[1] آزاد ارمکی، تقی؛ چاوشیان، حسن (1381). «بدن بهمثابۀ رسانۀ هویت»، مجلۀ جامعهشناسی ایران، دورۀ 4، ش4.
[2] بشرپور، سجاد؛ عباسی، آزاده؛ قربانی، فاطمه و دیگران (1393). «سنجش رابطۀ نارضایتی از تصویر بدنی و اضطراب اجتماعی با میزان استفاده از لوازم آرایشی»، مجلۀ زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، دورۀ 12، ش 2، تابستان، صص251ـ264.
[3] تنهایی، حسین ابوالحسن؛ ارزبین، فرید (1389). «بررسی جامعهشناختی الگوی مصرف لوازم آرایشی»، فصلنامۀ تخصصی جامعهشناسی، ش 5، دورۀ 2، بهار.
[4] برگر، پیتر؛ برگر، بریجیت؛ کلنر، هانسفرید (1381). ذهن بیخانمان:نوسازی و آگاهی، ترجمۀ محمد ساوجی، تهران: نی.
[5] بلالی، اسماعیل؛ افشارکهن، جواد (1389). «زیبایی و پول: آرایش و زیبایی»، مطالعات راهبردی زنان، س12، ش 47، بهار، ص 99ـ140.
[6] توسلی، غلامعباس (1391). «بررسی گرایش زنان به جراحی زیبایی در شهر تهران»،مجلۀ مطالعات اجتماعیـ روانشناختی زنان، س10، ش 1.
[7] جنکینز، ریچارد (1385). هویت اجتماعی، ترجمۀ تورج یاراحمدی، تهران: شیرازه.
[8] حمیدی، نفیسه؛ مهدی فرجی (1386). «سبک زندگی و پوشش زنان در تهران»، فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی، ش 1، ص 65ـ92.
[9] رفعتجاه، مریم (1386). «هویت انسانی زن در چالش آرایش و مد»، کتاب زنان، س10، ش 38، زمستان.
[10] کیانی، مژده؛ فریبا موگویی (1392). «عوامل اقتصادی اجتماعی مؤثر بر میزان استفاده از لوازم آرایش توسط دختران زیر 20 سال یزدانشهر نجفآباد»، مجلة پوست و زیبایی، بهار، دورة 4(1)، ص 1ـ9.
[11] گیدنز، آنتونی (1382). تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمۀ ناصر موفقیان، تهران: نی.
[12] مرادی، گلمراد (1391). «استفادۀ دانشجویان دختر از لوازم آرایشی و عوامل جامعهشناختی مؤثر بر آن»، مجلۀ زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، دورۀ 10، ش 2، تابستان.
[13] مقصودی، سوده؛ آراسته، مژده؛ تندولی، سمیرا (1392). «بررسی عوامل مؤثر بر گرایش زنان و دختران دانشجو به آرایش چهره (مورد مطالعه: دانشگاههای شهر کرمان)»، مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دورۀ 2، ش 2، تابستان، ص295ـ314.
[14] موحد، مجید؛ غفارینسب، اسفندیار؛ حسینی، مریم (1389). «آرایش و زندگی اجتماعی دختران و جوان»، مجلۀ زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، دورۀ 8، ش 1، بهار.
[15] موحد، مجید؛ محمدی، نورالله؛ حسینی، مریم (1390). «مطالعة رابطۀ بین رسانهها، تصویر بدن و عزت نفس با عمل و تمایل به آرایش»، مجلة مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، سال 9، ش 2، پاییز 1390، ص 133ـ160.
[16] میلر، دلبرت (1380). راهنمای سنجش و تحقیقات اجتماعی، ترجمۀ هوشنگ نایبی، تهران: نی.
[17] Black, P., & Sharma, U. (2001) “Men are real, women are ‘made up’: Beauty therapy and the construction of femininity”, The Sociological Review, 49(1), pp 100-116.
[18] Lin, N. (1976). Foundations of social research. New York: McGraw-Hill.
[19] Turner, B. S., (1996) The body and sociology (Exploratios in social theory) London: Sage.
[20] Tzafettas, M. (2009) The relationship between friendship factors, body-image concern and restrained eating. A study on Greek female adolescents and young adults. London Metropolitan University, AUMJ - Aristotle University Medical Journal , Vol: 36 (Issue: 2), pp 53-64.