat classes with music degraded their social status. The free women and royals were familiar with music. However, their engagement with music was considered below their social ranks, since music was a profession associated with female slaves. In general, the society of the time had a dual standard toward music. The musicians of this period enjoyed a prominent position, while there was a negative attitude toward music itself.هدف از تحقیق حاضر مطالعة جایگاه و نقش کنیزان در موسیقی قرون نخستین اسلامی است. نقش مهم کنیزان در پیشبرد موسیقیِ قرون اولیة اسلامی و دامنة فعالیت آنها را میتوان چنین برشمرد: نوازندگی، خوانندگی، آهنگسازی، آموزش موسیقی، حفظ و انتشار ساختههای موسیقیدانان، نقد و مباحثه و ایجاد فضای پویای موسیقایی در جامعه. نظریهپردازیِ موسیقی تنها جنبهای بود که بانوان به آن نمیپرداختند و بنا به دلایل علمی و تخصصیتر، حوزهای مردانه بهشمار میرفت. از مظاهر توانمندی زنان در موسیقی قرون اولیة اسلامی، نقش آنان در آموزش و تربیت موسیقیدانان نسل خود است. شاگردیکردن مردان نزد بانوان موضوع درخور توجهی است که در جامعة مردسالار آن زمان رایج بود. از دیگر یافتههای تحقیق حاضر میتوان به نوعی تضاد و دوگانگی در موقعیت و رفتارهای اجتماعی بانوانِ موسیقیدان اشاره کرد. از یکسو اشتغال به موسیقی باعث ارتقای جایگاه کنیزان میشد. آنها با آموزش موسیقی به جایگاه بالای اجتماعی میرسیدند و همانند شاهزادگان شهرت و ثروت فراوانی کسب میکردند. اما، از سوی دیگر، اشتغال بانوانِ طبقات بالا و اشراف به موسیقی دون شأن اجتماعی و خانوادگی آنها محسوب میشد. روش تحقیق توصیفیـ تحلیلی است و گردآوری اطلاعات به روش کتابخانهای انجام شده است.مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-310810220180622Symbols and Functions of the Anahita, the Goddess of Woman in Ancient Iran (Study on the Motif of Sassanid Golden and Silver Vessels Containing the Role of Goddess)مظاهر و کارکردهای آناهیتا، الهۀ زن در ایران باستان (مطالعۀ نقشمایه های ظروف زرین و سیمین ساسانی حاوی نقش این الهه)2372626789210.22059/jwica.2018.251689.1021FAحبیبشهبازی شیراناستادیار گروه باستانشناسی دانشگاه محقق اردبیلیاسماعیلمعروفی اقدمدانشجوی دکتری باستانشناسی دانشگاه محقق اردبیلیسعیدستارنژاددانشجوی دکتری باستانشناسی دانشگاه محقق اردبیلیفریبرزطهماسبیکارشناسی ارشد میراث فرهنگی اردبیلJournal Article20180201Iranian artworks such as metal, during the historical periods, reflect the ideas and viewpoints mainly in political, economic, and religious ritual aspects. The metal works of Sasanian period, due to frequency and variety of designs, are considered representative of the belief and thoughts of this era. The figures of women and shrewdly pointed out the figures of the goddess Anahita are one of the greatest groups of the motifs depicted on the golden and silver vessels of the Sassanid period. In the containers of this period, arәdvīsūra Anahita is depicted as a beautiful woman, half naked, in the middle or in the different directions, with minor painting such as lotus, dogs, fish, eagle, pomegranate, baby, grapes, the jug water and etc. In this research, we considered 23 vessels containing Anahita legend. This demonstrated that the objects in the hands of this goddess and plant, human and animal motifs in her scene, may represent descriptions, manifestations and functions that entirely have been speaking about in Avesta. Thus, we can say that Sassanid artists wisely choosed this designs with full knowledge about mythical and religious beliefs in same time. This research is based on descriptive and historical methods and data collection and –library survey.