[1] قرآن کریم.
[2] نهج البلاغه، ترجمۀ محمد دشتی، قم: صفحهنگار.
[3] آبراهامیان، یرواند (1390). تاریخ ایران مدرن، ترجمۀ محمدابراهیم فتاحی، تهران: نی، چ 6.
[4] ــــــــــ (1392). ایران بین دو انقلاب، ترجمۀ احمد گلمحمدی و محمدابراهیم فتاحی، تهران: نی، چ 20.
[5] آوری، پیتر؛ هامبلی، گاوین؛ ملویل، چارلز (1388). تاریخ ایران کمبریج، ج 7، قسمت سوم دورۀ پهلوی، ترجمۀ تیمور قادری، تهران: مهتاب.
[6] اتحادیه، منصوره و جمعی از محققان (1390). مجموعه مقالات زن در تاریخ معاصر ایران، تهران: کویر.
[7] اخوان، مصطفی (1378). «نقش ناخن در خط و نگارگری»، رشد آموزش هنر، ش 4، ص 28ـ31.
[8] اشرف، احمد؛ بنوعزیزی، علی (1388). طبقات اجتماعی، دولت و انقلاب در ایران، ترجمۀ سهیلا ترابی فارسانی، تهران: نیلوفر، چ 2.
[9] اعزازی، شهلا (1390). دگرگونی در نقش زنان، تهران: نشر علم.
[10] امین، مریم؛ جدیدی، موسی (1391). ملکه ثریا «گزارش ملکه ثریا از سقوط مصدق و کودتای 28مرداد»، حافظ، ش 96، ص 22.
[11] بامداد، بدرالملوک (1347). زن ایرانی از انقلاب مشروطیت تا انقلاب سفید، تهران: ابن سینا.
[12] بحرانی، محمدحسین (1388). طبقة متوسط و تحولات سیاسی در ایران معاصر (1320ـ1380)، تهران: نشر آگاه.
[13] بیگدلو، رضا (1391). «کشاکش دولت و نیروهای مذهبی در مورد قوانین و جایگاه زنان در دورة پهلوی دوم»، مجلۀ پژوهشهای تاریخی ایران و اسلام، ش 11، ص 20ـ26.
[14] بینام (1371). «مقالۀ میرزافتحعلی آخوندزاده و مسئلۀ زنان»، نیمۀ دیگر، ش 17، ص 29ـ33.
[15] ـــــــــ (1369). «ایران و اسلام در نشریۀ آلمانی زبان اشپیگل»، مجلۀ یاد، ش 18، ص 70ـ72.
[16] روزنامۀ آذربایجان (1324). شمارۀ 24، 18/7/1324.
[17] روزنامۀ اطلاعات ( 17/8/1320). شمارۀ 4701. ص 3.
[18] روزنامۀ باختر (16/9/1320). شمارۀ 591. ص 3
[19] پاکباز، روئین (1381). دایرۀالمعارف هنر، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر، چ 3.
[20] ترابی فارسانی، سهیلا (1378). اسنادی از مدارس دختران از مشروطه تا پهلوی، تهران: انتشارات سازمان اسناد ملی ایران.
[21] جعفریان، رسول (1382). جریانها و سازمانهای مذهبیـ سیاسی ایران، سالهای 1320ـ1357، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
[22] جمشیدیان، سجاد؛ پروانه، نادر (1391). «بحران مشروعیت و جایگاه روحانیت در مجالس پهلوی اول»، تاریخپژوهی، ش51، ص 111ـ136.
[23] جمعی از محققان (1378). مجموعه مقالات کنگرة بینالمللی جایگاه و نقش زن از دیدگاه امام خمینی، 2 جلد.
[24] جناتی، محمدابراهیم (1376). «بررسی هنر و زیبایی از دیدگاه فقهی با شیوۀ نوین اجتهادی»، پژوهشهای اجتماعی اسلامی، ش 10 و 11، ص 48ـ85.
[25] جوادی آملی، عبدالله (1386). زن در آینۀ جمال و جلال، تنظیم محمود لطیفی، قم: ایراء، چ 3.
[26] حامدی، محمدحسن (1386). هنرمندان معصومه سیحون گزیدة آثار، تهران: نزهت.
[27]حامدی، محمدحسن (1385). «خوشبختانه این باغچه و این گلها بودند»، ش 94، ص 2ـ3.
[28] حجازی، بنفشه (1382). تذکرۀ اندرونی، تهران: قصیدهسرا.
[29] خلج، منصور (1387). «زنان دربار در جنگ جهانی دوم»، مطالعات تاریخی، ش 21، ص 60ـ73.
[30] درودی، ایران (1391). در فاصلة دو نقطه...!. تهران: نی، چ 14.
[31] دورانت، ویل (1337). تاریخ تمدن، ج 12، ترجمۀ احمد آرام و دیگران، تهران: اقبال/ فرانکلین.
