Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate Professor, Islamic Art Study, Tarbiat Modares University, Iran

2 MA in Islamic Art Study, Tarbiat Modares University, Iran

Abstract

The remained visual sources of Qajar art works can be studied as one of the referable, valid evidence for identifying thewomen's roles and identity during this period. For this purpose‚ the illustrations of the Arabian Nights manuscript by Sani Al-Molk is considered as one of the references recognizing the womanʼs presence during Qajar period. This masterpiece has some exclusive features distinguishing the collection from the similar ones made in the same period including the painterʼs use of social sources and contemporary real persons and places for drawing the illustrations. The study aims to describe the women's social status in the Qajar era‚ using the itineraries and other written sources‚ and compare it with the pictures of the collection. This paper which is based on the documented studies, focuses on the paintings which show woman’s stronger attendance. According to the findings of this paper‚ Sani Al-Molk did not absolutely apply the social sources of his age for picturing the women at his manuscript.

Keywords

Main Subjects

[1] بنجامین، س.ج.و. (1363). ایران و ایرانیان، ترجمة حسین کرد‏بچه، تهران: جاویدان.
[2] پاکباز، رویین (1389). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، تهران: زرین و سیمین.
[3] پولاک، یاکوب ادوارد (1368). سفرنامۀ پولاک، ترجمة کیکاووس جهانداری، تهران: خوارزمی.
[4] خضرایی، بابک (1386). «چند نکته دربارة وضع موسیقی ایران در دورۀ ناصرالدین‏شاه»، گلستان هنر، ش 8، ص 69ـ74.
[5] دروویل، گاسپار (1365). سفر در ایران، ترجمة منوچهر اعتماد مقدم، تهران: شباویز.
[6] دلریش، بشری (1375). زن در دورة قاجار، تهران: حوزۀ هنری سازمان تبلیغات اسلامی.
[7] ذکاء، یحیی (1366). لباس زنانه از قرن سیزدهم تا امروز، تهران: ادارة کل هنر‏ها‏ی زیبا.
[8] ذکاء، یحیی (1382). زندگی و آثار استاد صنیع‏الملک، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
[9] رابینو، ه.ل. (1343). مازندران و استرآباد، ج2، ترجمة وحید مازندرانی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر.
[10] رجبی، اشرف (1384). «تاریخچة تحول پوشاک بانوان ایرانی در دورة قاجاریه»، رشد آموزش تاریخ، ش 21، ص 39ـ44.
[11] زرگری‏نژاد، غلام‏حسین؛ علیپور، نرگس (1388). «نگاهی به وضعیت کنیزان، غلامان و خواجگان در عصر قاجار»، پژوهش‏ها‏ی تاریخی، ش 2، ص 1ـ18.
[12] سرنا، کارلا (1362). آدم‏ها و آیین‏ها در ایران، ترجمة علی‌اصغر سعیدی، تهران: نقش جهان.
[13] شیل، مری لئونورا (1362). خاطرات لیدی شیل، ترجمة حسین ابوترابیان، تهران: نشر نو.
[14] شین دشتگل، هلنا (1384). «نسخة خطی و مصور هزارویک‌شب بازماندة دربار عهد ناصری»، کتاب ماه هنر، ش 79ـ80، ص 132ـ140.
[15] طلایی حاتم، زهرا (1393). «مراسم ازدواج در عصر قاجار از نگاه سیاحان اروپایی»، تاریخ نو، ش 9، ص 37ـ74.
[16] غیبی، مهر‌آسا (1385). هشت هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی، تهران: هیرمند.
[17] معیر‏الممالک، دوست‏علی (1336). «رجال عصر ناصری»، یغما، ش 110، ص 275ـ281.
[18] ویلس، چارلز جیمز (1366). تاریخ اجتماعی ایران در عهد قاجاریه، ترجمة سید عبدالله، تهران: طلوع.
[19] یوسف‏زاده، آمنه (1378). «نگاهی به وضع موسیقی در دورة قاجار»، ایران‏نامه، ش67، ص 453ـ468.
[20] Basset, J. (1887). Persia, the Land of the Imams, London: Blackie & son.
[21] Binning, Robert B. M. (1857). A Journal of Two Years Travel in Persia, Ceylon, etc. Vol. 2. London: WM. H. Allen and co.
[22] Knanishu, J. (1899). About Persia and its People,Rock Island: Lutheran Augustana book concern.