آثار هنری ایران، همچون هنر فلزکاری، در طول ادوار تاریخی، انعکاسدهندة اندیشهها و دیدگاههای مختلفی از جمله مسائل سیاسی، اقتصادی، آیینی و مذهبی بوده و در این میان آثار فلزی دورة ساسانی، که از نظر تعدد و تنوع نقوش در نوع خود بینظیرند، بهترین نمایندة انتقال باورها و تفکرات جامعة عصر خود محسوب میشوند. یکی از عناصر پرتکرار تزیین، از لحاظ نقوش به تصویر کشیده شده روی ظروف زرین و سیمین دورة ساسانی، نقش زنان یا اگر تیزبینانه اشاره شود، نقش ایزدبانوی آناهیتاست. در ظروف این دوره، آناهیتا به صورت زنی نیمهبرهنه و خوشاندام، به همراه نقوشی فرعی همچون نیلوفر، سگ، ماهی، عقاب، انار، نوزاد، انگور، سبوی آب و... به تصویر درآمده است. مطالعات و بررسیهای انجامگرفته اثبات میکند اشیای موجود در دستان این الهه و نقوش گیاهی، انسانی و حیوانی قرارگرفته در صحنة نمایش او به نوعی اوصاف، مظاهر و کارکردهای وی را نمایانگر میکند که در <em>اوستا</em> به طور کامل در مورد آن سخن به میان آمده و بر همین اساس میتوان گفت که هنرمندان دورة ساسانی با آگاهی کامل از باورهای اسطورهای و مذهبی زمان خود به انتخاب این نقوش پرداختهاند.مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-310810220180622The Role of Kurdish Women in Production of Work Songs and Representative Social Issuesتحلیل مایگان مسائل اجتماعی در «ترانه های کار» زنان2632846789310.22059/jwica.2018.252853.1037FAحسینمحمدزادهاستادیار جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور0000-0002-6927-7740Journal Article20180217There are a variety of social songs. Some types of the songs are works songs. Work songs are the songs that women and men singing during work process, for work or in the memories of work. The goal of this study is the role of Kurdish women in production of work songs in one side and thematic analysis of social topics among them on other side. The guide theory of the study is rooted in folklore theories. The most important theories in folklore knowledge are comparative, national, psychoanalysis and anthropology. In this case, we used the last one. Methods of data collection were document and field interviews. For Data analysis, we used thematic analysis methods. The results of this research show that varieties of work songs are so much and some of these songs are produced by women. Some of these songs belong to agriculture and animal husbandry societies. In thematic analysis, we exclude five categories like, aesthetic, love, production, economy and critics. At the last time, we collected these five categories as subject model of "soft art of social protest".ترانههای اجتماعی بسیار متنوعاند. نوعی از ترانههای اجتماعی کارنواها یا ترانههای کارند. ترانههای کار نواهایی هستند که مردان و زنان در حین کار یا برای کار و ثمرةآن بهصورت فردی یا جمعی میخوانند. هدف این تحقیق از سویی بررسی نقش زنان در تولید بخشی ازترانههای کار در مناطق کردنشین و تحلیل تماتیک مسائل اجتماعی در ترانههای کار زنان از دگرسو است. راهنمای نظری این تحقیق در نگرشهای تفسیری در فولکلورریشه دارد. روش جمعآوری دادهها مشتمل بر کار میدانی و انجامدادن مصاحبه با ترانهخوانان کار در مناطق مختلف استان کردستان بوده است. درواقع، بخشی از این ترانهها در اقصا نقاط استان کردستان بهطور مستقیم از زبان زنان و مردان اخذ شده است. ترانهها در قدم بعد از حالت صوتی به متنی درآمده است.