[32] دوورژه، موریس (1358). جامعهشناسی سیاسی، ترجمۀ ابوالفضل قاضی، بیجا: جاویدان.
[33] سعیدی، ملیحه (1381). «موسیقی و موسیقیدانان زن»، ماهنامة هنر موسیقی، ش 38، ص74ـ75.
[34] شریعتی، علی (1350). فاطمه فاطمه است، تهران: سازمان انتشارات حسینیۀ ارشاد.
[35] صمیمی، مینو (1368).پشت پردۀ تخت طاووس، ترجمۀ حسین ابوترابیان، تهران: اطلاعات، چ 2.
[36] صولت قشقایی، محمدناصر (1384). «دلایل طلاق فوزیه به روایت دکتر قاسم غنی»، حافظ، ش21، ص69ـ70.
[37] طباطبایی، سید محمدحسین (1382). تفسیرالمیزان، ج 2و4، ترجمۀ سید محمدباقر موسوی همدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامی، چ 134.
[38] طلوعی، محمود (1372). پدر و پسر، ناگفتهها از زندگی در روزگار پهلویها، تهران: نشر علمی.
[39] علینی، محسن (1374). «مطبوعات ایران از کودتا تا انقلاب»، رسانه، س 6، ش 1، ص60.
[40] عیسی، رز (1388). «هنرمندان معاصر ایران، منیر شارودی فرمانفرمائیان»، ترجمه و تلخیص: گلرخ برومندی، دوهفتهنامۀ تندیس، ش 169، ص4ـ7.
[41] فرهمند، جلال (1382). «دیپلماسی درباری»، تاریخ معاصر ایران، ش 28، ص 207.
[42] فوران، جان (1378). مقاومت شکنندۀ تاریخ تحولات اجتماعی ایران از صفویه تا سالهای بعد از انقلاب اسلامی، ترجمۀ احمد تدین، تهران: مؤسسۀ خدماتی رسا، چ 2.
[43] فوزی، یحیی (1379). «رهبران مذهبی و مدرنیزاسیون در ایران در دورۀ پهلوی دوم (قسمت اول)»، پژوهشنامۀ متین، ش 9، ص 161ـ168.
[44]کار، مهرانگیز (1376). حقوق سیاسی زنان ایران، تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
[45] کاوه، گیتی (1387). «اجمالی بر تاریخچۀ رادیو در ایران 1387ـ1319»، کتاب ماه علوم اجتماعی، ش 8، ص 64ـ77 و 58ـ63.
[46] کسری، نیلوفر (1380). زنان ذینفوذ خاندان پهلوی، تهران: نامک، چ 2.
[47] گرابار، الگ (1374). «اسلام و هنرهای تجسمی»، ترجمۀ سید رحیم موسوینیا، فصلنامة هنر، ش 28، ص211ـ233.
[48] گیدنز، آنتونی (1378). راه سوم، ترجمۀ منوچهر صبوری کاشانی، تهران: شیرازه.
[49] محمدی آشنایی، علی (1373). حجاب در ادیان الهی، قم: اشراق.
[50] مطهری، مرتضی (1375). نظام حقوق زن در اسلام. قم: حکمت.
[51] موریزینژاد، حسن (1386). «هنرمندان معاصر، مریم جواهری»، تندیس، ش 113، ص 4ـ5.
[52] ــــــــــ (1388). «هنرمندان معاصر، مهین نورماه»، تندیس، ش 158، ص 4ـ5.
[53] موسکا، گائتا؛ بوتو، گاستون (1370). تاریخ عقاید و مکتبهای سیاسی از عهد باستان تا امروز، ترجمۀ حسین شهیدزاده، تهران: مروارید، چ 2.
[54] موسوی، همایون (1386). «نگاهی به آموزش متوسطۀ نقاشی در ایران»، آینۀ خیال، ش 5، ص 70ـ77.
[55] مهریزی، مهدی (1384). «رویکردهای مذهبی در تاریخ معاصر ایران به زن»، آینۀ پژوهش، ش 91، ص 8 و 10ـ12.
[56] ناصری چوپلو، عبدالله (1384). «پلنگ سیاه دربار»، زمانه، ش 40، ص 32ـ34.
[57] www.iichs.org جنگروی، مهدی (12/4/94): «همسران رضاشاه»
[58]
www.noormags.ir کیارس، داریوش (25/8/93 ): «تاریخچۀ نگارخانههای تهران».
هفتهنامة تندیس شمارههای 191 تا 238.
[59] Pahlavi, Farah(2005).An Enduring Love: My Life with The Shah. A Memoir. Miramax.April 6.
[60] Stedman ,Kandace. “STATUS QUO! No women moving from marginalization to mainstream in the Arts”. NSEAD.1999, pp 271-280.