[1] قرآن کریم.
[2] آسانا، جاماسب (1382). متون پهلوی، گزارش سعید عریان، تهران: کتابخانۀ جمهوری اسلامی ایران.
[3] ابن رشد، محمد بن احمد (1357). بدایه المجتهد و نهایه المقصد، بیتا: المجمع العالمی للتقریب بین المذاهب الاسلامیه.
[4] اونوالا، موبد مانک رستم (1922). روایت داراب هرمزدیار، ج 1، بمبئی.
[5] بادامچی، حسین (1392). قانون حمورابی با ترجمۀ متن اکدی، تهران: نگاه معاصر.
[6] بارتلمه، کریستیان (1337). زن در حقوق ساسانی، ترجمۀ ناصرالدین بدیعالزمانی، تهران: عطایی.
[7] حلّی، نجم الدین جعفر بن حسن (محقق حلّی) (1347). شرایع الاسلام، ج2، ترجمۀ ابوالقاسم ابن احمد یزدی، به کوشش محمد تقی دانش پژوه، تهران: دانشگاه تهران.
[8] رضایی باغبیدی، حسن (1386). روایت آذرفرنبغ فرخزادان (رسالهای در فقه زردشتی منسوب به سدۀ سوم هجری)، تهران: مرکز دایرۀالمعارف بزرگ اسلامی.
[9] شکی، منصور (1393). «حقوق در ایران باستان»، ج3، تاریخ جامع ایران، تهران: مرکز دایرۀالمعارف بزرگ اسلامی، ص 71ـ95.
[10] صفای اصفهانی، نزهت (1377). روایت امید اشوهیشتان، تهران: مرکز.
[11] طوسی، محمد بن حسن (1407). الخلاف، ج 4، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعۀ المدرسین حوزۀ علمیۀ قم.
[12] طوسی، محمد بن حسن (1343). النهایه فی مجرد الفقه و الفتاوی، ترجمۀ محمدتقی دانشپژوه، تهران: دانشگاه تهران.
[13] محقق داماد، سید مصطفی (1390). بررسی فقهی حقوق خانواده و انحلال آن، تهران: مرکز نشر علوم انسانی.
[14] مزداپور، کتایون (1393). «خانواده در ایران باستان»، ج3، تاریخ جامع ایران، تهران: مرکز دایرۀالمعارف بزرگ اسلامی، ص99ـ189.
[15] مغنیه، محمد جواد (1386). فقه تطبیقی مذاهب پنجگانه جعفریـ حنفیـ مالکیـ شافعی و حنبلی، ترجمۀ کاظم پورجوادی، تهران: جهاد دانشگاهی.
[16] وهرامان، فرخ مردان (1391). مادیان هزار دادستان (هزار رای حقوقی)، پژوهش سعید عریان، تهران: علمی.
[17] Anklesari, B. T. (1969). The Pahlavi Rivāyat of Āturfarnbag and Farnbag Srōš (AFS): Bombay.
[18] Anklesari, T. D. (1912). The social Code of the parsees in Sasanian Times or the Mādayān ī Hazār Dādestān (MHDA), part II: Bombay.
[19] Carlsen, B. H. (1984). ''The Cakar marriage contract and the Cakar children's Status in the Mātiyān I Hazār Dātistān and Rivāyat i Ēmēt i Ašavahištān '', W. Skalmowshi and A. van Tongerloo, eds., Middle Iranian studies, Leuven, pp.103-114.
[20] Dhabhar, Ervad Bamanji Nasavanji (1932). The Persian Rivayats of Hormazyar Framarz: Bombay.
[21] Haeri, SH. (2005). "Motʿa", Encyclopaedia Iranica, online edition, available at: www.iranicaonline.org/articles/ Motʿa.
[22] Hjerrild. B. (1993). "Islamic Law and Sasanian Law", Law and The Islamic World Past and Persent, papers presented to the joint seminer at the universities of Copenhagen and Lund March 29 th – 27 th, , ed. Ch. Toll/ J. Skovcaard- Petersen, pp. 49-55.
[23] ____ (2003). Studies in Zoroastrian Family Law, A comparative Analysis: Copenhagen.
[24] Macuch, M. (2003). '' The function of Temporary Marriage in the context of Sasanian Family Law'', Proceeding of the fifth conference of the societas Iranologica Europaea held in Ravenna, October 6-11, vol.I: Ancient and Middle Iranian studies, ed.by A.panaino/ A. Piras, pp.585-597.
[25] ____(2007). ''The Pahlavi model marriage contract in the Light of Sasanian family Law'', Iranian Languages and Texts from Iran and Turfan, ed.: M. Macuch, M. Maggi, W. Sundermann, pp. 183-205.
[26] Perikhanian. A. (1980). The Book of a Thousand Judgments (A Sasanian Law Book)(MHD): Costa Mesa.
[27] ____(1983) ''Iranian Society and Law'', The Cambridge History of Iran, III/2, ed.E. Yarshater, pp. 627-680.
[28] Shaki, M. (1987). ''Ayōkēn'', Encyclopaedia Iranica, vol. III, p. 149.
[29] ____(1990). '' Čakar '', Encyclopaedia Iranica, vol. I, pp. 647-649.
[30] ____(1999). ''Family Law I in Zoroastrianism'', Encyclopaedia Iranica, vol. IX, pp. 184-196