پس از آن، ترانههای خاص زنان و مردان تفکیک شده است. در مرحلة بعد، کل ترانههایی کار زنان بهعنوان متن مورد مطالعه انتخاب شده است. روش تحلیل موضوعی برای درک مایگان ترانههایی بهکار گرفتهشده که یکی از تکنیکهای پرکاربرد در تحقیقات کیفی است. نتایج مطالعه نشان داد که اولاً تنوع ترانههای کار بسیار زیاد است و بخشی از این ترانهها از سوی زنان خلقشده است. درعینحال، غالب این ترانهها مربوط به جامعةکشاورزی و دامداری است. ثانیاً از تحلیل مایگان این ترانههاپنج مقولةزیبایی، عشق،ناکامی، نابرابری و انتقاد استخراج شد و درنهایت در چارچوب الگوی موضوعی «هنر نرم اعتراض اجتماعی» جمعبندی شد. درواقع، مشخص شد که این آواها هنری اجتماعیاند که از سوی زنان و در جریان امور زندگی و برای ناکامیهای فردی و اجتماعی، حسرتها و تمناهای زندگی خوانده میشوند.مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در فرهنگ و هنر2538-310810220180622Evolution of Self-Awareness in the Works Iranian Women Novelists, based on the Transformation Theory of Ellen Showalterتحول خودآگاهی در آثار داستان نویسان زن ایرانی براساس نظریۀ الن شووالتر2853096789410.22059/jwica.2018.236858.908FAمهشادشهبازیدانشجوی دکتری دانشگاه الزهرامهبودفاضلیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهرا، ایران، تهرانORCID:0000-0002-3363-9906مریمحسینیاستاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهراJournal Article20170704According to the theory of renowned American feminist critic, Ellen Showalter, in the study of any sub-culture, including women’s literary sub-culture, we witness the process of three main stages of imitation, protest, and self-awareness in the works of Iranian women novelists. To describe this process, Showalter developed three stages of transformation as Feminine stage, Feminist stage, and Female stage. As Feminine, the women novelist imitates overwhelming male traditions and patterns. As Feminist, the women novelist protests rooted values and measures in literature. As Female, the women novelist returns to herself to discover personal identity and self-awareness. The present study has extensively reviewed thirty three novels of Iranian women novelist in the last half century from 1960 to 2010. This study, with an eye on Showalter’s feminist theory considers transformation process of self-awareness in female writers of Iran and defines its evolution through the predetermined stages. As the result of present study, it was logically evident to claim that Showalter’s model comprehensively applies to the Iranian female literary subculture. Nevertheless, it must be noted that evolution from second to third stage was not broadly evident and only happened in the work of Shahrnush Parsipur titled “Blue Logos”. We may also need to study more works of Iranian women novelist to search for the third stage enhancements.بنا بر نظریة الن شووالتر، منتقد فمنیست مطرح امریکایی، در مطالعة هر زیرفرهنگ ادبی، از جمله زیرفرهنگ ادبی زنان، میتوانیم گذر از سه برهة اساسی تقلید، اعتراض و خودیابی را مشاهده کنیم. شووالتر برای تبیین چگونگی این سیر یک الگوی سهمرحلهای را طراحی میکند و برهة تقلید از اسلوب و سنت مسلط مردانه را مرحلة فمینین، برهة اعتراض به ارزشها و معیارهای مسلط را مرحلة فمینیست و برهة خودیابی و کشف هویت فردی را مرحلة فیمیل مینامد. پژوهش حاضر، که حاصل مطالعة گستردة 33 اثر داستانی بلند از آثار داستاننویسان زن ایرانی از دهة 1340 تاکنون است، با نظر به نظریة فمینیستی شووالتر به سیر تغییر و تحول خودآگاهی داستاننویسان زن در ایران پرداخته و روند گذر از این برههها را نشان داده است. براساس یافتههای این پژوهش، میتوان اینگونه استدلال کرد که الگوی شووالتر در مورد زیرفرهنگ ادبی زنان ایرانی نیز صدق میکند؛ با این تفاوت که گذر از مرحلة دوم و ورود کامل به مرحلة سوم فقط از سوی شهرنوش پارسیپور و در رمان <em>عقلآبی</em> محقق شده است.